stroomverbruik vriezer

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: stroomverbruik vriezer

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
19 apr 2023 17:22
Dan nog is niet bekend of de omstandigheden waarin fabrieksopgave wordt gemeten, overeenstemt met de over een jaar gemiddelde thuisomstandigheden.
Die kans acht ik nihil. Maar dat maakt voor het door Hans gewenste doel niet uit.

‘T is alleen een beetje alsof je in de praktijk de WLTP-range van je auto wilt checken: vrij zinloos.

jeneverbes
Berichten: 52
Lid geworden op: 19 apr 2023 08:02

Re: stroomverbruik vriezer

Ongelezen bericht door jeneverbes »

Hansw schreef:
17 apr 2023 14:22
Beste, omdat onze vriezer 10 jaar oud is heb ik met een energiemeter van Cresta het verbruik op gemeten
Volgens de gebruiksaanwijzing gebruikt de vriezer 179 KWH per jaar
Als ik mijn meting naar jaarverbruik om reken kom ik op een verbruik van 95 KWH per jaar

Er wordt altijd gezegd dat oude apparatuur meer verbruikt maar dat gaat bij mij niet op

Mvg Hans
Toptip, dank je!

xflorisx
Berichten: 388
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: stroomverbruik vriezer

Ongelezen bericht door xflorisx »

Met een energiemeter kun je een redelijk betrouwbaar inzicht krijgen of de vriezer nog goed is. Lang niet iedereen heeft zo'n ding, terwijl die echt weinig kost. Een andere methode om inzicht te krijgen in het verbruik is, om in de zomermaanden de tijd in de gaten te houden hoeveel uren per etmaal dat ding loopt. Zeker als dat ding redelijk geluid maakt en je er vaak langs loopt. Zo heb ik vroeger eens een oude koelkast gespot die veel gebruikte. Na meten met mijn energiemeter was het duidelijk dat de pomp niet meer efficiënt was.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: stroomverbruik vriezer

Ongelezen bericht door 16again »

De doorsnee bouwmarkt energiemeter houdt gewoon cumulatief bij hoeveel er is afgenomen. En slaat de koelkast niet aan, dan wordt gewoon nul gemeten.
Naast omgevingsomstandigheden, aantal malen deur open, producten invriezen etc dient de meter natuurlijk voldoende lang geplaatst te zijn, om een representatieve meting op te leveren in gebruikte omstandigheden.

alfatrion
Berichten: 21915
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: stroomverbruik vriezer

Ongelezen bericht door alfatrion »

rwolters schreef:
17 apr 2023 16:12
Tip: vul lege ruimtes op met piepschuimblokken. Als je dan de vriezer een keer open doet blijft de kou daarin zitten. Lege ruimte worden direct gevuld met warme buitenlucht.
Vriezers worden met laden geleverd, zodat de koude lucht niet uit de vriezer valt zodra de deur wordt opengedaan.

Plaats reactie