Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
RaulP
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2023 21:47

Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door RaulP »

Ik heb een Bosch Indego S+ 350 Connect robotmaaier waar de druktoetsen naast het display opeens defect zijn. Het apparaat is verder nog in perfecte conditie en werkte tot deze storing feilloos. Op internet lees ik dat meerdere eigenaren van Bosch Idego maaiers hetzelfde probleem hebben. Op YouTube is er zelfs een filmpje dat laat zien dat dit probleem relatief eenvoudig te reparen is door het vervangen van het "membraan" (de druktoetsen) van 16,54 euro: https://www.youtube.com/watch?v=n41MTqgONO4

Volgens Het Bosch Servicecentrum moeten vrijwel alle componenten van de robotmaaier vervangen worden: alle printplaten, alle kabelbomen, de aandrijfmotor, het accupakket en natuurlijk het kapotte membraan. Kosten: 1154,78 euro! Dit is zelfs meer dan de retailadviesprijs van een nieuw apparaat. Als alternatief biedt Bosch aan om de maaier voor een bedrag van 503,32 euro om te ruilen voor een refurbished unit, terwijl waarschijnlijk alleen het membraan van 16,54 euro stuk is en vervangen moet worden.

Het voelt voor mij een beetje als het oplichten van bestaande klanten.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben gehad met hun Bosch Indego robotmaaier? (en hoe is het probleem destijds opgelost?)
Bijlagen
PXL_20230815_200658074~2.jpg
Overzicht reparatiekosten
(49.26 KiB) 1625 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan koopt u toch zo’n membraan en repareert hem zelf?

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Inderdaad, als het zo simpel is gewoon zelf doen (apparaat is toch economisch total loss)

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door PGros »

Ze rekenen zelfs tweemaal gewicht van 25,32
Ze vervangen gewoon de hele binnenkant. En dan hebben ze het nog door vakkundig personeel zorgvuldig laten nakijken. Ja en wie geloofd zoiets nog.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Methusalah »

Wat de rest zegt. Als het zo 'simpel' is als jij overtuigend weet te stellen, waarom los je het dan niet zelf op?

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

In heel veel gemeenten is tegenwoordig een repair-shop. Ga daar eens vragen.
En een review op trustpilot zetten, daar kan je je hart ook nog een keer luchten.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Kokka1 »

ik zou het inderdaad zelf proberen, en anders bij koudblauw een nieuwe kopen voor 604 euro

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door BL2 »

RaulP schreef:
15 aug 2023 22:05
Als alternatief biedt Bosch aan om de maaier voor een bedrag van 503,32 euro om te ruilen voor een refurbished unit
Nou ze durven wel, als je niet uitkijkt krijg je je eigen apparaat retour, en anders de volgende Bosch klant weer jou apparaat.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor die € 503:32 moeten ze wel de druktoetsen vervangen. En die zijn van goud. 😁

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door 16again »

Veldt01 schreef:
16 aug 2023 13:12
Inderdaad, als het zo simpel is gewoon zelf doen (apparaat is toch economisch total loss)
Daar gaat het niet om.
Ook als het zo makkelijk is, mag Bosch de boel niet zo flessen.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
16 aug 2023 17:49
Veldt01 schreef:
16 aug 2023 13:12
Inderdaad, als het zo simpel is gewoon zelf doen (apparaat is toch economisch total loss)
Daar gaat het niet om.
Ook als het zo makkelijk is, mag Bosch de boel niet zo flessen.

Je gaat er alleen nu vanuit dat Bosch liegt en de OP inderdaad exact weet wat het probleem is. Alleen zijn dat aannames ;) En als de OP het zo goed weet, wat houd hem tegen om al dat geld te besparen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door 16again »

Zowel het complete electra deel is blijkbaar allemaal tegelijk defect. De voor de hand liggende conclusie ( jij noemt het aanname) is dat dit wel heel erg onwaarschijnlijk is.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Methusalah »

16again schreef:
16 aug 2023 18:55
Zowel het complete electra deel is blijkbaar allemaal tegelijk defect. De voor de hand liggende conclusie ( jij noemt het aanname) is dat dit wel heel erg onwaarschijnlijk is.

De enige die beweerd dat het maar één onderdeel is, is de OP, gebaseerd op youtube filmpjes. Vindt je het heel erg dat ik dat niet het sterkste argument vind? Voor het zelfde geld is er een kortsluiting gewest die alle andere onderdelen om zeep heeft geholpen.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door BreejKC »

Misschien uw ervaringsverhaal van hierboven ook op de Google reviews bij deze fabrikant zetten, en natuurlijk op Trustpilot (Copy/Paste). Denk dat Bosch daar niet zo blij mee is en zij wellicht hierdoor zich weer normaal gaan gedragen.

Aan de overige suggesties hier al gedaan heb ik niets aan te merken of aan toe te voegen. Behalve de opmerkingen van één of enkelen die hier altijd de argumenten van consumenten in twijfel trekken. Daat xou ik me niets van aantrekken.

RaulP
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2023 21:47

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door RaulP »

Methusalah schreef:
16 aug 2023 19:20
16again schreef:
16 aug 2023 18:55
Zowel het complete electra deel is blijkbaar allemaal tegelijk defect. De voor de hand liggende conclusie ( jij noemt het aanname) is dat dit wel heel erg onwaarschijnlijk is.

De enige die beweerd dat het maar één onderdeel is, is de OP, gebaseerd op youtube filmpjes. Vindt je het heel erg dat ik dat niet het sterkste argument vind? Voor het zelfde geld is er een kortsluiting gewest die alle andere onderdelen om zeep heeft geholpen.
Heb niet zo veel aan dit soort reakties. Het gaat er hier niet om of ik het onderdeel zelf kan of wil repareren maar dat Bosch een ongeloofwaardige opsomming geeft van onderdelen die vervangen moeten worden en daarbij komende hoge kosten. Het is simpelweg zeer onwaarschijnlijk dat er een kortsluiting is geweest die alle door Bosch genoemde componenten, inclusief de draadbomen, motor en het accupack defect heeft gemaakt. Helemaal omdat het display nog wel gewoon aangaat. De video beschrijft precies hetzelfde probleem en is daarom veel aannemelijker. Ik zit er niet op te wachten om dat ding zelf te repareren, hoe makkelijk het ook is. Het is de rol van het Bosch Servicecentrum om een betrouwbare inschatting te maken van de reparatiekosten en het apparaat tegen betaling te laten repareren. Dit lijkt meer op oplichting.

DeZevendeHenk
Berichten: 794
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

RaulP schreef:
17 aug 2023 15:35
Heb niet zo veel aan dit soort reakties. Het gaat er hier niet om of ik het onderdeel zelf kan of wil repareren maar dat Bosch een ongeloofwaardige opsomming geeft van onderdelen die vervangen moeten worden en daarbij komende hoge kosten. Het is simpelweg zeer onwaarschijnlijk dat er een kortsluiting is geweest die alle door Bosch genoemde componenten, inclusief de draadbomen, motor en het accupack defect heeft gemaakt. Helemaal omdat het display nog wel gewoon aangaat. De video beschrijft precies hetzelfde probleem en is daarom veel aannemelijker. Ik zit er niet op te wachten om dat ding zelf te repareren, hoe makkelijk het ook is. Het is de rol van het Bosch Servicecentrum om een betrouwbare inschatting te maken van de reparatiekosten en het apparaat tegen betaling te laten repareren. Dit lijkt meer op oplichting.
Misschien is de conclusie dan dat er geen simpele oplossing bestaat. Het lijkt mij gezien de bedragen niet zinvol om erom te gaan rechten en de kans dat Bosch gaat bewegen lijkt mij ook heel klein, de verschillende mogelijkheden lijken de revue wel gepasseerd.

alfatrion
Berichten: 21914
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door alfatrion »

16again schreef:
16 aug 2023 18:55
Zowel het complete electra deel is blijkbaar allemaal tegelijk defect. De voor de hand liggende conclusie ( jij noemt het aanname) is dat dit wel heel erg onwaarschijnlijk is.
Kan prima. Ik had ooit eens een computer waarvan heel veel onderdelen stuk waren. Wat was er gebeurt? De voeding was kapot gegaan en had de rest van de onderdelen meegenomen.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door PGros »

Maar dat de gewichten erin stuk gaan lijkt me sterk.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Als ik de lijst van de te vervangen onderdelen zo bekijk speelt Bosch op save om garantie gezeur achteraf te voorkomen.
Nu betreft het de bedieningsfolie die vervangen dient te worden en stel dat de reparatiekosten 100 euro betreffen dan dient Bosch wel een aantal maanden reparatie garantie op dat vervangen onderdeel te geven.
Ook al zou Bosch in de reparatiegarantie expliciet melden dat de garantie enkel op het gerepareerde onderdeel van toepassing is gaan kopers er toch van uit dat de garantie op de gehele robotmaaier van toepassing is want als de motor binnen de reparatiegarantie van dat gerepareerde onderdeel kapot gaat gaan kopers er van uit dat de reparatie niet naar behoren is uitgevoerd.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Torenhoge reparatiekosten Bosch Indego robotmaaier

Ongelezen bericht door 16again »

Ron5300 schreef:
18 aug 2023 14:53
Als ik de lijst van de te vervangen onderdelen zo bekijk speelt Bosch op save om garantie gezeur achteraf te voorkomen.
Ook een beproefd middel om van reparatie garantiegezeur af te zijn: Gewoon de reparatie prijs opschroeven tot boven de aanschafprijs

Plaats reactie