Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door tttlocke »

fonsflons schreef:
10 mei 2020 19:51
Microsoft lijkt mij dus te blokken. Ik ben niet gehacked en vps heeft limiet van 20 mails per uur dus kan ook geen spam uitspugen.
Heb je hier wellicht iets aan?: https://www.transip.nl/knowledgebase/ar ... anaf-mijn/
Daar wordt een oplossing voorgesteld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

het Helpmij.nl is prima forum voor windows bezitters en gebruikers....

maar meneer vind dat blijkbaar niets.
VPS server kan dit veroorzaken.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien een gekke vraag, maar binnenkort wil ik toch echt een appeltaart bakken. Altijd maar dan ook altijd zie je ze rond. Of je ze nu koopt of dat je een recept op zoek. En een ronde springvorm heb ik ook wel, daar niet van. Maar kan exact hetzelfde recept niet ook in een cakevorm? Dan heb je een rechthoekige appeltaart. Snij je hem in plakken, in plaats van parten. Of knalt hij dan uit elkaar als je hem uit de vorm haalt?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

witte angora schreef:
10 mei 2020 21:24
(...) Maar kan exact hetzelfde recept niet ook in een cakevorm? Dan heb je een rechthoekige appeltaart. Snij je hem in plakken, in plaats van parten. Of knalt hij dan uit elkaar als je hem uit de vorm haalt?
Ik vrees dat laatste. Als je de vorm bekleedt met bakpapier (iig de lange zijden en de bodem), dat zal wel schelen.

Een warme appeltaart heeft weinig structurele stevigheid. Een cake is nog een beetje flexibel, een appeltaart breekt direct in stukken puin, denk ik.

Een cake vult ook bijna de hele vorm (in de hoogte). Voor een appeltaart is dat erg hoog. Maak je hem lager, wordt de kans op breuk alleen maar groter, al het ene uiteinde al lost en het andere nog niet.

Laatste argument: appeltaart uit cakevorm geeft stukken taart als plakken paté in korst. Paté blijft wel bij elkaar, maar appeltaart valt dan helemaal uit elkaar, vrees ik.

Niettemin: gewoon proberen. Eventueel met een extra losgeklopt eitje voor de samenhag door de vulling. (Niet te veel, anders krijg je appel-kaneelquiche :D)

Nabrander: houdt rekening met een eventueel verschil in inhoud tussen cakeblik en springvorm.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Natuurlijk kan vierkant, maar dan in plakken? Zou ik niet doen, of het moet een heel klein vierkant bakblikje zijn. Juist de opstaande rand plus bodem geeft stevigheid aan die punt, zodat je vier vierkanten hebt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik zou jouw uit elkaar gebrokkelde appeltaart met toefje slagroom zó op kanen WA 😏.
Helaas kan ik geen advies geven want ik heb nog nooit ook maar íets van taart of cake gebakken ____ shame on me___☺ .

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, als je een stuk appeltaart op eet moet hij sowieso wel in kleine brokjes, dat is wel waar. :lol:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door moederslink »

Bij het bakken ligt mijn interesse niet, wel ben ik dol op het banket opeten :wink: , verkruimeld of niet. Succes!
Laatst gewijzigd door moederslink op 10 mei 2020 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door gosewijn »

Heb het even aan het personeel gevraagd. In een cakevorm valt het uit elkaar . In plaats van een ronde vorm kan je het ook in een kleine
vierkante vorm bakken . Wat je wel kan doen is een appelcake bakken dat is wel goed te snijden . Verder heb ik er geen bal verstand van ,ik ben een voor proever.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Zelfgebakken appeltaart met kaneel en rozijnen met rum!
Dat is pas lekker!

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Erthanax »

En met gehakte walnoten. Eventueel bovenkant (ruitjes) direct uit de oven afstrijken met abrikozenjam. Mmmm.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Appelcake ken ik maar al te goed ja. Vele jaren geleden heb ik dat uitgeprobeerd, en het beviel goed. Verbazing bij kennissen, want dat kan toch niet? In die tijd kende met alleen maar appeltaart en cake... :lol:

Het enige probleem wat ik altijd heb gehouden is dat de appel naar beneden zakt, en daar heb ik nog geen oplossing voor. :(

De vierkante vorm is inderdaad wel een idee, maar dan krijg je niet echt plakken, maar vierkante hompen. En dat ding wat ik heb is van glas, dat is geen springvorm. Ik zie net dat ik twee springvormen heb, inhoud per stuk ongeveer die van die vierkante bak. Dus misschien toch maar een keer een ronde maken. Of twee tegelijk, dat kan ook. Mits ik ruimte in de vriezer heb. En die zit vol met brood, bakken chili con carne en macaronisaus, en dan moeten er van de week ook weer gehaktballetjes bij... :roll:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Gemalen amandelen op de taartbodem van de appeltaart is anders ook niet slecht. En wel goudreinetten gebruiken hè? Schone van Boskoop mag ook.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Goudreinetten zijn inderdaad de beste, dat gebruikten mijn ouders vroeger ook altijd. Inderdaad met rozijnen en kaneel, yummie!

mh73

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door mh73 »

Je kan hem wel bakken in zo'n vierkante of rechthoekige brownie vorm als plaattaart. Met spijs erin, ook erg lekker!

juliomariner
Berichten: 4834
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door juliomariner »

Appelstukjes bestuiven met meel, dan zakken ze niet.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Donderdag is de laatste ijsheiligen voor Nederland.
Duitsland heeft er eentje meer, vrijdag de Kalte Sophie.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Appelmoes Cake?

Ja, geen melk of water maar huismerk appelmoes voor beslag maken en paar flut stukjes van 1 appel erop en erin....
Smaakt meer naar appel en elke demente bejaarde kan dit gebit door slobberen....

En als je andere soort wilde, dan appels in blender tot moes draaien, of krijgen we straks een Gebakken Peren taart?
Stoof peertjes waren plotseling weg en ik maar zoeken!
Ja, de augurkjes pakte de verkeerde schaal! :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

:lol: :lol:

Je bent me er eentje, komkommer. Heb je trouwens nooit de neiging om een augurkjescake te bakken?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik kan woensdag mijn coupe catastrofe laten knippen.
Heb ik tenminste de aanval met de tondeuse van mijn vrouw nog kunnen ontwijken.

Plaats reactie