Huiskamer

Lees de huisregels goed door voordat je berichten op het forum van Radar plaatst.
witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou nou, die arme herten. :evil:

Maar het is overal wel erg druk ja. Afgelopen zaterdag was ik een route aan het controleren in en rond Valkenburg, wil je niet weten. Aardig wat fietsers op het wandelpad, en flink wat wandelaars. In Valkenburg hoefde je niet te zijn. Kreeg het idee dat ik door de Via Gladiola liep, maar dan zonder gladiolen. De hoofdstraat bestaat enkel uit terrasjes. Wel net zo moe als dat je 50 kilometer gelopen hebt, want de route in kwestie was aanzienlijk pittiger dan gedacht, veel steiler en veel meer trappen over een langere afstand dan ingeschat. Naja, was een goed workout, dat dan weer wel.

Lowieze
Berichten: 6615
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
10 apr 2024 08:09
Nou nou, die arme herten. :evil:

Maar het is overal wel erg druk ja. Afgelopen zaterdag was ik een route aan het controleren in en rond Valkenburg, wil je niet weten. Aardig wat fietsers op het wandelpad, en flink wat wandelaars. In Valkenburg hoefde je niet te zijn. Kreeg het idee dat ik door de Via Gladiola liep, maar dan zonder gladiolen. De hoofdstraat bestaat enkel uit terrasjes. Wel net zo moe als dat je 50 kilometer gelopen hebt, want de route in kwestie was aanzienlijk pittiger dan gedacht, veel steiler en veel meer trappen over een langere afstand dan ingeschat. Naja, was een goed workout, dat dan weer wel.
Nou snap ik één ding niet. U gaat op zaterdag winkelen, met de trein mee, wandeltochten doen en altijd klaagt u over de drukte.
Waarom dan toch zulke dingen in het weekend doen? Ga lekker doordeweeks, dan is het overal stukken rustiger.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan ook nog naar Valkenburg. Toeristen centrum.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Vandaag weer even mijn 3 maandelijkse btw aangifte doorgestuurd naar de boekhouder.
Er zijn hier in de huiskamer mensen die van dat soort zaken meer kennis hebben dan ik.
Dus,vraagje:welke waarde wordt er waaraan toegevoegd,of wat wordt er aan welke waarde toegevoegd?
Dat het belasting is was me al duidelijk,maar het lijkt toch wat op zinloos rondpompen van geld.
Lees graag een voor mij begrijpelijke uitleg.
b.v.d.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Vanavond zit ik vol vragen,dus nog wat.
Was pas jarig en kreeg wat drank cadeau.
Voor de wiskey kenners hier.
Famous Grouse ken ik.
Dalwhinnie 15 jaar oud ken ik niet.
Bushmills,nooit geproeft.
Glenrothes 10 jaar ken ik ook niet.
Ben nog aan geen enkele fles begonnen want onder werktijd lijkt me dat geen goed plan.
Wacht de recenties van de kenners af.

Bezorgdeburger
Berichten: 613
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

scharrelschipper schreef:
11 apr 2024 20:18
Vandaag weer even mijn 3 maandelijkse btw aangifte doorgestuurd naar de boekhouder.
Er zijn hier in de huiskamer mensen die van dat soort zaken meer kennis hebben dan ik.
Dus,vraagje:welke waarde wordt er waaraan toegevoegd,of wat wordt er aan welke waarde toegevoegd?
Dat het belasting is was me al duidelijk,maar het lijkt toch wat op zinloos rondpompen van geld.
Lees graag een voor mij begrijpelijke uitleg.
b.v.d.
Ik begrijp je vraag niet.

BTW op zakelijke producten bestaat toch al heel lang? En kun je als bedrijf toch terugvragen?

Wat bedoel je met je vraag?

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

scharrelschipper schreef:
11 apr 2024 20:29
Vanavond zit ik vol vragen,dus nog wat.
Was pas jarig en kreeg wat drank cadeau.
Voor de wiskey kenners hier.
Famous Grouse ken ik.
Dalwhinnie 15 jaar oud ken ik niet.
Bushmills,nooit geproeft.
Glenrothes 10 jaar ken ik ook niet.
Ben nog aan geen enkele fles begonnen want onder werktijd lijkt me dat geen goed plan.
Wacht de recenties van de kenners af.
Haha! Keuze genoeg! Kort en krachtig:

  • * Famous Grouse is simpel, maar prima. Puur te drinken, maar ook goed te mixen. Vind ik goed te doen.
    * Dalwhinnie 15 yo is superlekker! Lekker vol van smaak. Vind ik erg smaakvol.
    * Bushmills is een eenvoudige, zachte maar smaakvolle (Ierse) whisky. Vind ik goed te nassen ;-)
    * Glenrothes 10 yo is ook gewoon prima. NIet zo goed als de Dalwhinnie, maar ik sla 'm nooit af.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is heel simpel. Wat er toegevoegd is, is het bedrag waarvoor u iets verkoopt, dus inclusief uw winst en kosten, of in uw geval vervoert, bovenop de prijs die u er voor betaald hebt.

Want de btw die u betaald hebt, kunt u verrekenen en de btw die u in rekening brengt, moet u afdragen.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
11 apr 2024 21:19
scharrelschipper schreef:
11 apr 2024 20:29
Vanavond zit ik vol vragen,dus nog wat.
Was pas jarig en kreeg wat drank cadeau.
Voor de wiskey kenners hier.
Famous Grouse ken ik.
Dalwhinnie 15 jaar oud ken ik niet.
Bushmills,nooit geproeft.
Glenrothes 10 jaar ken ik ook niet.
Ben nog aan geen enkele fles begonnen want onder werktijd lijkt me dat geen goed plan.
Wacht de recenties van de kenners af.
Haha! Keuze genoeg! Kort en krachtig:

  • * Famous Grouse is simpel, maar prima. Puur te drinken, maar ook goed te mixen. Vind ik goed te doen.
    * Dalwhinnie 15 yo is superlekker! Lekker vol van smaak. Vind ik erg smaakvol.
    * Bushmills is een eenvoudige, zachte maar smaakvolle (Ierse) whisky. Vind ik goed te nassen ;-)
    * Glenrothes 10 yo is ook gewoon prima. NIet zo goed als de Dalwhinnie, maar ik sla 'm nooit af.
Kijk,daar heb ik wat aan.
Zal t.z.t misschien verslag uitbrengen (hips).

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
11 apr 2024 21:38
Het is heel simpel. Wat er toegevoegd is, is het bedrag waarvoor u iets verkoopt, dus inclusief uw winst en kosten, of in uw geval vervoert, bovenop de prijs die u er voor betaald hebt.
???
Want de btw die u betaald hebt, kunt u verrekenen en de btw die u in rekening brengt, moet u afdragen.
Lady,met alle respect,maar dat beantwoord mijn vraag niet.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Bezorgdeburger schreef:
11 apr 2024 20:41
scharrelschipper schreef:
11 apr 2024 20:18
Vandaag weer even mijn 3 maandelijkse btw aangifte doorgestuurd naar de boekhouder.
Er zijn hier in de huiskamer mensen die van dat soort zaken meer kennis hebben dan ik.
Dus,vraagje:welke waarde wordt er waaraan toegevoegd,of wat wordt er aan welke waarde toegevoegd?
Dat het belasting is was me al duidelijk,maar het lijkt toch wat op zinloos rondpompen van geld.
Lees graag een voor mij begrijpelijke uitleg.
b.v.d.
Ik begrijp je vraag niet.

BTW op zakelijke producten bestaat toch al heel lang? En kun je als bedrijf toch terugvragen?

Wat bedoel je met je vraag?
Wil alleen maar weten wat "toegevoegde waarde" op wat is.
De rest weet ik uiteraard al lang.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

scharrelschipper schreef:
11 apr 2024 21:47
Lady1234 schreef:
11 apr 2024 21:38
Het is heel simpel. Wat er toegevoegd is, is het bedrag waarvoor u iets verkoopt, dus inclusief uw winst en kosten, of in uw geval vervoert, bovenop de prijs die u er voor betaald hebt.
???
Want de btw die u betaald hebt, kunt u verrekenen en de btw die u in rekening brengt, moet u afdragen.
Lady,met alle respect,maar dat beantwoord mijn vraag niet.

Wat u meer rekent dan wat u betaalt, is “de toegevoegde waarde”.

Moneyman
Berichten: 30145
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vraag me af wat je je nu precies afvraagt Scharrelschipper :wink: Ik neem aan dat je wel weet wat het economische begrip "toegevoegde waarde" inhoudt? Zo niet, dan legt Wikipedia het heel duidelijk uit, incl. rekenvoorbeelden.

En de BTW is dan weer een belasting óp die toegevoegde waarde.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Moneyman schreef:
11 apr 2024 22:13
Ik vraag me af wat je je nu precies afvraagt Scharrelschipper :wink: Ik neem aan dat je wel weet wat het economische begrip "toegevoegde waarde" inhoudt? Zo niet, dan legt Wikipedia het heel duidelijk uit, incl. rekenvoorbeelden.

En de BTW is dan weer een belasting óp die toegevoegde waarde.
Dank voor de link.
Het is me weliets duidelijker geworden.
Als ik het met mijn boerenscheepvaart verstand goed begrijp ,is de toegevoegde waarde op mijn lading gerst dus het schip als vervoer en de arbeid die wij erop verrichten.
Ik blijf het overigens voor ons een soort vorm van geld rondpompen vinden.

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

scharrelschipper schreef:
12 apr 2024 15:22
Moneyman schreef:
11 apr 2024 22:13
Ik vraag me af wat je je nu precies afvraagt Scharrelschipper :wink: Ik neem aan dat je wel weet wat het economische begrip "toegevoegde waarde" inhoudt? Zo niet, dan legt Wikipedia het heel duidelijk uit, incl. rekenvoorbeelden.

En de BTW is dan weer een belasting óp die toegevoegde waarde.
Dank voor de link.
Het is me weliets duidelijker geworden.
Als ik het met mijn boerenscheepvaart verstand goed begrijp ,is de toegevoegde waarde op mijn lading gerst dus het schip als vervoer en de arbeid die wij erop verrichten.
Ik blijf het overigens voor ons een soort vorm van geld rondpompen vinden.
Ter aanvulling;
Het blijft toch een wat vreemd verhaal,als ik een transport verricht voor een Nederlandse opdrachtgever moet ik btw rekenen,voor een buitenlandse klant niet.
Btw verlegd dus ( waarheen verlegd?)
Bovendien (zie het voorbeeld van de boer) behalve vervoeren doe ik niets met die gerst,niet kopen,niet verkopen en niet bewerken.
Toen de btw er pas was moesten wij alleen voor transporten binnen Nederland btw berekenen,voor grensoverschrijdende niet.
Een collega in die tijd die veel in Nederland voer gebruikte de btw betalingen voor een leuke vacantie,zag het als "gratis"geld.
Bij de toen nog jaarlijkse afrekening met de fiscus liep dat toch ietwas mis.

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik kan mij haast niet voorstellen dat uw vraag serieus is. U bent al zolang ondernemer.

U verricht een dienst, dat vervoer en daardoor wordt ook de grondstof in principe meer waard. Er wordt waarde aan toegevoegd.

Per saldo betaalt uiteindelijk de bierdrinker de totale btw.

Btw verlegd ivm buitenland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen

scharrelschipper
Berichten: 1832
Lid geworden op: 05 apr 2020 20:37

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door scharrelschipper »

Lady1234 schreef:
12 apr 2024 16:20
Ik kan mij haast niet voorstellen dat uw vraag serieus is. U bent al zolang ondernemer.

U verricht een dienst, dat vervoer en daardoor wordt ook de grondstof in principe meer waard. Er wordt waarde aan toegevoegd.

Per saldo betaalt uiteindelijk de bierdrinker de totale btw.

Btw verlegd ivm buitenland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen
Het was echt wel een serieuze vraag Lady.
Dankzij wiki en zeker MM is het me een stuk duidelijker geworden.
Het boeide me ook niet zozeer omdat mijn boekhouder dit verder regelt en welk soort belasting dan ook toch onontkoombaar is.
Dus 1000 kg gerst kost b.v.100 euro,mijn vervoer kost 10 euro,dus over 10 euro moet 21% betaald worden.
Maar de gerst is niet meer waard geworden,alleen duurder voor de koper, ervan uitgaande dat die het vervoer betaald.
Dus voor mij blijft het een vaag verhaal.
Dat van verlegd wist ik al.

witte angora
Berichten: 30839
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door witte angora »

scharrelschipper schreef:
12 apr 2024 19:30
Dus 1000 kg gerst kost b.v.100 euro,mijn vervoer kost 10 euro,dus over 10 euro moet 21% betaald worden.
Dat zit ietsje anders.

1000 kilo gerst kost 100 euro, daar komt 21% BTW boven op. Dan is de koper al 121 euro kwijt. Vervolgens gooi jij er een tientje bovenop. Over dat tientje moet je inderdaad 21% BTW betalen, maar let op: Als je die gerst zelf gekocht hebt, heb je eerst 21% BTW over 100 euro betaald, dus 21 euro. Daar komt nu dus 2,10 BTW bij, dus 23,10 in totaal. Jouw koper van die gerst betaalt jou:

100 euro voor jouw prijs
21 euro BTW die jij al betaald hebt
10 euro voor jouw kosten
2,10 voor de BTW die je moet afdragen.
Totaal dus 133,10 voor de koper, die hij jou in je handen moet drukken. Daarvan is dus 23,10 euro BTW die naar de schatkist gaat.

Nu heb jij 21 euro BTW al aan jouw verkoper afgedragen, dus jij hoeft enkel ( leve de boekhouder, is een beetje een gegoochel) nog die 2,10 BTW zelf af te dragen.

Snap je het nog? Nee? Neem straks nog een lekkere whiskey... :wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 12 apr 2024 19:40, 3 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door angel1978 »

scharrelschipper schreef:
12 apr 2024 19:30
Lady1234 schreef:
12 apr 2024 16:20
Ik kan mij haast niet voorstellen dat uw vraag serieus is. U bent al zolang ondernemer.

U verricht een dienst, dat vervoer en daardoor wordt ook de grondstof in principe meer waard. Er wordt waarde aan toegevoegd.

Per saldo betaalt uiteindelijk de bierdrinker de totale btw.

Btw verlegd ivm buitenland.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _eu_landen
Het was echt wel een serieuze vraag Lady.
Dankzij wiki en zeker MM is het me een stuk duidelijker geworden.
Het boeide me ook niet zozeer omdat mijn boekhouder dit verder regelt en welk soort belasting dan ook toch onontkoombaar is.
Dus 1000 kg gerst kost b.v.100 euro,mijn vervoer kost 10 euro,dus over 10 euro moet 21% betaald worden.
Maar de gerst is niet meer waard geworden,alleen duurder voor de koper, ervan uitgaande dat die het vervoer betaald.
Dus voor mij blijft het een vaag verhaal.
Dat van verlegd wist ik al.
De gerst is wel meer waard geworden, hij is immers duurder geworden voor de verkoper :wink:
Had jij of een ander deze gerst niet hoeven brengen, dan had de koper ( of tussenhandelaar ) zelf de gerst moeten gaan halen en dat was waarschijnlijk nog duurder geweest. De gerst is minder waard in een haven of overslagpunt dan bij de verkoper of eindgebruiker. De dienst voegt dus waarde toe.
De BTW hierover wordt uiteindelijk door de consument betaald ( een zakelijke koper mag de BTW immers terugvragen, gelukkig maar ook anders zou het product heel snel peperduur worden ).

Lady1234
Berichten: 27167
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huiskamer

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als de gerst zelf gekocht is en er is € 210,00 btw betaald, kan dat door de koper weer teruggevraagd worden.

Pas de laatste, dus de bierdrinker, betaalt.

Plaats reactie