LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lisa78
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:04

€ 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Lisa78 »

Beste mensen,

wij hebben 4 1/2 jaar een woning gehuurd, de huisbaas had iedere maand netjes op de 1. zijn huur op de rekening en we hebben de woning meer dan netjes achtergelaten. In het begin hebben wij 2 maanden borg betaald (€1140).
Nu proberen we al drie weken de huisbaas te bellen omdat de borg nog niet is overgeboekt.
Iedere keer worden we grof afgewezen: "het geld komt er wel aan, ik heb nu hier geen tijd voor" en klick-hangt hij op zonder gedag te zeggen. Het gaat om een borgbedrag van € 1140, wat we dringend nodig hebben. Hij zegt, hij heeft een maand de tijd, maar dat klopt helemaal niet (in het huur contract staat hier niets over).
Wij hebben na 2 jaar daar wonen de huurprijs verlaagd van € 570 naar € 450. Dus we denken, dat hij zo "terug wil verdienen".
Wat moeten we doen? We hebben al een soort van gedreigt met de huurcommissie, maar eigenlijk willen wij liever geen zaak of dergelijke. Het is zo jammer dat men alsmaar niet goed wordt behandeld, terwijl men als huurder het wel doet. Jammer.
Heel hartelijk dank voor U advies!
Lisa

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door gravedigger »

Toch zou ik hem juridisch aanpakken als ik jou was. Ik neem aan dat de borg als zodanig vermeld staat op het huurcontract. Denk er aan day je ook recht hebt op 4 1/2 jaar wettelijke rente. Dat loopt ook lekker op ;)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Geld (in dit geval borg) tegoed??

Éénmalig een aangetekende brief met bericht van ontvangst waarin u een termijn aangeeft waarbinnen deze borg + rente op uw rekening moet zijn gestort.

Meld daarin ook dat u dit anders over zult dragen aan een incassobureau.
Voor consumenten, zo is mijn ervaring kan men het beste kontakt opnemen met [email protected] en hen vragen om hun "laatste waarschuwingsservice".
Heeft uw huisbaas ook daarop niet gereageerd laat dan Directincasso de zaak voor u overnemen.
Men heeft daar alle expertise in huis.
Advocaten en gerechtsdeurwaarders.

In de meeste gevallen helpt deze druk om betaling sneller te doen verlopen.

Grootvader

calimer
Berichten: 38
Lid geworden op: 04 sep 2007 09:52

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door calimer »

"Wij hebben na 2 jaar daar wonen de huurprijs verlaagd van € 570 naar € 450"

Ehm... waarom?? En was dit in overleg, of jullie beslissing? Je kunt niet zomaar eenzijdig beslissen dat je minder huur gaat betalen nl, daar heb je dan toch een rechter of huurcommissie voor moeten inschakelen (in veruit de meeste gevallen iig).
Afhankelijk van het antwoord op deze vragen kan de man nog wel eens terecht geen borg terug betalen...

Lisa78
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:04

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Lisa78 »

Hallo calimer,

we hebben gewoon het puntensysteem van de huurcommissie ingevult en kwamen op een aantal punten, wat ons een huurprijs van iets van € 385 uit had gerekent. Toen gingen wij met de huisbaas om een tafel zitten en zijn op de € 450 uitgekomen. Natuurlijk moeilijk want hij kon niet anders dan verlagen, want wij hadden het recht op onze kant omdat wij dus volgens dit puntentelsystem veelst te veel huur betalen.
Vandaar. Dus wij hebben niet gewoon minder huur betaald, zo maar, maar wel rechtens en in overleg met de huisbaas.
Groet Lisa

PS: We hebben weer gebeld ( de 6de keer ondertussen), hij zei belt U morgen maar weer. Dus nu gingen we langs zijn winkel en.... hij is zakelijk vertrokken naar India voor 1 1/2 weken...
niet te geloven.

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Waterlelie »

we hebben gewoon het puntensysteem van de huurcommissie ingevult en kwamen op een aantal punten, wat ons een huurprijs van iets van € 385 uit had gerekent. Toen gingen wij met de huisbaas om een tafel zitten en zijn op de € 450 uitgekomen. Natuurlijk moeilijk want hij kon niet anders dan verlagen, want wij hadden het recht op onze kant omdat wij dus volgens dit puntentelsystem veelst te veel huur betalen.
Vandaar. Dus wij hebben niet gewoon minder huur betaald, zo maar, maar wel rechtens en in overleg met de huisbaas.
Heb je dit op papier, dus met handtekening dat hij ermee accoord is gegaan met het verlagen van de huur???

Lisa78
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 feb 2008 16:04

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Lisa78 »

Ja zeker, we hebben een nieuw huurcontract met de verlaagde huurprijs... groetjes Lisa

Waterlelie
Berichten: 287
Lid geworden op: 22 dec 2007 01:15

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Waterlelie »

Dan sta je juridisch sterk. Als je de stappen wat kanovaarder heeft uitgelegd volgt dan moet het wel goed komen, en hopelijk krijg je je geld snel terug. Succes!

Cornel40
Berichten: 48
Lid geworden op: 04 dec 2006 23:50

Re: € 1140 borg wordt niet terug gegeven!

Ongelezen bericht door Cornel40 »

Getver..huisbazen jakkes, braak. Heb dit voor 20 jaar geleden twee keer zelf meegemaakt in de tijd dat ik op kamers woonde, moest destijds fl 300,- gulden betalen aan borg, toen ik wilde verhuizen heb ik gewoon de laatste maand huur niet betaald omdat ik van ex bewoners gehoord had dat deze huisbaas er een gewoonte van maakte de borg nooit terug te betalen. Bij de tweede particuliere verhuurder had ik een bovenwoning gehuurd voor fl 695,- gulden met all in,maar ook hier kreeg ik de borg niet terug, ook de laatste maand huur gewoon niet betaald. Ben hierna twee keer gaan huren via een woningstichting en heb twee keer de borg (met rente) keurig terug gekregen.

Tip: Huur NOOIT bij particuliere verhuurders!! :x

Gesloten