LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verhuurder wil verkopen. Wat zijn mijn rechten?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
bibo83
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2008 16:10

Verhuurder wil verkopen. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door bibo83 »

De verhuurder (particulier) van mijn huidige woning heeft aangeven dat hij het huis wil verkopen. De woning valt binnen de grenzen van huurbeschermingswet (huurprijs €350). De huurovereenkomst is ingegaan op 1 november 2001. Dit is een overeenkomst voor bepaalde tijd, 1 jaar. Als het contract niet wordt opgezegd, wordt dit telkens met een jaar verlengd. Officieel is de overeenkomst nog niet opgezegd, dus geen aangetekende brief, maar hij heeft een afspraak gemaakt om te komen praten over de verkoop van de woning. Hij heeft niet de intentie om de woning zelf te betrekken. En hij wil de woning binnen een termijn van 3 maanden verkopen. Ik hoop dat ik zo voldoende informatie heb gegeven. Mocht dat niet zo zijn, dan hoor ik dat graag. Mijn vragen zijn de volgende:

Is de verhuurder verplicht om te helpen bij het zoeken naar vervangende woonruimte>
Als hij de woning wil verkopen, mag ik dan een verhuisvergoeding eisen?

Bij voorbaat dank!

Bianca

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhuurder wil verkopen. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door kweenie »

Zie de post van LadyM van 2 weken geleden. Ik heb daarin ondermeer al aangegeven:

"De verhuurder mag slechts in drie situaties rechtsgeldig een huurovereenkomst voor bepaalde tijd aangegaan:

a. Als iemand een huis koopt, dit tijdelijk verhuurt, om er na die tijd zelf te gaan wonen.Iemand moet bijvoorbeeld over een jaar verhuizen. Hij koopt in zijn toekomstige woonplaats alvast een huis, omdat hij daar een buitenkansje ziet. Hij mag deze woning voor dat ene jaar (voor bepaalde tijd dus) verhuren en na dat jaar de huur beëindigen om zelf in het huis te gaan wonen.


b. Als iemand zijn woning zelf bewoont, deze tijdelijk niet nodig heeft en na een bepaalde tijd er zelf weer gaat wonen. Een eigenaar van een huis die bijvoorbeeld voor twee jaar wordt uitgezonden naar een ontwikkelingsland, mag zijn huis gedurende die twee jaar verhuren en na die twee jaar de huur beëindigen omdat hij er zelf weer wil gaan wonen.


c. Als een huurder met de verhuurder afspreekt dat hij een bepaalde tijd het huis niet zal gebruiken, maar na die tijd weer in de woning zal terugkeren. Een voorbeeld: een huurder wil een wereldreis gaan maken, maar wil na die reis weer terug in zijn huis. Hij spreekt met zijn verhuurder af dat hij na 18 maanden weer terugkomt. De verhuurder kan nu het huis voor 18 maanden aan een ander verhuren en na die tijd de huur beëindigen, zodat de wereld-reiziger weer huurder wordt."


Volgens mij is geen van de drie situaties bij jou van toepassing, dus is er geen rechtsgeldige huurovereenkomst voor bepaalde tijd, dus kun je stellen dat er een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd is. En dan kun je niet zomaar je huis uit worden gezet, tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn. Het willen verkopen van het huis is zeker geen zwaarwegend bezwaar!

Oftewel, je kunt volgens mij rustig blijven zitten waar je zit. Je kunt natuurlijk wel akkoord gaan met een door hem aangeboden vervangende woning (als die natuurlijk niet slechter is) als hij dan ook een fatsoenlijke vergoeding voor verhuis- en herinrichtingskosten biedt...

Bosjesman
Berichten: 263
Lid geworden op: 15 feb 2007 14:09

Re: Verhuurder wil verkopen. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door Bosjesman »

Ik begrijp het even niet: een huurovereenkomst aangegaan in 2001 en aaangegaan voor een jaar en niet opgezegd? Dan is nu de overeenkomst voor onbepaalde tijd.

En de wet (boek 7.4) geeft slechts 6 geldige gronden om als verhuurder op te zeggen, en verkoop van de woning staat er niet tussen; koop breekt geen huur. Dus nee. je hebt geen recht op verhuiskostenvergoeding, sterker nog, de huur mag niet worden opgezegd.

Als je verhuurder met een aantrekkelijk aanbod komt, kun je wel eieren voor je geld kiezen

bibo83
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 feb 2008 16:10

Re: Verhuurder wil verkopen. Wat zijn mijn rechten?

Ongelezen bericht door bibo83 »

Dank voor de reacties, bosjesman en kweenie. Met de informatie kan ik iets in het gesprek met de verhuurder. IK had zelf helemaal niet door dat de overeenkomst voor bepaalde tijd niet rechtsgeldig was. Dank!

Bianca

Gesloten