LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Anita

wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Anita »

Vrijdag 19 maart 2002 dreigde mijn verhuurder mij de deurwaarder te sturen omdat ik de huur van maart niet betaald heb. Dit klopt. Maar nu is het zo, dat ik de acceptigiro's in de eerste week ontvang, en dus nooit de huur van te voren kan betalen, en dus alleen terwijl de maand loopt...

Nu was ik dus te laat met betalen van maart. Krijg daar begin maart een schrijven over (aanmaning) met het verzoek het verschuldigde bedrag vóór de 20e over te maken.

Maar is het niet zo dat ze pas een deurwaarder mogen sturen als je een tweede aanmaning hebt gehad ?

Graag jullie reactie

anita

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door anita »

correctie:

Vrijdag 19 APRIL 2002 dreigde mijn verhuurder mij de deurwaarder te sturen omdat ik de huur van maart niet betaald heb. Dit klopt. Maar nu is het zo, dat ik de acceptigiro's in de eerste week ontvang, en dus nooit de huur van te voren kan betalen, en dus alleen terwijl de maand loopt...

Nu was ik dus te laat met betalen van maart. Krijg daar begin maart een schrijven over (aanmaning) met het verzoek het verschuldigde bedrag vóór de 20e over te maken.

Maar is het niet zo dat ze pas een deurwaarder mogen sturen als je een tweede aanmaning hebt gehad ?

Graag jullie reactie

Anita

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Anita »

correctie van de vorige 2 inzendingen:

Vrijdag 19 APRIL 2002 dreigde mijn verhuurder mij de deurwaarder te sturen omdat ik de huur van maart niet betaald heb. Dit klopt. Maar nu is het zo, dat ik de acceptigiro's in de eerste week ontvang, en dus nooit de huur van te voren kan betalen, en dus alleen terwijl de maand loopt...

Nu was ik dus te laat met betalen van maart. Krijg daar begin APRIL een schrijven over (aanmaning) met het verzoek het verschuldigde bedrag vóór de 20e over te maken.

Maar is het niet zo dat ze pas een deurwaarder mogen sturen als je een tweede aanmaning hebt gehad ?

Graag jullie reactie

Eugenie van der Grift

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Eugenie van der Grift »

Niemand kan een deurwaarder langssturen totdat de rechter hiervoor opdracht heeft gegeven. Wel kunnen ze een incassobureau op je afsturen. Incassobureau's hebben echter geen bevoegdheid tot beslaglegging op banktegoeden of inbeslagname van spullen. Wel kunnen incassobureau's zeer hinderlijk zijn. Wellicht kan het inhuren van een incassobureau ook bij jou in rekening worden gebracht.
Maar totdat de rechter een vonnis heeft geveld, hoef je niet bang te zijn voor de deurwaarder.

Arvey

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Arvey »

Wat Eugenie zegt klopt niet helemaal. Een woningcorporatie is zeer zeker gerechtigd direct een deurwaarder op een niet betalende huurder af te sturen. Deze deurwaarder vervult de rol van incassobureau. Op het moment dat de huurder blijft weigeren te betalen, gaat de deurwaarder naar de kantonrechter om om uitzetting te vragen. Een deurwaarder in dienst van een woningcorporatie legt geen beslag op eigendommen, maar kan wel iemand uitzetten (na toestemming van de rechter).

Dan voor Anita: ik denk dat je het 'dreigement' op moet vatten als tweede aanmaning. Als huurder ben je verplicht de huur voor de eerste van de maand te betalen. Dit is een brengplicht - dat wil zeggen dat de huurder er zorg voor moet dragen dat het bedrag wordt bijgeschreven. Het te laat ontvangen van acceptgiro's of een late afschrijving bij automatische incasso ontslaat de huurder niet van de brengplicht. Als je altijd halverwege de maand betaalt, blijf je dus (officieel) constant in gebreke. De woningcorporatie is dan ook gerechtigd de deurwaarder in te schakelen, zelfs voor de huur van de maand april (!).

hogan

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door hogan »

Je moet gewoon betalen Anita. Ik haat mensen die iets huren en vervolgens niet kunnen of willen betalen. Huur het dan niet! Je wilt toch ook je salaris ontvangen voor je gedane werkzaamheden!!!

Trouwens het is gerechtelijk geregeld dat er pas een incassobureau ingeschakeld kan worden na 3 maanden. Dus de aanmaningen zijn van de verhuurder. Vervolgens wordt de uitzettingsprocedure gestart maar daar krijg je pas na 3 maanden wat te horen (dus totaal 6 maanden). Vervolgens kan je om verlenging vragen of uitstel van betaling (weer uitstel!!!).


Gefrusteerde verhuurder!

Simon
Berichten: 412
Lid geworden op: 05 aug 2003 10:05

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Simon »

als het gewoonte is dat je in de eerste week een acceptgiro ontvangt, kan de verhuurder niet opeens eisen dat je het voor de eerste van de maand betaald. Gewoonte gaat in dit geval boven de wet, hier is ook jurisprudentie over.

Ronnie
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2003 12:59

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Ronnie »

Beste anita, ze mogen je nooit een deurwaarden sturen mits je de huur een half jaar niet betaald zou hebben, maar dan nog.
ze moeten eerst een incassoburo jou een brief laten sturen en als je dan nog niet betaald dan ja weet ik het zelf ook niet meer zo goed, maar buren beneden mij die zijn uit huis gezet omdat ze 3 maanden niet hadden betaald... pas op dat jou dat niet gaat gebeuren

verder betaal ik mijn huur ook nooit de eerste van de maand maar zo ongeveer de 10de van de maand, nou een keer heb ik daar ooit eens een herinering over gehad, maar dat kwam omdat de bank mijn accept was kwijt geraakt, nu doe ik al mijn bankzaken via de comp... scheeld een hoop rompslomp en het op en neer gaan naar de bank

succes verder en zorg dat je je huis behoud

Ronnie

lam

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door lam »

Ik had afgelopen 29 okt mijn acceptgiro weggedaan was op een woensdag en ik kreeg vrijdag 31 oktober al een herinnering in de bus.Ik heb dan ook en brief terug geschreven dat ik dit ongebruikelijk vond.We wonen hier net en heb de vorige maand paar dagen voor het einde betaald en er moet zelfs nog het 1 en ander aan de woning gebeuren.Er zijn nu ook meters geplaatst en ik weet niet eens de meterstand ook zo iets vreemds.

paul_033
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 okt 2003 20:48

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door paul_033 »

Een verhuurder mag altijd een deurwaarder sturen, maar ziet zelf ook wel in dat het zinloos is.
Als jij de huur betaald hebt in de eerste week van de maand, dan KAN de deurwaarder nog geen brief gestuurd hebben.

En verhuurders sturen vaak pas een deurwaarder na een paar maanden.
Eerst krijg je een brief (met kosten) en dan pas bezoek van de deurwaarder zelf.

GAST00144
Berichten: 71
Lid geworden op: 20 jan 2004 12:19

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door GAST00144 »


Hallo allemaal,
Een huisbaas mag altijd een deurwaarder sturen en doen dit meestal als de huur meer dan 2 maanden niet is betaald. Hij zal meestal nooit een deurwaarder sturen als je een maand de huur niet betaald, omdat hier vaak hoge kosten aan zijn verbonden. Als de deurwaarder toch komt om je te dagvaarden kun je altijd nog voor het proces begint betalen. Stel dat je niet betaald en je moet voor het kantongerecht komen en er is geen enkele mogelijkheid om het bedrag bijelkaar te krijgen probeer dan altijd een regeling te treffen want bij een vonnis worden de kosten ook op jou verhaald en dat is veel geld. Als ze geen regeling willen treffen vraag je of ze dat op papier willen zetten, als ze vragen waarom zeg je gewoon dat je het geld moet lenen van de gemeentelijke kredietbank, want anders geven ze je geen brief waar dat op staat. als je naar de rechter gaat neem die brief dan mee en zeg dat je hebt geprobeerd dat je een regeling wou treffen en dat er zij er niet mee akkoord gingen. Leg ook uit waarom je niet kunt betalen. KOM ALTIJD ANDERS WORDT JE BIJ VERSTEK VEROORDEELD (WANT ZEGT DE RECHTER DAN WIE ZWIJGT GEEFT TOE).

Heb voorbeeld brieven zat dus vraag gewoon even.

Groetjes,
gast00144

Gast

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Gast »

Ik begrijp de knijp van Anita wel een beetje stel je voor dat je je loon zo ongeveer de eerste van de maand krijgt en je handelt dan meteen je betalingen af lees ; acceptgiro's dan kan het zijn dat die de 3e of de 4 op de bus gaan maar voor dat de betaling binnen is bij de verhuurder dan is het ongevver de 10e een probleem voor iedereen die zijn loon zo rond de 1e van de maand krijgen. Een oplossing zou zijn dat je per 2e van de maand een automatische incasso laat plaatsvinden. Dat scheelt een hoop gezeur. Ik ken het gegeven ik heb een tijdje onregelmatige inkomsten gehad en daardoor werd de huur soms tussen de 6e en de 10e van de maand betaald. De woningbouw markeerde mij als wanbetaler en stuurde geen herinneringen of aanmaningen meer, maar meteen de deurwaarder. uiteraard met bijkomende kosten. Ik was ter goeder trouw want ik bent het met de gefrustreerde verhuurder eens betalen is een must. Maar als je elke maand te laat betaald dan kom je inderdaad een keer in de problemen.

Overigens de woningbouwvereniging en de deurwaarder waren blijkbaar
maatjes want ze zijn allebei gelegen in hetzefde dorp en ach dan doe je wel eens wat voor elkaar..... het zal u niet vreemd vallen dat de woningstichting en het deurwaarderskantoor in de omgeving niet echt goed bekend staan.

twinmama
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2005 01:07

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door twinmama »

Herkenbaar probleem en zeker die dreigende taal die er ineens uit die brieven ten toon gespreid wordt.Eerder kreeg je gewoon een herinnering en nu gelijk dreigende taal.

Zelf de bouwvereniging opgebeld en zei zeiden dat het idd wat verandert is maar ze mogen niet zo maar na een herinnering een deurwaarder sturen.Het is dreigende taal om de huur op tijd te innen ok kan ik enig zins mee in komen,maarrrrrrrrrrrr je moet het wel kunnen wij zitten met het zelfde probleem dat hoe graag we ook willen op tijd te betalen,maar doordat het loon later binnen komt lukt dat dus niet altijd.Zij weten het ook en ze zei ook we zien idd dat jullie altijd betalen alleen niet rond de eerste van de nieuwe maand.Maar ja ondertussen zit je met je hart in de keel het is gewoon een grove vorm van MACHTSMISBRUIK!!!!!!!!!!!in dit geval vind ik ,gelijk dreigen met deurwaarder etccccccc ik vind dit moet in deze gevallen niet mogen.Waarom laten ze het niet bij het oude gewoon eerst 1 of 2 normale aanmaningen .

Geplaatst op: 30 Sep 2003 10:37 Onderwerp:



Je moet gewoon betalen Anita. Ik haat mensen die iets huren en vervolgens niet kunnen of willen betalen. Huur het dan niet! Je wilt toch ook je salaris ontvangen voor je gedane werkzaamheden!!!
Tikkie krom he tuurlijk willen ook wi ... :twisted:

Gast

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op 02 Oct 2003 14:40 door Simon


--------------------------------------------------------------------------------

als het gewoonte is dat je in de eerste week een acceptgiro ontvangt, kan de verhuurder niet opeens eisen dat je het voor de eerste van de maand betaald. Gewoonte gaat in dit geval boven de wet, hier is ook jurisprudentie over.
Simon heb jij het adres van die meneer/mevrouw jurisprudentie !!

Bedankt Petra.

Gast

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door Gast »

automatische afschrijving is in dit geval handig, je hebt een contract met de verhuurder getekend waarin je akkoord ging met het betalen voor de 1e van de maand. Doe dat dan gewoon. Dat jij je overschrijvingskaarten pas later krijgt of wat voor smoes je ook hebt om leaer te betalen daar heeft je verhuurder niets mee te maken. Iedereen betaalt op tijd dus jij kan dat ook!!! Hij heeft waarschijnlijk een beetje de balen van je dat je steeds te laat betaald en heeft gedreigd met de deurwaarder om je even wakker te schudden.( volgens mij zou hij dat niet zo snel doen hoor, moet er wel een grotere betalingsachterstand zijn dan dit)
Ga op tijd betalen en hij houdt er wel mee op hoor.

twinmama
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jan 2005 01:07

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door twinmama »

Tjonge wat een kortzichtigheid,denk je dat wij het leuk vinden als we door een geldige reden de huur niet voor de 1 ste kunnen betalen.

Wacht maar als je zelf zoiets aan de hand hebt piep je wel anders.Ze weten er van van de bouwvereniging.

Ik hoop ook dat er iets verandert dat we wel die huur op de juiste tijd kunnen betalen en niet 1 of 2 wkn later,want ik heb er ook de balen van dat het zo gaat.Maar ja degenen die het niet snappen hebben een dik salaris die hebben dit soort problemen niet he :twisted:

b.olsen

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door b.olsen »

lieve anita, de verhuurder mag je na twee dagen een deurwaarder toesturen , en dit mag zelfs zonder een eerdere aanmaning want tegenwoordig is het zo dat geen enkele instantie of bedrijf verplicht is om een betalingsherrinnering te sturen , ze doen dit alleen maar voor de klant , let er wel op dat alle gemaakte kosten voor jou rekening zijn de deurwaarder kost 600 voor een bezoekje , mits je een gegronde reden hebt om geen huur te betalen , mijn tip is , kijk in je huurcontract op welke datum je , je allereerste huur betaald heb want alleen die datum geldt , hou voortaan die datum aan voor je betalingen van de huur .

pinkynl

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door pinkynl »

Ik ben taxichauffeur geworden na 6 maanden ww.... maar ik heb nu een nog lagere inkomen dan de meeste ww-ers... het huis waar ik nu woon huur ik al jaren maar kan de laatste tyd de huur bijna niet meer opbrengen..... ik wil wel een kleiner huis maar heb zo weinig geld dat ik niet eens kan verhuizen... Ik vind zeker dat die huisbazen wel eens beter naar hun huurders moeten luisteren... vooral in deze tyd ....grrr.

b.olsen

Re: wanneer mag een huurder je een deurwaarder sturen....

Ongelezen bericht door b.olsen »

het is echt heel erg wat de mensen nu allemaal overkomt, je kunt tegenwoordig niet eens meer op een fatsoenlijke manier van werkgever veranderen, bang als wij zijn dat we onze vaste lasten niet meer kunnen betalen. ik hoop echt voor u dat de loonstop afgeschaft wordt , en u een fikse loonsverhoging krijgt. mensen zouden eigenlijk niet zoveel kopzorgen moeten hebben , dan krijg je lichamelijke ongemakken , stijgen de ziektekostenpremies ook weer .(nog meer kopzorgen).

Gesloten