LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Lady M »

ik heb een vraag:

Ik huur sinds vorig jaar een particuliere woning, ik heb een huurcontract voor 1 jaar. Bij aanvang hebben wij al te kennen gegeven dat wij voor meerder jaren willen huren, hij wou beginnen met een contract van 1 jaar en daarna verlengen..we moesten ons daar geen zorgen om maken, we konden er langere tijd wonen. Wij hebben ook meerdere malen aangeven langer te willen huren omdat we alles hebben opgeknapt...Nu heb ik onlangs van de verhuuder te horen gekregen dat hij het huis wil verkopen..hij wil het huurcontract nog met 1 jaar verlengen, en het huis die periode ook te koop aanbieden...wij moeten dus als er eventuele kopers zijn toegang verschaffen tot de woning waar wij momenteel in wonen.

In het huidige contract voor 1 jaar staat dat we niet eerder de huur mogen beeindigen, doen we dat wel dan zijn de kosten voor ons...maar we denken dat hij die eis ook in het vervolg contract gaat zetten...Mag dat, of kunnen wij eisen dat wij een opzegtermijn van minimaal 1 maand hanteren, wij moeten inmiddels een andere woonruimte zoeken en het kan dus zijn dat wij eerder een andere ruimte vinden dan het contract is verlopen...Ik begrijp dat hij het daar niet mee eens zal zijn omdat hij dan het risioco loopt dat het huis een tijdje leeg komt te staan maar wij lopen het risico zonder woonruimte te zitten..Als iemand hier meer van weet kan ik het beste kan ondernemen dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huren van een particulier.

Hoe uw huisbaas het ook wend of keert, als huurder heeft u recht op huurbescherming!
Hij/zij mag eisen wat hij wil maar de wet gaat voor!
Ga in dit geval naar de site van De Woonbond.

succes.

Grootvader

Frankkk
Berichten: 416
Lid geworden op: 28 dec 2005 09:12

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Frankkk »

Het lijkt mij juist gunstig als de verhuurder in het contract opneemt wat hij van jullie verlangt.

1. Dat maakt het immers des te redelijker om een andere woning te gaan huren en onmiddelijk te stoppen met de huurbetaling.

2. De bepaling zou toch tegen de wet zijn, zodat de verhuurder zich toch niet op die bepaling kan beroepen. Daar je nu met de rug tegen de muur staat, is het begrijpelijk dat je een kennelijk onredelijk contract toch tekent.

Vooraleerst toch maar eens juridische hulp vragen... voorkomen is beter dan genezen --> www.hetjl.nl

Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Lady M »

Dank jullie wel, voor jullie informatie...Ik heb gisteren ook contact gezocht met Jurofoon en die dame aan de telefoon vertelde me dat ik eigenlijk geen poot heb om op te staan, daar was ik ook al bang voor
:( Ik zal binnenkort maar is om de tafel gaan zitten met de verhuurder, maar ik weet eingenlijk al dat hij het nieuwe contract zal opstellen in zijn voordeel...Dus we staan inderdaad met onze rug tegen de muur...maar ik geef het nog niet op, zal inderdaad nog wel even verder informeren her en der, zoals bij juridischloket. ik hou jullie op de hoogte :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Heb even gegoogeld en bij de woonbond staat iets wat voor jou misschien wel interessant is:

"De verhuurder mag slechts in drie situaties rechtsgeldig een huurovereenkomst voor bepaalde tijd aangegaan:

a. Als iemand een huis koopt, dit tijdelijk verhuurt, om er na die tijd zelf te gaan wonen.Iemand moet bijvoorbeeld over een jaar verhuizen. Hij koopt in zijn toekomstige woonplaats alvast een huis, omdat hij daar een buitenkansje ziet. Hij mag deze woning voor dat ene jaar (voor bepaalde tijd dus) verhuren en na dat jaar de huur beëindigen om zelf in het huis te gaan wonen.


b. Als iemand zijn woning zelf bewoont, deze tijdelijk niet nodig heeft en na een bepaalde tijd er zelf weer gaat wonen. Een eigenaar van een huis die bijvoorbeeld voor twee jaar wordt uitgezonden naar een ontwikkelingsland, mag zijn huis gedurende die twee jaar verhuren en na die twee jaar de huur beëindigen omdat hij er zelf weer wil gaan wonen.


c. Als een huurder met de verhuurder afspreekt dat hij een bepaalde tijd het huis niet zal gebruiken, maar na die tijd weer in de woning zal terugkeren. Een voorbeeld: een huurder wil een wereldreis gaan maken, maar wil na die reis weer terug in zijn huis. Hij spreekt met zijn verhuurder af dat hij na 18 maanden weer terugkomt. De verhuurder kan nu het huis voor 18 maanden aan een ander verhuren en na die tijd de huur beëindigen, zodat de wereld-reiziger weer huurder wordt."


Volgens mij is geen van de drie situaties bij jou van toepassing, dus is er geen rechtsgeldige huurovereenkomst voor bepaalde tijd, dus kun je stellen dat er een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd is. En dan kun je niet zomaar je huis uit worden gezet, tenzij er zwaarwegende bezwaren zijn. Het willen verkopen van het huis is zeker geen zwaarwegend bezwaar!

Oftewel, je kunt volgens mij rustig blijven zitten waar je zit. Je kunt natuurlijk wel akkoord gaan met een door hem aangeboden vervangende woning (als die natuurlijk niet slechter is) als hij dan ook een fatsoenlijke vergoeding voor verhuis- en herinrichtingskosten biedt...

Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Lady M »

@ kweenie;

Hartelijk dank voor je reactie, ik heb naar aanleiding van je advies en het advies van Frankk info ingewonnen bij hetjl.nl en het klopt inderdaad dat mijn verhuurder geen geldige reden heeft om mij het huis te laten verlaten omdat hij het wil verkopen, daarnaast had ik ook even gekeken op: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=32122 en daar staat inderdaad wat jullie allen al zeiden.. :D dus ik ben gerustgesteld en ik ben niet van plan om de woning zomaar te verlaten, blijf er voorlopig wonen en ik zal uiterst alert zijn op het nieuwe contract wat hij me wil aanbieden, zal niet zomaar tekenen. :wink:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij hoef je zelfs helemaal geen nieuw contract te ondertekenen! Je hebt immers al een contract, en alleen het gedeelte over het maar tijdelijk zijn is ongeldig. Volgens mij kun je hem dus gewoon aan het huidige contract houden, behalve dan dat het niet meer tijdelijk is.

Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Lady M »

dus begrijp ik dat goed: ik ben niet verplicht om een vervolg contract te tekenen? Dus als hij dat aanbied mag ik dat weigeren? Dat is helemaal goed dan :)

kanovaarder
Berichten: 2888
Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door kanovaarder »

Huurrechten,

Had u gelijk op de site van de woonbond had gekeken dan was het al gelijk duidelijk geweest.
Zoals door mij al gezegd heeft de verhuurder geen poot om op te staan.

Nooit een nieuw contract tekenen!
Zelfs in het geval u dit toch doet dan nog heeft dit geen consequenties voor uw huurrechten.

Grootvader

Lady M
Berichten: 10
Lid geworden op: 17 apr 2007 15:18

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door Lady M »

Het is mij geheel duidelijk :) ik heb alle informatie verzameld en ik zal het bewaren, en ik weet nu wat mijn rechten zijn.

Thanks (nogmaals) :D :D

nico_s
Berichten: 106
Lid geworden op: 25 jul 2007 15:06

Re: wat zijn mijn rechten...Verhuuder wil huis verkopen

Ongelezen bericht door nico_s »

Nog als aanvullende informatie: verkoop breekt geen huur, of te wel als het verhuurder het huis verkoopt loopt het huurcontract ongewijzigd door. Ook al komt er een nieuwe eigenaar, dat zal voor u geen gevolgen mogen hebben.
U zult wel moeten meewerken aan een eventuele bezichtiging, maar uiteraard zal de verhuurder dat in overleg met u moeten doen.

Gesloten