LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bizarre stookkostenrekening Villex

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Cathh
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2017 16:00

Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door Cathh »

Beste leden,

Van 2 oktober 2015 tot 2 augustus 2016 heb ik via Villex in Haarlem gewoond. In de huurprijs zat een voorschot op de stookkosten van €90 per maand omdat het blokverwarming betrof. Op dit moment woon ik al ruim 5 maanden niet meer via hun, maar heb ik een afrekening stookkosten van ze ontvangen. Deze is wonderbaarlijk genoeg niet over de gehele periode, maar tot 31-5-2016: de twee maanden in de zomer waar eigenlijk geen stookkosten worden verbruikt maar wel een voorschot in betaald is, zijn hier dus sowieso niet in verrekend.

Het hele verhaal wat er verder mis is gegaan zal ik jullie besparen, maar hun administratie en berekening van kosten is nogal scheef. Ik heb toen ik daar ging wonen €800 administratiekosten moeten betalen (volgens mij mag dit wettelijk gezien ook niet, iets met een Nellestein-arrest), terwijl ze niet eens mee gaan met de bezichtiging maar je de sleutels op moet halen en weer terug moet brengen. Ook bij overplaatsing doen ze niets voor je, maar berekenen ze wel €108,90 overplaatsingskosten. Ik heb dit afgewezen, maar zonder dat ik er erg in had zijn deze kosten toch van mijn borg afgehaald met het verhaal dat die kosten reserveringskosten waren en gezien ik het toch niet heb genomen ze ze van mijn borg hebben afgehaald. De overplaatsingskosten zijn echter de reden dat ik niet meer via Villex wilde wonen en er van af heb gezien.

Het opvallende van deze rekening is dat er in 8 maanden tijd volgens hun €1424,87 verbruikt is! Nu was winter 2015-2016 één van de zachtste winters ooit, heb ik altijd maar 1 verwarmingselement aangehad en woonde ik in een flat, eerste verdieping met aan alle kanten buren op 55m2. Omgerekend is dat €178 per maand volgens hun, terwijl het Nibud het schat op €66 per maand, wat inclusief verbruik van gas om op te koken is, dat zat er bij mij niet bij maar heb ik apart betaald.

Het probleem is dat ik een kastje op de verwarming had hangen van de Ista die het verbruik uitgemeten zou hebben. Op deze kastjes staat geen meterstand, er is dan ook geen manier waarop ik concreet hard kan maken dat het onmogelijk is dat ik dergelijk verbruik zou hebben gehad. Bewijs dat deze kastjes ooit gecontroleerd zijn op hun werking heb ik ook niet gekregen.

Ik heb al meerdere mailconversaties gehad met Villex hierover: ten eerste omdat ik graag een eindafrekening zou willen ontvangen over de gehéle periode, daarnaast zojuist een mail verstuurd met bezwaar tegen de gehele rekening omdat €178 per maand gewoon onmogelijk is (volgens het Nibud is dat meer dan een vrijstaande woning zou verbruiken, hahaha). Echter blijft deze organisatie aanmaningen sturen en zeggen ze dat ze mijn bezwaar niet in behandeling nemen totdat ik het volledige bij te betalen bedrag (700 eu en een beetje) heb betaald. Ik heb logischerwijs niet meer het vertrouwen dat dit ooit terugkomt als ik dit wel betaal.

Mijn vragen:

1. Mag een organisatie als Villex weigeren mijn bezwaar in behandeling te nemen als de factuur nog niet voldaan is?
2. Kan ik een eindafrekening eisen als ik daar al 5 maanden weg ben? Als ik die krijg is het bedrag sowieso lager namelijk...
3. Ik ben absoluut niet bereid deze rekening te betalen. Zijn er nog dingen die ik zeker gedaan of geprobeerd moet hebben voor dit bij een rechter belandt?

Alvast heel hartelijk bedankt en ALLE tips zijn welkom!!!

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Zou de factuur wel voldoen. Deurwaarders zijn veel duurder en een rechter is hier erg rechtlijnig in. Niets betaald, krijgt u niets gedaan.
Het hele proces schriftelijk uitvoeren=zwart op wit. Niets telefonisch. Blokverwarming u weet het nu, probeer dit te vermijden.
Eindafrekening moet gewoon worden overlegd, kan wel even duren, zijn ze vaak erg langzaam in, soms wel 15 maanden.

stofzuigertje

Re: Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Zij bepalen de periode dus als je teveel betaalde krijg je geld terug, anders betalen.

Dat de laatste maanden ontbreken, dat zal dan volgend jaar wel verrekend worden en omdat het voorschot een jaar gemiddelde is...
De eerste periode waren koude winter maanden dus bijbetalen.

En die laatste 2 maanden zou terug ontvangen worden.
Helaas, ze doen per jaar en dat is dan nog 10 maanden later wachten op jou geld wat je tegoed hebt.
Ik reken dus op terug gave want de €90,- is gemiddelde en die maanden zat je er onder.

Anduril.tr
Berichten: 72
Lid geworden op: 06 mei 2015 12:35

Re: Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door Anduril.tr »

De 'kastjes' van Ista zijn notoir onbetrouwbaar. De verdampingsmeters geven ook een 'verbruik' aan als de verwarming geheel uit staan en de elektronische meters geven ook een 'verbruik' aan als er een ander warmtebron (bijv. de zon!) warmte afgeeft.

BL2
Berichten: 4854
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door BL2 »

Stofzuigert, de Euro 90 is geen gemiddelde maar een voorschot. En dat iets compleet anders. Hooguit en dat nog zeer twijfelachtig een inschatting van de stookkosten.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Bizarre stookkostenrekening Villex

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

lees je in, blokverwarming mag namelijk niet duurder zijn dan normale verwarming, vraag dus ook een specificatie van de kosten, zitten waarschijnlijk aansluitkosten bij, bemiddelingskosten mogen ze u niet rekenen, die moet u dan ook terugvorderen net als de borg die u betaald heeft, hiervan mogen ze enkel schade aan de woning af halen en niets anders...

Gesloten