LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Qing1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2016 12:24

Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door Qing1980 »

ik huur via een verhuurmakelaar sinds 1,5 jaar een onzelfstandige woonruimte.
Eerst even een voorgeschiedenis met de verhuurder


- er moet worden aangegeven dat de relatie met deze verhuurder vanaf dag 1 waardeloos is geweest. Het pand was in zeer slechte staat (toiletkraan en wastafel lagen in een hoek van de wc, ernstige schimmel in de douche, zeil in gemeenschappelijke ruimte zaten de gaten in, ontbrekende keukenlade en zo kan ik nog wel even doorgaan.)

Na maanden van onbeantwoorde terugbel verzoeken en emails heb ik gedreigd de huurcommissie in te schakelen en huurvermindering af te dwingen. Tot mijn verbazing werd ook deze email weer niet beantwoordt maar werd ik hierna gebeld door de aannemer om zo snel mogelijk alles te herstellen.

- De verhuurder heeft meerdere malen huisvredebreuk gepleegd door nieuwe huurders onaangekondigd langs te laten komen. (eenmaal zat ik op het toilet in de gemeenschappelijke hal toen tot mijn verbazing de makelaar met een potentieel nieuwe huurder binnenkwam.
- Nadat ik de makelaar hiermee confronteerde werd er gereageerd dat het wel veel moeite was om elke keer een email te sturen voor een mogelijke bezichtiging.

Sinds Mei 2015 is er een nieuwe huurder in het pand
- Deze gedroeg zich vanaf het begin zeer asociaal. ( geen ruimte om dit totaal toe te lichtten)

Er was afgesproken de energierekening te delen aangezien dit verplicht werd door een clausule in het huurcontract.
- De medehuurder betaald de rekening vanaf het begin veel te laat; elke keer met waardeloze excuses.

-De misstanden zijn gemeld per email in juli 2015 bij verhuurder, hier werd wederom niet op gereageerd. Via de telefoon en in persoon (door een medewerker van het makelaarskantoor) werd mij verteld dat dit mijn eigen zorg was. De energiekosten moesten namelijk door mij worden betaald. Ook het gedrag van de medebewoner was niet hun zorg.

Hierop heb ik in juli besloten een incassobureau in te schakelen om de medebewoner af te dwingen de energiekosten voortaan op tijd te betalen. Het juridisch loket had mij geadviseerd bij dit gedrag de stekker uit de koelkast te halen om de medebewoner te dwingen de energierekening te betalen.

- Hierop werd ik geconfronteerd met een zeer agressieve vader van de medebewoner die mij bij de keel greep. De medebewoner belde de politie omdat ik aangaf deze sowieso te bellen door deze escalatie, die langskwam. Ik heb uiteindelijk besloten om toch geen aangifte te doen om de situatie binnen de perken te houden.

- De medebewoner heeft mij plechtig beloofd om voortaan de huur de 3e van de maand over te maken

Nu ben ik in september en oktober op vakantie geweest; helaas was tot mijn verbazing de energierekening weer niet betaald door de medebewoner. Ik heb aangegeven de wijkagent in te schakelen wanneer deze situatie niet verholpen werd

- Medebewoner heeft vervolgens de verhuurder gebeld dat ik een rotzooi maakte van de gemeenschappelijke ruimtes, waarop ik een email kreeg van de verhuurder dat ze binnenkort komen controleren ivm een klacht. Er werd door de verhuurder tevens gerefereerd naar een eerdere klacht die telefonisch met mij was afgehandeld in september.

Ik ben echter nooit door hen gebeld in september en heb nooit eerder een klacht ontvangen. Heb om opheldering gevraagd via de email. U raadt het al ook hierop kwam geen reactie.

Afgelopen vrijdag werd ik gebeld door de makelaar en gesommeerd om aanstaande woensdag op het kantoor langs te komen ivm deze klacht. Ik heb aangegeven dat ik geen tijd had op de bewuste datum en dat ik nog geen reactie had gekregen op mijn email. Tevens verwacht ik dat er iemand langs komt om deze zaak af te handelen.


De makelaar wilde de email niet beantwoorden en weigerde tevens langs te komen op een moment waarop dit voor mij mogelijk was. Er werd gedreigd dat als ik niet langs zou komen er een aangetekende brief zou worden verstuurd. Na het gesprek werd mijn email (opeens) toch beantwoord.
Selectie uit de email : Uw onderstaande email bevreemd ons zeer.Om één en ander op een normale en constructieve wijze met u te bespreken bent u vandaag uitgenodigd voor een gesprek bij ons op kantoor.U wilde daar geen gebruik van maken en stelt voorwaarden aan een dergelijk gesprek.

U begrijpt dat ik geen enkel vertrouwen heb in de makelaar na alle voorgaande situaties en geen zin heb om op het kantoor langs te komen na de agressieve manier waarop ik via de telefoon werd bejegend.

Ben ik verplicht gehoor te geven aan deze oproep van de verhuurmakelaar of is deze verplicht langs te komen op een moment waarop het mij überhaupt ook schikt. Is er een instantie waar ik het waardeloze gedrag van de makelaar kan melden? Mijn vriendin die bij een sociale woningcorporatie werkt stelde dat dit gedrag van de makelaar absurd is en absoluut niet door de beugel kan.

Alvast heel erg bedankt voor de mogelijke reacties!

Qing1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2016 12:24

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door Qing1980 »

bedankt voor uw reactie. Ik moet verplicht van de verhuurmakelaar de energiekosten op mijn laten zetten, dit staat zo in het contract. De makelaar ontkent vervolgens alle problemen die hieruit voortvloeien met het excuus dat zij niet verantwoordelijk zijn voor de energie omdat dit zo in het contract staat.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door ciske »

Ga eens met dat contract langs het juridisch loket, die weten vaak meer dan hier de mensen op het forum. Plus dat het in je woonplaats is.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door berndv »

het hele verhaal lezend zou ik zorgen dat ik zo snel mogelijk een andere woonruimte zou krijgen. Dat zal natuurlijk makkelijker gezegd zijn dan gedaan. Ik kan moeilijk inschatten wat het probleem precies veroorzaakt, maar als ik lees dat er een verstoorde verhouding is naar zowel de verhuurder, de verhuurmakelaar en de de medebewoner en diens vader vrees ik dat het woongenot ver te zoeken is, en dat een eventuele procedure via het juridisch loket de sfeer en daarmee uw genot niet meer zal herstellen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heb het hele verhaal maar half gelezen, en mijn conclusie is dat mediation, bemiddeling of wat dan ook geen enkel nut heeft. Het heeft m.i. ook weinig tot geen nut om op je argumenten in te gaan. Het advies van Bernv hierboven om zo snel mogelijk andere woonruimte te zoeken onderschrijf ik volledig. Als aanvulling wil ik je wel meegeven: probeer voor jezelf helder te krijgen wat je redelijkerwijs wel of niet van een verhuurder kan en mag verwachten. Daar zit nog wel wat huiswerk voor jezelf in.

Qing1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2016 12:24

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door Qing1980 »

ciske schreef:Ga eens met dat contract langs het juridisch loket, die weten vaak meer dan hier de mensen op het forum. Plus dat het in je woonplaats is.
bedankt voor uw reactie; ik ben afgelopen maandag langs het juridisch loket gegaan.
Dit bevestigde mijn vermoeden dat de verhuurder werklelijk de kantjes ervan loopt. En gaf aan mij aan vooral eisen dat stellen aan een mogelijk gesprek over een klacht

Qing1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2016 12:24

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door Qing1980 »

berndv schreef:het hele verhaal lezend zou ik zorgen dat ik zo snel mogelijk een andere woonruimte zou krijgen. Dat zal natuurlijk makkelijker gezegd zijn dan gedaan. Ik kan moeilijk inschatten wat het probleem precies veroorzaakt, maar als ik lees dat er een verstoorde verhouding is naar zowel de verhuurder, de verhuurmakelaar en de de medebewoner en diens vader vrees ik dat het woongenot ver te zoeken is, en dat een eventuele procedure via het juridisch loket de sfeer en daarmee uw genot niet meer zal herstellen.
Bedankt voor uw reactie, ik ben absoluut niet van plan op korte temijn andere woonruimte te zoeken. Ben bezig met afstuderen en tot die tijd blijf ik hier graag nog zitten. temeer omdat ik een aanzienlijke investering heb gedaan om de ruimte op te knappen (qua tijd en moeite).

Qing1980
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2016 12:24

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door Qing1980 »

witte angora schreef:Ik heb het hele verhaal maar half gelezen, en mijn conclusie is dat mediation, bemiddeling of wat dan ook geen enkel nut heeft. Het heeft m.i. ook weinig tot geen nut om op je argumenten in te gaan. Het advies van Bernv hierboven om zo snel mogelijk andere woonruimte te zoeken onderschrijf ik volledig. Als aanvulling wil ik je wel meegeven: probeer voor jezelf helder te krijgen wat je redelijkerwijs wel of niet van een verhuurder kan en mag verwachten. Daar zit nog wel wat huiswerk voor jezelf in.
Wat bedoelt u precies? Gezien de voorhistorie met de verhuurder lijkt het mij duidelijk dat mijn tolerantie tov de verhuurder nogal laag is. Temeer omdat de klacht over de medehuurder al zeer vroeg is gemeld en deze werd weggewuifd

stofzuigertje

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als die andere huurder niet betaald stroom eraf en gas kraan dicht draaien, dan moet hij wel....

Verder jammer dat je voor oude zooi met schimmels betaalde en accepteerde.
snel andere ruimte zoeken, marktplaats is goedkoper dan kamernet, en je mag dan stoppen met energie en alles laten afsluiten.
Dan zit die persoon met alle kosten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door berndv »

stofzuigertje schreef:Als die andere huurder niet betaald stroom eraf en gas kraan dicht draaien, dan moet hij wel....
natuurlijk kan ts dat doen, of de medehuurder dan overgaat tot betalen is nog maar de vraag
Qing1980 schreef:Hierop heb ik in juli besloten een incassobureau in te schakelen om de medebewoner af te dwingen de energiekosten voortaan op tijd te betalen. Het juridisch loket had mij geadviseerd bij dit gedrag de stekker uit de koelkast te halen om de medebewoner te dwingen de energierekening te betalen.

- Hierop werd ik geconfronteerd met een zeer agressieve vader van de medebewoner die mij bij de keel greep. De medebewoner belde de politie omdat ik aangaf deze sowieso te bellen door deze escalatie, die langskwam. Ik heb uiteindelijk besloten om toch geen aangifte te doen om de situatie binnen de perken te houden.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door witte angora »

Qing1980 schreef:
witte angora schreef:Ik heb het hele verhaal maar half gelezen, en mijn conclusie is dat mediation, bemiddeling of wat dan ook geen enkel nut heeft. Het heeft m.i. ook weinig tot geen nut om op je argumenten in te gaan. Het advies van Bernv hierboven om zo snel mogelijk andere woonruimte te zoeken onderschrijf ik volledig. Als aanvulling wil ik je wel meegeven: probeer voor jezelf helder te krijgen wat je redelijkerwijs wel of niet van een verhuurder kan en mag verwachten. Daar zit nog wel wat huiswerk voor jezelf in.
Wat bedoelt u precies? Gezien de voorhistorie met de verhuurder lijkt het mij duidelijk dat mijn tolerantie tov de verhuurder nogal laag is. Temeer omdat de klacht over de medehuurder al zeer vroeg is gemeld en deze werd weggewuifd
Wat ik bedoel is dat je de boel zo groot mogelijk probeert te maken met een veel te lang verhaal. Blijf bij de ernstige zaken, en probeer je verhaal te beperken tot één, hooguit anderhalf A4-tje. Doe het desnoods puntsgewijs:

Bij aanvang huur:
- schimmel in de douche
- waskraan en wastafel liggen los
- ontbrekende keukenlade

Verhuurder reageert niet op mails dd...

Zoiets. Dat leest sneller, en is aanmerkelijk effectiever. Je moet onderscheid maken tussen 'je verhaal willen doen' en 'de klachten oplossen'. Het eerste doe je bij de buurvrouw of in de kroeg; het tweede doe je bij instanties zoals de huurcommissie.

Wat je wel of niet met je medehuurder afspreekt, daar is de verhuurder geen partij in.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Conflict met verhuurmakelaar vanwege medebewoner

Ongelezen bericht door ciske »

witte angora schreef:
Qing1980 schreef:
witte angora schreef:Ik heb het hele verhaal maar half gelezen, en mijn conclusie is dat mediation, bemiddeling of wat dan ook geen enkel nut heeft. Het heeft m.i. ook weinig tot geen nut om op je argumenten in te gaan. Het advies van Bernv hierboven om zo snel mogelijk andere woonruimte te zoeken onderschrijf ik volledig. Als aanvulling wil ik je wel meegeven: probeer voor jezelf helder te krijgen wat je redelijkerwijs wel of niet van een verhuurder kan en mag verwachten. Daar zit nog wel wat huiswerk voor jezelf in.
Wat bedoelt u precies? Gezien de voorhistorie met de verhuurder lijkt het mij duidelijk dat mijn tolerantie tov de verhuurder nogal laag is. Temeer omdat de klacht over de medehuurder al zeer vroeg is gemeld en deze werd weggewuifd
Wat ik bedoel is dat je de boel zo groot mogelijk probeert te maken met een veel te lang verhaal. Blijf bij de ernstige zaken, en probeer je verhaal te beperken tot één, hooguit anderhalf A4-tje. Doe het desnoods puntsgewijs:

Bij aanvang huur:
- schimmel in de douche
- waskraan en wastafel liggen los
- ontbrekende keukenlade

Verhuurder reageert niet op mails dd...

Zoiets. Dat leest sneller, en is aanmerkelijk effectiever. Je moet onderscheid maken tussen 'je verhaal willen doen' en 'de klachten oplossen'. Het eerste doe je bij de buurvrouw of in de kroeg; het tweede doe je bij instanties zoals de huurcommissie.

Wat je wel of niet met je medehuurder afspreekt, daar is de verhuurder geen partij in.
Sorry hoor WA ben het totaal niet met je eens. Jij kan ook als je er belangsteling bij hebt gewoon net als de anderen lezen!!

Gesloten