LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

gilas schreef:Dat bepalen ze ook niet,aangezien jij het recht hebt om een schutting te plaatsen mits die binnen de regels valt.
Alleen als je dat wil en de buren niet,hoeven de buren niet mee te betalen.
Het zou kunnen dat ze er mee weg komen. Maar ik vind het niet 'netjes'. Het valt niet mee een onwillige kip in de bijstand een ei van €1000 te laten leggen. Maar als die buur een miljonair of de gemeente was?
Er ontstaat ten slotte iets waar je gemeenschappelijk eigenaar en verantwoordelijke voor bent, en het gebruiksgenot van hebt.

mh73

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door mh73 »

Geip Suusje schreef:Het zou kunnen dat ze er mee weg komen. Het valt niet mee een onwillige kip in de bijstand een ei van €1000 te laten leggen. Maar als die buur een miljonair of de gemeente was?
Er ontstaat ten slotte iets waar je gemeenschappelijk eigenaar en verantwoordelijke voor bent, en het gebruiksgenot van hebt.
Dat is onzin. Óf je plaatst de schutting in overleg midden op de erfgrens en je betaalt er allebei voor en bent beiden verantwoordelijk, óf je doet het alleen en je plaatst hem op je eigen grond en de buren hebben er niets mee te maken. Zo werkt het nu eenmaal. Daar heeft gebruiksgenot niets mee te maken.

Je kan denken dat het anders werkt, maar dat is niet zo.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

Geip Suusje schreef:
gilas schreef:Dat bepalen ze ook niet,aangezien jij het recht hebt om een schutting te plaatsen mits die binnen de regels valt.
Alleen als je dat wil en de buren niet,hoeven de buren niet mee te betalen.
Het valt niet mee een onwillige kip in de bijstand een ei van €1000 te laten leggen.
En al helemaal niet als die onwillige kip midden in een verhuizing zit, en dus kosten heeft aan dubbele huur, overschrijven van heel veel zaken, behang, vloerbedekking, en noem maar op. Vergeet niet dat je in de bijstand niet alleen weinig kunt sparen, maar je mag ook niet eens zo heel veel eigen vermogen hebben.

Dan praten we over september, het is te hopen dat er geen dure schoolgaande kinderen rond lopen, dan komt dat er ook nog eens bij.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door sjohie »

Geip Suusje schreef:
gilas schreef:Dat bepalen ze ook niet,aangezien jij het recht hebt om een schutting te plaatsen mits die binnen de regels valt.
Alleen als je dat wil en de buren niet,hoeven de buren niet mee te betalen.
Het zou kunnen dat ze er mee weg komen. Maar ik vind het niet 'netjes'. Het valt niet mee een onwillige kip in de bijstand een ei van €1000 te laten leggen. Maar als die buur een miljonair of de gemeente was?
Er ontstaat ten slotte iets waar je gemeenschappelijk eigenaar en verantwoordelijke voor bent, en het gebruiksgenot van hebt.
Als je een schutting op eigen grond zet, dus tegen de erfscheiding aan, is dat gewoon je eigendom en je verantwoording qua onderhoud. Is helemaal niks gezamenlijks aan. Daar kunnen buren ook niks tegen doen, mits geplaatst binnen de geldende wettelijke kaders.

Gezamenlijk wordt het pas als je samen besluit om op de erfscheiding een schutting te plaatsen. Dat kan hier pas als er ook daadwerkelijk buren zijn.

De woningbouw dient een erfscheiding aan te geven, immers TS moet weten welk deel bij zijn gehuurde woning hoort, maar dat is niet hetzelfde als de gewenste schutting ivm privacy.

Als hij dat wil, kan hij dat A) alleen doen tegen de erfscheiding aan, met als voordeel dat de keuzes qua materiaal etc volledig aan hem zelf zijn en als nadeel dat de kosten 100% voor hem zijn, of B) samen met (toekomstige) buren, maar dan moet eea in overleg, echter betaald hij dan 50%.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

Sja, en gebruiksgenot... Ik hoef geen eigenaar van een dure jaguar te zijn om er van te kunnen genieten... Met een schutting is dat niet veel anders...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

@mh73: je kan wel denken dat het anders werkt maar het is niet zo.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3096-reg ... beplanting

"Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen. "

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, eigenaar. Maar we hebben het hier over huurders...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:Sja, en gebruiksgenot... Ik hoef geen eigenaar van een dure jaguar te zijn om er van te kunnen genieten... Met een schutting is dat niet veel anders...
Dat is inderdaad de spijker op zijn kop.
Maar het is niet sociaal als je er anderen voor laat betalen.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:Jawel, eigenaar. Maar we hebben het hier over huurders...
Omdat je huurder bent heb je eigenaarsrechten.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door puma73 »

Geip Suusje schreef:@mh73: je kan wel denken dat het anders werkt maar het is niet zo.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3096-reg ... beplanting

"Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen. "
En wat als die buurman dat niet gaat betalen???

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door gilas »

Geip Suusje schreef:@mh73: je kan wel denken dat het anders werkt maar het is niet zo.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3096-reg ... beplanting

"Een eigenaar van een erf kan van de buurman eisen dat zij de kosten van een afscheiding of afsluiting gezamenlijk betalen. "
https://www.juridischloket.nl/wonen/bur ... scheiding/
Staat de erfafscheiding helemaal aan één kant van de grens? Dan is de eigenaar van de grond waar de erfafscheiding op staat daar volledig verantwoordelijk voor.
http://www.netwerknotarissen.nl/mijn-hu ... n-de-buren

Ik wil tussen mijn perceel en dat van de buren een schutting plaatsen. De buren voelen hier helemaal niets voor. Kan ik de buren dwingen aan de plaatsing van de schutting mee te werken?
Je bent altijd bevoegd om zelf je erf af te sluiten. Deze afsluiting moet dan wel op eigen erf worden geplaatst. Je mag zelf kiezen of je een muur, een schutting of een haag plaatst. De buurman kan en mag zich hiermee verder niet bemoeien. De kosten van de eigen erfafscheiding moet je dan wel zelf betalen.


Dus,kort gezegd als er precies op de erfscheiding een schutting komt moeten de buren allebei betalen en komt de erfscheiding op je eigen stukje dan moet jezelf betalen en hoeven de buren niets te betalen.

Geip Suusje schreef:Maar het is niet sociaal als je er anderen voor laat betalen.
Het is asocialer om te verwachten dat anderen maar even mee gaan betalen aan een schutting en dan commentaar gaan geven als ze dit weigeren,iets wat ze mogen weigeren.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Gilas, ik zie dat je selectief knipt van de website van de notaris. Hier komt het deel wat je weg liet.

Ik wil tussen mijn perceel en dat van de buren een schutting plaatsen. De buren voelen hier helemaal niets voor. Kan ik de buren dwingen aan de plaatsing van de schutting mee te werken?

De eigenaar van een erf kan altijd van de eigenaar van het naburige erf vorderen dat de grens van hun erven op een behoorlijke wijze wordt afgepaald. De kosten van deze afpaling zijn voor beide buren. Als de buurman ermee instemt dat er een erfafscheiding - zoals een schutting, een muur of een heg tussen de beide percelen -wordt geplaatst, dan ontstaat er een mandeligheid. Dit is een vorm van gezamenlijke eigendom. Dit betekent onder andere dat je samen met de buurman de erfafscheiding moet onderhouden.
Laatst gewijzigd door Geip Suusje op 23 jun 2014 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

Afpalen is wat anders dan een schutting... Dat is alleen een markering van de erfgrens...

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door witte angora »

Dus de wbv knalt een paar piketpaaltjes in de grond, spant er een ijzerdraadje overheen, en de grenzen zijn afgebakend. Verder gaat de verplichting van de wbv=eigenaar niet.

Willen mensen samen een schutting neer zetten, dan kunnen ze die paaltjes weghalen, en daar de schutting plaatsen. Dan komt hij precies op de erfgrens. Willen ze niet samen betalen, dan mag degene die de schutting neer zet dat tegen die paaltjes aan doen. Dan staat hij precies tegen de erfgrens aan.

Daar komt het een beetje op neer.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

witte angora schreef:Afpalen is wat anders dan een schutting... Dat is alleen een markering van de erfgrens...
Er staat "behoorlijk". Wat "behoorlijk" kan je weer verder over steggelen.
Je kan ook stellen dat je het blikveld wilt afpalen, of de invloedssfeer.

Het lijkt me dat je recht hebt op 100% dichtheid tot 1,8m hoogte.

mh73

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door mh73 »

@Geip Suusje
In de linken die jij aanhaalt gaat het om afbakening van de erfgrens, dus inderdaad wat witte angora zegt: een paar paaltjes met een ijzerdraadje.

Verder gaat het dus niet. Je kan je buren niet verplichten om mee te betalen aan een schutting. Je hebt nergens recht op. Het gaat niet om je privacy, het gaat er alleen om bij een behoorlijke erfafscheiding dat je kunt zien welke grond van jou is en waar dat van je buren begint. Als je privacy wil, dan kun je dat zelf regelen. In overleg met je buren. Lukt dat niet, dan op je eigen grond. Precies zoals ik het aangaf dus...

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door gilas »

Geip Suusje schreef:Het lijkt me dat je recht hebt op 100% dichtheid tot 1,8m hoogte.
Dat heb je niet,je hebt recht op erf afscheiding en dat kan je vragen aan de wbv,die dan paaltjes mag neerzetten.
Voor de rest is niemand jouw als huurder wat verplicht voor wat betreft de erfafscheiding.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

gilas schreef:
Geip Suusje schreef:Het lijkt me dat je recht hebt op 100% dichtheid tot 1,8m hoogte.
Dat heb je niet,je hebt recht op erf afscheiding en dat kan je vragen aan de wbv,die dan paaltjes mag neerzetten.
Voor de rest is niemand jouw als huurder wat verplicht voor wat betreft de erfafscheiding.
Zo, jij wou een schutting van 1,8m die ik wil voor mijn privacy weer afzagen op inkijkhoogte?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door angel1978 »

Geip Suusje schreef:
gilas schreef:
Geip Suusje schreef:Het lijkt me dat je recht hebt op 100% dichtheid tot 1,8m hoogte.
Dat heb je niet,je hebt recht op erf afscheiding en dat kan je vragen aan de wbv,die dan paaltjes mag neerzetten.
Voor de rest is niemand jouw als huurder wat verplicht voor wat betreft de erfafscheiding.
Zo, jij wou een schutting van 1,8m die ik wil voor mijn privacy weer afzagen op inkijkhoogte?
Als jij die schutting OP de erfgrens zet, is ie nog maar voor de helft van jou !

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Erfafscheiding nieuwbouw sociale huur

Ongelezen bericht door langste adem »

en als ie dan wordt afgezaagd op inkijkhoogte nog maar voor een kwart :)

Gesloten