Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Ongelezen bericht door Lady1234 »

witte angora schreef:
25 jul 2023 19:35
En de rechtsbijstandsverzekering, die kunnen, als je lid bent, ook goed helpen.
Je kunt geen lid zijn van een rechtsbijstandsverzekering. .

Polishouder of verzekerde.

Ciska80
Berichten: 12
Lid geworden op: 11 feb 2023 19:10

Re: Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Ongelezen bericht door Ciska80 »

Ron5300 schreef:
25 jul 2023 17:09
Begrijpelijk dat een verhuurder zo'n ingrijpende onomkeerbare verbouwing niet toestaat.
Bij de montage van zonnepanelen op het dak van een huurwoning is in veel gevallen een omgevingsvergunning vereist en die kunt u als zijnde huurder niet aanvragen dat dient de verhuurder te doen.


Ik heb in mijn huurhuis anders prima een omgevingsvergunning kunnen regelen voor installatie van mijn airco. Die vergunning was ook vereist voor toestemming van verhuurder. Dus ja, een vergunning aanvragen voor je huurhuis kan.

OP:
Voor wat betreft zonnepanelen, die gaan hier via stichting wocozon. Die regelen (bijna) alles, ook voor de verhuurder. Die stichting zou ik eens aanraden aan je verhuurder. Je betaalt dan uiteraard wel maandelijks huur (hoe precies kan verschillen, oa aan wocozon direct of via servicekosten of via huurverhoging), maar dan nog is het gunstig (zet alles zelf wel even goed op een rijtje natuurlijk en reken het door).

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ciska80 schreef:
25 jul 2023 22:20
Ron5300 schreef:
25 jul 2023 17:09
Begrijpelijk dat een verhuurder zo'n ingrijpende onomkeerbare verbouwing niet toestaat.
Bij de montage van zonnepanelen op het dak van een huurwoning is in veel gevallen een omgevingsvergunning vereist en die kunt u als zijnde huurder niet aanvragen dat dient de verhuurder te doen.


Ik heb in mijn huurhuis anders prima een omgevingsvergunning kunnen regelen voor installatie van mijn airco. Die vergunning was ook vereist voor toestemming van verhuurder. Dus ja, een vergunning aanvragen voor je huurhuis kan.

OP:
Voor wat betreft zonnepanelen, die gaan hier via stichting wocozon. Die regelen (bijna) alles, ook voor de verhuurder. Die stichting zou ik eens aanraden aan je verhuurder. Je betaalt dan uiteraard wel maandelijks huur (hoe precies kan verschillen, oa aan wocozon direct of via servicekosten of via huurverhoging), maar dan nog is het gunstig (zet alles zelf wel even goed op een rijtje natuurlijk en reken het door).
Maar goed TS zijn verhuurder zegt nee.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ivo.w schreef:
25 jul 2023 18:47
De verhuurder mag geen huurverhoging in rekening brengen voor zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV) Bij bepalingen van de woningwaarde punten en dergelijke moet geteld worden alsof de ZAV er niet zijn. Want die zijn geen eigendom van de verhuurder.
Je standpunt klopt, maar je onderbouwing niet (altijd). Bij ZAV is er vaak sprake van natrekking, waardoor de verhuurder (als eigenaar van de onroerende zaak) juist wel eigenaar wordt.
Seinhuis schreef:
25 jul 2023 19:15
Als uw huurcontract af is gelopen dan mag de verhuurder u het huis uit zetten.
Dus, nooit geld in een huurwoning inzetten.
Denk je nu echt dat iemand zonnepanelen wil zetten in een woning met een tijdelijk huurcontract? Nooit van huurbescherming gehoord? Kijkend naar de OP is hier natuurlijk gewoon sprake van een doorlopend contract en is “uit huis zetten” op geen enkele manier aan de orde.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Geen toestemming voor het zelf laten plaatsen van zonnepanelen door de verhuurder

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Moneyman schreef:
26 jul 2023 09:57
Ivo.w schreef:
25 jul 2023 18:47
De verhuurder mag geen huurverhoging in rekening brengen voor zelf aangebrachte voorzieningen (ZAV) Bij bepalingen van de woningwaarde punten en dergelijke moet geteld worden alsof de ZAV er niet zijn. Want die zijn geen eigendom van de verhuurder.
Je standpunt klopt, maar je onderbouwing niet (altijd). Bij ZAV is er vaak sprake van natrekking, waardoor de verhuurder (als eigenaar van de onroerende zaak) juist wel eigenaar wordt.
Strikt genomen heb je gelijk inderdaad. Maar de verhuurder mag er geen huur voor vragen aan de huurder die de zaken heeft aangeschaft. Want die huurder heeft er immers al volledig voor betaald.

Plaats reactie