Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Marcootje7
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2023 09:12

Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Marcootje7 »

Wij huren sinds 2019. En al die jaren zijn wij al aan het bakkeleien met de woningstichting.

Bij aangaan huurwoning hebben we fotoś gemaakt en geklaagd. Alleen de meest makkelijke reparaties zijn uitgevoerd.

Pas na maanden kwamen wij echter achter andere dingen achter:

De vorige bewoonster was een hoogbejaarde dame. En een aantal jaren geleden zijn er grote verbouwingen gedaan in de woningen in de wijk. Maar vanwege de rompslomp van bouwvakkers over de vloer heeft deze mevrouw de aanpassingen geweigerd. Zo hebben wij nog een zeer oude smerige wc met vieze oude tegels, ontbreken er stopcontacten in de keuken en ook kastjes en is ook de keuken een standaard basiskeuken tov de keukens van buren met bijvoorbeeld nog een houten keukenblad ipv wat wij hier hebben.

De vloer hebben wij zelf moeten egaliseren, de muren vol met gaten en pukkels nou ik kan wel door blijven gaan. Onze eigen kosten 4.000,- om het een beetje bewoonbaar te maken en dan hebben we niets geks gedaan.

We zijn al bij de woningstichting aan het bakkeleien geweest maar ook uiteindelijk sinds 2022 de KWRU maar die heeft nou ook niet bepaald iets gedaan voor ons.

Nu is er een paar huizen verderop een woning vrijgekomen en de nog mooiere keuken dan wij hebben hebben ze daar er uit gesloopt en ook de wc inclusief vieze oude tegels er uit.

In eerste instantie was de reactie van de wijkopzichter "ja maar meneer, als wij nu bij u nog dingen gaan aanpassen moeten wij datgene ook bij de buren doen" (punt alleen is: bij de buren IS het al gedaan, allee bij ons niet). Wij kwamen geen stap verder. De reactie was eigenlijk "een woning is een lot uit de loterij en laat nu precies uw woning niet meegedaan zijn met de grote verbouwing, jammer pech".

Nu kaart ik het leeghalen van die andere woning aan en komen ze met een reactie "ja maar misschien zat er een gebrek in die keuken en was dat onderdeel niet leverbaar". Grote kolder want het zijn hele standaard basis Bruynzeel keukens. En dan ook de hele wc inclusief tegeltjes er uit??? Wat maakt het verschil???

Heeft iemand tips of ervaring hiermee? Ik kom geen enkele stap verder....

De KWRU heb ik begin dit jaar nog gezegd "laat het maar, ik ben er klaar mee" (ook mede door eigen stress, zware werkdruk en zoveel dingen dat ik dit gewoonweg niet aan kon).

Wie heeft nu nog tips voor ons hoe wij het voor elkaar kunnen krijgen dat ook bij ons de wc ruimte en keuken aangepakt gaat worden zoals bij de andere buren is gedaan???

Alvast dank ieder die wil positief meedenken...

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het probleem is dat u het wel kunt vragen, maar niet eisen.
Als de spullen slechts oud zijn, maar wel verder goed functioneren, is er geen sprake van "derving van woongenot".
Als er echt sprake is van gebreken, dan moet de verhuurder dat natuurlijk herstellen, maar ze zijn niet verplicht dan groot onderhoud of renovatiewerk uit te voeren.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

U kunt niet eisen dat de woning precies hetzelfde is als bij de buren. U hebt de woning zelf geaccepteerd in de huidige staat. Onlangs dat u de kleur niet mooi vindt, moet u mee leren leven.

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... verhuurder staat welke kosten voor u zijn, en welke kosten voor de woningbouw.


U kunt contact opnemen met www.juridischloket.nl voor advies of www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak. Echter denk ik dat hun in deze situatie niks voor u kunnen doen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier een redelijk identieke ervaring. Mensen die er al 20 jaar wonen krijgen standaard een nieuw aanrecht, als er statushouders komen krijgen ze een nieuw aanrecht, als een bewoner door onbenulligheid de boel sloopt krijgen ze een nieuw aanrecht, en dat van mij was nog enigszins bruikbaar, dus daar doen we niks aan. Idem wc en badkamer, tegels zijn van boven naar beneden gescheurd, doen we niks aan.

Wat je muren betreft: ik heb dat indertijd in Zeist een keer gezien, wil je niet weten. 'Plak er gewoon twee lagen behang overheen', krijg je dan te horen. Heb die woning dan ook geweigerd. Wbv maakt het niet uit, want er zijn zoveel reacties, ze vinden toch wel iemand die het accepteert. Het zal niet jullie woning zijn, want dat keukenblok was kort en klein geslagen door de vorige bewoner.

Je doet er niks aan, helaas. En ik vrees dat je hier weinig bijval zal krijgen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Marcootje7 schreef:
13 sep 2023 09:29
Zo hebben wij nog een zeer oude smerige wc met vieze oude tegels, ontbreken er stopcontacten in de keuken en ook kastjes en is ook de keuken een standaard basiskeuken tov de keukens van buren met bijvoorbeeld nog een houten keukenblad ipv wat wij hier hebben.
Even heel zwart gekeken, iets dat vies is kan schoongemaakt worden. Oude tegels die niet kapot zijn hoeven niet vervangen te worden. U huurt een huis met keuken, maar daarin staat niet beschreven hoeveel kastjes en stopcontacten daar in horen. Idem voor het keukenblad.

Dat er huizen zijn waar er zaken door de tijd heen zijn vervangen doet daar niets aan af. En ook al vind u het niet mooi of praktisch, zo lang het functioneert is er geen reden tot vervanging.
Marcootje7 schreef:
13 sep 2023 09:29
Nu kaart ik het leeghalen van die andere woning aan en komen ze met een reactie "ja maar misschien zat er een gebrek in die keuken en was dat onderdeel niet leverbaar". Grote kolder want het zijn hele standaard basis Bruynzeel keukens. En dan ook de hele wc inclusief tegeltjes er uit??? Wat maakt het verschil???
Voor een Bruynzeel keuken van 30 jaar geleden zullen geen onderdelen voor te vinden zijn. Zelf lever ik materialen aan een bouwbedrijf die voor een woningbouwvereniging werkt, u wilt niet weten wat voor werk het is om een simpel keukenkastscharniertje te vervangen.
Bij een toilet kunnen er andere aansluitingen zijn. Sowieso de spoelbak al. Natuurlijk kan je de oude gaten laten zitten, maar dan word er vaak voor gekozen om direct alles opnieuw te tegelen. Ook weet u niet of er lekkage geweest is waardoor de muur open moest. Of krimpscheuren die oude tegels heeft laten barsten.
Marcootje7 schreef:
13 sep 2023 09:29
Wie heeft nu nog tips voor ons hoe wij het voor elkaar kunnen krijgen dat ook bij ons de wc ruimte en keuken aangepakt gaat worden zoals bij de andere buren is gedaan???
Dat zal echt lastig zijn. Elk huis staat op zich. Zo lang het functioneert, niet kapot is en geen gevaar oplevert zal het niet vervangen gaan worden. In basis zijn voor een keuken enkele zaken vastgelegd. Er moet een gootsteen zijn, een werkblad, kooktoestel en opbergruimte. Dus eigenlijk met 4 kastjes, een ouderwetse rvs blad er op met een kooktoestel er op of ernaast is al voldoende.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Als er in het recente verleden in het complex woningen waar u woont een woningverbetering (renovatie) heeft plaatsgevonden, maar alleen uw woning, om genoemde redenen, daarin niet is meegenomen, dan heeft u waarschijnlijk een serieus argument waarom die woningverbetering in uw woning nu wel plaats MOET vinden. Misschien, beter gezegd, die woningverbetering in uw woning nu wel KAN plaatsvinden, mits u daarvoor natuurlijk toestemming geeft, maar de (over)last die een project tot woningverbetering u zal opleveren ook accepteert.

Een project van woningverbetering wordt doorgaans niet zomaar uitgevoerd. Vaak voldoen woningen die voor zo’n verbeteringstraject in aanmerking komen niet meer aan de minimale eisen die de woningbouwwet aan woningen anno 2023 stelt. Die woningverbetering is dus niet alleen een gunst van de verhuurder, eerder een verplichting van de wetgever / de overheid. Dit zijn sterke argumenten richting uw verhuurder.

Hoe u dit gaat aanpakken richting uw verhuurder, omdat u dit nu in uw eentje moet doen en u tegenover een machtige partij staat, is vaak een moeilijke zaak. Mijn advies aan u is dat u contact opneemt met de Woonbond (gelijknamige website op internet), daar lid wordt en deze kwestie aan hen voorlegt. De Woonbond is een onafhankelijke Vereniging die voor de belangen van haar leden / huurders opkomt en in noodzakelijke gevallen hen ook vertegenwoordigd. Zij hebben precies de juiste juristen in dienst die voor de rechten voor u als huurder opkomen en mogelijk u gaan helpen in uw verzoek tot woningverbetering bij de verhuurder van uw woning.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Er is iemand naar de moderatie gestapt, zo te zien. Het wordt hier steeds meer een: juf, juf, ze doen het weer.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@Neo: een kooktoestel is niet verplicht.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

U heeft de woning geaccepteerd in de staat zoals de woning toen verkeerde dus met een verouderd keukenblok en dito toiletruimte.
Op dat moment was de woning op wat reparaties na in verhuurbare staat en dat is heel iets anders dan zeg maar instapklaar en dat blijkt ook want u heeft een behoorlijk bedrag uitgegeven om de woning naar eigen inzicht zo te maken dat u er fijn kunt wonen.
Zo te lezen kwam u er pas maanden later achter dat andere woningen een modernere keukenblok en dito toilet ruimte hadden en heeft u van horen zeggen dat de oudere bewoonster daar helemaal geen zin in had en tevreden was met de woning zonder moderne keukenblok en toilet ruimte.
U heeft de kwestie ook aan de klachtencommissie voor gelegd maar ook toen bleek dat de woningbouw vereniging in het gelijk was en daar heeft u zich uiteindelijk bij neergelegd.
Nu valt het u ineens op dat als een soortgelijke woning leeg komt modernere keukenblokken en toiletpotten afgevoerd worden en laait uw boosheid weer wat op terwijl u niet de achterliggende redenen van de woningbouw vereniging kunt weten en die redenen weten de werklui ook niet.
U stelt nu dat u al die tijd naar smerige tegels in de toiletruimte heeft gekeken en op een verouderde hopelijk wel schone toiletpot heeft gezeten want blijkbaar was dat toen u de woning nog accepteerde nog niet het geval.
Op de verhuur aan statushouders ga ik niet in omdat het niets met de vraag van doen heeft.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
13 sep 2023 14:37
Er is iemand naar de moderatie gestapt, zo te zien. Het wordt hier steeds meer een: juf, juf, ze doen het weer.
Wel vreemd dat de reactie van WA niet gemeld is, die geeft ook geen advies maar heeft het alleen over zijn eigen huisje.

Eens kijken hoe snel deze reactie gemeld wordt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Zolang zaken goed functioneren, valt er weinig tot niets te eisen.

De woningcorporatie is verplicht om te zorgen dat alles functioneert en de woning goed en veilig bewoonbaar is. Niet dat het aan uw eisen of wensen voldoet.

Wilt u een keuken die aan uw wensen voldoet, dan kunt u in overleg met de woningcorporatie zelf uw keuken laten renoveren. Kost u een zak geld, maar heeft u wel tot op zekere hoogte vrije keuze om uw wensen uit te voeren.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

U heeft toch getekend bij het accepteren van de woning. heeft u geen bezichtiging gehad.
Voor de goede orde mijn huis is van 1986 en ik heb nog steeds dezelfde (drama) badkamer.
Alleen als de tegels van de muur vallen wordt er wat vervangen.
De muren waren een Emmentaler, de bril van het toilet zit met een touwtje aan een haak anders worden de heren castraten en het waterslot heeft het nog nooit gedaan.
Dus echt wees blij dat u een huis heeft.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door rwolters »

Morgan le Fay schreef:
13 sep 2023 18:44
U heeft toch getekend bij het accepteren van de woning. heeft u geen bezichtiging gehad.
Voor de goede orde mijn huis is van 1986 en ik heb nog steeds dezelfde (drama) badkamer.
Alleen als de tegels van de muur vallen wordt er wat vervangen.
De muren waren een Emmentaler, de bril van het toilet zit met een touwtje aan een haak anders worden de heren castraten en het waterslot heeft het nog nooit gedaan.
Dus echt wees blij dat u een huis heeft.
Zijn die laatste zaken sowieso niet voor rekening van de huurder? Voor een paar tientjes los je dat op.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien een wat radicale tip: Ga voor een koopwoning, kan je zelf de inrichting en mate van luxe uitkiezen, uitvoeren maar ook betalen.....

En met een beetje geluk stijgt de waarde zeer fors, in plaats van levenslang elke maand weer forse huurbedrag afdragen aan een ander.
Als dat 30 jaar bij elkaar optelt, dan weet je dat niet slim is......

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
14 sep 2023 09:58
Misschien een wat radicale tip: Ga voor een koopwoning, kan je zelf de inrichting en mate van luxe uitkiezen, uitvoeren maar ook betalen.....

En met een beetje geluk stijgt de waarde zeer fors, in plaats van levenslang elke maand weer forse huurbedrag afdragen aan een ander.
Als dat 30 jaar bij elkaar optelt, dan weet je dat niet slim is......
Goede tip zeg, dat daar nu niemand aan denkt.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vier jaar lang gezeur over een oude vieze wc pot. Dan koop je toch zelf een nieuwe. Kost een paar tientjes, ben je klaar.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

rwolters schreef:
14 sep 2023 09:33
Morgan le Fay schreef:
13 sep 2023 18:44
U heeft toch getekend bij het accepteren van de woning. heeft u geen bezichtiging gehad.
Voor de goede orde mijn huis is van 1986 en ik heb nog steeds dezelfde (drama) badkamer.
Alleen als de tegels van de muur vallen wordt er wat vervangen.
De muren waren een Emmentaler, de bril van het toilet zit met een touwtje aan een haak anders worden de heren castraten en het waterslot heeft het nog nooit gedaan.
Dus echt wees blij dat u een huis heeft.
Zijn die laatste zaken sowieso niet voor rekening van de huurder? Voor een paar tientjes los je dat op.
Precies dat. Op zijn tijd vervangen van een toiletbril is gewoon voor rekening en verantwoordelijkheid van de huurder.
Als je dat niet doet kan je dus mooi klagen over hoe slecht je dus voor jezelf zorgt.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ivo.w schreef:
14 sep 2023 12:32
rwolters schreef:
14 sep 2023 09:33
Morgan le Fay schreef:
13 sep 2023 18:44
U heeft toch getekend bij het accepteren van de woning. heeft u geen bezichtiging gehad.
Voor de goede orde mijn huis is van 1986 en ik heb nog steeds dezelfde (drama) badkamer.
Alleen als de tegels van de muur vallen wordt er wat vervangen.
De muren waren een Emmentaler, de bril van het toilet zit met een touwtje aan een haak anders worden de heren castraten en het waterslot heeft het nog nooit gedaan.
Dus echt wees blij dat u een huis heeft.
Zijn die laatste zaken sowieso niet voor rekening van de huurder? Voor een paar tientjes los je dat op.
Precies dat. Op zijn tijd vervangen van een toiletbril is gewoon voor rekening en verantwoordelijkheid van de huurder.
Als je dat niet doet kan je dus mooi klagen over hoe slecht je dus voor jezelf zorgt.
Door een bouwFOUT, =de rioolaansluiting zit te dicht bij de muur dus de toiletpot staat te dicht onder de stortbak, kan de toiletbril niet voldoende omhoog blijven staan :evil:
En door dezelfde fout is het waterslot ook niet bruikbaar=loopt gewoon door tenzij je dit handmatig afsluit.
Nog meer???
Heeft niets met op tijd vervangen en/of rekening huurder.

Marcootje7
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2023 09:12

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Marcootje7 »

Morgan le Fay schreef:
13 sep 2023 18:44
U heeft toch getekend bij het accepteren van de woning. heeft u geen bezichtiging gehad.
Voor de goede orde mijn huis is van 1986 en ik heb nog steeds dezelfde (drama) badkamer.
Alleen als de tegels van de muur vallen wordt er wat vervangen.
De muren waren een Emmentaler, de bril van het toilet zit met een touwtje aan een haak anders worden de heren castraten en het waterslot heeft het nog nooit gedaan.
Dus echt wees blij dat u een huis heeft.
Al direct bij acceptatie hebben wij klachten geuit over de aanlevering etc.etc. Dat wij toen al enkele keukenkastjes misten. De slechte wijze van aanleveren van de woning. Dat er echter 6 jaar daarvoor grote verbouwingen zijn gedaan en dat bij de buren nieuwe keukens zaten, toiletten etc. waren we bij acceptatie niet van op de hoogte...

Maar ik zie al aan de reactie van anderen...het is eigenlijk een verloren zaak... We zullen het moeten accepteren dat wij 1126,- per maand betalen en tov enkele woningen om ons heen ook meer maar zij hebben wat meer geluk gehad dan wij.... :-(

Nou ja...... ik heb het nu als klacht bij het KWRU liggen... Ik ga er maar over nadenken om de hele klacht dan maar in te trekken. Het vreet ook teveel mijn energie en alles. En ik heb er ook anderzijds totaal geen zin in...

Het blijft vreemd dat je allemaal dezelfde huur betaald maar het krijgen van de woning een soort van loterij is geworden waar de verschillen niet meegeteld worden in de hoogte van je huur.


IEDEREEN: Dank voor het reageren!!!! Enorm gewaardeerd!

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Hoe krijgen we woningstichting zover dat ons huis wordt vernieuwd?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Bedankt voor de terugkoppeling maar het lijkt me niet verstandig om de ingediende klacht in te trekken want daar wordt uw gemoedsrust niet mee hersteld want het blijft toch knagen.
Wie weet komt er toch nog iets uit waarmee u en de woningstichting kunnen leven en het zal nu de klacht bij KWRU ligt niet zo zijn dat u dagelijks lastige vragen moet gaan beantwoorden.
Bekijk het van de positieve kant want nee heeft u en ja kunt u krijgen en als het toch een nee wordt dan kunt u in ieder geval het gevoel hebben dat u er alles aan gedaan heeft en dat hoofdstuk definitief af kunt sluiten.

Plaats reactie