LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoogte van kosten voor gemeenschappelijke elektriciteit

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Hornet
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2019 03:50

Hoogte van kosten voor gemeenschappelijke elektriciteit

Ongelezen bericht door Hornet »

Beste Leden,
De woningbouwcorporatie wil dat alle huurders voortaan de gemeenschappelijke elektriciteit gaan betalen maar volgens mij begrijpen ze het zelf nog niet helemaal. Na wat heen en weer schrijven willen ze toegeven dat er geen meter is die exclusief dit doel dient. Deze meters meten ook de terreinverlichting, die niet voor exclusief huurders van woningen is maar juist vooral voor de huurders van garageboxen. De enige andere wettelijke mogelijkheid voor het in rekening mogen brengen van elektriciteit voor gemeenschappelijk verbruik is het doen van een redelijk voorstel! Omdat ze daar niet op in willen gaan of juist beweren altijd heel redelijk te zijn dus dat het dan wel dik in orde is, breng ik de kwestie ter beoordeling bij de Huurcommissie als ik de afrekening servicekosten krijg en wanneer dit het minimale bedrag wat in het geding zou moeten zijn inderdaad overschrijdt.

Informatie over dat soort gevoerde zaken kan ik via de Huurcommissie en Informatie van de Rijksoverheid niet krijgen. Op Internet heb ik ook niets kunnen vinden over de situatie dat eerst de verhuurder de kosten betaalt en dan de huurders. Daarom deze vraag:

In ruil voor de nieuw te betalen elektriciteit met de servicekosten zal de verhuurder de huur per 1 januari 2019 (alles is een paar maanden met terugwerkende kracht) verlagen met een zelfde bedrag als het verbruik in 2017 was. Kan de hoogte van dit op de huur te korten bedrag bij de Huurcommissie in het geding worden gebracht en kan ik daar eisen dat het in redelijkheid meer zou moeten zijn? Is dat werkelijk deel van het geschil of staat het de verhuurder vrij om de huurders te vergoeden voor het in rekening gaan brengen van portiekverlichting en intercom verbruik wat die wil?

NeoDutchio
Berichten: 12325
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Hoogte van kosten voor gemeenschappelijke elektriciteit

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Op zich is het niet moeilijk om het verbruik te berekenen hoor. De verlichting buiten zal op een tijdschakelaar werken. Men weet dus precies hoeveel uur deze lampen branden en wat deze lampen per stuk verbruiken. Alles wat er meer verbruikt wordt is dus voor de gemeenschappelijke ruimtes.
Op zich niet vreemd dat ze het willen aanpakken, nu betalen de gebruikers van de garageboxen voor uw verlichting op de trap.

Wat een tegenstrijdigheid is in uw verhaal is, of er nu wel of niet een redelijk voorstel gedaan is? Eerst zegt u dat ze dat niet willen en daarna van wel. Het lijkt er meer op dat u het niet redelijk vindt. Hoe zit dat met de andere bewoners die moeten gaan betalen voor het gemeenschappelijl gebruik?


Gesloten