Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Poco
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 nov 2021 01:21

Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Poco »

Goedendag,

Ik wil eens weten of iemand ooit hetzelfde heeft meegemaakt??!!

Ik huur sinds een paar jaar een huis bij een particulier. Prachtig nieuwbouw huis, ontzettend blij mee.
Helaas gaat er in nieuwe huizen ook wel eens iets kapot, dit was het geval met mijn combi-magnetron. Monteur heeft het weer gerepareerd en de verhuurder werd op de hoogte gesteld hiervan omdat hij de eigenaar is van de combi-magnetron en in mijn ogen de reparatie moet betalen. De verhuurder gaf echter aan dat ik als gebruiker voor de kosten op moet draaien.
Ik vond dat niet kloppen, heb daarom het contract nog eens goed nagelezen en kwam erachter dat hierover niets, maar dan ook echt niets in het contract vermeld staat.
Er staat wel een paragraafje "inbouwapparatuur" in, maar het belangrijkste wat daarin vermeld is, is dat alle inbouwapparatuur eigendom zou zijn van Werkvereniging Groenwoningen (oid) en dat de apparatuur bij het huis hoort. Ik heb hun meteen de factuur van de reparatie gestuurd, probleem opgelost dacht ik! Maar na wat heen en weer gemaild en gebeld te hebben bleek dat deze vereniging totaal niet betrokken is bij mijn huis. En ze zijn niet blij dat zij wel in het contract genoemd zijn.

Na wat verder speurwerk blijken er veel meer fouten in te staan. Ik zou bijvoorbeeld moeten voldoen aan de voorwaarden van Actyz, maar die zijn ook helemaal niet betrokken bij de verhuur! Volgens mij bestaat Actyz niet eens meer, maar dat heb ik nog niet grondig uit kunnen zoeken.
En vrijwel aan het begin van het contract staat dat alles wat er in het contract vernoemd wordt betrekking heeft op.....Hier zou dus mijn adres moeten staan, maar er staat een heel ander adres. Niet eens uit dezelfde woonplaats als waar ik woon.

Wat doe ik hiermee, is dit wel rechtsgeldig?
En als er niets over vermeld staat, wie betaald dan de reparatiekosten?

Dank alvast!

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Normaal gesproken zal je eerst de eigenaar op de hoogte moeten stellen. Die kan bepalen of er wordt gerepareerd of een nieuwe magnetron komt.

Mijn advies is om contact op te nemen met je rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl. Soms kan je ook terecht bij www.huurcommissie.nl

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Actyz, was dat ooit niet een grote woningverhuurder? En wat doet de Werkgemeenschap Groningen in uw contract, u huurt toch van een particulier? Ik krijg de indruk dat uw contract bestaat uit knip- en plakwerk uit andere overeenkomsten. Jammer dat u dit voor ondertekening niet is opgevallen.

Ik sluit me aan bij het advies van Seinhuis: op naar het Juridisch Loket of rechtsbijstandverzekering.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

Heb jij de monteur geregeld of heb je aan de verhuurder doorgegeven dat er iets kapot was?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door crazyme »

Het is gebruikelijk dat kleine reparaties voor rekening van huurder komen en grote reparaties voor de verhuurder.

Kleine reparaties zijn dan zaken die u gemakkelijk zelf kunt regelen, en ik denk dat een kapot apparaat daar ook onder valt.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Ik denk het niet. Zelf huur ik ook incl inbouwapparatuur, en bij een defect is dat echt aan de huisbaas. Dat wil zeggen, een defect wat ik zelf niet kosteloos kan verhelpen.

Maar ja... ik heb m'n huurcontract goed gelezen en mezelf niet in de positie geplaatst dat eea daarin niet goed is geregeld. Want sorry ik snap dat als je iets van een paar euro koopt de niet alle algemene voorwaarden leest maar je huurcontract??

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Fouten in huurcontract: is het wel rechtsgeldig?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Naast juridisch loket, kan de rijdende rechter uitsluitsel geven over de rechtsgeldigheid van het huurcontract.
De reparatie zal m.i. sowieso voor jouw rekening komen, omdat je dit zonder overleg hebt geregeld.

Gesloten