LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jim.helder
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:07
Contacteer:

Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door jim.helder »

Hallo allemaal,

ik had een vraag wat betreft het huren van een huis.
ik ben alleen staand en wil graag een huis gaan huren, nu zag ik een huis voor 910 euro per maand.
ik kan dit zelf goed betalen met mijn baan.
maar het probleem is, is dat ik te weinig bruto per maand verdien volgens de eisen van de makelaar.

op dit moment woon ik nog bij mijn moeder en mijn moeder heeft over een maand haar huis helemaal afbetaald.
nu vroeg ik mij af: of ik mijn moeder als 2de inkomenseis mee kan rekenen? dat mijn moeder dan op papier bij mij woont, en zelf een eigen huis heeft.

mvg jim

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Men moet ingeschreven staan op het adres waar men woont. Als uw moeder op papier bij u woont is het gezamenlijke inkomen hoger, maar is er grote kans dat u geen recht gaat hebben op bv huurtoeslag.
De makelaar mag eisen stellen wie in het huis komt te wonen. U kunt altijd met hem overleggen. Maar als u het huis nu kan betalen, kan dat ook als u werkloos zou worden? Dat u denkt het goed te kunnen betalen wil niet zeggen dat u uw huishoudboekje op orde heeft.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@NeoDutchie. Met een huur van 910 euro per maand kom je sowieso niet in aanmerking voor huurtoeslag. Die grens ligt 200 euro lager: 710,68 voor 2017.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mogelijk kunt u vragen of uw moeder garant mag staan.

jim.helder
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:07
Contacteer:

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door jim.helder »

Nijogeth schreef:Mogelijk kunt u vragen of uw moeder garant mag staan.
Dit heb ik aan de makelaar voorgesteld maar gaan hier niet mee akkoord helaas

jim.helder
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:07
Contacteer:

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door jim.helder »

breien schreef:
jim.helder schreef: dat mijn moeder dan op papier bij mij woont, en zelf een eigen huis heeft.

mvg jim
Betekent dan dat op papier uw moeders huis leegstaat? Mag men op twee plekken ingeschreven staan?
Dat vraag ik mijzelf dus ook af, dat ze gewoon in haar eigen woning woont maar dan wel als 2de inkomenseis bij mijn woning zit. Hoe meer ik lees hoe raarder het klinkt maar dat vraag ik me dus af.

jim.helder
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2017 21:07
Contacteer:

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door jim.helder »

NeoDutchio schreef:Men moet ingeschreven staan op het adres waar men woont. Als uw moeder op papier bij u woont is het gezamenlijke inkomen hoger, maar is er grote kans dat u geen recht gaat hebben op bv huurtoeslag.
De makelaar mag eisen stellen wie in het huis komt te wonen. U kunt altijd met hem overleggen. Maar als u het huis nu kan betalen, kan dat ook als u werkloos zou worden? Dat u denkt het goed te kunnen betalen wil niet zeggen dat u uw huishoudboekje op orde heeft.
Danku voor uw reactie, ik heb voldoende spaargeld om mijzelf lang te kunnen redden. En als het echt heel slecht zou gaan wat ik me niet zou kunnen voorstellen aangezien ik zeer zuinig leef, hebben mijn ouders een goed lopende eigen bedrijf die mij zou kunnen supporten.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door 16again »

Kun je niet aanbieden om een veel hogere borg te betalen?
De verhuurder heeft daarmee extra zekerheid.

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door witte angora »

jim.helder schreef:
Nijogeth schreef:Mogelijk kunt u vragen of uw moeder garant mag staan.
Dit heb ik aan de makelaar voorgesteld maar gaan hier niet mee akkoord helaas
Dan denk ik dat ze ook niet akkoord zullen gaan met wat jij voorstelt. Weet ik wel zeker eigenlijk. Geloof me, iedere makelaar heeft onder zijn buro het grote dikke smoezenboek liggen, die trapt daar echt niet in.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door moederslink »

jim.helder schreef:........... ik heb voldoende spaargeld om mijzelf lang te kunnen redden. En als het echt heel slecht zou gaan wat ik me niet zou kunnen voorstellen aangezien ik zeer zuinig leef, hebben mijn ouders een goed lopende eigen bedrijf die mij zou kunnen supporten.
jim.helder schreef:Hallo allemaal,

ik had een vraag wat betreft het huren van een huis.
ik ben alleen staand en wil graag een huis gaan huren, nu zag ik een huis voor 910 euro per maand.
ik kan dit zelf goed betalen met mijn baan.
maar het probleem is, is dat ik te weinig bruto per maand verdien volgens de eisen van de makelaar.

op dit moment woon ik nog bij mijn moeder en mijn moeder heeft over een maand haar huis helemaal afbetaald.
nu vroeg ik mij af: of ik mijn moeder als 2de inkomenseis mee kan rekenen? dat mijn moeder dan op papier bij mij woont, en zelf een eigen huis heeft.

mvg jim
Deze constructie gaat niet werken en mag ook niet. Uw moeder kan maar op 1 adres tegelijk ingeschreven staan.
Ik lees ook dat uw ouders u eventueel financieel zouden kunnen gaan supporten omdat ze een goed lopend eigen bedrijf hebben.
Wat ik me dan afvraag is waarom zou alleen uw moeder - op papier - bij u ingeschreven gaan staan? Wat een gedoe en gesjoemel :x
En hoe kan het dat u een huis van € 910 p.m kunt betalen en toch bruto te weinig verdient?
Of gaat u dan interen op uw spaargeld of redt u het dan m.b.v een maandelijkse financiële injectie van uw ouders?
De toekomst is altijd ongewis.
Ik zou als ik u was gewoon lekker een goedkoper huis gaan zoeken en uw spaarcenten bewaren voor barre tijden en niet op voorhand afhankelijk willen zijn van uw ouder(s).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door kweenie »

De normen waarmee verhuurders rekenen zijn behoorlijk hoog. Je inkomen moet 4-4,5 keer de bruto huur zijn, dus dat betekent dat je zo'n 4000 bruto zou moeten verdienen. Ik kan mij goed voorstellen dat je, zeker als je redelijk jong bent, verder geen heel hoge kosten hebt. Dan zou je dus ook met een lager inkomen na aftrek van de huurlasten nog prima kunnen uitkomen.

Maar de normen zijn er niet alleen om te kijken of je de huur kunt betalen. Ze vormen ook een vorm van selectie van de huurders. Even simpel gezegd, in een complex met woningen van 910 euro huur zullen dus mensen wonen in een levensfase waar een redelijk inkomen bij hoort. Meestal wat rustiger, of saaier. De verhuurder, maar vooral ook de andere huurders, zitten er dan niet op te wachten dat daar ineens 'jonge honden' komen of lawaaiige studenten die dankzij hun rijke pappie dat huis kunnen huren.

Het is dus niet alleen een kwestie van financiële zekerheid.

Verwijderd

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Als je als alleenstaande €910 per maand kunt ophoesten voor alleen de huur, kun je volgens mij veel beter voor een koophuis gaan. Wat anderen ook al zeggen is dat veel verhuurders tegenwoordig inderdaad willen dat je minimaal 4 tot 5 keer de huurprijs per maand aan inkomen hebt.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

jim.helder schreef:
NeoDutchio schreef:Men moet ingeschreven staan op het adres waar men woont. Als uw moeder op papier bij u woont is het gezamenlijke inkomen hoger, maar is er grote kans dat u geen recht gaat hebben op bv huurtoeslag.
De makelaar mag eisen stellen wie in het huis komt te wonen. U kunt altijd met hem overleggen. Maar als u het huis nu kan betalen, kan dat ook als u werkloos zou worden? Dat u denkt het goed te kunnen betalen wil niet zeggen dat u uw huishoudboekje op orde heeft.
Danku voor uw reactie, ik heb voldoende spaargeld om mijzelf lang te kunnen redden. En als het echt heel slecht zou gaan wat ik me niet zou kunnen voorstellen aangezien ik zeer zuinig leef, hebben mijn ouders een goed lopende eigen bedrijf die mij zou kunnen supporten.
Is het dan niet verstandiger om zelf een huis/appartement te kopen, in plaats van te huren? Dat is stukken goedkoper.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door moederslink »

julie444 schreef:.....is het dan niet verstandiger om zelf een huis/appartement te kopen, in plaats van te huren? Dat is stukken goedkoper.
Dat zou je idd zeggen ja , maar ook dan krijg je te maken met een bruto inkomenseis en dat is schijnbaar niet zo hoog.
Maar misschien kunnen de ouders van TS dan financieel bijspringen? Dan krijg je wel een compleet andere situatie.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als jonge starter zou ik ook liever huren dan kopen. Juist omdat je misschien op relatief korte termijn ergens anders zou willen wonen, bijvoorbeeld omdat je ergens anders werk krijgt of omdat je een relatie krijgt. Of omdat je bij wijze van spreken misschien een keer een jaar naar het buitenland zou willen. De kosten van aan- en verkoop kunnen op relatief korte termijn per maand uitgesmeerd behoorlijk hoog zijn.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb dit probleem ook gekend. Verdien niet voldoende om genoeg hypotheek te krijgen voor een woning (terwijl ik dit met gemak zou kunnen betalen), omdat men 4x het jaarinkomen als maximum geeft. Dezelfde eis was er voor huurwoningen in de vrije sector, waar ik 3x de huurprijs moest verdienen. Stel je verdient 25.000€ in het jaar, dan kun je dus maar een ton aan hypotheek krijgen en voor huur zit je dan op max ongeveer 650. En de vrije sector is een stuk duurder dan dat. In elk geval waar ik woon.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

moederslink schreef:
julie444 schreef:.....is het dan niet verstandiger om zelf een huis/appartement te kopen, in plaats van te huren? Dat is stukken goedkoper.
Dat zou je idd zeggen ja , maar ook dan krijg je te maken met een bruto inkomenseis en dat is schijnbaar niet zo hoog.
Maar misschien kunnen de ouders van TS dan financieel bijspringen? Dan krijg je wel een compleet andere situatie.
Banken gaan doorgaans wel akkoord met garantstaande ouders bij het verstrekken van een hypotheek. Het feit dat moeders haar huis bijna heeft afbetaald zal daarin ook meespelen in positieve zin (als je naar dezelfde bank gaat). zo'n makelaar heeft daar geen zicht op en geen boodschap aan. De bank wel.
kweenie schreef:Als jonge starter zou ik ook liever huren dan kopen. Juist omdat je misschien op relatief korte termijn ergens anders zou willen wonen, bijvoorbeeld omdat je ergens anders werk krijgt of omdat je een relatie krijgt. Of omdat je bij wijze van spreken misschien een keer een jaar naar het buitenland zou willen. De kosten van aan- en verkoop kunnen op relatief korte termijn per maand uitgesmeerd behoorlijk hoog zijn.
Dat is zeker waar en ook eigenlijk de enige redenen waarom je niet zou kopen als je het mij vraagt. Wij hebben gewacht tot manlief een vaste baan had en toen direct een huis gekocht. De lasten zijn minder dan de helft (lees: zo'n €700 p.m. minder) van wat we zouden betalen als we nu een vergelijkbaar huis zouden huren.

Zelfs als we zouden verkopen (wat we dus niet gaan doen), is het voordeliger geweest dan huren, omdat we zonder verlies zouden kunnen verkopen. En als we het echt met verlies zouden moeten verkopen scheelt het alsnog, omdat we in 10 maanden al een paar duizend euro aan woonlasten hebben bespaard.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Kan ik mijn moeder laten meetellen voor de inkomenseis?

Ongelezen bericht door renewouters »

JohnTheBassist schreef:Als je als alleenstaande €910 per maand kunt ophoesten voor alleen de huur, kun je volgens mij veel beter voor een koophuis gaan. Wat anderen ook al zeggen is dat veel verhuurders tegenwoordig inderdaad willen dat je minimaal 4 tot 5 keer de huurprijs per maand aan inkomen hebt.
Zo'n advies kan je niet geven als je niet weet waarom iemand wil huren. Kopen is interessant als je ergens voor langere tijd wilt wonen. Als je niet weet of je ergens nog over 2 of 3 jaar woont is huren slimmer. Of als je gewoon geen gedoe wilt met eigendom maar gewoon de vrijheid wilt houden om te gaan en staan waar je wilt.

Gesloten