Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tukker053
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2024 10:18

Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Tukker053 »

Een goede vriendin van mij heeft helaas een WIA uitkering en in de afgelopen jaren nogal wat meegemaakt waardoor ze een WIA uitkering moest aanvragen. Vorig jaar werd het huurcontract van haar appartement eenzijdig niet verlengd en dreigde ze op straat te belanden. Ze heeft net op tijd in haar woonplaats een huisje gevonden in een vrije huursector. De kale huur is maar liefst 950 euro per maand.
Om in aanmerking te komen voor huursubsidie mag de huur niet hoger zijn dan ca. 870 euro per maand.
Nou ligt er een brief klaar om te sturen naar de verhuurder waarin bovenstaande wordt uitgelegd en waarin het verzoek staat om de huur te verlagen zodat ze in aanmerking komt voor huursubsidie.
Nou is mijn vraag, is er sprake van fraude als de huurprijs met bv 100 euro per maand omlaag gaat en dit op een andere manier weer bij de verhuurder op de rekening komt?! Welke manier is dan ook nog de vraag.
Ik hoor graag wat de mogelijkheden zijn waarbij er binnen de grenzen van de wet kan worden gehandeld.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30
Beste antwoord
Gekozen door Tukker053

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

door Bezorgdeburger » 11 mar 2024 18:24

@tukker053 wat vind je van deze optie?

Je was vandaag online zie ik dus misschien zou je een reactie kunnen geven?

Moet je wel eerst voor jullie zelf huurcheck doen

https://www.volkshuisvestingnederland.n ... urderschap
BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus eigenlijk stel je, met een truc wil ik belastinggeld welke andere betalen, een subsidie ontvangen om te kunnen wonen in een huis boven stand.
In plaats van de maatschappij te plukken zou ik eens uitkijken naar een meer betaalbare huurwoning !

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij klopt je topictitel niet. Al zou je er maar een vraag van maken. Zoals het er nu staat stel je het als een feit, en daarmee zet je mensen op het verkeerde been.

Inhoudelijk: ik vermoed dat je een verlaging van de huurprijs bedoelt en een gelijke verhoging van de servicekosten? Dat gaat het niet worden. Een verhuurder mag niet verdienen op de servicekosten, hij mag enkel de werkelijke kosten in rekening brengen. En een deel van de woning 'afkoppelen' en apart verhuren gaat het natuurlijk ook niet worden.

De enige optie zou zijn geweest een beroep doen op het twee-hurenbeleid dat hier en daar wordt toegepast. Maar dat is lang niet bij iedere huurwoning, en wordt van tevoren gecommuniceerd. Niet achteraf.

Overigens snap ik niet goed hoe ze aan een woning in de vrije sector kan komen met zo'n huur, dan moet je toch wel een aantoonbaar flink inkomen hebben. En daarmee kun je dan toch ook geen huurtoeslag krijgen. Of mis ik iets?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huisbaas mag best de huur verlagen, maar als zij het verschil op een andere manier betaalt, dan is het fraude.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De enige optie zou zijn geweest een beroep doen op het twee-hurenbeleid dat hier en daar wordt toegepast. Maar dat is lang niet bij iedere huurwoning, en wordt van tevoren gecommuniceerd. Niet achteraf.
Dat is alleen bij sociale huurwoningen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Net als Witte Angora vraag ik me ook af hoe zij zo'n middenhuur (950,- euro valt tegenwoordig onder middenhuur) woning heeft kunnen krijgen, want er wordt een inkomen van 4-5x de kale huur geëist.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Om het legaal te doen zou je vriendin vantevoren een huurcheck kunnen doen bij de huurcommissie. Misschien is de huur die gevraagd wordt wel te hoog voor het puntentotaal.

Ze kan ook huurcontract tekenen en paar maanden daarna die huurcheck doen en bezwaar aantekenen. Dan heb je in ieder geval de woning.

Zie website van de huurcommissie. https://www.huurcommissie.nl/huurcommis ... prijscheck

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bezorgdeburger schreef:
09 mar 2024 11:04
Om het legaal te doen zou je vriendin vantevoren een huurcheck kunnen doen bij de huurcommissie. Misschien is de huur die gevraagd wordt wel te hoog voor het puntentotaal.

Ze kan ook huurcontract tekenen en paar maanden daarna die huurcheck doen en bezwaar aantekenen. Dan heb je in ieder geval de woning.

Zie website van de huurcommissie
Volgens mij woont ze er al. Die huurcommissie is wel een goede tip, alleen moet ze dan wel een lange adem hebben voordat e.e.a. wellicht geregeld is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die huurcheck moet binnen zes maanden. Ze woont er al.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
09 mar 2024 11:09
Die huurcheck moet binnen zes maanden. Ze woont er al.
Nee mag altijd inmiddels. En als ze er al woont dan nog geen 6 maanden neem ik aan.
Ik zou gewoon huurcheck doen voor jezelf , kost je een uurtje met alles opmeten enz en bij lagere huur officieel aanmelden bij huurcommissie.
Verhuurder heeft dan nog 14 dagen om akkoord te gaan.

Edit: ik zie dat ze er al vanaf vorig jaar woont. Die 6 maanden geldt dan niet.
Maar zover ik weet mag ze toch wel bezwaar maken met onderbouwing. Bv bij komende huurverhoging.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vriendin woont in een vrije sectorwoning.

Hoogte aanvangshuur laten beoordelen door huurcommissie moet binnen zes maanden aanvang huur.

Zie onder punt 1.
https://www.huurcommissie.nl/huurders/h ... -aanvragen

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Misschien is dit nog een optie? Als de huur volgens de huurcheck valt onder de sociale huurgrens zou TS de Gemeente waar zij wonen bemiddeling kunnen vragen https://www.volkshuisvestingnederland.n ... urderschap

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door BL2 »

Prima ideeën allemaal, maar waarom moet de gemeenschap betalen aan haar huur ?
Ga gewoon huren voor een bedrag dat bij je inkomen past, ook al bestaat dat inkomen uit een uitkering.....

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Prima idee, huren voor een bedrag dat bij je inkomen past. Het zou fijn zijn als de huren dan dusdanig omlaag gaan dat huurtoeslag niet langer nodig is. Een bedrag van 450 euro maximaal voor sociale huur, dat zou mogelijk moeten zijn.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En u betaalt nu € 127 meer dan € 450,00, maar krijgt nog huurtoeslag.

Of misschien dit jaar niet omdat uw vermogen te hoog is.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Vorig jaar was er inderdaad een flinke verlaging van huurprijzen. Helaas was dit eenmalig. Iemand die wil verhuizen komt nu toch al gauw op een huur van 650 euro uit, de max dus weer. Oftewel: nog veel meer mensen blijven zitten waar ze zitten omdat een andere woning per saldo duurder wordt.

Maar het was vooral een reactie op BL2. Lagere huren betekent ook veel minder huurtoeslag, en misschien kan het wel helemaal afgeschaft worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
09 mar 2024 14:03
Prima idee, huren voor een bedrag dat bij je inkomen past. Het zou fijn zijn als de huren dan dusdanig omlaag gaan dat huurtoeslag niet langer nodig is. Een bedrag van 450 euro maximaal voor sociale huur, dat zou mogelijk moeten zijn.
Voor 450,- euro huur kunnen er echt geen huizen gebouwd worden.

De maximale huur is trouwens niet 650 maar 879 euro.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lowieze »

BL2 schreef:
09 mar 2024 13:39
Prima ideeën allemaal, maar waarom moet de gemeenschap betalen aan haar huur ?
Ga gewoon huren voor een bedrag dat bij je inkomen past, ook al bestaat dat inkomen uit een uitkering.....
Dat zal dan voor veel mensen een garage, schuurtje of kippenhok worden.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door BL2 »

Lowieze schreef:
09 mar 2024 14:53
....Dat zal dan voor veel mensen een garage, schuurtje of kippenhok worden.....
Tsja het is niet anders. Een aanzienlijk deel der bevolking moet zonder enige vorm van subsidie rond zien te komen, en daarbij ook nog een ander deel van de bevolking via belastingen subsidies verstrekken. Dat is tot op zekere hoogte onvermijdbaar, maar moet zo veel als mogelijk beperkt worden.
Tussen een sociale huurwoning en een kippenhok zit nog enige marge.
Met een uitkering (en huursubsidie via een fraude achtige constructie) wonen in een vrije sector woning met forse huur hoort daar dus niet bij.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou zou ik het dus heus niet erg vinden als ik een veel kleinere woning op eigen grond zou kunnen bemachtigen. Iets van 35-40 m2 is prima te doen, om wat te noemen. Dan heb je genoeg aan 200 m2 eigen grond. En die woning? Ik weet een adresje waar ze voor dat formaat iets meer dan een ton kosten. Goed geïsoleerd ook nog, alles er in, en voldoet aan het Bouwbesluit 2012.

En anders kun je nog altijd voor een woonwagen gaan, die zijn nog wat goedkoper. Het enige probleem is de regelgeving en de vele potten - stroop vermengd met beton - waar je in moet roeren om iets voor elkaar te krijgen.

Plaats reactie