Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, dat huisje heb je wel voor een ton, maar die 200 m2 grond?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hier in de omgeving heb je bijna 400 m2 voor anderhalve ton. Heb ik het over bouwkavels. Ik zou daar genoeg aan hebben voor de simpele dingen die ik zou willen. Voor mij is een badkamer, woonkamer/keuken en slaapkamer met een grotere garage/loods voldoende. Plekje om buiten te zitten is altijd wel te fixen, dat hoeft voor mij niet veel te zijn. Dan kan ik de rest van mijn leven vooruit.

Misschien dat ik er eens over ga nadenken om zoiets te creëren voor mezelf.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door witte angora »

In die grond zit inderdaad het probleem. Er zijn oplossingen voor, maar dan moet je dus in gigantische potten - stroop met beton - gaan zitten roeren.

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
09 mar 2024 12:13
Vriendin woont in een vrije sectorwoning.

Hoogte aanvangshuur laten beoordelen door huurcommissie moet binnen zes maanden aanvang huur.

Zie onder punt 1.
https://www.huurcommissie.nl/huurders/h ... -aanvragen
Kan ook later weet ik uit eigen ervaring. Je krijgt alleen niet met terugwerkende kracht geld terug. Ik heb het na iets van twee jaar aangevochten en gewonnen. Het vereist wel een lange adem en de relatie huurder / verhuurder is grondig verpest op dat moment.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan kan het alleen als u een tijdelijk huurcontract had.

Jan Heikamp
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 mar 2023 17:00

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Jan Heikamp »

Vreemd dat een uitkeringstrekker een huis met zo, n huur toegewezen krijgt. Waarom niet een goedkopere?? Er word gezegd dat de huur 100 euro omlaag moet en het dan via andere manier weer bij de verhuurder op de rekening komt, ik ben benieuwd hoe je dat denkt te flikken en stel dat je subsidie zou krijgen, krijg je echt niet de hoofdprijs dus zoek gewoon een flat, liefst een gehalveerde als je maar alleen bent, probleem opgelost.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Jan Heikamp schreef:
11 mar 2024 17:23
Vreemd dat een uitkeringstrekker een huis met zo, n huur toegewezen krijgt. Waarom niet een goedkopere?? Er word gezegd dat de huur 100 euro omlaag moet en het dan via andere manier weer bij de verhuurder op de rekening komt, ik ben benieuwd hoe je dat denkt te flikken en stel dat je subsidie zou krijgen, krijg je echt niet de hoofdprijs dus zoek gewoon een flat, liefst een gehalveerde als je maar alleen bent, probleem opgelost.
Ik vermoed omdat er nergens op korte tijd woningen te krijgen zijn. Soms zelfs in lange tijd niet.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

@tukker053 wat vind je van deze optie?

Je was vandaag online zie ik dus misschien zou je een reactie kunnen geven?

Moet je wel eerst voor jullie zelf huurcheck doen

https://www.volkshuisvestingnederland.n ... urderschap

Tukker053
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2024 10:18

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Tukker053 »

Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat mijn vraag verschillende reacties oproept maar ik wil wel duidelijk zijn dat ze niet van plan is te frauderen om in aanmerking te komen voor subsidie. Het is een vraag die ik stel om te kunnen helpen.
Je komt niet voor je lol in een WIA uitkering terecht.
Haar hele geschiedenis is een heel slecht en tragisch boek maar daar gaat het nu niet om.
Als je uit je appartement gezet wordt moet je binnen een maand andere woonruimte hebben gevonden. Haar geluk is een huisje in de vrije sector.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Tukker053 schreef:
12 mar 2024 07:38
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp dat mijn vraag verschillende reacties oproept maar ik wil wel duidelijk zijn dat ze niet van plan is te frauderen om in aanmerking te komen voor subsidie. Het is een vraag die ik stel om te kunnen helpen.
Je komt niet voor je lol in een WIA uitkering terecht.
Haar hele geschiedenis is een heel slecht en tragisch boek maar daar gaat het nu niet om.
Als je uit je appartement gezet wordt moet je binnen een maand andere woonruimte hebben gevonden. Haar geluk is een huisje in de vrije sector.
Hebben jullie al een huurcheck gedaan? Is die € 950,-- huur correct?

Methusalah
Berichten: 1174
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Methusalah »

Lady1234 schreef:
11 mar 2024 16:10
Dan kan het alleen als u een tijdelijk huurcontract had.

Onzin. Dat staat echt nergens. Sterker nog, op de website van de huurcomissie staat zelfs: Ook met een tijdelijk huurcontract kunt u terecht bij de Huurcommissie.

Dat klinkt nou niet bepaald alsof onbepaalde tijd contracten niet mogen. Het staat ook nergens vermeld onder de kopjes waarin ze aangeven wanneer ze niet kunnen helpen.


Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In de eerste 6 maanden van uw huurcontract kunnen we de huur van uw huurwoning in de vrije sector beoordelen. Wij verlagen de huur als blijkt dat de huur eigenlijk lager moet zijn dan € 808,06. Onder dit grensbedrag is de woning een sociale huurwoning. Dit bedrag is de grens als uw huurcontract in 2022 is ingegaan. Blijft de huurprijs erboven, dan mogen wij geen uitspraak doen. Had uw woning gebreken toen u deze huurde? Laat het ons weten. Dan kijken we daar ook naar

Als u een tijdelijk huurcontract heeft
Heeft u een tijdelijk huurcontract van maximaal 2 jaar? Ook dan kunt u de hoogte van de huur laten beoordelen. U heeft dan de tijd tot 6 maanden na afloop van het tijdelijk huurcontract

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Ze kunnen ook naar de rechter buiten de huurcommissie om. Lees Sander zijn verhaal. Hoeveel huiseigenaren zullen een te hoge huur vragen?

Een huurcheck is gratis en redelijk eenvoudig. Sander zijn huur ging meer dan € 1.000,-- omlaag. https://archive.ph/2024.03.12-082714/ht ... ~afd50593/

Voor abonnees:

https://www.ad.nl/binnenland/maak-niet- ... ~afd50593/

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar bij de huurcommissie was Sander dus te laat.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
12 mar 2024 10:57
Maar bij de huurcommissie was Sander dus te laat.
Maar bij de rechter krijgt hij gelijk.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Bezorgdeburger schreef:
12 mar 2024 11:00
Lady1234 schreef:
12 mar 2024 10:57
Maar bij de huurcommissie was Sander dus te laat.
Maar bij de rechter krijgt hij gelijk.
Misschien dan het topic nog eens lezen. Hier wordt geadviseerd naar de huurcommissie te gaan. En dat dat nog zou kunnen.

En dit staat in dat stuk in de krant.

De kans dat Sander alsnog zijn huurverlaging krijgt, is klein. Hij wil het gesprek met zijn huisbaas aangaan. Als daar niets uitkomt, is een stap naar de rechter de enige optie. De Huurcommissie valt af, omdat je als huurder in de vrije sector toestemming nodig hebt van de verhuurder.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Bezorgdeburger schreef:
12 mar 2024 10:55
Ze kunnen ook naar de rechter buiten de huurcommissie om. Lees Sander zijn verhaal. Hoeveel huiseigenaren zullen een te hoge huur vragen?

Een huurcheck is gratis en redelijk eenvoudig. Sander zijn huur ging meer dan € 1.000,-- omlaag. https://archive.ph/2024.03.12-082714/ht ... ~afd50593/

Voor abonnees:

https://www.ad.nl/binnenland/maak-niet- ... ~afd50593/
Waar lees jij dat Sander zijn huur met meer dan 1000 euro omlaag ging?

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Lady1234 schreef:
12 mar 2024 11:02
Bezorgdeburger schreef:
12 mar 2024 11:00
Lady1234 schreef:
12 mar 2024 10:57
Maar bij de huurcommissie was Sander dus te laat.
Maar bij de rechter krijgt hij gelijk.
Misschien dan het topic nog eens lezen. Hier wordt geadviseerd naar de huurcommissie te gaan. En dat dat nog zou kunnen.

En dit staat in dat stuk in de krant.

De kans dat Sander alsnog zijn huurverlaging krijgt, is klein. Hij wil het gesprek met zijn huisbaas aangaan. Als daar niets uitkomt, is een stap naar de rechter de enige optie. De Huurcommissie valt af, omdat je als huurder in de vrije sector toestemming nodig hebt van de verhuurder.
Sander heeft het blijkbaar geaccepteerd maar als je naar de rechter stapt met een officiele correcte huurcheck zal de rechter in het voordeel van hem beslissen.

Waarom Sander dat niet heeft gedaan weet ik natuurlijk niet. Want zo te lezen heeft hij wel zo'n correcte huurcheck op papier.

Sinds het platform bij de gemeente zou Sander ook daar aan kunnen kloppen. Evenals @tucker053

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huursubsidie voor huurwoning in vrije sector mogelijk

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

ZeerPrivé schreef:
12 mar 2024 11:11
Bezorgdeburger schreef:
12 mar 2024 10:55
Ze kunnen ook naar de rechter buiten de huurcommissie om. Lees Sander zijn verhaal. Hoeveel huiseigenaren zullen een te hoge huur vragen?

Een huurcheck is gratis en redelijk eenvoudig. Sander zijn huur ging meer dan € 1.000,-- omlaag. https://archive.ph/2024.03.12-082714/ht ... ~afd50593/

Voor abonnees:

https://www.ad.nl/binnenland/maak-niet- ... ~afd50593/
Waar lees jij dat Sander zijn huur met meer dan 1000 euro omlaag ging?
Het Rotterdamse huurteam heeft een officiele huurcheck gedaan en de correcte huur zou € 853,-- bedragen. Staat letterlijk in artikel van AD.

Daarom begrijp ik niet waarom Sander niet naar de rechter is gestapt.
Laatst gewijzigd door Bezorgdeburger op 12 mar 2024 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie