Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
28 sep 2023 11:45
Lady1234 schreef:
28 sep 2023 11:41
Ik weet niet wat u bedoelt met op de grens zitten. Neem dan bijvoorbeeld € 790,00 huur en 4 keer € 10,00 servicekosten.

Zelfde resultaat. Ik zet mensen niet op het verkeerde been. Ik gebruik de proefberekeningtool van de belastingdienst. En daar is niets mis mee.
Met op de grens zitten, bedoel ik dus precies wat in dit topic speelt. Een PROEFberekening, blijft een PROEFberekening. Je zit er echt naast met je antwoord van geen recht op huurtoeslag.
Prima, ik hoef u niet te overtuigen. Waarom zou ik..

Een jaar of drie geleden voor iemand gezorgd dat de huur met VIJF euro verlaagd werd. Door de servicekosten kwamen ze boven de grens, dus geen huurtoeslag. Na verlaging met terugwerkende kracht wel huurtoeslag.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
28 sep 2023 11:27
Inderdaad. Heel vreemd dat ik als alleenstaande wel huurtoeslag kreeg, ondanks dat ik op de maximale huur zat van een alleenstaande.
Kan het zijn dat je het over de aftoppingsgrens hebt? https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... pingsgrens

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 sep 2023 11:51
ZeerPrivé schreef:
28 sep 2023 11:45
Lady1234 schreef:
28 sep 2023 11:41
Ik weet niet wat u bedoelt met op de grens zitten. Neem dan bijvoorbeeld € 790,00 huur en 4 keer € 10,00 servicekosten.

Zelfde resultaat. Ik zet mensen niet op het verkeerde been. Ik gebruik de proefberekeningtool van de belastingdienst. En daar is niets mis mee.
Met op de grens zitten, bedoel ik dus precies wat in dit topic speelt. Een PROEFberekening, blijft een PROEFberekening. Je zit er echt naast met je antwoord van geen recht op huurtoeslag.
Prima, ik hoef u niet te overtuigen. Waarom zou ik..

Een jaar of drie geleden voor iemand gezorgd dat de huur met VIJF euro verlaagd werd. Door de servicekosten kwamen ze boven de grens, dus geen huurtoeslag. Na verlaging met terugwerkende kracht wel huurtoeslag.
En ik zit hier niet om door jou overtuigd te worden, maar ik zit hier om je foute antwoord te corrigeren voor vragenstellers. Die vriendin kreeg via de PROEFberekening inderdaad ook te lezen dat zij GEEN recht had op huurtoeslag, maar omdat haar woningbouwvereniging maar bleef volhouden dat zij WEL recht had op huurtoeslag, is zij aan het bellen gegaan.
Een jaar of drie geleden voor iemand gezorgd dat de huur met VIJF euro verlaagd werd. Door de servicekosten kwamen ze boven de grens, dus geen huurtoeslag.
Dat zal je dan ook wel bekeken hebben in de proefberekening.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In alle jaren dat ik voor deze of gene huurtoeslag hebt aangevraagd, scheelde het niet meer dan één euro per maand met de proefberekening.

Dus wat uw vriendin voor bijzonders had, kan ik niet zeggen, maar mijn antwoord is gewoon correct. En de proefberekening werkt gewoon correct.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door witte angora »

Lady1234 schreef:
28 sep 2023 11:41
@witte angora

Ik meen mij te herinneren dat u huurverlaging hebt gehad in 2021 of 2023. Maar ik kan mij vergissen.

.
Dat was in 2023 inderdaad, dus zeer recent.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
28 sep 2023 12:03
In alle jaren dat ik voor deze of gene huurtoeslag hebt aangevraagd, scheelde het niet meer dan één euro per maand met de proefberekening.

Dus wat uw vriendin voor bijzonders had, kan ik niet zeggen, maar mijn antwoord is gewoon correct.
Mijn vriendin had niets bijzonders, die viel met de kale huur gewoon net binnen de grens van de huurtoeslag, maar door bijkomende servicekosten had zij volgens de proefberekening geen recht op huurtoeslag. Precies zoals in dit topic. Ondertussen heeft zij al zo'n 3-4 jaar huurtoeslag.
In alle jaren dat ik voor deze of gene huurtoeslag hebt aangevraagd, scheelde het niet meer dan één euro per maand met de proefberekening.
Dat kan prima kloppen, zolang de kale huur + servicekosten onder de toeslagengrens vallen. Maar gaat iemand door enkel en alleen de servicekosten erover heen, dat klopt de proefberekening NIET.

Klaar mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Inderdaad, klaar mee. U zit fout.

https://www.woonbond.nl/beleid-belangen ... /rekenhuur

Wat voorbeelden.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Ron5300 »

De aftoppingsgrens is van toepassing op zittende huurders die door de jaarlijkse huurverhogingen boven de maximale huurgrens uitkomen en behouden daarmee het recht op huurtoeslag als het verzamelinkomen onder de toeslaggrens ligt.
Voor nieuwe huurders geldt deze maatregel echter niet en de woningcorporatie mag zo'n woning ook niet meer als zijnde sociale huurwoning verhuren enkel in de vrije sector verhuur aanbieden.
De vraag van Ts heeft ook niets met eventuele huurtoeslag van doen maar met een verhoging van de huurprijs die na accepteren van de woning toegepast wordt en dat mag na acceptatie niet het geval zijn.

Bezorgdeburger
Berichten: 609
Lid geworden op: 09 aug 2022 08:30

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Bezorgdeburger »

Om op de vraag van TS terug te komen. Wat TS nog zou kunnen doen is controleren of de puntentelling wel klopt en de daaraan gekoppelde huurprijs. Door de jaarlijkse huurverhoging zou de huur van een sociale huurwoning niet door de maximum huurprijs van een sociale woning mogen gaan in principe.

En huurtoeslag wordt toegekend op belastbaar inkomen. Paar extra aftrekposten van bv zelfgekochte medicijnen of gift aan een goed doel enz. kan zo paar tientjes per maand huurtoeslag schelen.

En of ze de woning aan een ander mogen geven durf ik niet te zeggen. Maar dat weet Sonja inmiddels wel neem ik aan

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De huurprijs van een sociale huurwoning mag door de jaarlijkse verhoging wel door de maximale huurprijs voor een sociale huurwoning gaan.

Het belastbaar inkomen is niet het enige criterium voor huurtoeslag.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Huurverhoging 24,97% vóór ondertekening huurcontract

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Sonja01 schreef:
27 sep 2023 18:33
Vandaag 1 minuut voor 12:00 uur een huurcontract ontvangen van een woningcorporatie (telefonisch contact mogelijk tussen 8:30-12:00 uur) ter ondertekening vóór 3 oktober met een verhoging t.o.v. de oude huurprijs van 24,97% Mag dit?
Oude huurprijs €643,92 kale huur + €37,94 servicekosten voor een sociale huurwoning, mondeling doorgegeven.
Nieuwe huurprijs €803,35 kale huur + €37,94 servicekosten. Volgens mijn info mag dit max. 2,3% zijn 1x per jaar voor een sociale huurwoning. Is dit wettelijk toegestaan? Kan ik mij hier op beroepen, zonder dat ze naar de 2e persoon op de wachtlijst gaan?

Mvg, Sonja
U heeft als nieuwe huurder helemaal niets te maken met het oude huurcontract.

De maximale jaarlijkse huurverhoging geldt alleen voor lopende contracten. En is dus niet van toepassing op een situatie waarin een nieuwe huurder een contract gaat ondertekenen.

Plaats reactie