Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Mijn partner en ik besloten na 28 jaar in België gewoond te hebben terug te keren naar Nederland net over de grens. Een huurwoning gevonden van een particuliere huisbaas vrije sector en nieuwbouw en gevraagd of we verbeteringen mochten aanbrengen om dan 10 jaar geen huurverhoging te hoeven betalen. Mochten we na 10 jaar vertrekken zouden we alles achterlaten.
Doordat mijn partner autisme had in hoge gradatie werden er rolluiken ivm geluidsgevoeligheid van hem, handmatige garagepoort vervangen door electrische, airco zonnescherm electrisch en kunstgras + hekwerk enz enz.
Totaal 28.000 euro en dat heb ik met liefde gedaan, omdat ik dacht dat we zeker na 10 jaar nog zouden kunnen verlengen.Helaas loopt het leven soms anders dan verwacht en stapte mijn partner op 59 jarige leeftijd uit het leven na 6 maanden daar gewoond te hebben. Ik liep tegen hem aan in de hal na thuiskomst van het boodschappen doen.
Totaal niets gemerkt en na de begrafenis wilde ik geen beslissing nemen in mijn emoties. Ik leefde 1 jaar op de automatische piloot en heb toen hulp gezocht voor mijn diagnose PTSS. Nu 2 jaar later begin ik weer de oude te worden,
Maar zodra ik in de hal kom zie ik hem weer en dat is niet goed voor mij en ik ben erg eenzaam, omdat mijn enige kind aan de andere kant van de wereld woont met haar gezin en ik heb besloten daarheen te gaan.
De huisbaas vindt nu dat ik heb beloofd dat ik bij vertrek alles gratis achter zou laten zoals afgesproken was en als hij alles van te voren had geweten zou hij nooit hebben toegestaan dat er verbeteringen kwamen.
Ik heb vrijdag teruggemaild dat ik als ik had geweten dat hij na 6 maanden wonen uit het leven zou stappen ik de woning nooit zou hebben gehuurd laat staan geïnvesteerd hebben voor zo'n groot bedrag.
Ik vraag 7500 euro voor een 3 jaar oude investering van 28.000 euro en dat is niets teveel vind ik.
Hij heeft meerdere huizen in de verhuur, want anders had ik misschien nog medelijden met HEM gehad, omdat hij dat niet zou kunnen bekostigen die overname. Ik weet het gewoon even niet meer. Hij wil alles gratis hebben.
Laatst gewijzigd door jeanne-veghel op 11 dec 2023 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36
Beste antwoord
Gekozen door jeanne-veghel

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

door Moneyman » 11 dec 2023 16:20

Top!! Sterkte.

Zorg dat je je juridisch hebt laten informeren vóór dat gesprek. En misschien een goed idee om een vertrouwd iemand, die er zonder emotie inzit, erbij te laten zijn?
Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Allereerst: wat een heftig verhaal. Sterkte!!
jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 15:36
Een huurwoning gevonden van een particuliere huisbaas vrije sector en nieuwbouw en gevraagd of we verbeteringen mochten aanbrengen om dan 10 jaar geen huurverhoging te hoeven betalen. Mochten we na 10 jaar vertrekken zouden we alles achterlaten.
Heb je de afspraken op papier? Is er helemaal niets besproken over wat als je eerder dan die 10 jaar zou vertrekken?

Ik denk dat je met een beroep op redelijkheid en billijkheid en met het vraagstuk van ongerechtvaardigde verrijking in de hand nog wel een heel eind kunt komen. Ik zou je adviseren om een goede huurrechtadvocaat te zoeken.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Er staat alleen op papier dat er 10 jaar geen huurverhoging gaat plaatsvinden, maar niets over een eerder vertrek. Maar dit verhaal kan toch niemand bedenken bij aanvang. Het was nooit onze intensie om eerder te vertrekken gezien de investering die gedaan is. Hij wil het gewoon gratis en dat ga ik echt niet doen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het is hard van die huisbaas, maar mijns inziens staat hij in zijn recht. Waarom veronderstelde u na 10 jaar te vertrekken?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 15:45
Er staat alleen op papier dat er 10 jaar geen huurverhoging gaat plaatsvinden, maar niets over een eerder vertrek. Maar dit verhaal kan toch niemand bedenken bij aanvang. Het was nooit onze intensie om eerder te vertrekken gezien de investering die gedaan is. Hij wil het gewoon gratis en dat ga ik echt niet doen.
Ik ben het eens met de lady. Misschien mag / kan je zelf een nieuwe huurder zoeken die misschien wil betalen voor overname? Als je het niet gratis achter wilt laten, zou je het kunnen verwijderen. Misschien hebben buren nog wat aan de rolluiken?

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door kuklos »

Voordat de problemen nog groter worden:

jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 15:36
...... omdat mijn enige kind aan de andere kant van de wereld woont met haar gezin en ik heb besloten daarheen te gaan.
Waar dit is weet ik niet, hoef ik ook niet te weten, maar zoek a.u.b. heel goed uit wat de visumregels van dat land zijn. De VS is bijvoorbeeld erg streng en daar kan je niet zomaar heen emigreren. Ook niet als je daar een kind hebt wonen.
En overleg ook goed met je dochter wat haar plannen zijn. Als ze daar is als expat zal ze ooit terugkeren en dan zit je daar alleen.

Voor het overige deel is het gezien het bedrag de moeite waard om professionele hulp (lees: een advocaat) te zoeken.

jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 15:36
Hij heeft meerdere huizen in de verhuur, want anders had ik misschien nog medelijden met HEM gehad, omdat hij dat niet zou kunnen bekostigen die overname.
Dit is een emotie argument, maar niet iets wat qua feiten meespeelt. Wat wel meespeelt is wat jullie contractueel hebben vastgelegd en wat er redelijk is qua overnamebedrag indien er niets is vastgelegd.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Omdat ik het billijk vond gezien het afschrijven van het aangeschafte de huisbaas de huur na 10 jaar weer kon aanpassen. We gingen zeker niet vertrekken bij leven en welzijn dan wel. Mochten we wel vertrekken na 10 jaar om wat voor reden dan ook is er geen discussie en is alles voor hem.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Moneyman »

jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 15:45
Er staat alleen op papier dat er 10 jaar geen huurverhoging gaat plaatsvinden, maar niets over een eerder vertrek. Maar dit verhaal kan toch niemand bedenken bij aanvang.
Tsja, dat het zó zou lopen inderdaad niet. Maar dat het leven soms anders loopt dan gepland is wel een bekend gegeven. Je had daar dus over moeten nadenken, zeker gezien de grote investering die je hebt gedaan.

De basis is: je mag geen wijzigingen aan het gehuurde aanbrengen, tenzij met toestemming. Die toestemming heb je, onder voorwaarden. Aan die voorwaarden ga je je, om begrijpelijke redenen natuurlijk, nu niet houden. Daarmee staat de verhuurder in beginsel in zijn gelijk. Heel kort door de bocht gezegd: waarom zou jullie probleem zijn probleem moeten worden?

Maar, zoals gezegd, denk ik niet (maar ik weet het niet zeker!) dat de rechter hierin mee gaat en geen redelijke vergoeding zal toekennen. Het gaat in het recht niet alleen om wat op papier staat, maar ook om wat partijen bedoeld hebben (dit staat bekend als de Haviltex-doctrine). Maar dat is echt moeilijke casuïstische materie, dus vandaar mijn advies: zoek goede hulp.

Een overnameprijs bedingen is ook lastig, want de aangebrachte voorzieningen zijn niet meer jouw eigendom, maar van de verhuurder.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

ze woont al 15 jaar met haar gezin op een van de ABC eilanden. We hebben alles nagevraagd en ik kan er naartoe.
Terug naar Nederland is geen optie voor haar vandaar mijn keuze.
Dank u voor inbreng betreffende emigratie probleem eventueel!

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ja een hek, kunstgras, zonnescherm, dat is wat elke huurder al gewoon doet. En als die garagedeur vervangen is, is dat ook niet meer zo terug te brengen. Blijft over de rolluiken en de airco en die zijn ook al drie jaar oud.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Lady1234 schreef:
11 dec 2023 16:01
Maar ja een hek, kunstgras, zonnescherm, dat is wat elke huurder al gewoon doet. En als die garagedeur vervangen is, is dat ook niet meer zo terug te brengen. Blijft over de rolluiken en de airco en die zijn ook al drie jaar oud.
Klopt maar de leverancier wil hem gratis handmatig weer maken zodat het gewoon weer was zoals ik het huurde.

De airco kan ook teruggekocht worden zegt de leverancier en ook het zonnescherm vorig jaar gekocht voor 3000 euro
Kan ik verkopen of meenemen met mijn verhuis met de rest van de spullen.
Ik moet wel zeggen dat ik best veel hulp krijg van de leveranciers waarvan sommige mijn partner hebben meegemaakt een korte tijd weliswaar.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Je zou eventueel met de Woonbond hierover kunnen bellen, wel lidmaatschap vereist. Maar is deze kwestie je zoveel energie waard? Het is maar geld, dat is niet het belangrijkste in het leven toch?

Overigens heb ik in familiekring hetzelfde verdrietige meegemaakt, ook zij zijn bijna letterlijk uit dat huis gevlucht omdat het beeld maar op hun netvlies bleef staan.

Ga lekker naar je dochter en haar gezin, en laat de boel de boel.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Dan maar alles verwijderen en het in de oude staat terugbrengen. Van de zomer toen ik mijn huisbaas in de woning zag vanwege een ernstige daklekkage zei hij nog dat als u ooit vertrekt gaan we er zelf wonen. Het echtpaar is eind 70 jaar en het is een levensloop woning.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Moneyman »

jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 16:10
Dan maar alles verwijderen en het in de oude staat terugbrengen.
Wees voorzichtig: de aangebrachte voorzieningen zijn niet meer jouw eigendom, maar van je verhuurder. Die mag je niet zonder toestemming verwijderen!
jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 16:10
Van de zomer toen ik mijn huisbaas in de woning zag vanwege een ernstige daklekkage zei hij nog dat als u ooit vertrekt gaan we er zelf wonen. Het echtpaar is eind 70 jaar en het is een levensloop woning.
Dat zou bij uitstek een reden kunnen zijn om het wel aan hem over te dragen. Jammer dat hij nergens voor open lijkt te staan. Heb je in plaats van mailwisselingen al eens een goed gesprek geprobeerd?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Moneyman schreef:
11 dec 2023 16:14
jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 16:10
Dan maar alles verwijderen en het in de oude staat terugbrengen.
Wees voorzichtig: de aangebrachte voorzieningen zijn niet meer jouw eigendom, maar van je verhuurder. Die mag je niet zonder toestemming verwijderen!
jeanne-veghel schreef:
11 dec 2023 16:10
Van de zomer toen ik mijn huisbaas in de woning zag vanwege een ernstige daklekkage zei hij nog dat als u ooit vertrekt gaan we er zelf wonen. Het echtpaar is eind 70 jaar en het is een levensloop woning.
Dat zou bij uitstek een reden kunnen zijn om het wel aan hem over te dragen. Jammer dat hij nergens voor open lijkt te staan. Heb je in plaats van mailwisselingen al eens een goed gesprek geprobeerd?
Dat gaat nu plaatsvinden op 28 december a.s.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Moneyman »

Top!! Sterkte.

Zorg dat je je juridisch hebt laten informeren vóór dat gesprek. En misschien een goed idee om een vertrouwd iemand, die er zonder emotie inzit, erbij te laten zijn?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Op mijn verzoek weliswaar

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aan de gegeven adviezen heb ik niets meer toe te voegen. Ik wens u veel sterkte en wijsheid, en ik hoop dat u op A, B of C weer rust en geluk vindt.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door kuklos »

@jeanne-veghel, je moet de huurwoning niet verlaten, je wil deze verlaten.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Persoonlijk heb ik begrip voor de situatie. U wordt elke keer herinnerd aan de nare gebeurtenis. Begrip is niet genoeg.

Volgens de wetgeving verlaat u uw huurhuis vrijwillig. Dan moet u het huis in oorspronkelijk staat achterlaten.
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)? Ik weet niet hoeveel het waard is.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies. Al denk ik dat hun niks voor u kunnen betekenen.


Neem contact op met de ambassade van het land waar u heen wilt emigreren.

Plaats reactie