Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Persoonlijk heb ik begrip voor de situatie. U wordt elke keer herinnerd aan de nare gebeurtenis. Begrip is niet genoeg.

Volgens de wetgeving verlaat u uw huurhuis vrijwillig. Dan moet u het huis in oorspronkelijk staat achterlaten.
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)? Ik weet niet hoeveel het waard is.

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering, www.juridischloket.nl of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies. Al denk ik dat hun niks voor u kunnen betekenen.


Neem contact op met de ambassade van het land waar u heen wilt emigreren.
Het is nooit mijn intentie geweest om korter te huren dan 10 jaar en ik heb echt geprobeerd via therapie vanwege PTSS ontstaan na het plotselinge overlijden en de verschrikkelijke vondst, om in het huis te blijven wonen, maar het is gewoon onmogelijk en ik heb het echt tijd gegeven. Ik heb nu een gesprek op 28 december met hem, omdat ik het gewoon fatsoenlijk wil afsluiten zonder dat iemand ernstig de dupe wordt van een gebeurtenis die niemand had kunnen voorzien.
Het is niet fijn voor de verhuurder, maar zeker niet voor mij. Enige vorm van erkenning zou fijn zijn en hem niet misstaan.
We hebben toch ook te maken met fatsoen en hij kan het huis wat 4 jaar oud is zeker weer verhuren en hij heeft de kans door alle verbeteringen een hogere huur te vragen en dat weet hij ook mocht hij er trouwens zelf niet gaan wonen waar een paar maanden geleden ook sprake van was. Zijn vrouw vertelde toen als u vertrekt gaan we er zelf wonen, want we verhuren de woning niet meer. Marchanderen doe ik niet aan, want ik vraag een hele nette, maar vaste prijs voor wat het waard is.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door kuklos »

@seinhuis, lees jij wel eens wat anderen schrijven of lees je alleen het openingsbericht en plaats je daarna je standaardriedeltje?
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)?
Zoals Moneyman al aangaf is nu de verhuurder eigenaar van de spullen.
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Neem contact op met de ambassade van het land waar u heen wilt emigreren.
TS geeft aan dat ze naar de ABC eilanden gaat, dat land is dus gewoon Nederland en ze heeft dit al uitgezocht.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kuklos schreef:
12 dec 2023 12:56
@seinhuis, lees jij wel eens wat anderen schrijven of lees je alleen het openingsbericht en plaats je daarna je standaardriedeltje?
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)?
Zoals Moneyman al aangaf is nu de verhuurder eigenaar van de spullen.
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Neem contact op met de ambassade van het land waar u heen wilt emigreren.
TS geeft aan dat ze naar de ABC eilanden gaat, dat land is dus gewoon Nederland en ze heeft dit al uitgezocht.
Mijn huisbaas heeft nu aangegeven via mail dat hij bereidt is het zonnescherm en de airco's over te nemen en de rest mag ik verwijderen zodat de woning in oude staat wordt opgeleverd.
We gaan een gesprek hebben nu op 28 december en ik ga me voorbereiden zo goed als ik kan

riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door riddert »

Toch nog vlot en netjes opgelost, gefeliciteerd.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

kuklos schreef:
12 dec 2023 12:56
@seinhuis, lees jij wel eens wat anderen schrijven of lees je alleen het openingsbericht en plaats je daarna je standaardriedeltje?
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)?
Zoals Moneyman al aangaf is nu de verhuurder eigenaar van de spullen.
Waarom zou de verhuurder eigenaar zijn vd spullen? Sorry maar dat slaat echt nergens op. Niet voor niets komt er bij een opzegging een opzichter kijken om te kijken wat je mag laten zitten of wat je moet verwijderen. Eigenaar is een verhuurder op zijn vroegst nadat de sleutels zijn ingeleverd.
Dus vanzelfsprekend mag een huurder / topicstarter alles wat zij zelf heeft aangebracht proberen te verkopen aan bijv. buren of op Marktplaats.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
12 dec 2023 13:48
kuklos schreef:
12 dec 2023 12:56
@seinhuis, lees jij wel eens wat anderen schrijven of lees je alleen het openingsbericht en plaats je daarna je standaardriedeltje?
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)?
Zoals Moneyman al aangaf is nu de verhuurder eigenaar van de spullen.
Waarom zou de verhuurder eigenaar zijn vd spullen? Sorry maar dat slaat echt nergens op. Niet voor niets komt er bij een opzegging een opzichter kijken om te kijken wat je mag laten zitten of wat je moet verwijderen. Eigenaar is een verhuurder op zijn vroegst nadat de sleutels zijn ingeleverd.
Dus vanzelfsprekend mag een huurder / topicstarter alles wat zij zelf heeft aangebracht proberen te verkopen aan bijv. buren of op Marktplaats.
Misschien jezelf eens wat beter inlezen. Dan kom je er vanzelf achter waarom dit is.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Misschien jezelf eens wat beter inlezen. Dan kom je er vanzelf achter waarom dit is.
Niet van plan. Als dat zo zou zijn, is geen enkele huurder dus verplicht zijn spullen als bijv. zonneschermen te verwijderen. Kan de huurder dus volstaan met 'sorry die zijn niet van mij maar van jullie'.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Lowieze »

Particuliere huur is een ander verhaal, vaak worden dan bepaalde afspraken gemaakt m.b.t. het opzeggen van de huur en het al dan niet overdragen van aangebrachte spullen/materialen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door angel1978 »

Niet van plan.
Tja.. je kan beter gewoon gebruik maken van botrelpraat en verjaardagsretoriek.. Veel beter :roll:

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
12 dec 2023 14:04
Particuliere huur is een ander verhaal, vaak worden dan bepaalde afspraken gemaakt m.b.t. het opzeggen van de huur en het al dan niet overdragen van aangebrachte spullen/materialen.
Maar ook een particuliere verhuurder kan een huurder niet verbieden bijv. zonneschermen of rolluiken te verwijderen en te verkopen.

Oh, herinner me nu wel ineens dat topicstarter deze verbeteringen had aangebracht met de afspraak dat zij dan 10 jaar geen huurverhoging zou krijgen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
12 dec 2023 13:48
kuklos schreef:
12 dec 2023 12:56
@seinhuis, lees jij wel eens wat anderen schrijven of lees je alleen het openingsbericht en plaats je daarna je standaardriedeltje?
Seinhuis schreef:
12 dec 2023 12:38
Misschien kunt u de spullen verkopen aan iemand (bijvoorbeeld op marktplaats)?
Zoals Moneyman al aangaf is nu de verhuurder eigenaar van de spullen.
Waarom zou de verhuurder eigenaar zijn vd spullen? Sorry maar dat slaat echt nergens op. Niet voor niets komt er bij een opzegging een opzichter kijken om te kijken wat je mag laten zitten of wat je moet verwijderen. Eigenaar is een verhuurder op zijn vroegst nadat de sleutels zijn ingeleverd.
Dus vanzelfsprekend mag een huurder / topicstarter alles wat zij zelf heeft aangebracht proberen te verkopen aan bijv. buren of op Marktplaats.
Dat je het niet snapt, wil niet zeggen dat het nergens op slaat. Het is heel simpel: de roerende zaken zijn door natrekking onroerend geworden. En daarmee gaat de eigendom over naar de verhuurder. Niet op het moment dat er al dan niet sleutels ingeleverd worden, maar op het moment dat de voorzieningen aangebracht worden.

Dat die verhuurder in de praktijk soms alsnog opdracht geeft om die zaken te verwijderen, is logisch: juist omdat hij eigenaar is van die onroerende zaak kan en mag hij dat beslissen. En als het in de huurovereenkomst is overeen gekomen, mag het natuurlijk ook. Maar dat heeft TS niet gedaan.

Dit goederenrechtelijke zaaksgevolg staat los van hetgeen het huurrecht nog expliciet heeft geregeld als het gaat om zelf aangebrachte voorzieningen.

Juist hierom adviseerde ik al om de weg van de ongerechtvaardigde verrijking te volgen.

Maar goed, gelukkig lijkt het erop dat de verhuurder en TS er wel uitkomen.

BL2
Berichten: 4841
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door BL2 »

riddert schreef:
12 dec 2023 13:20
Toch nog vlot en netjes opgelost, gefeliciteerd.
Binnen 21 uurtjes, het is toch ongelofelijk (fijn).

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Helaas heeft het echtpaar 10 minuten voor onze afspraak afgebeld, omdat ze allebei ziek waren. Jammer voor degene die onderweg was om mij bij te staan, want die kwam voor niets dus.

Mevrouw de huisbaas had nog wel de tijd om mij te vertellen dat ik toch echt had gezegd dat alles voor hen was mocht ik de woning verlaten, ongeacht de tijd dat ik de woning had gehuurd.
De afgesproken 10 jaar dat er geen huur zou worden verhoogd kon ze zich niet meer herinneren, maar ik betaal toch nog steeds de huur die afgesproken werd aan het begin van het contract dus wie is er nu de leugenaar?
Geen enkel normaal mens maakt de afspraak met een huisbaas dat hij ca 28.000 euro mag houden zelfs al blijf je er maar 3 jaar wonen ipv 10 jaar.
Gezien de trieste omstandigheden van mijn vertrek kan ik de afgesproken 10 jaar niet volmaken, vandaar mijn vraag om wat vergoeding.
Ik laat me niet voor leugenaar uitmaken en een nieuwe afspraak voor komende dinsdag zie ik niet zitten, want dan waren ze allebei weer hersteld zei ze.
Ik vertrouw ze gewoon niet meer en ik ga nu alles verwijderen en herstellen, omdat ik er niet op kan vertrouwen dat eventuele toekomstige gemaakte afspraken met hen niet worden nagekomen ook al staan ze op papier.
Ik had in een van mails aangegeven dat de afspraak van 10 jaar helaas niet kon worden nagekomen gezien de omstandigheden en hij heeft die mail helemaal niet tegengesproken zoals zijn vrouw dat wel deed vanmiddag en het zich blijkbaar niet meer kon herinneren. Wel dat ze alles gratis mochten hebben dat wist ze dan nog wel. :)

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door kuklos »

jeanne-veghel schreef:
28 dec 2023 17:07
De afgesproken 10 jaar dat er geen huur zou worden verhoogd kon ze zich niet meer herinneren, maar ik betaal toch nog steeds de huur die afgesproken werd aan het begin van het contract dus wie is er nu de leugenaar?
Was dit niet op een of andere manier schriftelijk vastgelegd dan?

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

kuklos schreef:
28 dec 2023 17:30
jeanne-veghel schreef:
28 dec 2023 17:07
De afgesproken 10 jaar dat er geen huur zou worden verhoogd kon ze zich niet meer herinneren, maar ik betaal toch nog steeds de huur die afgesproken werd aan het begin van het contract dus wie is er nu de leugenaar?
Was dit niet op een of andere manier schriftelijk vastgelegd dan?
In het huurcontract staat alleen bij huurverhoging NVT verder geen reden waarom dat is of datum tot wanneer geen huurverhoging wordt toegepast

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Nijogeth »

jeanne-veghel schreef:
28 dec 2023 17:07
Geen enkel normaal mens maakt de afspraak met een huisbaas dat hij ca 28.000 euro mag houden zelfs al blijf je er maar 3 jaar wonen ipv 10 jaar.
Daar staat ook de andere kant tegenover. Geen enkele huisbaas gaat afspreken dat een huurder de halve woning gaat verbouwen naar de eigen smaak en dat de verhuurder dat moet overnemen tegen betaling als de huurder eerder weg gaat.

De afspraak die jullie hebben gemaakt is best een nette afspraak. Echter, ongeacht de trieste omstandigheden, ben jij degene die de afspraak niet nakomt. In theorie zou je alle aanpassingen ongedaan moeten maken of in afspraak met de verhuurder laten zitten. Daar hoeft geen geldelijke vergoeding tegenover te staan. In de praktijk kan je daar natuurlijk altijd met de verhuurder over overleggen, maar zijn moeten niks.

jeanne-veghel
Berichten: 2913
Lid geworden op: 03 nov 2009 08:46

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door jeanne-veghel »

Er komen straks mensen kijken om een aantal dingen over te nemen en ik breng alles in de oude staat terug.
Met de huisbaas valt niet te praten blijkbaar en ik stop er geen energie meer in.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

jeanne-veghel schreef:
28 dec 2023 18:51
Er komen straks mensen kijken om een aantal dingen over te nemen en ik breng alles in de oude staat terug.
Met de huisbaas valt niet te praten blijkbaar en ik stop er geen energie meer in.
Succes straks, hoop voor je dat je er nog een paar leuke euro's uit kunt slepen.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door Cro »

Zorg dan wel dat je alles op papier hebt, en niet dat dan straks de verhuurder gaat roepen dat zij eigenaar zijn van de de aangebrachte zaken zoals de airco's en de zonneschermen en jij deze dus helemaal niet meer mag verwijderen.

PGros
Berichten: 1141
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Ik moet gehuurde woning door omstandigheden eerder verlaten helaas

Ongelezen bericht door PGros »

Als er nu dingen weer weggenomen worden mag de verhuurder dan met terugwerkende kracht de huurverhoging alsnog over de afgelopen jaren eisen?

Plaats reactie