In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Jor86
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:25

In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Jor86 »

Beste iedereen,

In het kort: Mijn huidige huurwoning wordt gesloopt en ik heb een jaar de tijd om wat anders te vinden. Ik woon er al 15 jaar en betaal er daarom nog geen 400 p/m. Ik krijg urgentie, alleen het probleem is dat ik vanwege mijn verzamelinkomen als ZZP-er onder de 24.075 euro grens zit, waardoor ik maar op huizen mag reageren t/m 633 euro. Hier heb je daar in deze tijd een flat of een woning in een minder fijne wijk voor.

Deze woning is slecht, maar ziet er vanbuiten goed uit en staat in een goede toegankelijke wijk, voor mij is dat als zelfstandige wel belangrijk om klanten te ontvangen.

In mijn omgeving hoor ik meerdere verhalen: De 1 zegt dat ik een advocaat moet nemen die opkomt voor mijn rechten omdat ze wat vergelijkbaars voor 400,- moeten aanbieden. De ander zegt tevergeefse moeite, dat is de pech van NL. Je hebt al die tijd kunnen profiteren maar nu zal je echt de huidige huurprijzen moeten betalen.
Het juridisch loket waar ik ben geweest was tot nu toe niet bijzonder behulpzaam..

Er komen genoeg huurhuizen vrij die in betere staat zijn en even groot of groter, maar dan zijn ze om de eerder genoemde redenen toch niet echt vergelijkbaar met mijn huidige woning. In hoeverre maak ik kans? Kan ik niet beter weer in loondienst gaan om mijn inkomen te verhogen? Volgens de woningcorporatie kunnen naar huidig inkomen kijken.

Alle ideeën/tips zijn welkom, alvast bedankt.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn regels voor passend toewijzen van huurwoningen, maar WBV’s mogen daar van afwijken in bijzondere gevallen. Dus teveel inkomen voor een bepaalde huur, of juist te weinig.

Neem contact op met die WBV om de mogelijkheden te bespreken.

Een goede woning voor € 400 kunt u wel vergeten, maar er is huurtoeslag.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Voor 400 euro zal je geen huis meer krijgen. Kennissen van ons hebben zo'n zelfde situatie gehad, ook sloop van huis.
Hebben nu een huis die onder de huurtoeslaggrens vallen is zover ik weet 633 , daar onder zal je nog weinig vinden.
Je hebt een jaar de tijd dus dan kan je nog ff rondkijken.
Ik denk niet dat je wbv iets meer voor je kan doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier in de regio kun je op Woningnet gewoon reageren op woningen van 739 euro per maand met een jaarinkomen van bijvoorbeeld 1 euro.

Er staat dan bij:

"Voorwaarden
Uw inkomen moet passen bij de huurprijs. Zie voor meer informatie de pagina Inkomensgrenzen bij woningtoewijzing (Uitleg – Verdeling van woningen)
Inkomen 1 persoon maximaal € 40765
Inkomen 2 of meer personen maximaal € 45014"

Bij recht op huurtoeslag verlaagt de woningcorporatie die huur van 739 naar 633 euro per maand:

"Bij de ene woning wordt de huurprijs pas aangepast na toewijzing als blijkt dat de woningzoekende recht heeft op huurtoeslag. Bij andere woningen besluiten we vooraf dat deze woning bestemd is voor huurtoeslaggerechtigden, waardoor de huurprijs al vooraf wordt aangepast."

Mijn vraag is dan ook: verschilt dit per regio?

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die regeling van verlaging in speciale gevallen geldt alleen dit jaar.

Jor86
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:25

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Jor86 »

Dank iedereen voor de reacties.

De sloop kwam totaal onverwachts voor iedereen, er waren aanvankelijk plannen om te isoleren.

Ik heb inderdaad door dat het pas bij 633,- begint, en hier zijn dat nog steeds flats vooral. De woningen die ik interessant vind zijn vaak 678,-. Dat is dus zo'n 45,- teveel.

Ik ben momenteel, mede hierom, wel op zoek naar werk in loondienst weer. De WBV zei dat ze ook naar huidig inkomen kunnen kijken, over de laatste maanden ipv jaarinkomen. Maar op dit moment kan ik daar weinig mee behalve beloftes doen natuurlijk.

@Bob Schurkjens : Klinkt interessant, ik zit in Midden-Holland. Die voorwaarde heb ik nog nergens gelezen.

@lady1234: Alleen dit jaar? Hoe zit die regeling precies, en kan ik daar in de praktijk dit jaar nog iets mee?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zeker niet alleen dit jaar in mijn regio. Is hier al jaren zo. Zo heb ik ook mijn sociale huurwoning bemachtigd in 2016. Kreeg als huurtoeslaggerechtigde toen ook korting op de huur die boven de huurtoesslaggrens lag.

Er zijn hier trouwens wel wat eengezinswoningen die expliciet boven de huurtoeslaggrens worden verhuurd. Je moet dan met je inkomen boven die grens van 23.725 zitten.

https://www.woningmarktbeleid.nl/actuee ... uishoudens.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@jor86

Ik heb het over deze regeling.

https://www.woonbond.nl/eenmalige-huurverlaging-2021


Korting op de huur omdat die boven de huurtoeslaggrens ligt is een andere zaak. Die grens is nu ca. €750,00.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat is iets anders, namelijk een regeling voor zittende huurders. Heeft niets te maken met de casus van topicstarter.

Jor86
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:25

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Jor86 »

@Bob Schurkjens: Dank voor het artikel, ik heb het gelezen. Maar wat is de naam van de regeling? Het is allemaal nieuw voor me en nog niet helemaal duidelijk. Erg interessant trouwens, dat het je zo gelukt is destijds.

@Lady1234: Ik zal sowieso nog even met de WBV contact opnemen, over een woning hier in de buurt voor 678,- euro. Meteen als voorbeeld en vragen wat er mogelijk is. Op de site van het woningaanbod staat er niks over vermeld..

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik u was zou ik lid worden van de Woonbond. Die staan u met raad en daad bij.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als er in jouw gemeente een actieve SP-fractie is, kun je daar ook zeker terecht met je "casus". Als er een partij is die zich inzet voor huurders, dan is het die partij. Ik heb verder geen naam van een regeling. Tenzij je het hebt over "aftoppen". Want dat is wat sociale verhuurders kunnen doen voor huurtoeslaggerechtigden: de huur bij tekening huurcontract zodanig omlaag brengen zodat je voor huurtoeslag in aanmerking kan komen. Van bedrag x naar 633,25.

Maar ik weet dus niet waar dat wel en niet gebeurt in Nederland.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 12 dec 2021 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar je kunt tot € 752,00 huurtoeslag krijgen. De huur min of meer algemeen voor lage inkomens terugbrengen naar € 633,24 gebeurde dus slechts dit jaar. Het bedrag tussen € 750,00 en € 633,24 wordt voor 40% gesubsidieerd.

Jor86
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 dec 2021 13:25

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Jor86 »

@Lady1234: Heb ik inderdaad over nagedacht, ben ik daar niet te laat mee nu ik er al mee zit (bijv zoals bij rechtsbijstand).

@Bob Schurkjens: Zal ik ook naar op zoek gaan, die is er wel. Maar dat is jou dus gelukt via Woningnet, of moet je zelf actief vragen om die korting?

Dan heb ik weer even wat informatie om mee verder te gaan.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Word lid en u krijgt hulp en advies.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Nou ja, het is best ingewikkeld. SP-spreekuur is zeker een ingang. Temeer omdat er meer mensen zijn die te maken krijgen met sloopurgentie. Woonbond is ook zeer de moeite waard. Maar dan moet je wel eerst lid worden om de huurderslijn te kunnen bellen.

In elk geval heb je wettelijk recht op ruim 6000 euro verhuisvergoeding:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

Woningnet staat helemaal buiten het toepassen van de aftoppingsgrens. Dat doet de verhuurder. Of niet.

Nyoman
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 jan 2006 16:28

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Nyoman »

Gaat het om u alleen of samen met andere bewoners wiens huis gesloopt gaat worden?
Ik heb het zelf 12 jaar geleden meegemaakt en hebben we een huurdervereniging opgezet om dan namens alle 'slachtoffers' met de WBV te onderhandelen over een hogere huur van het nieuwe huis en een verhuis vergoeding.
Uit eindelijk heeft iederen € 60.- korting gekregen op de huur van het nieuwe huis van dezelfde WBV. We hadden wel een advocaat (prodeo) die ons bijstond om te reageren indien nodig op uitspraken van de WBV.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik weet (nog) niet veel over deze onderwerp. Mijn advies is om contact op te nemen met www.juridischloket.nl. Hun kunnen je gratis advies geven en desgewenst beoordelen aan de hand van je inkomen of je recht hebt of korting op een advocaat.

Ook kan je contact opnemen met www.eigenhuis.nl/juridisch-advies#/. Rechtsbijstandverzekering is altijd het beste optie, maar die moet je afsluiten voordat het probleem ontstaat.


Ook heb je vaak recht op een verhuiskosten vergoeding https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vergoeding

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien heeft u hier nog iets aan v.w.b. Huurgewenning:

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/heb-i ... rgewenning

Leva66
Berichten: 18
Lid geworden op: 31 mei 2017 15:11

Re: In hoeverre heb je recht op een vergelijkbare huurwoning bij sloop?

Ongelezen bericht door Leva66 »

Misschien dat je hier iets aan hebt. https://www.woonbond.nl/sloop-en-renova ... -renovatie
Is er een huurdersvereniging? Neem anders contact op met de Woonbond of zij of iemand anders je kan helpen.

Gesloten