Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Kelo
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022 13:19

Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Kelo »

Hallo, ik heb een vraag over de waterschapsbelasting.

Ik woon in een huurhuis en vanaf dag 1 dat ik daar woon heb ik met de (oude) verhuurder de mondelinge overeenkomst dat alle (er wonen nog 2 huurders) waterschapsbelasting door de verhuurder betaald wordt. Dit staat niet schriftelijk in het contract.

Sinds een aantal maanden is het pand overkocht door een nieuwe eigenaar en deze eist dat wij de waterschapsbelasting zelf betalen.

Nu heb ik van een vriend die er meer verstand van heeft dan ikzelf begrepen dat als een huurwoning wordt verkocht de nieuwe eigenaar deze dient over te nemen inlcusief huurders en al hun lopende mondelinge en schriftelijke huurcontracten en overeenkomsten.

Dit zou betekenen dat zij dit niet van ons kunnen eisen.

Kan iemand mij vertellen of dat klopt en zo ja, of dat ook ergens uit de wet te citeren valt?

Ik weet dat het niet om veel geld gaat, maar deze nieuwe eigenaren zijn vanaf dag 1 al aan het kloten met van alles dus het is voor mij een principe ding.

Alvast bedankt!
Gr Alex

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Koop- breekt (inderdaad) geen huur, oftewel: lopende afspraken moeten worden overgenomen. Dat blijkt uit art. 7:226 lid 1 BW, waar straat:
Overdracht van de zaak waarop de huurovereenkomst betrekking heeft en vestiging of overdracht van een zelfstandig recht van vruchtgebruik, erfpacht of opstal op de zaak waarop de huurovereenkomst betrekking heeft, door de verhuurder doen de rechten en verplichtingen van de verhuurder uit de huurovereenkomst, die daarna opeisbaar worden, overgaan op de verkrijger.
Enige issue is natuurlijk dat het niet zwart op wit staat. Maar wellicht heb je getuigen, of wil de vorige eigenaar nog iets verklaren. En het feit dat je nooit eerder hebt betaald, toont de afspraak ook aan. Dan is het natuurlijk zo "hoe langer, hoe beter".

Erthanax
Berichten: 9701
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Moneyman schreef:
16 jun 2022 14:39
(...) Enige issue is natuurlijk dat het niet zwart op wit staat. Maar wellicht heb je getuigen, of wil de vorige eigenaar nog iets verklaren. En het feit dat je nooit eerder hebt betaald, toont de afspraak ook aan. Dan is het natuurlijk zo "hoe langer, hoe beter".
Vooral als ook de andere huurders die waterschapsbelasting niet zelf betaalden. Als dat inderdaad zo is, lijkt het mij verstandig om als huurders gezamenlijk en schriftelijk bezwaar te maken tegen deze aanpassing.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Wat voor huurhuis is dit?

Neem contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.juridischloket.nl/

Kelo
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022 13:19

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Kelo »

Bedankt voor de antwoorden. Ik woon hier al 10 jaar en heb het nog nooit betaald. Alle andere huurders ook niet. Ik ga vragen of de oude verhuurder officieel iets op papier wilt zetten.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, dan sta je ijzersterk. Succes!

Kelo
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022 13:19

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Kelo »

Ok ik heb het de zoon van de vorige eigenaar gevraagd. Helaas is de vorige eigenaar zelf te oud en ziek om iets op papier te zetten en zegt de zoon nu dat hij "natuurlijk" niet weet welke afspraken er zijn gemaakt, terwijl ik de voorlaatste brief nog aan hem heb doorgestuurd..

Anyways, dan maar een gezamelijke aangetekende brief van de huurders mst daarin de wet waar het in staat en dat we kunnen bewijzen dat het nooit is betaald via de bankrekening?

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

"dan maar een gezamelijke aangetekende brief van de huurders mst daarin de wet waar het in
staat en dat we kunnen bewijzen dat het nooit is betaald via de bankrekening?"

En vervolgens krijgt iedere huurder de rekeningen van de afgelopen jaren om die alsnog zelf te betalen omdat
een mondelinge overeenkomst nu eenmaal niet te bewijzen valt. Uw buren zullen U erg "dankbaar" zijn.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Moneyman »

peter17111962 schreef:
22 jun 2022 10:25
En vervolgens krijgt iedere huurder de rekeningen van de afgelopen jaren om die alsnog zelf te betalen omdat
een mondelinge overeenkomst nu eenmaal niet te bewijzen valt. Uw buren zullen U erg "dankbaar" zijn.
Natuurlijk niet. Los van verjaring stuit die vordering af op hetzelfde issue: er is nooit betaald én geen overeenkomst om te moeten betalen.

Kelo
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2022 13:19

Re: Kan nieuwe eigenaar eisen dat ik zelf de waterschapsbelasting betaal?

Ongelezen bericht door Kelo »

peter17111962 schreef:
22 jun 2022 10:25
"En vervolgens krijgt iedere huurder de rekeningen van de afgelopen jaren om die alsnog zelf te betalen omdat
een mondelinge overeenkomst nu eenmaal niet te bewijzen valt. Uw buren zullen U erg "dankbaar" zijn.
Misschien als je de moeite had genomen om de vraag te lezen, had je geweten dat de vorige verhuurder de belastingen altijd met liefde en naar de door hem gemaakte overeenkomst met ons heeft betaald. De vorige rekeningen zijn al betaald en zijn hier niet meer van belang. Het gaat om de nieuwe over 2021 onder de nieuwe verhuurder.

Plaats reactie