Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Tjapko
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 mar 2024 19:31

Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Tjapko »

Goededag,

Ik ben erachter gekomen dat ik een aansluitwaarde heb van 3x35A in mijn huurhuis. Heel veel verstand heb ik er niet van, maar na een beetje onderzoek lijkt me dat dit ver boven mijn behoeftes zijn. Gemiddeld verbruik ik per jaar namelijk een kleine 4000 kWh. Ik wil deze terug laten zetten naar 3x25A, dit zou veel schelen in mijn energiekosten.

Nu mag ik dit aan laten passen van de verhuurder, alleen ik moet het "mogelijk" in orginele staat terug opleveren (fijn inderdaad dat ze het zo open laten). Dit zou dus "mogelijk" betekenen dat ik 2x omzetten moet betalen. Om het naar 3x25A te zetten wil ik best betalen, maar ik zou het apart vinden als ik het terug moet laten zetten. 3x35A lijkt me namelijk veel te veel voor elke nieuwe bewoner van het pand.

Kunnen ze dit zomaar verlangen? en als dit zo is, moet ik dan niet van te voren duidelijkere afspraken maken?

Groetjes

Muskiet
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 aug 2018 21:21
Beste antwoord
Gekozen door Tjapko

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

door Muskiet » 29 mar 2024 10:49

Ja de verhuurder mag in de meeste gevallen originele staat eisen. Maar dat geld natuurlijk ook weer niet voor alles. U heeft vast niet meer het originele behang.... ect. Had u ernaar gekeken toen u het pand ging huren ? Staat het ergens dat u een pand huurt met een 3x35 aansluiting ? Als u het wijzigt, en er komt later een andere huurder in, is er waarschijnlijk niemand die hier naar kijkt. Wel of u een muur afgebroken heeft wat een kamer minder is dan bij aanvang van uw huurperiode. Mogelijk heeft een eerdere huurder zich iets aan laten smeren door een klusjes man, en is het nooit in originele staat teruggebracht toen u het ging huren. Ik vraag me dus af... wat is origineel? Gewoon aanpassen en eventueel de kosten voor het origineel maken voor lief nemen. Tenzij u op korte termijn denkt te gaan verhuizen. Woont u daar goed en blijft u er nog 5 jaar wonen? dan gewoon aanpassen. Dus zelf even een afweging maken, en je niet druk maken.
eagle3824
Berichten: 55
Lid geworden op: 03 mei 2008 17:37

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door eagle3824 »

Of uw verhuurder dit mag eisen heb ik helaas geen antwoord op. Maar aangezien het verschil in vastrecht tussen een 3x35a aansluiting en een 3x25a aansluiting ongeveer 1000 euro per jaar is zou ik het er gewoon op gokken. Zelfs als u 2x aanpassingskosten zou moeten betalen hebt u het in ongeveer 6 a 7 maanden terug verdiend.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Cro »

Van te voren overleggen en afspraken maken is natuurlijk altijd verstandig.

Maar als er geen reden is voor 3x 35A, waarom zou de verhuurder dan originele staat terug eisen, dat is voor hem ook alleen maar nadelig, want meer kosten wanneer het even leegstaat en het huis zal mogelijk ook minder in de smaak liggen bij potentiële huurders, tenzij deze niet op de de details letten.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hoe zit het dan met de energietransitie? Bij mijn weten kun je een inductiekookplaat niet zomaar op 3 x 25 aansluiten, dan is 3 x 35 juist wel nodig. Dan kan het zijn dat in de toekomst de boel alsnog verplicht naar 3 x 35 wordt omgezet.

Redfloor
Berichten: 157
Lid geworden op: 11 mar 2013 15:08

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Redfloor »

witte angora schreef:
28 mar 2024 11:29
Bij mijn weten kun je een inductiekookplaat niet zomaar op 3 x 25 aansluiten, dan is 3 x 35 juist wel nodig.
Voor inductie is 3 x 25 ook ruim afdoende. Maar sommige huizen hebben nog 2 x 25. Dat is te weinig.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door 16again »

Tjapko schreef:
27 mar 2024 19:42
na een beetje onderzoek lijkt me dat dit ver boven mijn behoeftes zijn. Gemiddeld verbruik ik per jaar namelijk een kleine 4000 kWh. Ik wil deze terug laten zetten naar 3x25A, dit zou veel schelen in mijn energiekosten.
Jaarverbruik is niet zo relevant. Je piekverbruik des te meer.
Bekijk welke apparaten je tegelijk aan wil hebben, en hoeveel die verbruiken.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

3-fasenaansluitingen elektriciteit
3 x 25 ampère
Dit is een standaard huisaansluiting, geschikt voor huishoudens met standaard apparatuur. Denk aan zonnepanelen, een inductiekookplaat, een warmtepomp (afhankelijk van het vermogen) en een laadpaal voor een elektrische auto.

Bron Enexis.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Eres »

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... opleveren/

Op deze link is te lezen hoe het zit met herstel van een gehuurd object bij beëindigen overeenkomst.

Lowieze
Berichten: 6607
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik zou de afspraak zeker op papier laten zetten. Hier is het zo dat, als de verhuurder akkoord gaat met veranderingen die de huurder aanbrengt om op inductie te gaan koken, dit niet verandert hoeft te worden bij beëindiging van de huur. De kosten van het aanbrengen zijn wel voor de huurder

taxikemperman
Berichten: 632
Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Is het een woonhuis of een bedrijfspand?

Thijs124
Berichten: 680
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Thijs124 »

1 X 35 Ampère is ook genoeg voor een normale huisinstallatie zonder laadpaal. Ik heb zonnepanelen, inductie kookplaten (op 2 groepen aangesloten), 3 Airco's, electrische combi oven, vaatwasser, wasmachine, droger. Alles op 16 Ampère gezekerd. Nog nooit een zekering automaat eruit geweest vanwege overbelasting.
Wel een benzine auto en gas verwarming.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door rwolters »

Doe 's gek en bel de verhuurder om het te bespreken. En als je het mag veranderen laat het schriftelijk bevestigen.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Simpele zaak. De aansluiting is eigendom van de verhuurder. Of deze zware aansluiting nodig is doet niets ter zake. Als de verhuurder, lees eigenaar, dit zo wil hebben dan is het zo.
Dan moet je iets kopen, kan je zelf bepalen wat je met je eigendommen doet.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die zware aansluiting zit er niet voor niets. Die is er door een vorige huurder of eigenaar in gezet. Dus de aanname dat een volgende huurder deze nooit nodig gaat hebben is een beetje kort door de bocht.

Speedy123
Berichten: 1173
Lid geworden op: 21 dec 2014 03:07

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Kunnen ze dit zomaar verlangen?
Ja dat kunnen ze verlangen indien het geen woningverbetering betreft.
en als dit zo is, moet ik dan niet van te voren duidelijkere afspraken maken?
jazeker, u moet van te voren duidelijk afspraken maken en toestemming vragen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

BL2 schreef:
28 mar 2024 15:29
Simpele zaak. De aansluiting is eigendom van de verhuurder. Of deze zware aansluiting nodig is doet niets ter zake. Als de verhuurder, lees eigenaar, dit zo wil hebben dan is het zo.
Dan moet je iets kopen, kan je zelf bepalen wat je met je eigendommen doet.
De aansluiting is helemaal geen eigendom van de verhuurder.

De aansluiting is eigendom van de netbeheerder. En huurder betaalt aan de netbeheerder de kosten die samenhangen met het gebruik van de aansluiting.
In die zin is het aanpassen van de aansluiting dus eigenlijk geen wijziging aan de gehuurde woonruimte.
Nijogeth schreef:
28 mar 2024 16:12
Die zware aansluiting zit er niet voor niets. Die is er door een vorige huurder of eigenaar in gezet. Dus de aanname dat een volgende huurder deze nooit nodig gaat hebben is een beetje kort door de bocht.
Dit is een zeer voorbarige conclusie die je niet op de feiten die hier weergegeven zijn kunt baseren.
Het gebeurt best regelmatig dat er een "verkeerde" aansluiting in een pand aanwezig is. Maar dat de gebruiker nooit zijn energierekening goed bekijkt en alleen maar loopt te klagen dat de rekening zo hoog is zonder een idee te hebben waarom (of zelfs dat nog niet).
En als het hier een woonhuis betreft, dan zal bij normaal gebruik een volgende huurder zo'n zware aansluiting nooit nodig hebben.
3x25A is namelijk genoeg voor een normale woning met onder andere warmtepomp, inductiekookplaat en laadpaal voor een elektrische auto. Alleen wanneer er hobby- of beroepsmatig nog andere zware apparatuur aanwezig is kan 3x25A tekort schieten.


Wat betreft het dilemma van TS: gewoon die hoofdzekeringen laten aanpassen. De kosten heb je er héél snel uit, want het verschil in vastrecht tussen 3x35A en 3x25A is iets van €700 per jaar. Daarbij is 3x25A gewoon een huisaansluiting. De aanpassing doet als het een woonhuis betreft dus ook geen enkele afbreuk aan het gehuurde en is bovendien een wijziging die zonder bijkomende schade tegen relatief beperkte kosten weer ongedaan te maken is.
Kleine wijzigingen mag je in een woonhuis zonder toestemming aanbrengen. Zo mag je ook de muren behangen en schilderen, vloerbedekking aanbrengen, kozijnen aan de binnenkant schilderen etc.

Zelfs al het een bedrijfspand betreft waarbij de verhuurder wel kan beargumenteren dat met een kleinere aansluiting het pand in zijn functionaliteit beperkt wordt, zou ik de aanpassing gewoon doen. In het ergste geval moet je aan het einde van de huurtermijn opnieuw 3x35A aanvragen. Maar in de tussentijd bespaar je met een lagere aansluiting wel €700 per jaar. Dat zal als je er langer dan een jaar wil blijven wonen ruimschoots opwegen tegen de eenmalige kosten van de aanpassingen.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Iemand heeft toch ooit die zwaardere aansluiting geregeld? Of denk je dat die er per ongeluk is gekomen? De conclusie is dus dat in het verleden iemand dacht die nodig te hebben of deze nodig heeft gehad. Dat kan dus weer voorkomen.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nijogeth schreef:
28 mar 2024 20:49
Iemand heeft toch ooit die zwaardere aansluiting geregeld? Of denk je dat die er per ongeluk is gekomen? De conclusie is dus dat in het verleden iemand dacht die nodig te hebben of deze nodig heeft gehad. Dat kan dus weer voorkomen.
Iemand en ooit ja. Dat maakt nog niet dat die 3x35A aansluiting voor normaal gebruik van de woning nodig is. Want dat is het gewoon niet. En als er ooit weer iemand is met een stroomvretende hobby kan die persoon voor zijn zeer specifieke situatie opnieuw 3x35A aanvragen.

Dat iemand ooit een zware aansluiting nodig dacht te hebben (en het is maar zeer de vraag of het daadwerkelijk nodig was) en dat er heel misschien ooit weer iemand is die een zware aansluiting denkt nodig te hebben is geen enkele reden om TS nu 700 euro per jaar over de schutting te laten kieperen.

BL2
Berichten: 4839
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien heeft de eigenaar/verhuurder zelf ooit betaald voor deze zware aansluiting, het zomaar weghalen zonder toestemming lijkt me dan onwenselijk.

peter17111962
Berichten: 579
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Mag verhuurder 'originele staat' eisen?

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Als U werkelijk uw woning in originele staat moet opleveren dan wil dat dus ook zeggen dat U die
glasvezel aansluiting ook moet verwijderen want die lag er ook niet toen U die woning ging huren.
En dan ook niet vergeten om die coaxkabels voor TV weer aan te laten sluiten net als die vaste
telefoon aansluiting.

Plaats reactie