Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
semmiekok
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 sep 2023 13:31

Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door semmiekok »

Hallo,

Mijn (ex-)vriend en ik wonen een middensegment-woning, maar gaan helaas uit elkaar. Ik wil graag in het huis blijven wonen met onze twee kinderen en kan dit ook betalen. Middensegmentwoningen vereisen echter een minimuminkomen, waar ik in mijn eentje (op papier) niet aan voldoe.

Ik heb de woningcoorporatie geraadpleegd, en hun antwoord was dat er dus een minimuminkomen is. Maar als mijn ex zich uitschrijft via de gemeente, dan krijgen zij daar toch geen automatische melding van? En als de huur gewoon betaald wordt, hoe zouden ze dat dan checken?

Heeft iemand hier ervaring mee, of advies?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als uw ex zou blijven en u bijvoorbeeld stopt met werken, hebt u ook (veel) minder inkomen. Dan hoeft u er toch ook niet uit?

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klopt, ze krijgen er geen melding van. Die eis geldt op het moment dat je de woning gaat huren. Daarna kan er van alles veranderen, maar dat geeft een eigenaar niet het recht een huurder op straat te zetten. Dat komt vanzelf wel als de huur niet meer betaald wordt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Waarschijnlijk staat het huurcontract nu op beide namen. Daarmee bent u beide hoofdelijk aansprakelijk voor het betalen van de huur.

Uw ex zal dat waarschijnlijk niet meer willen. Want als u om wat voor reden dan ook de huur een tijdje niet betaalt, kan de verhuurder alle huur en huurachterstanden bij uw ex verhalen zolang zijn naam niet uit het huurcontract is geschrapt.

De kans is dus groot dat uw ex binnen een redelijke termijn geschrapt wil worden uit het huurcontract. En bij een aanpassing van het huurcontract mag de verhuurder opnieuw toetsen of u nog aan de voorwaarden voldoet. En dan toetsen ze dus uitsluitend op basis van uw inkomen. Want u bent de enige die het aangepaste huurcontract zal ondertekenen.

Als het verschil tussen uw actuele inkomen en het minimum inkomen wat de verhuurder wenst niet heel groot is, dan is er in overleg misschien nog wel maatwerk mogelijk.
Maar wanneer bijvoorbeeld uw inkomen €2000,- is en de verhuurder hanteert voor uw woning een minimum inkomen van €4000,-, dan kunt u het waarschijnlijk wel vergeten.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door rwolters »

Lady1234 schreef:
27 sep 2023 10:05
Maar als uw ex zou blijven en u bijvoorbeeld stopt met werken, hebt u ook (veel) minder inkomen. Dan hoeft u er toch ook niet uit?
Dan verandert het contract niet. Maar TS kan natuurlijk gaan sjoemelen en net doen alsof ex-vriend er nog woont en doen of haar neus bloedt.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Er komt een wijziging in het huurcontract, de verhuurder zal inderdaad een inkomenstoets gaan uitvoeren.
Zou voor het geval dat maar alvast uw licht gaan opsteken bij diverse instanties hoe dit het best kan worden aangepakt.
Liegen en bedriegen gaat m niet worden en u verspeelt er goodwill mee.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar er kan zoveel veranderen in een situatie. Als u op het huurcontract staat, kan ik mij niet voorstellen dat ze u eruit kunnen gooien.

Ga met dat contract naar het Juridisch Loket en laat u voorlichten.

Methusalah
Berichten: 1177
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Methusalah »

semmiekok schreef:
26 sep 2023 13:41
Hallo,

Mijn (ex-)vriend en ik wonen een middensegment-woning, maar gaan helaas uit elkaar. Ik wil graag in het huis blijven wonen met onze twee kinderen en kan dit ook betalen. Middensegmentwoningen vereisen echter een minimuminkomen, waar ik in mijn eentje (op papier) niet aan voldoe.

Ik heb de woningcoorporatie geraadpleegd, en hun antwoord was dat er dus een minimuminkomen is. Maar als mijn ex zich uitschrijft via de gemeente, dan krijgen zij daar toch geen automatische melding van? En als de huur gewoon betaald wordt, hoe zouden ze dat dan checken?

Heeft iemand hier ervaring mee, of advies?

Je kan het betalen maar je hebt niet het minimum inkomen? Kan het je het dan betalen of kan je het dan 'betalen'. Ik bedoel daarmee dat als de marge tussen kunnen en niet kunnen erg klein is, dat jij dat risico niet moet willen nemen. Het leven is erg veranderlijk en naar mijn mening loop je dan een onnodig risico.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
27 sep 2023 12:15
Maar er kan zoveel veranderen in een situatie. Als u op het huurcontract staat, kan ik mij niet voorstellen dat ze u eruit kunnen gooien.

Ga met dat contract naar het Juridisch Loket en laat u voorlichten.
Als de huurder het huurcontract wil wijzigen (ex van het contract af), dan mag de verhuurder gewoon opnieuw de risico's toetsen.

En dan kan uit die toetsing blijken dat de gewenste wijziging niet geaccepteerd wordt. Dan blijven er twee opties over: ex blijft mede-huurder of beide huurders vertrekken uit de woning.

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Het is wel zaak om het huurcontract als die op beider naam staat naar u alleen om te zetten maar of daarvoor opnieuw een inkomensverklaring voor gevraagd wordt kunt u bij de woningcorporatie na vragen.
Bij afsluiten van het eerste huurcontract werd een inkomenseis gesteld en de vraag is dan geldt die inkomenseis voor de duur van het huurcontract of op het moment van afsluiten want dan zou bij een onverhoopte inkomensterugval het huurcontract van veel huurders beëindigd kunnen worden en dient de woningcorporatie bij de rechter een verzoek tot ontbinding van het huurcontract te vragen m.i. is dat tot op heden nog niet gebeurd want dat kent enkel maar verliezers.
U kunt het beste een afspraak met de woningcorporatie maken, de situatie voorleggen dat u de huursom kunt blijven voldoen en in de woning wil blijven.


BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door BL2 »

rwolters schreef:
27 sep 2023 11:53
..... Maar TS kan natuurlijk gaan sjoemelen en net doen alsof ex-vriend er nog woont en doen of haar neus bloedt......
Een slechter advies is niet te geven !

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

BL2 schreef:
27 sep 2023 13:20
rwolters schreef:
27 sep 2023 11:53
..... Maar TS kan natuurlijk gaan sjoemelen en net doen alsof ex-vriend er nog woont en doen of haar neus bloedt......
Een slechter advies is niet te geven !
Ik vind dit moeilijk, in princiepe is het een slecht advies, maar wat als je nou op straat komt te staan met alle gevolgen van dien?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Belangrijker is de vraag of de Ts medehuurder is. En eerst elders advies inwinnen over haar rechten.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door moederslink »

semmiekok schreef:
26 sep 2023 13:41
Hallo,

Mijn (ex-)vriend en ik wonen een middensegment-woning, maar gaan helaas uit elkaar. Ik wil graag in het huis blijven wonen met onze twee kinderen en kan dit ook betalen. Middensegmentwoningen vereisen echter een minimuminkomen, waar ik in mijn eentje (op papier) niet aan voldoe.

Ik heb de woningcoorporatie geraadpleegd, en hun antwoord was dat er dus een minimuminkomen is. Maar als mijn ex zich uitschrijft via de gemeente, dan krijgen zij daar toch geen automatische melding van? En als de huur gewoon betaald wordt, hoe zouden ze dat dan checken?

Heeft iemand hier ervaring mee, of advies?
Wanneer u misschien huurtoeslag nodig heeft en gaat aanvragen :
de BD geeft, voor zover ik weet , wel het inkomen door aan de WBV .
U kunt alvast een berekening maken wát u dan eventueel aan huurtoeslag kunt krijgen.
Ga in gesprek met de WBV en neem dan deze voorlopige berekening mee.
Ik kan mij niet voorstellen dat zij een moeder met 2 kinderen er plompverloren zullen uitzetten.
Maar wees eerlijk!

Ron5300
Berichten: 290
Lid geworden op: 20 jul 2023 16:15

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Ron5300 »

Woningen in het middensegment komen veelal boven de huurgrens voor huurtoeslag uit maar heeft als voor en nadeel wel dat de inkomensgegevens niet door de woningcorporatie bij de belastingdienst opgevraagd mogen worden.
Het zou van de zotte zijn om huurders vanwege een terugval in inkomen de woning uit te zetten want dat dient geen enkel belang voor beide partijen.
Ik blijf bij mijn advies ga in gesprek met de woningcorporatie want dan weet u waar u aan toe bent en voor nu u bezig houden met andere zaken want uit elkaar gaan brengt hoe dan ook verdriet met zich mee die niemand kan voorzien en tijd nodig heeft om te verwerken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door BL2 »

Ron5300 schreef:
27 sep 2023 15:11
......Het zou van de zotte zijn om huurders vanwege een terugval in inkomen de woning uit te zetten want dat dient geen enkel belang voor beide partijen.......
Dat betwijfel ik, zeker als blijkt dat Topicstarter de huur nog maar net kan opbrengen, kan het goed zijn dat er wordt ingegrepen, voordat het echt fout loopt.
Vele zien hun financiële mogelijkheden rooskleuriger in dan ze zijn, en dan zijn de problemen pas echt groot.
En wees eerlijk, een werkende alleenstaande moeder met twee kinderen maakt geen werkweek van 40 uurtjes meestal.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door rwolters »

BL2 schreef:
27 sep 2023 13:20
rwolters schreef:
27 sep 2023 11:53
..... Maar TS kan natuurlijk gaan sjoemelen en net doen alsof ex-vriend er nog woont en doen of haar neus bloedt......
Een slechter advies is niet te geven !
Duh... Het mag toch duidelijk zijn dat dit "advies" niet serieus bedoeld is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien komt er wel een smak alimentatie binnen en kindgebonden budget met de één-ouder kop, plus ook nog de IAOK.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Middensegment: uit elkaar, mag ik blijven met kids?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Volgens mij staat er nergens dat ze minimum inkomen heeft, maar dat er een bepaald inkomen nodig is om voor deze woning in aanmerking te komen. En dat haalt ze niet.

Plaats reactie