Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
vdmeulennl
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 apr 2011 14:26
Locatie: Eemsdelta

Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door vdmeulennl »

Het verhaal op zich is simpel, alleen de uitvoering is koffiedik voor me.

Ben geboren in Brabant thuis in 1966. Mijn moeder woont nog in de 5-kamerwoning.

Mijn moeder heeft echter al een ICD/Pacemaker, krijgt bloedtransfusies krijgt alle thuiszorg, huishoudelijke zorg etc. Ze loopt geen 50 meter meer zonder pauze op haar rollator, heeft traplift en eea aan woningaanpassingen.

In 2005 ben ik uit haar/mijn woonplaats naar Drenthe verhuisd ivm een baan bij Philips Stadskanaal die binnen 6 maanden failliet ging. Huis verkocht, gescheiden en in Delfzijl gaan wonen in een particuliere huurwoning.

Woningnood in geboorteplaats is enorm. Nu wil ik echter terug, want heel mijn familie woont daar.

Staat in mijn huurcontract niets over het feit dat ik bv 3 woningen mag huren. Had er ook 2. Een vakantiewoning met mogelijkheid permanente bewoning en deze huidige.

Logica zegt dat als ik me inschrijf op adres moeder (ja op papier is alleen dat wat aan de muur hangt en mijn slaapkamer en hobbykamer en zolder mijn eigendommen zijn, foto en omschrijving op papier met eerstedagstempel belasting of notaris dekken dat rechtsgeldig in).

Vraag is, moet ik gezien de gezondheidstoestand van mijn moeder en ik daar wil wonen me al niet inschrijven daar met woonkostendeler, terwijl ik nog hier woon ?

Als ik me nl inschrijf in Brabant dan wordt ik hier uitgeschreven en begint mijn verhuurder geheid te stijgers, gezien de gemeentelijke belastingen volledig op zijn dak komen.

Woningruil als optie had ik al bekeken, maar daar gaat de woningbouwcorporatie niet in mee in Brabant, daar het geen particuliere huur is.

Anderzijds als ik 50% in Brabant woon en 50% hier, kan de woningcorporatie me dan zomaar op straat zetten. (Mijn sociale contacten en familie woont er nl.)

Zal niet de eerste zijn met deze vraag en ook niet de laatste. Met Google is alles een beetje tegenstrijdig en in een extreem geval hadden ze eea geantidateerd.

Alvast dank voor het meedenken en beantwoorden voor deze kwestie.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door kuklos »

Eerst een aantal dingen duidelijk krijgen. Het huis van je moeder betreft dus een huurhuis?
Indien ja, wat staat er in het contract/wat zegt de verhuurder over doorhuren na overlijden dan wel een ander vertrek van de hoofdhuurder op wiens naams het huurcontract staat?

Dubbel inschrijven kan niet, zodra je inschrijft in één gemeente dan word je direct uitgeschreven uit een andere gemeente. En zqal je daar moeten vertrekken.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U kunt natuurlijk bij uw moeder gaan wonen, maar dat wil niet zeggen dat u verder zou kunnen huren, als er met uw moeder iets gebeurd. Een vijf kamerwoning voor één persoon is niet echt “passend”. U wordt dan “inwonend”, maar geen medehuurder.

Wat de gemeentelijke belastingen van uw verhuurder er mee van doen hebben, snap ik niet

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Tja, wie wil geen 5-kamerwoning? Ik denk heel veel gezinnen. Als alleenstaande krijg je die woning sowieso niet. Bovendien moet ook de huur passend zijn en die gaat veranderen zodra je moeder er niet meer is.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Er staan genoeg (trieste) verhalen van mensen die verzuimd hebben om zich als medehuurder in te schrijven en dan er door de verhuurder eruit gezet worden.
En inwonend ipv medehuurder? tja
Men wordt steeds creatiever om de regels te omzeilen die juist door die categorie zo streng zijn geworden.
1persoonshuishoudens hebben andere tarieven dan meerpersoonshuishoudens als het gaat om Gemeentelijke tarieven
En ik krijg ook hier het gevoel dat iemand (bewust) via een omweg de boel probeert te flessen.
Bedenk wel dat wat er op internet staat slecht te verwijderen is.
Verwijzen naar geboortehuis. :?:
Ik heb er nog een in mijn vingers zitten maar die zet ik maar niet neer.

Erthanax
Berichten: 9700
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Erthanax »

vdmeulennl schreef:
21 jun 2023 10:23
(...) Woningnood in geboorteplaats is enorm. (...)
En dan wilt u in uw eentje in een sociale huurwoning met vijf kamers gaan wonen? Erg sociaal kan ik uw wens niet vinden. Het valt ook ruimschoots buiten de regels voor passend toewijzen. Kansloos.

Moneyman
Berichten: 30118
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Morgan le Fay schreef:
21 jun 2023 10:45
En ik krijg ook hier het gevoel dat iemand (bewust) via een omweg de boel probeert te flessen.
Er vanuit gaande dat moeders huis ook een huurhuis is: eens. De noodzaak voor urgentie ofzo is er ook niet, TS heeft al een huis (of twee).

Als het een koopwoning is, dan hangt het er vanaf of TS enig erfgenaam is. En of moeders thuis gaat overlijden, want als ze eerst nog naar een verpleeghuis moet, wordt het plaatje alweer anders.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door BL2 »

Dus eigenlijk wil je in je eentje een 5-kamerwoning overnemen, alwaar je al bijna 20 jaren niet meer woont. Dat gaat in een omgeving met bizarre woningnood nooit lukken helaas.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

BL2 schreef:
21 jun 2023 11:15
Dus eigenlijk wil je in je eentje een 5-kamerwoning overnemen, alwaar je al bijna 20 jaren niet meer woont. Dat gaat in een omgeving met bizarre woningnood nooit lukken helaas.
Helaas? Gelukkig, lijkt me.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door moederslink »

U kunt niet op twee plaatsen tegelijk ingeschreven staan.
Of u verhuist nu naar uw moeders huis of niet.
Maar let op: het is beslist niet gezegd dat u , na het overlijden van uw moeder , sowieso en automatisch in dat huis mag blijven wonen.
Gezien de woningnood zou het absurd zijn om als eenling in een 5 kamer woning te mogen wonen.
U zult er dan zéér , zéér waarschijnlijk uit moeten
Bovendien, uw moeder kan nóg wel jaren leven.
Wat u wél kunt doen : u vast inschrijven als woningzoekende in uw geboorteplaats.
Dan bouwt u wachttijd op en bent ooit een keer aan de beurt en woont dan weer bij uw familie.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U moet ingeschreven staan in de gemeente waar u het meest verblijft. Op papier in Brabant gaan worden of 50/50 gaat niet lukken.
Gaan inwonen bij uw moeder gaat natuurlijk wel, maar dat geeft geen recht op de overname van de huurt nadat uw moeder het huis verlaat.

Het was een leuk trucje, maar gaat niet werken wat u wilt.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Lowieze »

De voorwaarden voor medehuurderschap:

“Er is een ‘duurzame gemeenschappelijke huishouding’. Dit betekent dat u al minstens 2 jaar samenleeft in die woning. U kunt dit gemakkelijk bewijzen als u al die tijd op dit adres ingeschreven stond bij de gemeente. En u heeft de bedoeling om lang samen te wonen. Ook deelt u met uw partner de kosten voor de gezamenlijke huishouding”

Maar ik denk dat dit trucje voor u inderdaad niet gaat werken.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door BL2 »

ZeerPrivé schreef:
21 jun 2023 11:17
BL2 schreef:
21 jun 2023 11:15
......Dat gaat in een omgeving met bizarre woningnood nooit lukken helaas.
Helaas? Gelukkig, lijkt me.
Voor de TS helaas, wilde een keer vriendelijk overkomen....

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In deze link wordt een afwijzing van medehuurderschap besproken en ook, als men in dat artikel op een link klikt, het geval waarin het toegewezen wordt.

https://www.schenkeveldadvocaten.nl/een ... rderschap/

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Nevyn »

We kunnen een hoop l*llen, maar u hebt geen schijn van kans

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door peter17111962 »

De enige mogelijkheid is dat als ooit uw moeder daar niet meer kan wonen door wat voor oorzaak dan ook Dat dan
dat huis te koop gaan worden aangeboden in plaats van opnieuw verhuurt. Hier waar ik woon gebeurt het regelmatig
dat ex-huurhuizen, meestal gebouwd in de jaren 50, hier te koop worden aangeboden. Echter hier worden deze huizen
na een groepsbezichtiging aangeboden via gesloten bieden met een minimumprijs.

Har45
Berichten: 493
Lid geworden op: 24 dec 2010 13:59

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Har45 »

vdmeulennl schreef:
21 jun 2023 10:23

Mijn moeder heeft echter al een ICD/Pacemaker, krijgt bloedtransfusies krijgt alle thuiszorg, huishoudelijke zorg etc. Ze loopt geen 50 meter meer zonder pauze op haar rollator, heeft traplift en eea aan woningaanpassingen.

Alvast dank voor het meedenken en beantwoorden voor deze kwestie.
Naast de al eerder aangegeven dingen welke onderschrijven dat u waarschijnlijk gewoon geen kans maak, is deze woning van uw moeder ook nog eens aangepast en ik vrees dan ook dat bij overlijden of uithuis plaatsing van uw moeder, deze woning vergeven gaat worden aan mensen met een indicatie.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door BL2 »

Har45 schreef:
21 jun 2023 16:28
.....is deze woning van uw moeder ook nog eens aangepast en ik vrees dan ook dat bij overlijden of uithuis plaatsing van uw moeder, deze woning vergeven gaat worden aan mensen met een indicatie.
De huurwoning moet gewoon na einde huurcontract in originele staat worden ingeleverd. Dus zonder allerlei persoonlijke aanpassingen als bv trapliften.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er door de WMO met toestemming van de huisbaas aanpassingen aan een woning gedaan zijn, mogen die gewoon blijven zitten na overlijden of uithuis plaatsen.

witte angora
Berichten: 30804
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Moeder 78 ziek, ik wil tzt haar (mijn geboortehuis)

Ongelezen bericht door witte angora »

vdmeulennl schreef:
21 jun 2023 10:23
Het verhaal op zich is simpel, alleen de uitvoering is koffiedik voor me.
Gooi die koffiedik maar gauw weg, want wat je wil is geen zuivere koffie. :wink:

Je kunt altijd een openhartig en eerlijk gesprek met de eigenaar van de woning aangaan. Dat advies is nog niet gegeven denk ik. Als zij mogelijkheden zien, dan kun je de weg volgen die zij aangeven. Maar als die mogelijkheden er niet zijn, dan houdt het gewoon op, en kun je je pijlen op andere keuzes richten.

Plaats reactie