LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Herman123YW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 12:40

Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Herman123YW »

Onze woningbouwvereniging heeft aangekondigd deze lente/zomer onze gevel te gaan behandelen. Het gaat in dit geval NIET om een dringende reparatie die niet uitgesteld kan worden. Bakstenen zijn in de loop van de jaren poreus geworden waardoor bij zeer hevige regenval lekkages kunnen ontstaan. Dit is al minstens 5 jaar bekend. Wij wonen op een etage met buren boven, onder en naast ons.
Werkzaamheden bestaan eruit dat de voegen van de ( enkel - steens ) muren volledig worden uitgeboord. Qua geluidsoverlast is dit vergelijkbaar met een drilboor in de woonkamer. Werkzaamheden kunnen meer dan 2 maanden in beslag gaan nemen en worden aan twee zijden van de woning uitgevoerd.
Ikzelf werk van huis uit, maar belangrijker is dat onze zoon in die periode eindexamen moet gaan doen. Ik verwacht dat het voor hem onmogelijk is zich onder deze omstandigheden op zijn eindexamen voor te bereiden en denk dan ook dat wij gedwongen zullen zijn om in deze periode de woning te verlaten. Mijn vraag is uiteraard ( voordat ik hierover met de woningbouwvereniging in overleg ga ) wat onze rechten zijn:

1) Heb ik de mogelijkheid om geen toestemming te geven voor de geplande werkzaamheden in die periode?
2) In hoeverre is de woningbouwvereniging verplicht op volledige en gedetailleerde inzage te geven in de tijdsplanning van de werkzaamheden?
3) En wat kan ik doen wanneer deze planning niet wordt nagekomen?
4) Moet de woningbouwvereniging mij vervangende woonruimte aanbieden?
5) Hebben wij recht op vergoeding van gemaakte kosten voor de vervangende woonruimte?

Als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag! Alvast dank !
Laatst gewijzigd door Radar op 09 nov 2017 10:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onderwerp aangepast

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door yan »

1) Heb ik de mogelijkheid om geen toestemming te geven voor de geplande werkzaamheden in die periode?
Nee, de werkzaamheden zijn aan een gevel van de verhuurder, niet aan uw eigendommen. Dus er is geen toestemming nodig.
2) In hoeverre is de woningbouwvereniging verplicht op volledige en gedetailleerde inzage te geven in de tijdsplanning van de werkzaamheden?
Niet, de werkzaamheden worden niet uitgevoerd IN uw woning.
3) En wat kan ik doen wanneer deze planning niet wordt nagekomen?
Ze vragen of ze willen opschieten.
4) Moet de woningbouwvereniging mij vervangende woonruimte aanbieden?
Nee
5) Hebben wij recht op vergoeding van gemaakte kosten voor de vervangende woonruimte?
Nee

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

Herman123YW schreef:Onze woningbouwvereniging heeft aangekondigd deze lente/zomer onze gevel te gaan behandelen. Het gaat in dit geval NIET om een dringende reparatie die niet uitgesteld kan worden. Bakstenen zijn in de loop van de jaren poreus geworden waardoor bij zeer hevige regenval lekkages kunnen ontstaan. Dit is al minstens 5 jaar bekend. Wij wonen op een etage met buren boven, onder en naast ons.
Werkzaamheden bestaan eruit dat de voegen van de ( enkel - steens ) muren volledig worden uitgeboord. Qua geluidsoverlast is dit vergelijkbaar met een drilboor in de woonkamer. Werkzaamheden kunnen meer dan 2 maanden in beslag gaan nemen en worden aan twee zijden van de woning uitgevoerd.
Ikzelf werk van huis uit, maar belangrijker is dat onze zoon in die periode eindexamen moet gaan doen. Ik verwacht dat het voor hem onmogelijk is zich onder deze omstandigheden op zijn eindexamen voor te bereiden en denk dan ook dat wij gedwongen zullen zijn om in deze periode de woning te verlaten. Mijn vraag is uiteraard ( voordat ik hierover met de woningbouwvereniging in overleg ga ) wat onze rechten zijn:

1) Heb ik de mogelijkheid om geen toestemming te geven voor de geplande werkzaamheden in die periode?
2) In hoeverre is de woningbouwvereniging verplicht op volledige en gedetailleerde inzage te geven in de tijdsplanning van de werkzaamheden?
3) En wat kan ik doen wanneer deze planning niet wordt nagekomen?
4) Moet de woningbouwvereniging mij vervangende woonruimte aanbieden?
5) Hebben wij recht op vergoeding van gemaakte kosten voor de vervangende woonruimte?

Als iemand hier iets over weet dan hoor ik het graag! Alvast dank !
Ik zou eerder een gesprek proberen aan te gaan met de WBV zónder op je rechten -voor zover überhaupt aanwezig- te gaan staan. Wie weet zijn er in goed overleg zaken mogelijk. Er is sprake van langdurende werkzaamheden, maar de vraag is of dat allemaal bij/ aan jouw huis is, of misschien ook verder weg. Wellicht kan de WBV de aannemer vragen er in de planning zoveel mogelijk rekening meer te houden dat je een studerende zoon hebt.

En denk in mogelijkheden: kan je zoon niet bij vrienden of familie studeren? Of in de avond, want dan zal er immers niet geklust worden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door scontra »

Herman123YW schreef: Werkzaamheden bestaan eruit dat de voegen van de ( enkel - steens ) muren volledig worden uitgeboord. Qua geluidsoverlast is dit vergelijkbaar met een drilboor in de woonkamer. Werkzaamheden kunnen meer dan 2 maanden in beslag gaan nemen en worden aan twee zijden van de woning uitgevoerd.
De oude voeg wordt tot op ong. 1 cm. diep weggefreesd en opnieuw ingevoegd. (bij volledig uitboren zou de de muur instorten)
Natuurlijk maakt dit herrie, maar om de de exacte vergelijking met een drilboor te maken, dat lijkt een beetje overdreven.
De werkzaamheden moeten toch worden uitgevoerd en u zult enige overlast daarvan moeten accepteren.
U heeft verder nergens enig 'recht' op aan gezien de werkzaamheden buiten het door u gehuurde plaats gaan vinden.
U werkt vanuit huis en dat is blijvend naar ik aanneem en daarmee komt de uitvoering van het werk voor u nooit gelegen. Derhalve zou u de verhuurder kunnen verzoeken de werkzaamheden uit te stellen tot na uw verhuizing :-)

coco25
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 nov 2017 13:55

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door coco25 »

Ik begrijp best dat je met de woningbouwvereniging om tafel wilt. Je kunt het er altijd over hebben.

Als de onderhoudswerkzaamheden gewoon doorgaan, kan je zoon misschien op school studeren? Dat zou al een stuk prettiger voor hem kunnen zijn.

16again
Berichten: 16105
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door 16again »

scontra schreef:U heeft verder nergens enig 'recht' op aan gezien de werkzaamheden buiten het door u gehuurde plaats gaan vinden.
Mogelijk is verminderd minder woongenot weldegelijk een reden voor vergoeding.

hansarts
Berichten: 17
Lid geworden op: 16 apr 2013 23:30

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door hansarts »

Enkel steens muurwerk aan een woning?
lijkt mij onvoorstelbaar! Bedoeld word waarschijnlijk het buitenblad van een spouwmuur.
Bakstenen die poreus geworden zijn ?? Hier zal spraken zijn van slechte voegen. Die worden uitgefreesd.
Dit is totaal niet te vergelijken met een drilboor. Enige overlast zal zich beperken tot het plaatsen van een steiger, en het stof van de oude voeg.
Waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen. Sterkte !

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door witte angora »

Herman123YW schreef:Onze woningbouwvereniging heeft aangekondigd deze lente/zomer onze gevel te gaan behandelen. Het gaat in dit geval NIET om een dringende reparatie die niet uitgesteld kan worden. Bakstenen zijn in de loop van de jaren poreus geworden waardoor bij zeer hevige regenval lekkages kunnen ontstaan. Dit is al minstens 5 jaar bekend.
Als de slechte voegen tot lekkages leiden, lijkt het mij dat er wel dringend iets aan moet gebeuren. Dat het jullie even niet uitkomt, dat kan gebeuren. Maar als het eerder of later gebeurt, komt het een ander weer niet uit. Er zullen toch een keer knopen door moeten worden gehakt.

Dat je er tegenop ziet snap ik, en dat zal (bijna) iedereen wel begrijpen denk ik. Maar je weet: meestal vallen zaken achteraf nog wel mee. Misschien moet je het maar even afwachten. Als het inderdaad niet gaat, in eerdere reacties staan al een paar goede tips. Die zou je gewoon achter de hand kunnen houden.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Berteman »

Aan dit soort werkzaamheden gaat vaak een langdurig voorbereidingstraject vooraf en als het werk aan een aannemer is gegund, dan is het vrijwel zeker dat deze doorgang zullen vinden, hoe vervelend die ook kunnen zijn.

Dit soort grote werkzaamheden zijn nu eenmaal nodig voor de instandhouding van het gebouw en het is zo goed als onmogelijk die uit te voeren, zonder dat iemand daar overlast van ondervind. Het duurt nog even voordat er begonnen wordt: genoeg tijd nog iets te bedenken om de ergste overlast te vermijden.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door chrisd1 »

hansarts schreef:Enkel steens muurwerk aan een woning?
lijkt mij onvoorstelbaar! Bedoeld word waarschijnlijk het buitenblad van een spouwmuur.
Bakstenen die poreus geworden zijn ?? Hier zal spraken zijn van slechte voegen. Die worden uitgefreesd.
Dit is totaal niet te vergelijken met een drilboor. Enige overlast zal zich beperken tot het plaatsen van een steiger, en het stof van de oude voeg.
Waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen. Sterkte !
Idd; niet in de laatste plaats met de lieden van de WBV, die dit behandelen en blijkbaar geen idee hebben.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door renewouters »

Als ik dit soort onderwerpen lees vraag ik me af wanneer onderhoud uitvoeren dan wel goed is. Hier zegt TS dat het geen dringend onderhoud is. Ik denk dan "prima, een eigenaar die tijdige onderhoud pleegt". In ander onderwerpen lees je weer dat mensen klagen omdat onderhoud ak jaren uitblijft. Het is dus kennelijk nooit goed wat een verhuurder doet.

Moneyman
Berichten: 30106
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Moneyman »

chrisd1 schreef:
hansarts schreef:Enkel steens muurwerk aan een woning?
lijkt mij onvoorstelbaar! Bedoeld word waarschijnlijk het buitenblad van een spouwmuur.
Bakstenen die poreus geworden zijn ?? Hier zal spraken zijn van slechte voegen. Die worden uitgefreesd.
Dit is totaal niet te vergelijken met een drilboor. Enige overlast zal zich beperken tot het plaatsen van een steiger, en het stof van de oude voeg.
Waarschijnlijk zal het allemaal wel meevallen. Sterkte !
Idd; niet in de laatste plaats met de lieden van de WBV, die dit behandelen en blijkbaar geen idee hebben.
Eh... wat? :shock:

Herman123YW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 12:40

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Herman123YW »

yan schreef:
1) Heb ik de mogelijkheid om geen toestemming te geven voor de geplande werkzaamheden in die periode?
Nee, de werkzaamheden zijn aan een gevel van de verhuurder, niet aan uw eigendommen. Dus er is geen toestemming nodig.
Maar IK ben degene die de huur betaalt, niet de verhuurder.
2) In hoeverre is de woningbouwvereniging verplicht op volledige en gedetailleerde inzage te geven in de tijdsplanning van de werkzaamheden?
Niet, de werkzaamheden worden niet uitgevoerd IN uw woning.
En als het dak eraf moet? Dat is ook buiten. Hoeven ze dat ook niet te overleggen?
Heb je je hierin verdiept? Heb je er verstand van? Of zeg je zomaar wat?
3) En wat kan ik doen wanneer deze planning niet wordt nagekomen?
Ze vragen of ze willen opschieten.
4) Moet de woningbouwvereniging mij vervangende woonruimte aanbieden?
Nee
5) Hebben wij recht op vergoeding van gemaakte kosten voor de vervangende woonruimte?
Nee

Herman123YW
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 nov 2017 12:40

Re: Niet dringend groot onderhoud met veel geluidsoverlast

Ongelezen bericht door Herman123YW »

scontra schreef:
Herman123YW schreef: Werkzaamheden bestaan eruit dat de voegen van de ( enkel - steens ) muren volledig worden uitgeboord. Qua geluidsoverlast is dit vergelijkbaar met een drilboor in de woonkamer. Werkzaamheden kunnen meer dan 2 maanden in beslag gaan nemen en worden aan twee zijden van de woning uitgevoerd.
De oude voeg wordt tot op ong. 1 cm. diep weggefreesd en opnieuw ingevoegd. (bij volledig uitboren zou de de muur instorten)
Natuurlijk maakt dit herrie, maar om de de exacte vergelijking met een drilboor te maken, dat lijkt een beetje overdreven.
Bij de buren tegenover is het al gebeurd. Ik weet precies waar ik het over heb.

Gesloten