Oplevering nieuwe huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Hallo,

Afgelopen vrijdag kreeg ik de sleutels van mijn nieuwe huurwoning. Direct erna naar de woning gegaan. Daar vielen mij (in mijn ogen) gebreken op, die mij tijdens de korte bezichtiging nog niet waren opgevallen of waarvan ik dacht deze wel aangepakt zouden worden. Het betreft een vrije sector woning van een sociale corporatie.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken, of dat het gewoon aan mij ligt.

https://imgur.com/gallery/gKsYvcT

https://imgur.com/gallery/f4RYE6R

Een selectie uit de dingen. Heb meer. De foto's zijn van de hoeken van de kamers, een wand, de trap, de (woonzolder) en de buiten muur. De hoeken zijn best beschadigd, de trap is wel gammel en de zolder is niet verfklaar.

De afmetingen in Woonnet Rijnmond kwamen ook niet overeen. Al heb je daar vaak geen rechten voor. Maar het is wel wat stom als er geen 1 klopt. In totaal 15-20 meter aan afwijkingen voor de slaapkamers.

Foto's volgen. Zijn te groot.
Laatst gewijzigd door Ferryarthur op 17 jul 2023 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door kuklos »

Paar tips:

Beschrijf het probleem dat we op de foto zouden moeten zien, dan is de foto bewijsmateriaal, nu zit ik bij foto 1 me al af te vragen wat dit is.

En
Ferryarthur schreef:
17 jul 2023 10:30
................ of waarvan ik dacht deze wel aangepakt zouden worden.
Nooit denken, afspreken en dan schriftelijk vastleggen. Een gezegde dat ik ooit in een film hoorde "assumption is the mother of all fuckups". Nooit denken dat ze wel iets zullen doen, alles wat je wil afspreken en schriftelijk vastleggen.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

kuklos schreef:
17 jul 2023 10:53
Paar tips:

Beschrijf het probleem dat we op de foto zouden moeten zien, dan is de foto bewijsmateriaal, nu zit ik bij foto 1 me al af te vragen wat dit is.

En
Ferryarthur schreef:
17 jul 2023 10:30
................ of waarvan ik dacht deze wel aangepakt zouden worden.
Nooit denken, afspreken en dan schriftelijk vastleggen. Een gezegde dat ik ooit in een film hoorde "assumption is the mother of all fuckups". Nooit denken dat ze wel iets zullen doen, alles wat je wil afspreken en schriftelijk vastleggen.

De foto's betreffen de (gaten/beschadigingen) hoeken in de woning, slechte de trap en de niet verfklare zolder.

Qua vastleggen, ben ik ook eens. Ik probeerde dat ook. Ook vroeg ik om de woning nog eens te bekijken, met veel moeite mocht dit. Alleen kreeg ik daarna geen reactie meer.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik wens je veel succes met de voor jou nieuwe huurwoning. Gewoon een pot vulmiddel en een lik verf.
Als je over dit soort zaken moeilijk gaat doen kom je erg ver op huizengebied.
Succes

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Morgan le Fay schreef:
17 jul 2023 11:18
Ik wens je veel succes met de voor jou nieuwe huurwoning. Gewoon een pot vulmiddel en een lik verf.
Als je over dit soort zaken moeilijk gaat doen kom je erg ver op huizengebied.
Succes
Dit is ook mijn advies.

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... verhuurder staat welke kosten voor huurder en verhuurder zijn. Schilderen en voorbereiding van schilderen is voor huurder.
De beschadigingen in de hoekjes onder de keuken, ik heb daar nog nooit gekeken in mijn huis.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Morgan le Fay schreef:
17 jul 2023 11:18
Ik wens je veel succes met de voor jou nieuwe huurwoning. Gewoon een pot vulmiddel en een lik verf.
Als je over dit soort zaken moeilijk gaat doen kom je erg ver op huizengebied.
Succes
Dankjewel.

Mogelijk ben ik ook gewoon betere opleveringen gewend. Veel van deze punten vallen ook wel onder een corporatie, vooral omdat ik niet de eigenaar ben. Dan zou ik het ook zelf oplossen, maar dan krijg ik achteraf geen gezeur of schuld.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Seinhuis schreef:
17 jul 2023 11:30
Morgan le Fay schreef:
17 jul 2023 11:18
Ik wens je veel succes met de voor jou nieuwe huurwoning. Gewoon een pot vulmiddel en een lik verf.
Als je over dit soort zaken moeilijk gaat doen kom je erg ver op huizengebied.
Succes
Dit is ook mijn advies.

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... verhuurder staat welke kosten voor huurder en verhuurder zijn. Schilderen en voorbereiding van schilderen is voor huurder.
De beschadigingen in de hoekjes onder de keuken, ik heb daar nog nooit gekeken in mijn huis.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies

Het is overigens niet in de keuken, deze is in orde. De foto's van de beschadigingen zijn voornamelijk van de woonkamer. Maar klopt, dit is voor de huurder. Alleen grote gaten, die je normaal bij vertrek ook mag oplossen vallen daar volgens mij niet onder.

De Raedsman gaf mij iig op wat punten gelijk.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het ziet er allemaal smerig en verlopen uit. Maar ja, u zult ongetwijfeld blij zijn dat u een woning hebt, dus u zult zelf aan de bak moeten om het op te knappen.

Stuur die foto’s ook naar de huisbaas, zodat vast ligt wat voor afbraak zij verhuren en u niet een nota krijgt bij vetrek tzt voor beschadigingen.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

Lady1234 schreef:
17 jul 2023 11:39
Het ziet er allemaal smerig en verlopen uit. Maar ja, u zult ongetwijfeld blij zijn dat u een woning hebt, dus u zult zelf aan de bak moeten om het op te knappen.

Stuur die foto’s ook naar de huisbaas, zodat vast ligt wat voor afbraak zij verhuren en u niet een nota krijgt bij vetrek tzt voor beschadigingen.
Keus heb ik niet echt nee. Sociale huur mag niet, kopen kan niet door studieschuld en de vrije sector is ook moeilijk, vooral door de prijzen.

De badkamer, keuken en wc zijn allemaal netjes gerenoveerd. Het is vooral de woonkamer waar de gebreken zitten. Heb wel alles doorgestuurd naar de sociale woningcorporatie.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd zie ik geen schokkende dingen. Ook de trap ziet er niet echt dramatisch uit. Het is oudere woning (ik schat jaren '80), en voornamelijk slecht afgewerkt door de vorige bewoners. Ik denk dat je eerst maar eens het behang er af moet halen, en de plafonds sausen. Kieren kun je gewoon opvullen met overschilderbare kit. Dan overal twee verse laagjes verf op de kozijnen en de plinten, en het ziet er al heel anders uit.

Wat bedoel je eigenlijk met de zolder? Die slaapkamer boven? Muren worden doorgaans behangklaar opgeleverd. Niet klaar om te schilderen/sausen. Als je dat wil, zou ik, als het behang er af is, er wel een onderlaag op plakken. Renovatiebehang, overschilderbaar vliesbehang, maakt eigenlijk niet eens zoveel uit.

Wel verbazingwekkend dat je dit allemaal bij de bezichtiging niet hebt gezien. En nee, geen enkele woning wordt in nieuwstaat opgeleverd, zelfs nieuwe woningen niet. Verhuizen betekent simpelweg een bult werk, of je het leuk vindt of niet.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Lowieze »

Seinhuis schreef:
17 jul 2023 11:30


Dit is ook mijn advies.

Op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/woning ... verhuurder staat welke kosten voor huurder en verhuurder zijn. Schilderen en voorbereiding van schilderen is voor huurder.
De beschadigingen in de hoekjes onder de keuken, ik heb daar nog nooit gekeken in mijn huis.

Neem eventueel contact op met uw rechtsbijstandverzekering of www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies
Vereniging Eigen Huis benaderen over een huurwoning?
Wat een advies.

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

witte angora schreef:
17 jul 2023 11:54
Eerlijk gezegd zie ik geen schokkende dingen. Ook de trap ziet er niet echt dramatisch uit. Het is oudere woning (ik schat jaren '80), en voornamelijk slecht afgewerkt door de vorige bewoners. Ik denk dat je eerst maar eens het behang er af moet halen, en de plafonds sausen. Kieren kun je gewoon opvullen met overschilderbare kit. Dan overal twee verse laagjes verf op de kozijnen en de plinten, en het ziet er al heel anders uit.
Klopt. Uit 79 en daarna bewoond door begeleid wonen. Het is ook niet onoverbrugbaar. Alleen dat ik sommige zaken nogal lelijk vind, vooral als je kijkt naar ik mijn woning moet achterlaten.

witte angora schreef:
17 jul 2023 11:54
Wat bedoel je eigenlijk met de zolder? Die slaapkamer boven? Muren worden doorgaans behangklaar opgeleverd. Niet klaar om te schilderen/sausen. Als je dat wil, zou ik, als het behang er af is, er wel een onderlaag op plakken. Renovatiebehang, overschilderbaar vliesbehang, maakt eigenlijk niet eens zoveel uit.

Wel verbazingwekkend dat je dit allemaal bij de bezichtiging niet hebt gezien. En nee, geen enkele woning wordt in nieuwstaat opgeleverd, zelfs nieuwe woningen niet. Verhuizen betekent simpelweg een bult werk, of je het leuk vindt of niet.
De slaapkamer boven is bij deze woning ook de zolder. Probleem is vooral dat je bij het verwijderen van het behang de tussenwand beschadigd. Maar dat is niet behangklaar toch?

Qua opmerken, de woning is aardig groot. Je hebt 15 minuten voor hal, wc, woonkamer, keuken, grote tuin, schuur, badkamer, slaapkamer, 1, 2, 3. Zolder overloop, zolder hok (cv ketel etc) en de zolder slaapkamer of hoe het ook genoemd wordt. Dan nog praten met de verhuurder over zonnepanelen, interesse en andere zaken. Maar ging ook niet om nieuwstaat, dat was bij mijn huidige ook niet. Maar dit was wel erger dan ik gewend ben. Ik zit nu bij dezelfde corporatie en ik moet het netter achterlaten dan ik mijn nieuwe woning krijg.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ferryarthur schreef:
17 jul 2023 12:15
De slaapkamer boven is bij deze woning ook de zolder. Probleem is vooral dat je bij het verwijderen van het behang de tussenwand beschadigd. Maar dat is niet behangklaar toch?
Dan heb je te maken met gipswandjes. Die kunnen inderdaad weinig hebben. Dat zou ik even met de wbv overleggen. Maar het makkelijkste is dan toch echt een rol renovatiebehang/overschilderbaar vliesbehang er op plakken. Dan zie je er ook niks meer van. Sja, en wat is 'niet behangklaar'... je wil niet weten hoe woningen hier opgeleverd worden....

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Wat ik wel wil meegeven. Controleer heeeel goed op schimmel.
Dat kan je zien aan hoekjes in badkamer, keuken, woonkamer en dan de hoeken bij raamopeningen en plafonds

Ferryarthur
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 sep 2021 16:06

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Ferryarthur »

witte angora schreef:
17 jul 2023 12:21
Ferryarthur schreef:
17 jul 2023 12:15
De slaapkamer boven is bij deze woning ook de zolder. Probleem is vooral dat je bij het verwijderen van het behang de tussenwand beschadigd. Maar dat is niet behangklaar toch?
Dan heb je te maken met gipswandjes. Die kunnen inderdaad weinig hebben. Dat zou ik even met de wbv overleggen. Maar het makkelijkste is dan toch echt een rol renovatiebehang/overschilderbaar vliesbehang er op plakken. Dan zie je er ook niks meer van. Sja, en wat is 'niet behangklaar'... je wil niet weten hoe woningen hier opgeleverd worden....
Blijft dat dan wel goed zitten als je het eroverheen doet?

Maar ik was dan misschien wel verwend met mijn vorige woning. Buiten een oude badkamer/douche prima. Het is meer dat er ook gevallen zijn waarbij deze zaken gelijk verholpen worden.

Eres
Berichten: 296
Lid geworden op: 09 mei 2007 20:31

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Eres »

Huurcontract afgesloten op of na 1 augustus 2003
Als er geen opnamestaat is, moet u de woning in dezelfde staat opleveren als aan het begin van uw huurcontract. Het is vaak onduidelijk wat die staat was.
Zegt de verhuurder dat u iets veranderde aan de woning? Bijvoorbeeld dat u behang plakte op kale muren? Dan moet de verhuurder bewijzen dat de muren kaal waren. De verhuurder moet ook schade aan de woning bewijzen. Kan uw verhuurder dit voldoende bewijzen? Dan moet u de veranderingen terugdraaien en de schade herstellen.
Verder gelden de volgende regels:
• Normale slijtage hoeft u niet te herstellen. Het is bijvoorbeeld begrijpelijk dat een badkamer van 15 jaar oud niet meer in perfecte staat is.
• U moet uw woning schoon achterlaten en het dagelijks onderhoud hebben gedaan.
• Grote veranderingen waarvoor de rechter of verhuurder toestemming gaf, hoeft u niet terug te draaien. Behalve als de rechter of uw verhuurder iets anders bepaalde.
Huurcontract afgesloten vóór 1 augustus 2003
De wet gaat ervan uit dat u de huurwoning in goede staat kreeg. De woning zag er netjes uit en had geen beschadigingen. U moet de woning dan ook weer in goede staat opleveren.
Was de woning niet in goede staat toen u er ging wonen en kunt u dit bewijzen? Dan hoeft u de woning niet in goede staat achter te laten.
Als sommige dingen in minder goede staat zijn door normale slijtage, hoeft u die slijtage niet te herstellen.

witte angora
Berichten: 30805
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door witte angora »

Ferryarthur schreef:
17 jul 2023 13:58
Blijft dat dan wel goed zitten als je het eroverheen doet?
Ik zou het oude behang zoveel mogelijk verwijderen. Zeker datgene wat los zit. Huur gewoon een stoomapparaat, of leen er een, of maak de boel kletsnat. Dan kom je al een heel eind.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
17 jul 2023 18:19
Ik zou het oude behang zoveel mogelijk verwijderen. Zeker datgene wat los zit. Huur gewoon een stoomapparaat, of leen er een, of maak de boel kletsnat. Dan kom je al een heel eind.
Als er gipsplaten op die wand zitten, kun je beter geen stoomapparaat gebruiken en ik zou de muur zeker niet kletsnat maken.
Voorzichtig met een vochtige doek deppen en dan proberen er het behang af te trekken.

Marcootje7
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 sep 2023 09:12

Re: Oplevering nieuwe huurwoning

Ongelezen bericht door Marcootje7 »

Alles vastleggen fotos maken. Klacht indienen woningstichting. Indien ze niet oplossen dan ook de kwestie ook indienen bij Huurcommissie. Ook in vrije sector mag je daar binnen ik meen 6 maanden nog terecht.

Helaas waren wij daarmee te laat met die informatie. Wij dachten dat wij nergens bij een instantie terecht konden. Zitten al sinds 2019 bij het krijgen van de woning te bakeleien.

Dus fotos maken, mailen, alles vastleggen en naar de Huurcommissie. Daarna heb je nog eventueel de KWRU (mits aangesloten). Succes want zoals gezegd.....recht hebben en krijgen etc.... het is een gevecht soms zonder eind (helaas in ons geval).

Plaats reactie