LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overlast door buren

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Overlast door buren

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Beste mensen,

Sinds kort woon ik samen met mijn vriendin in een sociale huurwoning. Tijdens de bezichtiging van de woning hebben we specifiek gevraagd naar de buren, aangezien wij nogal op onze rust gesteld zijn. Volgens de medewerker van de verhuurder waren er geen problemen met de buren en was het heel rustig.

Na het huurcontract gehuurd te hebben is de woonpas (inschrijvingsduur) gerest zoals dat heet en is de totale inschrijfduur weer op nul komen te staan zodat we voor nieuwe huurwoningen onderaan de lijst komen te staan.

Nu we er een tijdje wonen blijkt dat we wel degelijk last hebben van de (onder)buren. Het schijnt ook dat de volledige flat overlast ervaart van een drietal woningen die zich direct onder ons huis bevindt. Het betreft hier herrie van kinderen (deze rennen over de galerij, slaan nogal eens met stokken tegen de reling waardoor het door dreunt in de hele flat en schreeuwen tegen elkaar), overlast van muziek en televisie die achterlijk hard staat en meer van dit soort dingen. Volgens buren is hier al meerdere malen over geklaagd bij de verhuurder en is het al jaren aan de gang, een van de woningen heeft zelfs al eens een officiële waarschuwing gekregen, maar de overlast is niet verminderd.

Nu willen wij eigenlijk al weer weg uit deze woning want wij hebben gewoon werk en hebben geen zin in een lange stressvolle periode van klagen, ruzie met buren (schijnen nogal agressieve mensen te zijn) en wachten op oplossingen van de verhuurder (die naar mijn mening nu niet ineens gaan komen omdat wij gaan klagen, aangezien het al jaren aan de gang is). Is er een mogelijkheid dat wij bijvoorbeeld urgentie kunnen krijgen of een vergoeding voor het opknappen van de woning, aangezien wij van mening zijn dat de verhuurder nalatig is geweest omdat er op de expliciete vraag over de buren is geantwoord dat er niks aan de hand is, terwijl dit dus wel degelijk bij de verhuurder bekend is? Als we nu deze woning willen verlaten kunnen we dus niet direct ergens anders gaan wonen en zullen wij onze inboedel ergens moeten opslaan totdat we een nieuwe woning hebben gevonden.

Met vriendelijke groeten,

Patrick

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens de medewerker van de verhuurder waren er geen problemen met de buren en was het heel rustig.
Jammer dat je dit niet zwart op wit hebt. Het is nu jouw woord tegen dat van de woningcorporatie. Uit ervaring weet ik dat zelfs harddrugsoverlast gewoon snoeihard wordt ontkend door woningcorporatie én gemeente. Ze zijn over het algemeen erg zuinig met de waarheid. Juridisch heb je weinig tot geen mogelijkheden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Ongelooflijk vervelend deze overlast! Mijn ervaring is dat " een rondje langs verschillende buren" vaak meer oplevert aan informatie dan het woord vd verhuurder. :evil:
U kunt zeker proberen urgentie te krijgen op grond van deze overlast. De gemaakte kosten bent u kwijt, ben ik bang.

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Bob Schurkjens schreef:
Volgens de medewerker van de verhuurder waren er geen problemen met de buren en was het heel rustig.
Jammer dat je dit niet zwart op wit hebt. Het is nu jouw woord tegen dat van de woningcorporatie. Uit ervaring weet ik dat zelfs harddrugsoverlast gewoon snoeihard wordt ontkend door woningcorporatie én gemeente. Ze zijn over het algemeen erg zuinig met de waarheid. Juridisch heb je weinig tot geen mogelijkheden.
Ja inderdaad jammer, maar helemaal geen erg in gehad. Ik vertrouw die man op zijn woord natuurlijk, erg naïef achteraf. Gelukkig dat we een contract voor onbepaalde tijd hebben en dus kunnen opzeggen wanneer we willen, want dit zal uiteraard uitdraaien op een bureaucratische molen waarin de coöperatie uiteindelijk aan het langste eind zal trekken. Want een beetje meewerken is ze vreemd heb ik nu al gemerkt "ja meneer u kunt een klachtenformulier invullen en dan nemen we zo snel mogelijk contact met u op".

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

moederslink schreef:Ongelooflijk vervelend deze overlast! Mijn ervaring is dat " een rondje langs verschillende buren" vaak meer oplevert aan informatie dan het woord vd verhuurder. :evil:
U kunt zeker proberen urgentie te krijgen op grond van deze overlast. De gemaakte kosten bent u kwijt, ben ik bang.
Lijkt me dat voor urgentie ook eerst de klachten geverifieerd moeten worden, ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat verder. Vandaar ook mijn vraag of dat überhaupt mogelijk is :wink:

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door puma73 »

PatrickW89 schreef:
moederslink schreef:Ongelooflijk vervelend deze overlast! Mijn ervaring is dat " een rondje langs verschillende buren" vaak meer oplevert aan informatie dan het woord vd verhuurder. :evil:
U kunt zeker proberen urgentie te krijgen op grond van deze overlast. De gemaakte kosten bent u kwijt, ben ik bang.
Lijkt me dat voor urgentie ook eerst de klachten geverifieerd moeten worden, ik heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat verder. Vandaar ook mijn vraag of dat überhaupt mogelijk is :wink:
Urgentie kunt u vergeten, die wordt in echt urgente gevallen gegeven. Burenoverlast valt niet onder urgentie.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door ciske »

PatrickW89 schreef: Ik vertrouw die man op zijn woord natuurlijk,.

Iemand van een wbv/stichting moet je nooit op hun woord vertrouwen. Die praten altijd in eigen straatje.

Mocht je ergens anders een huis vinden.....rondje buren om dat na te vragen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Houd ons in elk geval op de hoogte. Klagen heeft alleen zin als meerdere buren bereid zijn overlast te melden. Anders blijft het jouw woord tegenover dat van de overlastpleger.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Je kunt ook eens bij de wijkagent informeren of er al een dossieropbouw ligt n.a.v. klachten uit de buurt.
Als je veel overlast hebt en gewoon moet kunnen slapen ivm jullie werk , valt het te proberen hoor , een urgentieverklaring te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis , toch? :?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door puma73 »

moederslink schreef:Je kunt ook eens bij de wijkagent informeren of er al een dossieropbouw ligt n.a.v. klachten uit de buurt.
Als je veel overlast hebt en gewoon moet kunnen slapen ivm jullie werk , valt het te proberen hoor , een urgentieverklaring te krijgen.
Niet geschoten is altijd mis , toch?
Voor burenoverlast krijg je NOOIT een urgentieverklaring. Je krijgt bijna NOOIT meer een urgentieverklaring. Zelfs niet als je op straat staat en hoogzwanger bent.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door moederslink »

Oh, zit dat zo? :(

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In principe is urgentie in bepaalde gevallen van zeer ernstige overlast met geweld en/of bedreiging wél mogelijk en dat is maar goed ook. Het punt is alleen deze overlast bewezen te krijgen. De overlast die topicstarter schetst, is vrijwel zeker geen reden voor een urgentieverklaring. In principe geldt dat burenterreur vorstelijk wordt beloond: het slachtoffer moet vertrekken. De overlastpleger mag blijven zitten en krijgt hulp.

Zie bijvoorbeeld gemeente Amsterdam: https://www.amsterdam.nl/gemeente/organ ... actoren-6/

Topicstarter acht ik vrijwel kansloos inzake het aanvragen van urgentie.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Kun je anders niet proberen je krachten te bundelen. Andere buren aanspreken en vragen of zij er ook last van hebben. Dan kun je samen met hun een klacht indienen.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, bundel de klachten, schakel de wijkagent in en zorg voor bewijsmateriaal. De verhuurder moet jou rustig woongenot leveren (dat is zijn hoofdverplichting in de huurovereenkomst). Als die dat niet doet, kan je de verhuurder in gebreke stellen en een oplossing eisen. Als die gezinnen daadwerkelijk overlast veroorzaken, zal de verhuurder dat aan moeten pakken (desnoods door middel van een ontruimingsprocedure.

Dat is in ieder geval de theorie. De praktijk is lastiger, omdat overlast subjectief is. In geval van overduidelijk drugsgebruik is het heel wat makkelijk dan geluid van spelende kinderen en muziek. Daarbij is altijd de vraag in hoeverre het hoort bij normaal leefgeluid en wanneer dat overgaat in overlast. Dat ligt bovendien voor iedereen anders.

Je beste optie ligt denk ik in het gezamenlijk optrekken richting de verhuurder en met hen in gesprek gaan. Denk bijvoorbeeld ook een een "mediation-overleg" tussen overlastgevers en omwonenden, waarbij de verhuurder als gespreksleider optreedt.

Vervelende situatie, waar je niet makkelijk uitkomt. Die urgentie krijg je echt niet zomaar. Succes!

PatrickW89
Berichten: 26
Lid geworden op: 04 aug 2015 14:29

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door PatrickW89 »

Klachten bundelen zou kunnen, maar ik denk dat de buren daar niet echt welwillend tegenover staan. Volgens mij hebben hun al de meerdere erkend in de woningbouw aangezien wij er wel gesprekken over hebben met buren maar er dan een reactie komt als "ach jongen, hou op. Al jaren bekend." En verder willen ze er niet echt iets over kwijt. Meerdere mensen hebben ook al aanvaringen gehad met een van de overlastplegers omdat ze er wat van gezegd hebben.

Juist omdat het al jaren bekend is bij de woningbouw en er al eens een officiële waarschuwing is uitgedeeld, dacht ik een stukje sterker te staan m.b.t. het eventueel krijgen van urgentie. We hebben in ieder geval een officiële klacht ingediend en de woningbouw "vind het heel vervelend meneer, u hoort binnen tien dagen iets van ons. Fijne dag.".

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door ciske »

PatrickW89 schreef:
. We hebben in ieder geval een officiële klacht ingediend en de woningbouw "vind het heel vervelend meneer, u hoort binnen tien dagen iets van ons. Fijne dag.".



Lekker makkelijk toch? Om mensen aan te pakken ben je toch met meerderen sterk . Aangezien de anderen niet echt meewerken vrees ik het ergste voor je.

Jacky2006
Berichten: 87
Lid geworden op: 21 jun 2010 20:43

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Jacky2006 »

Als ik jou was zal ik het toch gewoon proberen bij de anderen, nee heb je, ja kun je krijgen. En blijven klagen bij de woningbouw. Als ze na 23:00 herrie maken de politie bellen. En neem desnoods de overlast op.

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Moneyman »

En, om bij het begin te beginnen: heb je al eens een goed gesprek met de overlastgevers gehad? Je wilt niet weten hoe vaak "iedereen" een probleem ervaart, maar er ten onrechte van uitgaat dat een ander dat wel besproken zal hebben. En áls een ander dat al gedaan zou hebben, ontslaat jou dat niet van je eigen verantwoordelijkheid op dat punt. "het zal wel niets opleveren" is dan de weg van de minste weerstand en levert gegarandeerd niets op ;)

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door ciske »

Moneyman heeft wel een punt, dat is ook het eerst wat een wbv aan je vraagt. Probeer het gewoon eens, niet geschoten is altijd mis.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Overlast door buren

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Alweer een topic hierover... Ik vind het zo erg dat in Nederland blijkbaar de aso's en overlastgevers beloond worden. Beste TS, ik kan je verzeker: niets helpt. Wijkagent = ontwijkagent; verhuurder zal het een worst wezen zo lang je maar betaald; de overlastgevers vinden dat ze reuze aardig zijn en nooit overlast geven en ga zo maar door.
Hier spreekt een ervaringsdeskundige.

Nu moet ik wel even het volgende melden voordat ik weer het halve forum over me heen krijg: ik heb, vraag me niet hoe, een paar maanden geleden de ergste overlastgevers (die van de doodsbedreigingen en het lawaai en schelden en auto vernielen) een hand gegeven. Zomaar. En nu zijn ze stil.
Het kost mij gigantisch veel moeite en levensvreugde maar ik groet ze keurig en ze groeten keurig terug. Dat is de prijs die wij nu moeten betalen.
Altijd nog goedkoper dan verhuizen - en dan weet je ook weer niet wat je naast je krijgt.

Dus: probeer het eens, praten met die mensen? Hier is ook pas na 5 jaar proberen van mijn kant de boel iets normaler geworden.

Gesloten