Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sjanet
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2022 15:51

Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door Sjanet »

Mijn moeder is onlangs verhuisd. De huurovereenkomst van haar oude woning eindigt over 2 weken. Er is nu bij een inspectie asbest gevonden in de bergruimte en ondervloer van 1 slaapkamer. Gelukkig was de woning al bijna klaar voor oplevering, maar door de asbest mag er de komende tijd niemand meer de woning in. Een aantal klusjes die nog gedaan moeten worden om de woning heel en schoon achter te laten gaat dus niet lukken de komende 2 weken.
Mijn vraag is of ze nadat het asbest verwijderd is (waarschijnlijk 1 week na eindigen huurcontract), zij nog steeds die klusjes moet uitvoeren. Of is dat nu de taak van de verhuurder, aangezien dan de datum van einde huurcontract overschreden is?

Dank voor jullie reactie! :-)

cdpetra36
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jul 2016 00:27

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door cdpetra36 »

Sjanet, als de verhuurder u nu verbiedt de woning nog in te gaan en huuroverkomst eindigt in de 2 weken? Sleuteloverdracht blijft in stand waardoor u hierdoor daarna er niet meer in mag komen. Dus alles wat nog moet gebeuren, heel goed schoonmaken, schoon achterlaten ect. mag u verhuurder dan gewoon zelf doen.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door witte angora »

Doorgaans, als na het inleveren van de sleutels blijkt dat er iets niet in orde is, krijg je nog een dag of drie de tijd om de boel alsnog in orde te krijgen. Het beste kun je gewoon even met de wbv overleggen wat ze willen. Dit is voor jullie overmacht, hier kun je niets aan doen.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ook ik denk dat goed overleg het oplossing voor dit probleem is.

Indien er geen persoonlijke spullen in de woning staat, probeer om (in goed overleg) de sleutel in te leveren en de woning terug te geven aan de woningbouw/de eigenaar.

Indien je juridische advies nodig hebt kan je terecht bij www.juridischloket.nl, maar in deze fase is dit (denk ik) niet nodig.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door de auditu »

Een asbestverwijderingsbedrijf maakt na het verwijderen grondig schoon.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die ondervloer is niet zelf door uw moeder gelegd?

Sjanet
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 feb 2022 15:51

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door Sjanet »

Hartelijk dank voor jullie reacties!
De reden dat er nog voor de oplevering van de woning een asbest controle plaats vond was dat het vermoeden was dat er onder een verlijmd tapijt misschien asbest aanwezig was. Nu blijkt dat dit tapijt asbest-vrij is, maar op andere plekken in de woning werd wel asbest gevonden. Sindsdien mogen we woning daarom niet meer betreden.
De verhuurder kwam met het 'voorstel' om de sleutels in te leveren bij einde huurcontract. Daarna wordt de woning op kosten van verhuurder asbest vrij gemaakt. Als dit gebeurd is, voert de verhuurder een eind-inspectie uit en mag mijn moeder weer de sleutels ophalen om de resterende werkzaamheden alsnog te gaan doen (kleine dingen als gaatjes vullen, kroonsteentjes) maar ook het verwijderen van dat verlijmde tapijt, wat nog een hele klus is! Zij krijgt hier 5 extra dagen de tijd voor. Het kan nog vele weken duren voordat de asbest sanering klaar is, lang na einde huurcontract. Natuurlijk wil zij de overdracht zo snel mogelijk afhandelen.

Mijn vraag dan is of de huurder van haar kan eisen of ze na einde huurcontract en inleveren sleutels, opnieuw de sleutels moet aanvaarden om het resterend werk in de woning af te maken?
Veel dank voor jullie reacties!

Moneyman
Berichten: 30120
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Sjanet schreef:
18 feb 2022 10:26
Mijn vraag dan is of de huurder van haar kan eisen of ze na einde huurcontract en inleveren sleutels, opnieuw de sleutels moet aanvaarden om het resterend werk in de woning af te maken?
Ja. Je moeder is immers verplicht de woning in de overeengekomen staat op te leveren. Als dat betekent dat er nog werkzaamheden verricht moeten worden, dan is dat zo.

Feitelijk is er niets veranderd in de situatie zoals die was, alleen is alles wat opgeschoven dankzij de "asbestpauze". Als er in de termijnen problemen ontstaan, dan is dat een punt waar je concreet over in gesprek kunt, omdat ook jouw moeder hier ineens mee geconfronteerd werd.

Het is toch ook logisch? Waarom zou je moeder de woning nu ineens niet meer correct op hoeven te leveren?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Schoonmaken huurwoning nog nodig na asbestverwijdering?

Ongelezen bericht door sjohie »

Sjanet schreef:
18 feb 2022 10:26
Hartelijk dank voor jullie reacties!
De reden dat er nog voor de oplevering van de woning een asbest controle plaats vond was dat het vermoeden was dat er onder een verlijmd tapijt misschien asbest aanwezig was. Nu blijkt dat dit tapijt asbest-vrij is, maar op andere plekken in de woning werd wel asbest gevonden. Sindsdien mogen we woning daarom niet meer betreden.
De verhuurder kwam met het 'voorstel' om de sleutels in te leveren bij einde huurcontract. Daarna wordt de woning op kosten van verhuurder asbest vrij gemaakt. Als dit gebeurd is, voert de verhuurder een eind-inspectie uit en mag mijn moeder weer de sleutels ophalen om de resterende werkzaamheden alsnog te gaan doen (kleine dingen als gaatjes vullen, kroonsteentjes) maar ook het verwijderen van dat verlijmde tapijt, wat nog een hele klus is! Zij krijgt hier 5 extra dagen de tijd voor. Het kan nog vele weken duren voordat de asbest sanering klaar is, lang na einde huurcontract. Natuurlijk wil zij de overdracht zo snel mogelijk afhandelen.

Mijn vraag dan is of de huurder van haar kan eisen of ze na einde huurcontract en inleveren sleutels, opnieuw de sleutels moet aanvaarden om het resterend werk in de woning af te maken?
Veel dank voor jullie reacties!
Dat vind ik wel wat een linke volgorde, als de sleutels zijn ingeleverd, heeft uw moeder immers geen zicht meer op wat er gebeurd in de woning. Ik zou goed vooraf (schriftelijk!) afspreken, wat die nog uit te voeren kleine dingen zijn in die vijf dagen, en duidelijk aangeven dat alles wat daarbovenop nog voortkomt uit die eind-inspectie, voor rekening van de verhuurder zal zijn.

Qua volgorde en timing, tsja, ik zou wel wat flexibel meebewegen, een huurcontract is geen wederzijds zelfmoordpact, een paar weken moeten wachten op een asbestsanering, is nou ook niet echt enorme opgave lijkt me.

Gesloten