Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Gigi67
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2023 18:11

Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Gigi67 »

Ik heb een sociale huurwoning en een laag inkomen. In deze woning zit een aansluiting van 3x50 amp. Hiervoor betaal ik een vastrecht van 156 euro per maand alleen voor het vastrecht van de electra. Het vastrecht is in 2 jaar tijd van 75 euro naar 156 euro gegaan. Het heeft even geduurd eer ik er achter kwam waarom mijn energie rekening zo hoog is. Na bellen met de energie leverancier en een schouwing van Enexis kwam er idd uit dat ik deze aansluiting heb. Ik zit op een hoek en mijn woning is iets of wat groter dan die van mijn buren. En daar zit een aansluiting van 3x25 amp wat 27 euro per maand kost. Nu heb ik op de begane grond een ruimte waar mijn bedrijfje in zit maar ik heb een normaal huurcontract voor een woonhuis. Ik betaal al een lange tijd deze hoge kosten terwijl ik ze niet nodig heb. De woningbouw wil dit niet aanpassen. Ze zeggen dat de ruimte beneden een winkelruimte is en dat ik daar geen huur voor betaal en dat de aansluiting bij het pand hoort. Als ik dit met mijn buren vergelijk dan komt het er eigenlijk op neer dat mijn buren alleen maar huur betalen voor de slaapkamers en badkamer maar niet voor de woonkamer. Het is voor mij niet meer te doen om deze hoge maandelijkse kosten te betalen. De woningbouw blijft voet bij stuk houden en bied me aan te bemiddelen voor een andere woning maar ik wil niet weg uit mijn woning. Ieder jaar moet ik bijbetalen nu ook weer 500 euro terwijl mijn verbruik enorm laag is, ik heb ook zonnepanelen. Ik ben bij het juridisch Loket geweest deze zeggen niets voor mij te kunnen doen. Heeft iemand een tip voor mij?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36
Beste antwoord
Gekozen door Gigi67

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

door BreejKC » 28 jun 2023 09:50

Vaak zijn dit ingewikkelde kwesties tussen een te hoge aansluiting en een te hoog te betalen bedrag en welke aansluiting u als woonhuis eigenlijk moet hebben en daarvoor moet betalen.

Als het over minder betalen en/of het teveel betaalde terugvorderen gaat zetten partijen vaak snel de hakken in het zand.

Maar het is vaker voorgekomen. Hoe dit precies afgelopen is weet ik niet precies.

Over deze kwestie moet u eens contact opnemen met De Woonbond. Een organisatie die aan de kant van de huurders staat. Die hebben veel kennis in huis en weten waarschijnlijk precies waar u wel en geen recht op heeft en hoe u het beste deze rechten kunt afdwingen.
NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

U hebt die aansluiting niet nodig, maar als ik het zo lees is die aansluiting wel nodig voor het pand waarin u woont. Als de ruimte beneden een winkelbestemming heeft, dan hoort daar die aansluiting bij.
U zou kunnen voorstellen dat u betaald voor het aanpassen van de aansluiting. Maar dan moet het ook weer terug aangepast worden als u ooit gaat verhuizen.
Wettelijk kunt u niets afdwingen.
Laatst gewijzigd door NeoDutchio op 28 jun 2023 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een gecombineerd woon- en bedrijfspand in de sociale verhuur? Dat kom ik niet vaak tegen...

Als de bedrijfsruimte waarvoor deze aansluiting is ook door jou wordt gehuurd (en daar lijkt het wel op), dan kan je er weinig aan doen. Je zou een deel van die kosten (naar rato) voor rekenign van je bedrijf kunnen brengen (maar als dat een klein eenmanszaakje is schiet je daar weinig mee op).
NeoDutchio schreef:
28 jun 2023 09:39
Wettelijk kunt u iets afdwingen.
Iets of niets? Eén lettertje maakt nogal verschil :wink:

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door BreejKC »

Vaak zijn dit ingewikkelde kwesties tussen een te hoge aansluiting en een te hoog te betalen bedrag en welke aansluiting u als woonhuis eigenlijk moet hebben en daarvoor moet betalen.

Als het over minder betalen en/of het teveel betaalde terugvorderen gaat zetten partijen vaak snel de hakken in het zand.

Maar het is vaker voorgekomen. Hoe dit precies afgelopen is weet ik niet precies.

Over deze kwestie moet u eens contact opnemen met De Woonbond. Een organisatie die aan de kant van de huurders staat. Die hebben veel kennis in huis en weten waarschijnlijk precies waar u wel en geen recht op heeft en hoe u het beste deze rechten kunt afdwingen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
28 jun 2023 09:46
NeoDutchio schreef:
28 jun 2023 09:39
Wettelijk kunt u iets afdwingen.
Iets of niets? Eén lettertje maakt nogal verschil :wink:
Klopt, 1 lettertje maakt inderdaad een verschil, heb het direct aangepast.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door 16again »

Stel de WBV voor om alle kosten vooraf te vergoeden. Dus zowel voor de omzetting naar 3x25 nu , als voor de omzetting terug naar 3x50 ooit.
Houdt de omzetting meer in dan 3x lichtere hoofdzekering indraaien?

Gigi67
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2023 18:11

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Gigi67 »

De woningbouw heeft als reactie gegeven dat hun het niet omzetten en dat ik het zelf ook niet mag laten omzetten. Enexis zegt dat de kosten tussen de 300 en 400 euro zullen zijn.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
28 jun 2023 11:24
Stel de WBV voor om alle kosten vooraf te vergoeden. Dus zowel voor de omzetting naar 3x25 nu , als voor de omzetting terug naar 3x50 ooit.
Houdt de omzetting meer in dan 3x lichtere hoofdzekering indraaien?
Ik denk dat een dergelijk voorstel weigeren onrechtmatig is. De verhuurder heeft immers geen schade en geen risico, terwijl het voor de huurder een significant voordeel is. Ik zou er nog wel voor durven procederen.

Gigi67
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 jun 2023 18:11

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Gigi67 »

Dank voor jullie reactie. In het huurcontract staat niet over een bedrijfsruimte en ik betaal een huur voor het hele pand. Bij het ondertekenen van het huurcontract heb ik gevraagd of ik mag blijven wonen als ik geen bedrijf meer heb. Dat was geen probleem omdat het een huurcontract is voor een woonhuis. Ik blijf het vreemd vinden dat de woningbouw deze aansluiting in een sociale huurwoning heeft laten plaatsen. Ik ben er als eerste bewoonster in gekomen, het was nieuwbouw. Mijn inkomen is drastisch gedaald omdat ik in de Corona periode veel klanten ben verloren en kamp met gezondheidsproblemen door long covid. Om de kosten van het omzetten in een keer te betalen zal dan ook voor mij een probleem zijn. Maar misschien in overleg met Enexis dit in gedeelten betalen. Tenslotte heb ik het al naar 3 maanden eruit.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Wat u al aan kosten betaald heeft, kunt u waarschijnlijk nergens meer terug vorderen. U bent als huurder van het pand verantwoordelijk voor de energie facturen en als bij aanvang van de huur duidelijk was dat het om een woning met bedrijfsruimte ging, dan is een aansluiting met hoge aansluitwaarde niets geks.

Wel is het bijzonder vreemd dat de verhuurder aangeeft dat u de aansluitwaarde niet zou mogen verlagen. U betaalt voor de elektra, dus u bepaalt. Aanpassingen aan de hoofdzekeringen zijn geen ingrijpende veranderingen aan het pand en u heeft er dus niet eens toestemming van de verhuurder voor nodig.

Wel kan er van u verwacht worden dat u bij het verlaten van het pand in de (verre) toekomst er voor zorgt dat de situatie zoals die nu is weer hersteld wordt, zodat het pand opnieuw verhuurd kan worden als "woning met bedrijfsruimte".

Ook is het wél belangrijk om vooraf na te gaan of u in uw woning en bedrijf nog wel alle apparaten kunt gebruiken na verlaging van de aansluitwaarde. Als er meerdere apparaten / machines op krachtstroom zijn, dan kan een 3x25 A aansluiting problemen opleveren.

Zowel de wijziging naar beneden als in de toekomst weer terug naar 3x50A is een kwestie van simpelweg de hoofdzekeringen verwisselen. Klusje van niks.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Te hoge vaste netwerkkosten in een sociale huurwoning

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik vind het ingewikkelde kwestie. Normaal gesproken is de aansluiting tussen winkel en de woning apart.

Neem contact op met www.eigenhuis.nl/diensten/juridisch-advies. Ook kunt u naar www.huurcommissie.nl/ voor een onderzoek en een bindend uitspraak.
Gigi67 schreef:
28 jun 2023 11:41
Enexis zegt dat de kosten tussen de 300 en 400 euro zullen zijn.
Een hoop geld. Maar stel (ik weet niet hoe dit juridisch in elkaar zit) dat u dit zelf moet betalen dan gaat u uiteindelijk besparen.

Plaats reactie