Thermostaat bij buren: zelf geen controle over verwarming

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Wukl
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2024 15:56

Thermostaat bij buren: zelf geen controle over verwarming

Ongelezen bericht door Wukl »

Ik woon nu bijna een jaar in een zelfstandige (sociale) huurwoning waar ik wel verwarming, maar controle over de thermostaat heb. Die hangt namelijk bij de buren, met wie ik de CV-ketel deel. De buren stellen de thermostaat in op een vrij lage themperatuur, waardoor het in mijn deel van de woning meestal koud is. Recent was het onder de 10 °C in mijn woonkamer bijvoorbeeld. (Het zal geen verrassing zijn dat de woning energielabel G heeft.)

Ik heb dit al gemeld bij de verhuurder, die een installateur had gestuurd die mijn niet-functionele thermostaat had verwijderd en zei dat ik het verder met de verhuurder moest regelen. Die reageert echter niet meer op mijn vragen of verzoeken rond de verwarming, wel op andere berichten.

Mijn wens is natuurlijk dat ik wel de verwarming hoger kan zetten als het koud is, en ik heb al overwogen om de gemeente of zelfs de huurcommissie erbij te betrekken. Alleen weet ik niet wat mijn rechten zijn hier; ik zou ook straalkachels kunnen kopen bijvoorbeeld, dus een werkende verwarming is niet strikt nodig.

Ik heb hier online niet veel over kunnen vinden helaas. Weet iemand hier meer over?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Thermostaat bij buren: zelf geen controle over verwarming

Ongelezen bericht door Seinhuis »

In een studentenhuis komt dit vaker voor.

In een sociale huurwoning is dit niet gebruikelijk. Ik vraag me af hoe u de rekening moet betalen voor de verwarming.

Tenzij u akkoord bent gegaan met deze situatie, kunt u contact opnemen met www.juridischloket.nl.

Huurcommissie doet bindende uitspraken. Geef aan dat u in de kou zit. Het blijft altijd een gok, maar ik zou het proberen.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Thermostaat bij buren: zelf geen controle over verwarming

Ongelezen bericht door witte angora »

Wukl schreef:
27 jan 2024 17:57
Ik woon nu bijna een jaar in een zelfstandige (sociale) huurwoning waar ik wel verwarming, maar controle over de thermostaat heb. Die hangt namelijk bij de buren, met wie ik de CV-ketel deel. De buren stellen de thermostaat in op een vrij lage themperatuur, waardoor het in mijn deel van de woning meestal koud is.
Beetje verbazingwekkend. Het lijkt op een soort van blokverwarming, maar dan een waarbij je feitelijk geen verwarming hebt. Is dit toevallig een gesplitste woning?

Wat er mogelijk moet gebeuren is dat er vanaf de cv-ketel een zelfstandig leidingstelsel naar jouw woning/appartement wordt aangelegd. Pas dan kun je de cv aanzetten op de temperatuur die je zelf prettig vindt.

Je spreekt over een sociale huurwoning. Is de eigenaar een woningbouwvereniging, of een particulier? Ik zou zeker de huurcommissie benaderen als de verhuurder verder geen soelaas biedt.

Wukl
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 jan 2024 15:56

Re: Thermostaat bij buren: zelf geen controle over verwarming

Ongelezen bericht door Wukl »

Seinhuis schreef:
28 jan 2024 12:28
In een sociale huurwoning is dit niet gebruikelijk. Ik vraag me af hoe u de rekening moet betalen voor de verwarming.

Tenzij u akkoord bent gegaan met deze situatie, kunt u contact opnemen met www.juridischloket.nl.
Ik moet af en toe de meterstanden doorgeven aan de verhuurder en betaal maandelijks een voorschot. Ik verwacht dus een afrekening te ontvangen in de komende maanden.

Tijdens de bezichtiging werd aangegeven dat ik een eigen thermostaat heb. Die bleek echter niet te werken.
witte angora schreef:
28 jan 2024 12:40
Beetje verbazingwekkend. Het lijkt op een soort van blokverwarming, maar dan een waarbij je feitelijk geen verwarming hebt. Is dit toevallig een gesplitste woning?

Je spreekt over een sociale huurwoning. Is de eigenaar een woningbouwvereniging, of een particulier? Ik zou zeker de huurcommissie benaderen als de verhuurder verder geen soelaas biedt.
Het is inderdaad een gesplitste woning, van een particuliere verhuurder.

Hartelijk bedankt voor de antwoorden! Ik ga dan de stappen van de huurcommissie volgen.

Plaats reactie