LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] tussen de wal en het schip

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
karinselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2013 10:10

tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door karinselten »

Wij zitten in een erg ongunstige situatie en ik wil graag advies hierover.

Mijn partner en ik wonen nu nog in Nootdorp maar gaan binnenkort verhuizen naar omgeving Ede.
Mijn partner heeft daar namelijk een droombaan gevonden.
Nou willen we gaan huren maar wel ergens waar we langere tijd kunnen blijven (dus niet anti-kraak en geen koophuis wat te huur staat tot het verkocht wordt) en nu ontdekken we dat we erg tussen de wal en het schip in vallen qua inkomenseisen van huurwoningen.
Mijn partner zal in eerste instantie contract krijgen voor 24 uur per week. Ze volgt naast deze baan ook nog een studie namelijk. Na haar studie zal ze wel meer uur gaan werken.
Ik ben druk aan het solliciteren op full time banen en we gaan pas verhuizen als ik werk gevonden heb.

Bij het zoeken naar huurwoningen komen overal dezelfde hoge eisen tegen. Vaak moet je aan een jaarinkomen voldoen waar wij zeker het eerste jaar nog niet aan zullen komen, of je moet per maand bruto een bedrag verdienen waar we ook niet aan komen ( terwijl we de maandelijkse huur makkelijk kunnen betalen hoor...ik vind die eisen in verhouding met de maandhuur echt belachelijk hoog).
Voor een sociale huurwoning van de woningbouw komen we echter niet in aanmerking want daar verdienen we teveel voor.
Kopen kan ook niet want we hebben allebei nog geen vast contract en kunnen niet voldoende lenen om iets normaals te kopen.

We vallen dus eigenlijk overal buiten.
Ik zou graag wat advies willen van mensen die dit ook meegemaakt hebben of die veel hier over weten.
Valt er met makelaars te praten over inkomenseisen? Of zijn er ook sites waar mensen hun huis verhuren zonder tussenkomst van een makelaar zodat je met die mensen persoonlijk de situatie kunt overleggen?

Wie kan ons helpen?
Alvast bedankt.

Karin selten

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Probeer eens in de vrije sector, via een makelaar te huren.
Wij wonen ook vrije sector en betalen zeker niet meer voor ons huis dan voor de gemiddelde huurwoning in ons dorp.
Doen dit al 23 jaar en bevalt prima! Maar ook in de vrije sector stellen ze uiteraard inkomenseisen.
Blijf verre van verhuursites, daarover staat op de diverse fora genoeg negatiefs te lezen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

@ gerda

Ts zegt ,het is moeilijk ze vragen over inkomen van een jr,dus? Moeilijk vrije sec dan,

Ik zit ook al jaren! Vrije sec en voor dit huis,ook ander huis en ze willen of gevens aan de hand van jaaropgaaf,nou ts heeft niks,althans ?
En of werkgevers verklaring nou dat gaat ook niet op..

@ ts
Het zal moeilijk worden ben ik heel eerlijk in,
Je kan een huis betalen,als ik vragen mag,je vriendin nw baan voor 24 uur en jij nog niets hoe weet je dan dat je alkes kan betalen?

Of heb je gewoon nu al een huis en werk,alleen nog niet aan de andere kant?

Wat ik uit je topic opmaak is datje nu nootdorp woont,en of samen? Of allebei nog bij ouders?
En losse baantjes heb? Of elk geval niks vast?

Denk dat het moeilijk gaat worden..weet ook niet hoe oud jullie zijn,anders proberen een kamer te huren
Vrije sec willen meestal toch zien dat je alles op kan hoesten en idd wat gerda zegt vrije sec hoeft niet mega duur te zijn,althans ik zit goed en regio rdam..is geen goedkope gemeente,maar weet wel meer uitzondering dan regel..

Wens he succes

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door witte angora »

Misschien is er een mogelijkheid voor woningruil? De woningmarkt in het westen zit toch ook behoorlijk vast, dus misschien liggen hier wel kansen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door tenormin »

witte angora schreef:Misschien is er een mogelijkheid voor woningruil? De woningmarkt in het westen zit toch ook behoorlijk vast, dus misschien liggen hier wel kansen.
Maar bij woningruil, ga uit van WBV, moet je toch ook je jaarinkomen tonen?

@karinselten, een heel brutale vraag, maar hoeveel betalen jullie nu in Nootdorp en hoe zijn jullie destijds daar dan aan de woonruimte gekomen? Of wonen jullie nu in een koophuis?

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Ja of wonen ze nog thuis? Want als je nu volledige baan zou hebben hier,dan kan je wel jaaropgaaf laten zien??.

Nou band met stad ? Hoeft in vrije sec niet,altahs niet mijn makelaar

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door witte angora »

Die band is er dus vanwege het werk.

karinselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2013 10:10

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door karinselten »

Bedankt alvast voor de vele reacties.
Wij zijn beiden 36 jaar en wonen in een huurhuis in nootdorp maar dit huis huren we van familie dus dat werkt dan iets anders.
Ik heb nu al jaren een full time baan maar mijn partner heeft nogal een specifiek beroep (olifantenverzorgster) en zij is gevraagd om in ouwehand te komen werken. Aangezien dit haar grote passie is heeft ze besloten dat te gaan doen. Ze zal samen gaan werken met een hele goede vriend waarmee ze ook al eerder samengewerkt heeft dus we durven er wel vanuit te gaan dat ze het erg naar haar zin zal hebben en dan ook een vast contract krijgt als de tijd daar rijp voor is. Nu zit zij vanuit haar oude werkgever in een outplacementtraject waardoor ze nu nog full time uitbetaald krijgt, maar dat is slechts tijdelijk.
In eerste instantie gaat ze 24 uur werken omdat ze een opleiding volgt die ze wel af wil maken en waarmee ze uiteindelijk parttime wat mee wil gaan doen. Tot die tijd gaan we er qua inkomen wel op achteruit.
Ik ben druk aan het solliciteren en hoop snel een baan te vinden...maar zolang ik geen nieuwe baan heb ga ik mijn huidige baan niet opzeggen natuurlijk.

We hebben al vanalles geprobeert...via makelaars in de vrije sector maar die stellen stuk voor stuk eisen waar we nu niet aan kunnen voldoen. Bijna alle huurwoningen die je op internet vind gaan via een makelaar dus dat maakt het erg lastig.

Nou kunnen we heel misschien een gastverblijf huren bij iemand die zelf veel werkt en graag mensen op het terrein wil hebben om haar paarden in de gaten te houden en te verzorgen. Dit is wel een hele mooie optie en als het door kan gaan zullen we er waarschijnlijk ook op in gaan maar het is eigenlijk te ver weg van waar we gaan werken en bij het solliciteren zou het mij kunnen belemmeren omdat werkgevers het misschien te ver vinden (het ligt 60km bij rhenen vandaan en midden in de bossen waardoor vrijwel alle banen voor mij minimaal een half uur rijden zijn)
Maar dit soort gastverblijven of aangepaste schuren bij mensen op een erf ofzo zijn een prima optie voor ons. Ik kom ze alleen nergens te huur tegen...zelfs niet op marktplaats.

Wel zie ik veel van die bungalows/chalets op vakantieparken te huur..., dat zou ook prima zijn voorlopig maar weet iemand of je daar ook het hele jaar door mag wonen? Naar mijn idee nietnamelijk.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door langste adem »

Zijn jullie getrouwd of zijn jullie geregistreerd partner van elkaar ?
Zoniet, dan zou je kunnen uitzoeken of je partner op basis van haar eigen salaris als alleenstaande wél in aanmerking zou kunnen komen voor een sociale huurwoning die wel betaalbaar is. Áls het lukt en ze krijgt een huis toegewezen, dan kan niemand haar beletten om vanaf dat moment te gaan samenwonen met jou.
Hooguit dat je dan een jaar later te maken krijgt met een extra huurverhoging voor scheefwoners.

Het is misschien niet de juiste manier, maar je moet iets verzinnen in zulke gevallen .....

karinselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2013 10:10

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door karinselten »

We zijn inderdaad nog niet getrouwd. We hebben dit inderdaad ook overwogen maar ik dacht dat je dan best wel in de problemen kon komen. Zolang die huurverhoging geen honderden euros is wil ik dat risico best nemen.

Ik ga de woningbouw nog wel even bellen om hen de situatie voor te leggen en te kijken wat zij voor advies geven...ben gewoon eens benieuwd naar hun oplossing ;-)

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

karinselten schreef: Wel zie ik veel van die bungalows/chalets op vakantieparken te huur..., dat zou ook prima zijn voorlopig maar weet iemand of je daar ook het hele jaar door mag wonen? Naar mijn idee nietnamelijk.
Hangt van de gemeente af.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door langste adem »

Harrie Kierie schreef:
karinselten schreef: Wel zie ik veel van die bungalows/chalets op vakantieparken te huur..., dat zou ook prima zijn voorlopig maar weet iemand of je daar ook het hele jaar door mag wonen? Naar mijn idee nietnamelijk.
Hangt van de gemeente af.
Ik denk dat het voor betaande gevallen soms wordt gedoogd in bepaalde gemeenten, maar ik denk niet dat als er zo'n huisje vrijkomt dat een nieuwe bewoner ook het hele jaar daar mag wonen. En als het wel zo is, zal er waarschijnlijk wel een hele lange wachttijd zijn gezien de woningnood en de vakantiewoningen die nog wel "redelijk" geprijsd zijn. Die huisjes zijn soms best wel luxe en van alle gemakken voorzien, en zijn denk ik juist goedkoper omdat je er officieel niet het hele jaar mag wonen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door sephora30 »

Wat Langste adem zegt zou ik ook doen, gewoon huren op 1 persoon en dan kan de ander er gewoon bij gaan wonen. Is niet verboden toch.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door kweenie »

Hetnlijkt me niet verstandig om daarover de woningbouwvereniging te bellen. In feite vraag je dan of je via een truc de regels mag omzeilen en daar zullen ze niet blij van worden, dus dan denk ik niet dat je die truc nadien nog kunt toepassen. Maar in feite doe je niets wat niet zou mogen.

Over het huren van een vakantiehuis, dat mag inderdaad niet permanent,mmaar het is toch ook niet jullie intentie om er permanent te blijven wonen? Het gaat bij dat verbod om mensen die het echt als gewone eigen woning gebruiken. Vaak is er een maximumtijd dat je in één woning mag zitten (bv 100 dagen), maar in dat geval zou je na die maximale tijd gewoon naar een ander huisje op het zelfde park kunnen gaan.

Ik zie trouwens niet wat het bezwaar zou kunnen zijn van een werkgever als je een half uur of langer zou moeten reizen. Volgens mij zijn er honderdduizenden, misschien miljoenen, die meer dan een half uur reistijd hebben. Ik zou het juist verstandig vinden als je nu nog niet ergens een vaste woonplaats kiest, terwijl je nog niet eens weet waar jij je werk krijgt.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door GJvdZ »

karinselten schreef:terwijl we de maandelijkse huur makkelijk kunnen betalen hoor...ik vind die eisen in verhouding met de maandhuur echt belachelijk hoog
Welkom in het overgereguleerde Nederland waar anderen voor ons bepalen wat we uit mogen geven... En dan te bedenken dat er heel veel mensen zijn die nog meer regels en nog meer overheid willen hebben.

Die regels voor wat je mag betalen gaan altijd uit van een standaardsituatie (dat je een x bedrag aan vervoer (auto of OV) kwijt bent, dat je een y bedrag aan kleding uitgeeft etc). Maar als je alleen maar fietst heb je iedere maand een bak geld over om aan je huis te besteden, maar daar wordt dan niet naar gekeken.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door GJvdZ »

kweenie schreef: Ik zie trouwens niet wat het bezwaar zou kunnen zijn van een werkgever als je een half uur of langer zou moeten reizen.
Hangt van het soort werk af. Als het een baan is waarbij je snel op het werk moet kunnen zijn bij calamiteiten is zo'n regel niet ongebruikelijk. Als je een baan hebt waarbij je van 8 tot half 5 op kantoor zit is het onzin.

karinselten
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 aug 2013 10:10

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door karinselten »

Ja en wat denk je van reiskostenvergoeding. Als je 30 km moet rijden ben je in sommige branches een hele dure medewerker hoor omdat ze medewerkers zat kunnen krijgen op dit moment.

Maar terug naar het huren....ik ga de woningbouw niet bellen met het exacte verhaal natuurlijk maar ik wil wel even van ze weten als je bv ineens meer uren kunt gaan werken...wat voot gevolgen dat dan heeft enz.
Maar ja...dan nog he, als schrijf je je op 1 loon in (wat nu wel de beste oplossing lijkt) dan nog moet je jaren wachten voordat je aan de beurt bent. En dan kun je wat urgentie aanvragen omdat je vanwege werk een huis zoekt en dan ben ik benieuwd hoeveel tijd je dat dan scheelt.

Ik heb gehoord dat zo'n vakantiehuisje het jar door verhuurd mag worden op 3 maanden na. Maar die huur je dan meestal van een particulier die zo'n huisje gekocht heeft dus je kunt in die 3 maanden niet zomaar in een ander huisje gaan zitten, tenzij die eigenaar meerdere huisjes heeft natuurlijk.
Ik wil niet 3 maanden per jaar op straat staan.

Inderdaad alle regels zijn gebasseerd op standaard situaties. Als we nu beiden een full time baan hadden en gewoon overgeplaatst werden zou het geen probleem zijn. Maar omdat we beiden een nieuwe baan starten levert het ons gelijk problemen op.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door langste adem »

kweenie schreef:Hetnlijkt me niet verstandig om daarover de woningbouwvereniging te bellen. In feite vraag je dan of je via een truc de regels mag omzeilen en daar zullen ze niet blij van worden, dus dan denk ik niet dat je die truc nadien nog kunt toepassen. Maar in feite doe je niets wat niet zou mogen.
karinselten schreef:Maar terug naar het huren....ik ga de woningbouw niet bellen met het exacte verhaal natuurlijk maar ik wil wel even van ze weten als je bv ineens meer uren kunt gaan werken...wat voot gevolgen dat dan heeft enz.
Maar ja...dan nog he, als schrijf je je op 1 loon in (wat nu wel de beste oplossing lijkt) dan nog moet je jaren wachten voordat je aan de beurt bent. En dan kun je wat urgentie aanvragen omdat je vanwege werk een huis zoekt en dan ben ik benieuwd hoeveel tijd je dat dan scheelt.
Mee eens, ik zou ze ook niet vertellen dat je de intentie hebt om samen te gaan wonen, maar dat je je als alleenstaande inschrijft als woningzoekende om in aanmerking te komen voor zo'n woning.
Door deze truc toe te passen lukt het misschien wel om een sociale huurwoning te krijgen. Ook al zoek je wel de mazen van de wet op, je doet dan niets illegaals.
Als je eenmaal dat huis hebt , en je gaat meer verdienen omdat je meer uren gaat draaien , of gaat samenwonen, is dan geen reden voor de wbv om je dan uit dat huis te zetten.

Maar zoals je aangeeft heb je dan misschien nog wel te maken van een wachttijd. En zolang jullie niet getrouwd zijn of geregistreerd partner zijn, blijft het huis op je partner's naam staan. Als de relatie dan onverhoopt op de klippen loopt heb jij je koffers maar te pakken.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door ciske »

En dan kun je wat urgentie aanvragen omdat je vanwege werk een huis zoekt en dan ben ik benieuwd hoeveel tijd je dat dan scheelt.
Die krijg je niet vanwege je werk, daar zijn echt meer dingen voor nodig.

succes met je zoektocht!

Harrie Kierie
Berichten: 614
Lid geworden op: 29 jul 2013 22:04

Re: tussen de wal en het schip

Ongelezen bericht door Harrie Kierie »

langste adem schreef: Ik denk dat het voor betaande gevallen soms wordt gedoogd in bepaalde gemeenten, maar ik denk niet dat als er zo'n huisje vrijkomt dat een nieuwe bewoner ook het hele jaar daar mag wonen. En als het wel zo is, zal er waarschijnlijk wel een hele lange wachttijd zijn gezien de woningnood en de vakantiewoningen die nog wel "redelijk" geprijsd zijn. Die huisjes zijn soms best wel luxe en van alle gemakken voorzien, en zijn denk ik juist goedkoper omdat je er officieel niet het hele jaar mag wonen.
http://permanent-wonen-recreatiewoning.nl/

Gesloten