Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Sandra501
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mar 2023 23:40

Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Sandra501 »

Hoi allemaal, ik woon in een appartement met 1 slaapkamer.
Alleenstaande mama met 2 kinderen en in verwachting van de 3de, me oudste slaapt in de woonkamer en soms met mij in bed door dat er geen ruimte is.
Me jongste heeft een commode in de slaapkamer bij mij en daarnaast zit nog een baby wieg voor de baby die binnen 4 maanden er zal zijn..
ik heb onze kleding verdeeld over de kasten en gang kasten,
de woning had ik gekregen via loting en aangenomen omdat we geen huis had..
kan iemand ons helpen waar wij het beste kunnen kijken voor urgentie of hulp!

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens de rijksoverheid kan een te kleine woning reden zijn voor urgentie: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

Echter voor zover ik kan vinden is ruimte gebrek of het krijgen van kinderen is veel gemeenten dan weer geen reden voor urgentie. Check dus wat de regels zijn in jouw gemeente..

Verder natuurlijk ook kijken naar andere oplossingen, mogelijk de kinderen beter verdelen tussen jou en je ex partner(s).

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door witte angora »

Vroeger hadden mijn ouders een woning met een kleine woonkamer, kleine achterkamer, kleine slaapkamer in de achterkamer en een kleine keuken. Daar werden, nadat we er met zijn drieën zijn gaan wonen (ik was er al) nog drie kinderen geboren.

Mijn vader haalde de slaapkamer weg, en maakte aan de andere kant van de achterkamer twee kleine slaapkamertjes. Die waren iets van 2-2.50 lang (stapelbed paste er tussen) en niet meer dan 1 1/2 meter breed, in mijn herinnering. De scheiding met de achterkamer bestond uit een kastenwand. Zelf sliepen ze in een opklapbed in de achterkamer. Eettafel opzij schuiven, bed naar beneden, en klaar. We hebben daar nog twee jaar met zijn zessen gewoond. Overigens, in de daaropvolgende woning, met drie slaapkamertjes, sliepen ze nog steeds op dat opklapbed in de achterkamer van die woning.

Dus ik zou zeggen: kijk eens of je je ruimte slimmer in kunt delen. Koop voor jezelf een goede slaapbank in de woonkamer, en leg de drie kinderen in de slaapkamer. Dan ben je volgens mij al een heel eind.

BL2
Berichten: 4840
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien niet sympathiek, maar met 5 kinderen is je volgende huis ook weer te klein.
Zoek een goed betaalde baan (......) en zoek wat moois uit in de vrije sector om te huren. Bijna gratis woningen zijn nu eenmaal niet zo ruim.
Veel woningzoekenden moeten jaren, jaren en jaren wachten op een woning, waarom zou jij voor moeten gaan ?

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
05 mar 2023 15:53
Misschien niet sympathiek, maar met 5 kinderen is je volgende huis ook weer te klein.
Zoek een goed betaalde baan (......) en zoek wat moois uit in de vrije sector om te huren. Bijna gratis woningen zijn nu eenmaal niet zo ruim.
Veel woningzoekenden moeten jaren, jaren en jaren wachten op een woning, waarom zou jij voor moeten gaan ?
Vijf kinderen? Het zijn er nu twee met een derde op komst. In de vrije sector is doorgaans een inkomen van 4 of 4½ maal de huur vereist. Dan kom je al gauw in de richting van 4 à 4½ x 1250 à 1500 = 5000 à 6750 euro bruto per maand; incl. 8% vakantiegeld is dat ongeveer 65.000 à 87.000 euro per maand. Dan gaat het inderdaad om een goed betaalde baan. Het advies van Witte angora vind ik een stuk nuttiger en sympathieker.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

"Vijf kinderen?"

Dat noemen wij in de volksmond extrapolatie, Erthanax...

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af hoe dat kind in een commode slaapt.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Nu voel ik me oud.
Toen mijn ouders trouwden, "kregen" ze een tweekamer portiekwoning toegewezen. 3 hoog, bovenste woonlaag. Zonder lift.
Met vliering.

Toen het eerste kind kwam, is er op de vliering een dakraam geplaatst en werd dat provisorisch de ongeïsoleerde slaapruimte zonder verwarming voor mijn ouders. De enige slaapkamer in het appartementje, werd de babykamer.
Later kwamen kind 2 en kind 3. Die kregen telkens een plekje in de babykamer, waarbij de andere kinderen 'doorschoven' naar een bed op de steeds vollere koude vliering.

Was het ideaal? Nee
Wilden mijn ouders een ruimere woning: ja. Na in totaal bijna 10 jaar op de wachtlijst voor een gezinswoning, konden ze eindelijk verhuizen.
Waren mijn ouders gelukkig met wat ze op dat kleine flatje hadden? Absoluut.
Wat vonden ze het vervelendste? Niet het tekort aan ruimte of kamers. Maar dat "even boodschappen doen" of "met de kinderen naar buiten & van/naar school brengen" een ware sportprestatie was voor mijn moeder.

Vertrek van huis: Met peuter op de arm en kleuter aan de hand 3 trappen af. Weer naar boven terwijl peuter en kleuter in de hal beneden wachten. Met baby/dreumes op de arm en in de andere hand de lege boodschappentassen weer naar beneden.
Bij thuiskomst met volle boodschappentassen en dozen: baby nog even in de auto laten, peuter op de arm en kleuter aan de hand naar boven. Weer naar beneden, baby en iets van lichte boodschappen naar boven. Dan nog twee keer naar beneden om de rest van de boodschappen te halen.

Even boodschappen doen was dan 5 x drie verdiepingen omlaag én 5x drie verdiepingen met handen vol omhoog. Mensen waren altijd verbaasd hoe mijn moeder het voor elkaar kreeg om na 3 zwangerschappen zo goed op gewicht was zonder dat ze aan sport deed.

Als je geen geld hebt, moet je vooral je best doen om gelukkig te zijn met wat je hebt. Eigen verantwoordelijkheid.

Zoals al geschreven, kan een opklapbed of goede slaapbank in de woonkamer prima volstaan om als ouder(s) zelf op te slapen. Dan heb je de kamer helemaal voor je kinderen.
Loop eens door de IKEA. Daar zijn altijd volledig ingerichte studio's en kleine appartementen van 30-50m² die met allerlei slimme en redelijk betaalbare oplossingen genoeg leef- en opbergruimte bieden aan een gezin met kinderen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En dan had uw moeder nog de beschikking over een auto, dus hoefde ze de kinderwagen/wandelwagen niet naar boven te sjouwen. 😁

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Lady1234 schreef:
05 mar 2023 19:31
En dan had uw moeder nog de beschikking over een auto, dus hoefde ze de kinderwagen/wandelwagen niet naar boven te sjouwen. 😁
Die werd gewoon beneden in de (relatief ruime) berging geparkeerd ;)

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Weelderig dus. Ik moest hem drie trappen af sjouwen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door moederslink »

Wij 3 hoog in R dam.
Geen lift, klein kindje.
Geen auto.
Net een ouderwets wandelwagentje gekregen , even buiten laten staan, met kindje op de arm en boodschappen 3 trappen op.
Geen ruimte onderaan de trap voor deze wandelwagen, wél voor nog 1 tas boodschappen.

Kindje even in de box, ik naar beneden om wandelwagentje op te halen en ja hoor gejat! 😱

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door moederslink »

TS : inderdaad een slaapbank en wieg in de woonkamer, de 2 andere kinderen in die slaapkamer in een hoogslaper. Dan is er ook ruimte voor een kast of een kledingrek.
Zo is het zeker wel een jaar vol te houden.
Ondertussen steeds reageren op een vrij te komen woning of uitwijken naar een andere provincie misschien?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door BreejKC »

Alleenstaande mama, met twee kinderen en een derde op komst. Misschien niet zo'n aardige reactie, maar wel iets om eerlijk onder ogen te zien.

Uw twee kinderen en de derde op komst komen niet van de ooievaar, daar geloof ik niet meer in. U weet toch waar die kinderen wel vandaan komen? Ligt daar ook niet een belangrijk stuk verantwoordelijkheid voor uw kinderen?

Mogelijk dat u niet zo vriendelijk uit elkaar gegaan bent. Denk nu echter alleen nog in het belang van uw kinderen. Zet uw mogelijke boosheid naar de verwekker van uw kinderen opzij en ga keihard werken, al dan niet met ondersteuning van één of andere hulporganisatie, aan een duurzame oplossing waarin beide partijen zich tot het uiterste inspannen voor het welzijn van uw beider kinderen en ook van uzelf.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door mahadma »

De enige kans op een huis is proberen de pers mee te krijgen. En veel geluk.

Als je tegenwoordig kinderen krijgt op je 25 ste, dan kon je "vroeger" er van uit gaan dat die kids met 25 jaar een huis kregen.
Nu, door vele factoren, kan je rekening houden met het feit dat je kinderen "bij je in komen wonen", net als vroeger en je kleinkinderen ook nog bij je in huis geboren worden.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vroeger moest je ook jaren inwonen. Dus zoveel veranderd is er niet.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@Erthanax.
Weet je dat wel zeker :D
Dan kom je al gauw in de richting van 4 à 4½ x 1250 à 1500 = 5000 à 6750 euro bruto per maand; incl. 8% vakantiegeld is dat ongeveer 65.000 à 87.000 euro per maand.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan valt er wel wat te huren.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door witte angora »

En met een maand of 4 doorsparen valt er vast wel wat te kopen.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Urgentie 4 personen 1 slaapkamer woning!

Ongelezen bericht door Erthanax »

Het was een slip of the keypad, als het ware :wink: (Toch denk ik dat de boodschap wel duidelijk was.)

Plaats reactie