LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Urgentie

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Kimspeel
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 sep 2018 12:58

Urgentie

Ongelezen bericht door Kimspeel »

Ik ben een jonge meid van 25 met hEDS (een chronische bindweefselziekte, die progressief is). Vanaf januari 2018 ben ik lichamelijk achteruit gegaan en is de ervaring dat mijn woning niet meer geschikt is vanwege de trappen die erin zitten. Ik heb gesprekken met mijn ergotherapeut, die zwart op wit heeft gezet dat mijn woning niet geschikt is en er eigenlijk hulpmiddelen aangeschaft moeten worden. Echter kunnen deze hulpmiddelen niet aangeschaft worden, omdat mijn woning daarvoor te klein is en ik dus niet uit de voeten kan daarmee. Tevens heb ik contact gehad met de WMO en bij het keukentafelgesprek is als eerste naar voren gekomen dat mijn woning niet geschikt is en ik daar eigenlijk weg moet om zo lang mogelijk zo zelfstandig mogelijk te kunnen leven. Om deze redenen is er bij de gemeente een urgentie-aanvraag ingediend. Deze is echter afgewezen om 3 redenen: ik ben nog geen 2 jaar woonachtig in de gemeente (is 27-9-'18 pas het geval), ik zit in een tijdelijke huurwoning en de ziekte was bekend toen ik de woning in ging (april 2016 diagnose, september 2016 wegens privéproblemen op mezelf gaan wonen). Ik heb bezwaar ingediend, omdat de woning nu echt niet meer gaat, de hulpmiddelen echt nodig zijn en dat als er niks veranderd ik snel afhankelijk wordt van anderen en waarschijnlijk richting een uitkering zal gaan. Het verloop van hEDS is onbekend, het enige dat vaststaat is dat het progressief is, maar op welke termijn, welke gebieden en wat de invloed is op mijn leven kunnen zelfs artsen niet zeggen. Ondanks het bezwaar, het aangeven dat hulpmiddelen nodig zijn, vooruitzicht geven wat er gebeurd als ik in deze woning blijf en de bewijsstukken vanuit ergotherapeut en wmo heeft de gemeente alsnog besloten dat het bezwaar ongegrond is en ze bij hun eerste beslissing van afwijzing blijven. Deze strijd zorgt voor stress, waardoor ik psychisch achteruit ga en dit slaat ook weer terug op meer last van mijn lichaam.

Mijn vraag is nu: wat kan ik verder nog doen en mag het wat de gemeente nu beslist?

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Allereerst, heel vervelend om te lezen dat uw huidige woonruimte niet meer voldoet. . Gemeente zal standaard alle aanvragen afwijzen is de ervaring. Dus schriftelijk bezwaar indien tegen de uitspraak, contact opnemen met Maatschappelijk werk voor raad/advies en bij gesprekken altijd iemand meenemen (Stichting Mee) .
Laatst gewijzigd door wilhelmima1 op 21 sep 2018 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door mahadma »

Ga in bezwaar tegen de beslissing, of dat enig effect heeft, is een vraag. Maar u zult ook moeten begrijpen dat vooral uw speciale wensen qua wonen niet (met alle respect) uit de hoge hoed getoverd kunnen worden. En urgentie hebben al veel mensen.

Lady1234
Berichten: 27131
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door Lady1234 »

In ieder geval even wachten tot u daar twee jaar woont. En bent u wel ingeschreven als woningzoekende?

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kunt u niet eens informeren of u voor een aangepaste woning in een andere gemeente in aanmerking komt? Misschien dat ze daar wat soepeler met de regels omgaan.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Kim, zonder de details volledig te kennen is er op een forum niet veel van te zeggen maar het inroepen van hulp zeker wel.
En laat het er niet zonder meer bij zitten zou ik zeggen.
Een gemeentelijk WMO advies -de WMO is bedoeld om mensen zo lang mogelijk thuis te laten wonen- is een niet te onderschatten factor.
Veel succes en hopelijk komt het tot een goede oplossing.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door limburgs »

Hoi Kim ,
Ik zou net als anderen hierboven al schrijven in bezwaar gaan tegen de beslissing. In je verhaal schrijf je dat je 27 -09 -2018 de vereiste 2 jaar woonachtig bent in deze gemeente . Het is een beetje raar dat alles word afgewezen voor die paar weken dat je te kort woonachtig bent in de gemeente. ( of ik begrijp hier iets verkeerd ? ) En anders direct 27-09 direct de procedure opnieuw starten , hoe frustrerend voor jou dan ook. Soms kan een begeleidende brief van je huisarts in ook nog wel eens helpen . Laat je in elk geval niet te gemakkelijk afschepen en heel veel succes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door kweenie »

Even advocaat van de duivel. Er zijn drie redenen waarom de aanvraag is afgewezen. Als je een paar weken wacht, dan is één van die redenen wel opgelost, maar blijven er nog steeds twee afwijzingsgronden staan.

Het is een heel vervelende situatie. Maar de keerzijde, als ze niet zo kritisch zouden zijn, dan zou er mogelijk veel misbruik van de urgentieregeling gemaakt worden.

witte angora
Berichten: 30809
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door witte angora »

Dag Kim, ik heb je verhaal gelezen. Vervelend dat je ermee te maken hebt. Maar ik denk niet dat je de gemeente tot een andere beslissing kunt bewegen.

Je schrijft dat je in een tijdelijke huurwoning zit, dit is anti-kraak denk ik? In dat geval zul je hoe dan ook op niet al te lange termijn naar andere woonruimte moeten zoeken. Ik zou zelf ook geen reden zien om jou dan maar urgentie te geven. Anderen die in een tijdelijke (anti-kraak) woning zitten krijgen ook geen urgentie, waarom jij dan wel?

Ook het feit dat je de ziekte al had toen je de woning kreeg speelt niet mee. Ik kan me indenken dat de gemeente redeneert dat je dan maar meteen voor een geschikte woning had moeten kiezen.

Ik denk dat je je pijlen op een andere boeg zult moeten gooien. Dat kan ofwel een andere, geschiktere, anti-kraakwoning zijn, of, als je inkomen toereikend is, in de particuliere sector. Je kunt ook proberen, hoewel die kans niet zo heel groot is, of je vanwege je medische situatie in aanmerking kunt komen voor een 55+ woning. Die zijn vaak levensloopbestendig, en de wachtlijsten zijn aanzienlijk korter.

Verder kan ik je adviseren om, als er bij jou in de regio flats worden gebouwd, daar op te reageren. Dan komen er in één keer tientallen woningen beschikbaar. Best kans dat je dan tot de gelukkigen behoort.

Regggy
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 mei 2010 20:12

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door Regggy »

Ben je bekend met BOOS van BNN? Youtube serie van Tim Hofman die dit soort dingen aan de kaak stelt. Klinkt als een schoolvoorbeeld van wat ze zouden willen behandelen. Zou het daar eens proberen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou er een advocaat op zetten. Urgentie krijgen wordt steeds moeilijker, zo niet welhaast onmogelijk. Het vervelende met dit soort kwesties is dat je op grote achterstand staat: je kent het verloop van de procedure niet goed want je hebt er geen ervaring mee. Je weet niet hoe je argumenten worden gewogen door de urgentiecommissie. Alsof je in een emmer snot grijpt. Een nieuwe afwijzing kun je je niet veroorloven.
Zonder reclame te willen maken:
https://www.kalbfleisch.nl/urgentieverk ... e-redenen/

Intakegesprek advocaat huurrecht hoort gratis te zijn. Misschien kom je in aanmerking voor gesubsidieerde rechtshulp. Ben zelf een paar jaar geleden bij een sociaal betrokken advocaat huurrecht geweest die inloopspreekuur hield. Was enorm verhelderend en prettig. Want: iemand die de praktijk kent.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Urgentie

Ongelezen bericht door BreejKC »

Beste Kim.

Zoals in Nederland vaker voorkomt heb je te maken met gemeenteambtenaren die zich volledig 'aan het boekje houden', maar vergeten dat ze met mensen te maken hebben die in de problemen zijn en waarvan de problemen alleen maar erger worden als er niets gedaan wordt. Helaas maken ambtenaren die zich volledig 'aan het boekje houden' geen fouten, denken ze. Maar zo ís het niet omdat ook geregeld is dat niet alles in regels te vangen is. Maar ja, dan moet je nadenken en dat gaat veel ambtenaren slecht af. Eigenwijs als ze kunnen zijn houden ze dan koste wat kost vast aan die basisregels.

Maar als ambtenaren buiten de basisregel om moeten werken dan heet dat 'maatwerk verrichten'. De praktijk is nou eenmaal weerbarstiger als sommige regels voorschrijven. En dat is nu precies wat er in uw geval, maar u bent zeker niet de enige, niet gebeurd. De gemeenteambtenaren van uw gemeente weigeren maatwerk te verrichten in het voordeel van haar burgers. Ambtenaar zijn is een dienend beroep. Maar bij deze opstelling blijft er weinig van het dienstig aan de burger zijn over.

Maar, over het niet dienstig zijn aan de burger of het niet verrichten van maatwerk, daar denkt de Nationale Ombudsman anders over. Op internet kunt u van de Nationale Ombudsman de zgn. Behoorlijkheidswijzer binnenhalen. Doe dat eens en lees deze door. Dan ziet u dat de zaken met dat eigenwijze stelletje gemeenteambtenaren in uw gemeente er heel anders voor staan. De zaken kunnen wel in uw belang opgelost worden.

U dient tegen uw gemeente een klacht in bij de Nationale Ombudsman. Dat kunt u doen omdat de klachtenprocedure met uw gemeente al voorbij is. De Nationale Ombudsman kan een onderzoek tegen uw gemeente instellen waar gemeentes vaak niet zo blij mee zijn. U zou dat eventueel vooraf nog even kenbaar kunnen maken bij uw gemeente en zien of zij daar gevoelig voor zijn. Maar laat dat niet te lang duren. Anders gewoon een uitgebreide brief aan de Nationale Ombudsman schrijven, wat al bijna een copy/paste van de opening van dit Topic is.

Wellicht dat u met deze tip enigszins geholpen kunt zijn.

Gesloten