Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Laurop
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2023 19:27

Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Laurop »

Hallo,

Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben samen een koopwoning. Nu wil ik het huis uit en naar een sociale huurwoning verhuizen. Ik heb me ingeschreven op een woning en maak goede kans, maar om in aanmerking te komen moet ik bewijs aanleveren dat we gaan scheiden en dat ik me laat uitkopen uit de koopwoning.

Omdat dit alles op redelijk korte termijn is (zondag sluit de inschrijving voor de sociale huurwoning) en het niet lukt om voor die tijd alles rond te hebben, vroeg ik me af wat mijn mogelijkheden zijn. Is bijvoorbeeld een intentieverklaring genoeg (door ons beiden ondertekend), waarin staat dat we dit van plan zijn? Of moet het eerst allemaal rond zijn voordat ik uberhaupt voor een sociale huurwoning in aanmerking kom?

Het lijkt me zo krom dat dat eerst allemaal geregeld moet zijn voordat je uberhaupt een andere woning kan krijgen. Ik had gehoopt het andersom te kunnen doen: eerst een andere woning en daarna alles met de echtscheiding en de koopwoning regelen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of advies over wat te doen?

Alvast bedankt!

rvjapio2
Berichten: 49
Lid geworden op: 28 apr 2023 10:03

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door rvjapio2 »

Vraag het aan de woningcorporatie. Waar haalt u trouwens het kromme idee vandaan dat u eerst een andere woning uit voorraad zou moeten krijgen zodat u daarna gemakkelijk uw eigen privé sores kunt afhandelen? U bent en blijft gewoon 100% verantwoordelijk voor uw eigen handelen en u heeft gewoon dikke mazzel dat u zo kunt verhuizen.

witte angora
Berichten: 30807
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door witte angora »

Laurop schreef:
15 jun 2023 20:09
Het lijkt me zo krom dat dat eerst allemaal geregeld moet zijn voordat je uberhaupt een andere woning kan krijgen.
Het lijkt misschien krom, maar is het niet. Sociale huurwoningen mogen lang niet aan iedereen toe worden gewezen. Mensen moeten aan verschillende voorwaarden voldoen. Een van die voorwaarden is bijvoorbeeld het maandelijks inkomen. Het inkomen van twee personen kan wel eens veel te hoog zijn, waar het inkomen van een van beiden ruim onder de grenzen blijft.

Of de wbv akkoord gaat met een intentieverklaring weet ik niet. Ik kan je alleen adviseren er vanochtend nog heen te gaan en een woonmakelaar proberen te spreken. Vrijdag middags is de boel vaak gesloten. In een gesprek kun je soms meer bereiken dan via de mail.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

eerst een andere woning en daarna alles met de echtscheiding en de koopwoning regelen.
Zoiets nodigt alleen maar uit tot gesjoemel (waarmee ik niet zeg dat jij dat doet).

Wat ik van anderen in dezelfde omstandigheden hoor, is dat ze bewijzen moeten aanleveren dat a) de echtscheidingsprocedure al loopt en b) de woning te koop staat.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U zou wel een witte raaf zijn als u nu in deze omstandigheden in aanmerking komt voor die sociale huurwoning.

DvdVK
Berichten: 110
Lid geworden op: 24 feb 2023 08:19

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door DvdVK »

ZeerPrivé schreef:
16 jun 2023 09:52
eerst een andere woning en daarna alles met de echtscheiding en de koopwoning regelen.
Zoiets nodigt alleen maar uit tot gesjoemel (waarmee ik niet zeg dat jij dat doet).

Wat ik van anderen in dezelfde omstandigheden hoor, is dat ze bewijzen moeten aanleveren dat a) de echtscheidingsprocedure al loopt en b) de woning te koop staat.
Klopt wat u schrijft.
Ik zou niet graag de mensen een kop koffie geven die i.d.d. gesjoemeld hebben met een huurwoning omdat ze zogenaamd gingen scheiden (let op: ik schrijf niet dat TS dit voornemens is te doen).
Daardoor zijn de regels streng(er) geworden.
Hier in de Gemeente heeft het er toe geleid dat herstarters (gescheiden of uitelkaar na samenwonen) geen voorrang meer krijgen.

peter17111962
Berichten: 580
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Ga eens praten met de verhuurder van die woning en vraag in een persoonlijk gesprek welke papieren U moet overleggen
en van welke papieren U een kopietje moet afgeven, Bij de woningstichting waar ik mijn sociale huurwoning van huur die
neemt geen reacties aan als er iets ontbreekt van de papieren en kopietjes die ze nodig hebben.
"en de woning te koop staat" Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Het zou best een kunnen zijn dat
de achterblijvende partner genoeg middelen heeft om zijn aanstaande ex partner volledig uit te kopen.
Ga ook eens praten met een financieel deskundige om alle toekomstige inkomsten en uitgaven op een rijtje te zetten.
Dat kan U veel gedoe besparen als mocht blijken dat U straks als U daar woont geen toeslagen zou ontvangen terwijl
U daar mogelijk wel op had gerekend.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er nog geen verzoek tot echtscheiding is ingediend, blijft u, ook al woont u op een ander adres, fiscaal partner met uw echtgenoot.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

(zondag sluit de inschrijving voor de sociale huurwoning)
Tenzij je in the middle of nowhere woont, zou ik mezelf 'niet rijk rekenen'. Volgens mij zijn er wbv's waar mensen maar op een paar woningen p.w. mogen reageren. Logisch dat ze dan tot het allerlaatste moment wachten met reageren, want dan reageren ze nl. op die woningen waar zij op de hoogste plek komen.

J. Deltoer
Berichten: 3089
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Geweldig, ik heb een dochter die 4 jaar op de wachtlijst staat en nog niet eens in de buurt komt voor toewijzing, maar anderen hebben een fast pass. Lijkt Disneyland wel dat Nederland van ons.

ZeerPrivé
Berichten: 5458
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

J. Deltoer schreef:
16 jun 2023 13:14
Geweldig, ik heb een dochter die 4 jaar op de wachtlijst staat en nog niet eens in de buurt komt voor toewijzing, maar anderen hebben een fast pass. Lijkt Disneyland wel dat Nederland van ons.
Het zou ook kunnen dat TS zich 10 jaar geleden al 'voor alle zekerheid' heeft ingeschreven. Een slimme meid, weet je wel. :mrgreen:

Laurop
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jun 2023 19:27

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Laurop »

Bedankt allemaal. Ik sta inderdaad al sinds 2009 ingeschreven, vandaar dat ik nu in aanmerking kom. Ik weet voor nu even genoeg, bedankt!

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Jaarinkomen tot en met € 44.035,- (eenpersoonshuishoudens) of € 48.625,- (meerpersoonshuishoudens): u mag reageren op sociale huurwoningen met een huurprijs t/m € 808,06. Jaarinkomen boven € 44.035,- of € 48.625,-: u mag reageren op vrije sectorwoningen met een huurprijs van € 808,06 of hoger.

Ivo.w
Berichten: 1755
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Als het gezamenlijk inkomen van u en uw toekomstige ex boven het maximum ligt voor sociale huurwoningen, is het volkomen logisch dat eerst de echtscheiding in vergevorderd stadium moet zijn of zijn afgerond. Op dit moment bent u immers simpelweg gehuwd en telt uw gezamenlijk inkomen. En u kunt nu voorlopig nog niet de garantie afgeven dat u gaat scheiden.

Helaas wordt er veel fraude gepleegd met sociale huurwoningen en daarom hechten woningcorporaties geen enkele waarde aan uw "belofte" om binnenkort te gaan scheiden. Geheel terecht.

U moet uw persoonlijke zaken dus gewoon eerst regelen. En als u daarna aan de voorwaarden voldoet en over de juiste papieren beschikt, kunt u reageren op de voor u geschikte huurwoningen. Als u nu zo hoog eindigt, dan zult u ook over een paar maanden als u alles geregeld heeft weer hoog eindigen voor de woningen die dan worden aangeboden.

Lady1234
Berichten: 27130
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U dient ook rekening te houden met de regels van “passend toewijzen”.

https://www.volkshuisvestingnederland.n ... -toewijzen

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door rwolters »

J. Deltoer schreef:
16 jun 2023 13:14
Geweldig, ik heb een dochter die 4 jaar op de wachtlijst staat en nog niet eens in de buurt komt voor toewijzing, maar anderen hebben een fast pass. Lijkt Disneyland wel dat Nederland van ons.
Ze heeft het huis nog niet.

Morgan le Fay
Berichten: 515
Lid geworden op: 26 feb 2023 16:42

Re: Van koopwoning naar sociale huurwoning na scheiding

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Ik zou het fijn vinden als Ts inderdaad meld wanneer ze een huis heeft toegewezen gekregen(dat kan wel eens heel lang duren).

Plaats reactie