Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
riddert
Berichten: 2130
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door riddert »

Zoals ik de openingspost lees is dat de situatie. Ts vraagt zich af of dit mag. Ja/nee antwoord, mijns inziens op basis van verstrekte gegevens is ja.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien geen probleem voor de huurder en verhuurder, maar ik vraag me af hoe de belastingdienst hier tegen aankijkt. Het is een aangebouwde garage. Misschien ook nog wel van binnen bereikbaar. Het is geen garage onderin een flatgebouw.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door rwolters »

angel1978 schreef:
22 mei 2023 16:53
riddert schreef:
22 mei 2023 16:53
Ik denk dat we te maken hebben met een welwillende verhuurder, deze zorgt er met de splitsing voor dat de ts er kan blijven wonen, doordat er recht op huurtoeslag ontstaat. Garage is aangebouwd, en word niet aan iemand anders dan de ts verhuurd, tesaomet de woning.
Lijkt me dus geen probleem, die splitsing.
Alleen in sprookjes. Over het algemeen doen verhuurders alleen dingen in het belang van hen zelf.
Jij kent de verhuurder blijkbaar. Misschien gevalletje zoals de waard is?? Het negativisme bij veel reageerders hier is wel heel extreem. Waarom zou een verhuurder dit niet gewoon doen om de huurder te helpen?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

rwolters schreef:
22 mei 2023 18:22
angel1978 schreef:
22 mei 2023 16:53
riddert schreef:
22 mei 2023 16:53
Ik denk dat we te maken hebben met een welwillende verhuurder, deze zorgt er met de splitsing voor dat de ts er kan blijven wonen, doordat er recht op huurtoeslag ontstaat. Garage is aangebouwd, en word niet aan iemand anders dan de ts verhuurd, tesaomet de woning.
Lijkt me dus geen probleem, die splitsing.
Alleen in sprookjes. Over het algemeen doen verhuurders alleen dingen in het belang van hen zelf.
Jij kent de verhuurder blijkbaar. Misschien gevalletje zoals de waard is?? Het negativisme bij veel reageerders hier is wel heel extreem. Waarom zou een verhuurder dit niet gewoon doen om de huurder te helpen?
Wat snap je niet aan: 'over het algemeen' ?
Waarim zou een verhuurder dat wel doen, als er verder geen belang is en waarom zou de huurder hier dan een vraag over stellen, als de verhuurder zo'n barmhartige samaritaan is?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door 16again »

crazyme schreef:
22 mei 2023 17:00
angel1978 schreef:
22 mei 2023 16:53
Alleen in sprookjes. Over het algemeen doen verhuurders alleen dingen in het belang van hen zelf.
Ja want verhuurders zijn geen mensen en heten allemaal dagobert.
Het zou zo maar kunnen, dat de totale huurprijs voor garage en woning apart hoger wordt dan de oude huur.
Voor beide partijen de lusten, de lasten voor de belastingbetaler.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als er op onjuiste gronden huurtoeslag aangevraagd wordt, zit de Ts later wel in de problemen.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
22 mei 2023 18:38
crazyme schreef:
22 mei 2023 17:00
angel1978 schreef:
22 mei 2023 16:53
Alleen in sprookjes. Over het algemeen doen verhuurders alleen dingen in het belang van hen zelf.
Ja want verhuurders zijn geen mensen en heten allemaal dagobert.
Het zou zo maar kunnen, dat de totale huurprijs voor garage en woning apart hoger wordt dan de oude huur.
Voor beide partijen de lusten, de lasten voor de belastingbetaler.
Precies datgene wat ik ook bedacht had. Een ideale manier om de prijs te verhogen onder het mom van huursubsidie binnenharken.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
22 mei 2023 15:55
“Die moet opnieuw huurtoeslag aanvragen door het overlijden van de partner”.

Het overlijden van de partner zal slechts maken dat het inkomen lager is, waardoor huurtoeslag gewenst is. Er zal voordien ook geen huurtoeslag geweest zijn,
Bij het overlijden van de partner vervalt de huurtoeslag en moet deze opnieuw aangevraagd worden. Dat was in elk geval bij mijn oma zo.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lowieze schreef:
22 mei 2023 17:39
riddert schreef:
22 mei 2023 16:53
Ik denk dat we te maken hebben met een welwillende verhuurder, deze zorgt er met de splitsing voor dat de ts er kan blijven wonen, doordat er recht op huurtoeslag ontstaat. Garage is aangebouwd, en word niet aan iemand anders dan de ts verhuurd, tesaomet de woning.
Lijkt me dus geen probleem, die splitsing.
Als de situatie zo was, hoefde TS hier geen vragen over te stellen toch?
Misschien hebben TS en verhuurder wel plannen om dit zo te doen en willen ze beiden weten of het mogelijk is.

Of met een plottwist en is TS de verhuurder en wil die kijken of ie op die manier de huurder kan helpen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verhuurder wil contract opsplitsen voor huursubsidie?

Ongelezen bericht door kweenie »

rwolters schreef:
22 mei 2023 18:22
angel1978 schreef:
22 mei 2023 16:53
riddert schreef:
22 mei 2023 16:53
Ik denk dat we te maken hebben met een welwillende verhuurder, deze zorgt er met de splitsing voor dat de ts er kan blijven wonen, doordat er recht op huurtoeslag ontstaat. Garage is aangebouwd, en word niet aan iemand anders dan de ts verhuurd, tesaomet de woning.
Lijkt me dus geen probleem, die splitsing.
Alleen in sprookjes. Over het algemeen doen verhuurders alleen dingen in het belang van hen zelf.
Jij kent de verhuurder blijkbaar. Misschien gevalletje zoals de waard is?? Het negativisme bij veel reageerders hier is wel heel extreem. Waarom zou een verhuurder dit niet gewoon doen om de huurder te helpen?
Het is in elk geval verstandig om te kijken wat er mis kan gaan.

Het kan goed zijn dat de huur nu inderdaad boven de toeslaggrens ligt. Tegelijk betekent het afsplitsen van de garage ook dat het aantal punten van de woning lager wordt. En er dus nog minder huur gevraagd mag worden. Dan kan het zijn dat als de verhuurder in totaal het zelfde bedrag wil ontvangen, de huur voor de garage buitensporig hoog wordt.

En dan zit er een addertje onder het gras. De jaarlijkse huurverhoging van een losse garage is namelijk niet gebonden aan de grenzen die voor een woning gelden. De huur voor die garage kan dus procentueel veel meer stijgen dan de huur van de woning. Het hoeft uiteraard niet te gebeuren, maar het is wel iets om reeel rekening mee te houden.

Plaats reactie