Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Ik ben een student, en ik huur woning voor meer dan een jaar.

Afgelopen week, is mijn verhuurder langsgekomen om mij te vertellen dat mijn stroomkosten verhoogd zijn, en dat ze hoger zijn dan mijn voorschot voor G/W/E. Wat er eigenlijk bleek, is dat mijn kosten al jaar geleden zijn gestegen, en hij bleef dat voor mij betalen.

Nu hoor ik opeens, dat ik hem terug moet betalen, voor afgelopen jaar. Dat is namelijk rond 1000e terugbetalen. Dit is ook mijn eerste huurwoning, dus op voor nu weet ik totaal niet wat ik moet doen. Mijn contract is ook voor 6 maanden, en ik hoorde eerder niks over voorschot. Extra 70e per maand betalen is nog wel te doen, maar als ik opeens 1000e extra moet betalen is dat net te veel

Ben ik verplicht om dat te betalen, als ik niks eerder van wist?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Vraag eerst maar eens om de berekening en de bewijzen. En als dat allemaal zou kloppen, is een betalingsregeling op zijn plaats.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door 16again »

1000 lijkt me vrij veel als extra verbruik
Huurdertje wegpesten om beter opnieuw te verhuren denk ik dan.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
27 mei 2021 09:57
1000 lijkt me vrij veel als extra verbruik
Huurdertje wegpesten om beter opnieuw te verhuren denk ik dan.
1000,- is ook het verschil tussen zuinig of royaal zijn.
Het hele huis 21 graden of alleen woonkamer19, overal het licht aan ipv alleen waar je bent, dit jaar is sowieso alweer "kouder".

Verder zegt me 1000,- helemaal niets, verbruikscijfers en rekeningen zeggen veel meer dan een bedrag wat nabetaald moet worden.

kuklos
Berichten: 9773
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door kuklos »

1) Wat staat er in je contract? Huur je all-in, dus inclusef gas, water licht, of komt bovenop de huur.
2) Wat de jurist hierboven ook zegt.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Eigenlijk wat breien hierboven zegt. Ik verbruik (denk ik?) niet veel aan G/W/E, ik hou niet echt van te warm, dus ik zit liever in wat koudere kamer. Centrale verwarming heb ik amper gebruikt. Wat stroom betreft, ik studeer momenteel online, ik zit dus ook vaak thuis.

Mijn vraag is, is dat eigenlijk mijn schuld? Was het mij maar jaar geleden gezegd, dan zou ik makkelijk extra 70e kunnen betalen naast mijn huur, maar nu opeens moet ik dat keer 12 betalen, terwijl ik niks van wist. En als dat mijn schuld is, hoe kan ik dat in de toekomst voorkomen?

En ik huur wel inclusief G/W/E

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het huurcontract kan inclusief voorschot g/w/e zijn, d.w.z. het huurbedrag + voorschot g/w/e ?
Dan zijn de daadwerkelijke kosten van g/w/e/ niet in de huurprijs inbegrepen.
Als dat zo is bewijzen vragen = de meterstanden van vorig jaar (toen je begon te huren) en de facturen waarop de recente meterstanden staan vermeld;
als die beginstanden niet zijn vastgelegd: de vorige factuur g/w/e (die kan 2 maanden eerder dan jouw begindatum van de huur zijn gekomen en met de vorige huurder is mss geen eindafrekening gemaakt - wat wel had gemoeten, dan zouden de meterstanden van dat moment geregistreerd zijn). Met die oudere factuurstanden kan je een schatting maken van de beginstanden op de startdatum van je huur.

Bij de start van de huur is het raadzaam om de meterstanden van dat moment in het huurcontract te laten zetten, of zelf een foto daarvan te maken en aan de verhuurder te mailen op de dag dat je de sleutel krijgt (maar dat is voor jou uiteraard nu niet relevant).
Als het een zelfstandige woning betreft is het eigenlijk logischer om zelf een contract af te sluiten met een energiebedrijf.
Laatst gewijzigd door HandigeHarrie op 27 mei 2021 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door arvandongen »

nuuudy schreef:
27 mei 2021 11:04
En ik huur wel inclusief G/W/E
Als je huurprijs inclusief gas water licht is, dan zijn de eventuele meerkosten voor risico verhuurder. Lees je contract goed na hoe het beschreven staat. Waarschijnlijk hoef je niets bij te betalen.

Daarnaast: Laat de verhuurder eerst bewijzen wat het verbruik is en wat de kosten daarvan zijn. Het lijkt mij wat excessief als je een computer, een paar lampjes, weinig CV en normaal waterverbruik hebt gehad.

Of groeide je misschien een paar plantjes die heel veel licht nodig hadden? 8)

witte angora
Berichten: 30798
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

nuuudy schreef:
27 mei 2021 11:04
En ik huur wel inclusief G/W/E
Als ik jou was zou ik het huurcontract even opsnorren en dit samen met het verzoek om bij te betalen aan het Juridisch Loket laten zien. Eerste advies is doorgaans gratis.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
27 mei 2021 10:38
1000,- is ook het verschil tussen zuinig of royaal zijn.
Verder zegt me 1000,- helemaal niets, verbruikscijfers en rekeningen zeggen veel meer dan een bedrag wat nabetaald moet worden.
Het gemiddelde gezin betaalt jaarlijks 1600,- euro. Waar een deel dan vastrecht van is
1000,- bijbetalen voor iemand alleen is dan wel erg veel.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
27 mei 2021 11:54
jonis schreef:
27 mei 2021 10:38
1000,- is ook het verschil tussen zuinig of royaal zijn.
Verder zegt me 1000,- helemaal niets, verbruikscijfers en rekeningen zeggen veel meer dan een bedrag wat nabetaald moet worden.
Het gemiddelde gezin betaalt jaarlijks 1600,- euro. Waar een deel dan vastrecht van is
1000,- bijbetalen voor iemand alleen is dan wel erg veel.

Dat ligt eraan waar je je info vandaan haalt:
Energierekening 2021
De gemiddelde energierekening in 2021 bedraagt € 140 tot € 300,- per maand, afhankelijk of je een hoog of laag verbruiker bent.


TS hangt echter nog altijd vast in plaatje van:
Ik verbruik (denk ik?) niet veel aan G/W/E, ik hou niet echt van te warm, dus ik zit liever in wat koudere kamer. Centrale verwarming heb ik amper gebruikt. Wat stroom betreft, ik studeer momenteel online, ik zit dus ook vaak thuis.
Dan denk je niet in concrete cijfers verbruik + kosten (even nog los van "En ik huur wel inclusief G/W/E")
Als je wilt weten of het teveel oid is, zul je toch naar de cijfers moeten gaan kijken.

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door 16again »

jonis schreef:
27 mei 2021 12:44
Als je wilt weten of het teveel oid is, zul je toch naar de cijfers moeten gaan kijken.
Klopt, daar loop ik met mijn conclusie op vooruit
Voor de gemiddelde energierekening lijkt het CBS me een goede bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... epage=true

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door jonis »

16again schreef:
27 mei 2021 12:59
jonis schreef:
27 mei 2021 12:44
Als je wilt weten of het teveel oid is, zul je toch naar de cijfers moeten gaan kijken.
Klopt, daar loop ik met mijn conclusie op vooruit
Voor de gemiddelde energierekening lijkt het CBS me een goede bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/rappo ... epage=true
Heb je daar wat aan als er jaarlijks gemiddeld 40,- lager energiekosten vanwege zonnepanelen wordt berekend als iemand zelf gewoon geen zonnepanelen heeft?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
27 mei 2021 11:54
jonis schreef:
27 mei 2021 10:38
1000,- is ook het verschil tussen zuinig of royaal zijn.
Verder zegt me 1000,- helemaal niets, verbruikscijfers en rekeningen zeggen veel meer dan een bedrag wat nabetaald moet worden.
Het gemiddelde gezin betaalt jaarlijks 1600,- euro. Waar een deel dan vastrecht van is
1000,- bijbetalen voor iemand alleen is dan wel erg veel.
Ben alleen wel benieuwd of studenten onder het gemiddelde vallen. Als ik kijk naar de taferelen die mijn studiegenoten uithaalden in vaak slecht geïsoleerde studenten huizen dan vind ik een rekening van €1000 nog niet eens zo heel vreemd.

Denk bijv. aan altijd de ramen op (ook hartje winter), terwijl de CV lekker doorstookt om de boel op 20 graden te houden. Computers en andere elektronica die hele dagen aanstonden, veel warm water gebruik e.d. Nu met corona kan ik me voorstellen dat dit soort zaken nog een tikkeltje erger zijn omdat naar college gaan er vaak ook niet meer in zit en de studenten dus nog meer thuis zijn.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Betaal je een all-in huur? Laat deze dan splitsen door de huurcommissie:

https://www.wooninfo.nl/vraagbaak/huurp ... l-in-huur/

Doe je dat niet, dan ben je overgeleverd aan de grillen van je verhuurder. Bijvoorbeeld een mondeling "Wil je even duizend euro extra schokken." Etc.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Doe je dat niet, dan ben je overgeleverd aan de grillen van je verhuurder. Bijvoorbeeld een mondeling "Wil je even duizend euro extra schokken." Etc.
[/quote]


Ik denk dat er wel grenzen zijn aan die grillen, bijvoorbeeld op basis van het verbruik in het pand (ook als het om kamerhuur gaat, dan zal een verdeelfactor op basis van m2 de basis zijn).
En idd uitsplitsing vragen van huur en g/w/e (en verdere servicekosten)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Er zijn genoeg huisjesmelkers die wel weten hoe ze nog wat extra inkomsten kunnen binnenharken. Dit is er een van. Een andere die veel voor komt is het vragen van sleutelgeld, het niet terugbetalen van de borg. Etc etc.

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Bob Schurkjens schreef:
27 mei 2021 16:04
Er zijn genoeg huisjesmelkers die wel weten hoe ze nog wat extra inkomsten kunnen binnenharken. Dit is er een van. Een andere die veel voor komt is het vragen van sleutelgeld, het niet terugbetalen van de borg. Etc etc.
Ja dat is wel de trend maar hopelijk is er inmiddels jurisprudentie over.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Seinhuis »

1000 euro extra? Heb je een wiet plantage?

Alle gekheid van een stokje, gemiddeld is een gezin 1800 euro per jaar kwijt, als je zuinig leef (denk aan laptop/pc, lampen uitzetten als je niet gebruik, verwarming een uur voor het weggaan laag zetten) dan kan je 1500 euro redden. Dus 1000 euro extra is een hele hoop, zeker voor een klein kamertje.

De meeste studenten woningen hebben 1 meter. De energie kosten moet je delen met andere. In je huur zit energie kosten mee gerekend. Hoeveel dat is staat in je contact. De verhuurder moet bewijzen dat jullie veel meer energie zijn gebruiken, en de rekening door iedere bewoner netjes delen.

Wat kan je doen?
Stuur je verhuurder een mail dat je niet eens bent over de afrekening van de energie kosten. Zeg dat het absurd hoog is. Vraag eventueel de jaarafrekening van het energie bedrijf op.


Als jullie er samen niet uit komen, dan kan je naar de https://www.huurcommissie.nl/verzoeksch ... r-huurders voor een bindend uitspraak. Het is zeer laagdrempelig en het kost je maar €25 (oftewel 10 bier) en je krijgt het geld terug als je in het gelijk wordt gesteld.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Dank iedereen voor hulpvolle reacties!

Ik heb helaas nog geen jaarafrekening, maar wat mij gezegd was, is dat mijn kosten (voorschot van gas en energie van 113e) is gestegen naar 177e per maand (ofwel hoger?). Ik vind het absurd hoog, want zoals ik zei, ik gebruikte ook denk ik niet zo veel aan energie. Ik bleef veel thuis, maar dat komt door corona, ik studeer online. Centrale verwarming heb ik amper gebruikt, vooral in winter, wat licht betreft, alleen mijn kamer en keuken toen ik eten maakte. Daarnaast was mijn laptop best vaak aan, want ik moest nog wel naar school. Dus dat lijkt me nogal veel te hoog te zijn

In mijn contract staat er ook dat ik jaarafrekening 1 keer per jaar zou moeten krijgen. Ik woon daar 1,5 jaar, en ik hoor iets over overschot voor de eerste keer (volgende maand is mijn contract afgelopen). Mijn vraag is dan eigenlijk: kan hij dat doen? zonder enige info of schriftelijke afrekening van tevoren, opeens 1000e terugbetalen vragen?

Gesloten