Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door jonis »

nuuudy schreef:
28 mei 2021 10:45
Dank iedereen voor hulpvolle reacties!

Ik heb helaas nog geen jaarafrekening, maar wat mij gezegd was, is dat mijn kosten (voorschot van gas en energie van 113e) is gestegen naar 177e per maand (ofwel hoger?). Ik vind het absurd hoog, want zoals ik zei, ik gebruikte ook denk ik niet zo veel aan energie. Ik bleef veel thuis, maar dat komt door corona, ik studeer online. Centrale verwarming heb ik amper gebruikt, vooral in winter, wat licht betreft, alleen mijn kamer en keuken toen ik eten maakte. Daarnaast was mijn laptop best vaak aan, want ik moest nog wel naar school. Dus dat lijkt me nogal veel te hoog te zijn

In mijn contract staat er ook dat ik jaarafrekening 1 keer per jaar zou moeten krijgen. Ik woon daar 1,5 jaar, en ik hoor iets over overschot voor de eerste keer (volgende maand is mijn contract afgelopen). Mijn vraag is dan eigenlijk: kan hij dat doen? zonder enige info of schriftelijke afrekening van tevoren, opeens 1000e terugbetalen vragen?
Ik vind, dat lijkt, kan hij dat?
Waar het echt omgaat is of je het daadwerkelijk verbruikt, wat waren de tellerstanden toen ( heb je daar wel naar gekeken en genoteerd bij intrekken) en nu; wat is je daadwerkelijk verbruik dus.
" Ik vind het absurd hoog" kun je nog 10x zeggen, maar er mee opschieten doe je niets als je niet naar je daadwerkelijk verbruik gaat kijken.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Per maand 177 euro aan energie? Dat is wel heel erg veel...

Kun je niet beter op zoek naar een andere kamer?

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

dat doe ik wel, al zondag en maandag ga ik bezichtigen. Het gaat niet om prijs nu (want eerder betaalde ik gewoon 83e aan energie en gas) maar nu hoor ik ineens dat het werkelijk 177e was, ook blijkbaar heel lang al en dat moet ik terugbetalen. Als dat wel zo is, moet ik dat echt terugbetalen? ik kreeg totaal geen info dat het zo hoog was geworden, niet mondeling, niet schriftelijk

HandigeHarrie
Berichten: 1377
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

nuuudy schreef:
28 mei 2021 10:45

In mijn contract staat er ook dat ik jaarafrekening 1 keer per jaar zou moeten krijgen.
Kijk bij de huurcommissie wat je moet doen als je geen jaarafrekening krijgt - dit moet per kalenderjaar (de eerste jaarafrekening zou dat dan over 1 of 2 maanden in 2019 moeten zijn geweest - en daar zouden dan ook de meterstanden van dat moment op moeten staan. Zoals eerder aangegeven: de huisbaas moet een factuur hebben gekregen van het energiebedrijf en die moet hij aan jou laten zien als bewijs.
https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... afrekening

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:
28 mei 2021 11:37
Bij gas, water en elektriciteit speelt het waterverbruik ook een rol.
Een te verwaarlozen rol tov de 1000,- meerprijs
Gemiddeld 1 persoons huishouden verbruikt minder dan 50 Kuub, wat op zo'n 50,- euro neerkomt

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zal het 100 kuub geworden zijn, weegt nog niet door.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Techneut71 »

breien schreef:
28 mei 2021 11:54
Bij thuiswerken/ -studeren stijgt het waterverbruik aanzienlijk.
Ik zal dat niet verwaarlozen.
klopt, bij mij kwam er 50% bij. Maar dat is echt geen 1000,- per jaar...

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

70€ per maand is wel heel veel. Dat betaal ik in mijn appartement nog niet eens.

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Cro »

Nijogeth schreef:
29 mei 2021 03:42
70€ per maand is wel heel veel. Dat betaal ik in mijn appartement nog niet eens.
Zeker bij studentenhuizen kan het hard gaan, zoals ik in mijn eerdere post al aangaf, vaak een combinatie van slecht geïsoleerd, enkel glas e.d. En dat gecombineerd met vaak slecht stook gedrag, wat ik bijvoorbeeld veel zag tijdens mijn studententijd, altijd raam open i.v.m. roken in studentenhuis, ook hartje winter. Goedkoop electrisch kacheltje heel de dag aan als snelle bij verwaring, dat soort praktijken. De meeste studenten hebben ook vaak helemaal niet door wat veel verbruikt en wat niet, zij zien dat goedkope electrische kacheltje al goedkope verwarming, want het kost maar een paar tientjes. terwijl dat achteraf heel duur kan blijken te zijn.

Jij zit volgens mij in nieuwbouw wat je 9 van de tien keer totaal niet kan vergelijken met studentenhuisvesting.

Wat voor TS belangrijk is, zoals door anderen ook al genoemd, vergelijk de meterstanden en kijk wat er daadwerkelijk verbruikt is. Voorschotten vertellen lang niet altijd het hele verhaal.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

Ik heb wel meeste documenten gekregen, maar nu zegt mijn verhuurder dat het niet perse om overschot gaat, maar het feit dat ik 115 aan GWE ging betalen, terwijl het eigenlijk 177 was. Nu zegt hij dat ik hem terug moet betalen. Is het dan wel zo? Ik ga volgende week naar een boekhouder om dat meer voor elkaar te krijgen, maar om beetje het idee te krijgen, is dat eigenlijk legaal? En als wel, is dat in ieder geval mijn schuld? het was mij ook nooit gezegd dat voorschot lager was dan werkelijke kosten

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

nuuudy schreef:
29 mei 2021 23:15
Ik heb wel meeste documenten gekregen, maar nu zegt mijn verhuurder dat het niet perse om overschot gaat, maar het feit dat ik 115 aan GWE ging betalen, terwijl het eigenlijk 177 was. Nu zegt hij dat ik hem terug moet betalen. Is het dan wel zo? Ik ga volgende week naar een boekhouder om dat meer voor elkaar te krijgen, maar om beetje het idee te krijgen, is dat eigenlijk legaal? En als wel, is dat in ieder geval mijn schuld? het was mij ook nooit gezegd dat voorschot lager was dan werkelijke kosten
Zoals al meerdere keren aangegeven, het gaat om het werkelijke verbruik. Iedereen met een huis betaald 12 voorschotten die verrekend worden met een jaarnota. Er wordt vooraf een schatting gemaakt van het verbruik en daar wordt het voorschot op berekend. Zodra de jaarcijfers bekend zijn volgt een verrekening. Het is aan de gebruiker om in de gaten te houden of alles nog in pas loopt om te voorkomen dat je flink moet bijbetalen.
U moet er achter zien te komen wat uw werkelijke verbruik is. Dus de standen nemen van het moment dat u in het huis bent komen wonen tot nu.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

het is nu wel een beetje te laat om standen te nemen van 1,5 jaar geleden. Is er dan nog iets wat ik kan doen?

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door 16again »

nuuudy schreef:
29 mei 2021 23:25
het is nu wel een beetje te laat om standen te nemen van 1,5 jaar geleden. Is er dan nog iets wat ik kan doen?
Heb je een eigen meter?
Sowieso behoren standen jaarlijks doorgegeven te worden, en behoortverhuurder jaarafrekeninge te hebben, waar oude standen op staan.
En wat mij betreft ligt bewijslast van stijging an 115 naar 177 bij de verhuurder,

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

16again schreef:
29 mei 2021 23:51
nuuudy schreef:
29 mei 2021 23:25
het is nu wel een beetje te laat om standen te nemen van 1,5 jaar geleden. Is er dan nog iets wat ik kan doen?
Heb je een eigen meter?
Sowieso behoren standen jaarlijks doorgegeven te worden, en behoortverhuurder jaarafrekeninge te hebben, waar oude standen op staan.
En wat mij betreft ligt bewijslast van stijging an 115 naar 177 bij de verhuurder,
dat ga ik dan ook wel vragen. Zou ik jaarafrekening zelf moeten vragen, of is dat iets wat verhuurder moet doen? ik lees online van allerlei dingen, zoals dat verhuurder mijn servicekosten zou moeten verhogen, maar dat is dan niet gebeurt. Ik besef dat ik een beetje ignorant van ben, maar toen ik hier begon te wonen had ik heel weinig verstand van huren, en helaas niemand te vragen. Heb ik mezelf dan in any case genaaid?

waren mijn servicekosten maar gestegen, dan zou ik dat makkelijk kunnen redden, maar nu moet ik plots over 1000e betalen voor iets wat ik niet eens wist

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Waarom volgt u de adviezen niet op en vraagt de afrekening van die energiekosten?

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

dat heb ik wel gevraagd (denk ik?). Ik heb wel facturen van jaar geleden, waar staat juist dat het 177 is. Het probleem is, het was al zo toen ik hier begon te wonen. Van wat ik begrijp, zijn servicekosten letterlijk wat je voor GWE betaald? Mijn servicekosten waren ook niet gestegen, want mijn verhuurder ging dat zelf betalen, maar hij liet mij ook dus niet weten.

Zou ik toch beter professionele advies moeten vragen? als het zo is, waar precies? Ik wil ook van niemand stelen, als het echt zo is, wil ik alles terugbetalen, maar dat lijkt me echt smerig om overschot te vragen na 1,5 jaar pas en niet meteen toen het gestegen was

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

nuuudy schreef:
30 mei 2021 00:43
dat heb ik wel gevraagd (denk ik?). Ik heb wel facturen van jaar geleden, waar staat juist dat het 177 is.
Dus eigenlijk wist je al dat je iedere maand te weinig betaalde?

nuuudy schreef:
29 mei 2021 23:15
het feit dat ik 115 aan GWE ging betalen, terwijl het eigenlijk 177 was.
Even rekenen... 177-115=62 *12 = 744. Dat je 1000 euro bij zou moeten betalen is dus enigszins overdreven.

Ik kan me indenken dat je als starter op de woningmarkt niet goed weet hoe dingen geregeld zijn. Nu de verhuurder kennelijk een flinke steek heeft laten vallen door het voorschotbedrag niet bijtijds te verhogen wordt je ineens met een flinke nabetaling geconfronteerd. Die nabetaling lijkt me terecht te zijn; wat je zou kunnen doen is vragen of je het in termijnen bij mag betalen.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

nuuudy schreef:
30 mei 2021 00:43
Van wat ik begrijp, zijn servicekosten letterlijk wat je voor GWE betaald?
Een afrekening komt altijd achteraf. Vooraf kan je nooit bepalen hoeveel GWE er gebruikt gaat worden. Je betaald vooraf een bedrag, maar dit zijn geen servicekosten maar nutskosten. Na een jaar worden de meterstanden opnieuw opgenomen, maken de GWE leveranciers de eindbalans op, daar worden de voorschotten van af gehaald en dan komt u op een bedrag uit dat u moet bijbetalen of terug zou krijgen. Als u een heel jaar (of zelfs langer) te weinig zou voorschot betaald, dan moet u inderdaad flink bij betalen.

nuuudy
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 mei 2021 22:39

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door nuuudy »

witte angora schreef:
30 mei 2021 07:22
nuuudy schreef:
30 mei 2021 00:43
dat heb ik wel gevraagd (denk ik?). Ik heb wel facturen van jaar geleden, waar staat juist dat het 177 is.
Dus eigenlijk wist je al dat je iedere maand te weinig betaalde?

nee, dat dus niet. Die facturen kreeg ik pas gisteren. Al die tijd betaalde ik minder (sinds de dag dat ik hier begon te wonen) want het was mij gezegd dat voorschot bedrag is wat ik voor GWE betaald. Ik begreep dat, min of meer van: "als je dit bedrag naast je huur betaald, dan is GWE betaald en alles is prima" terwijl dat voorschot toen al lager was dan mijn echte kosten

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voorschot G/E/W: plots 1000 euro 'terugbetalen' voor afgelopen jaar

Ongelezen bericht door witte angora »

Helder en duidelijk. Dan denk ik dat er bij aanvang van de huur toch een flinke communicatiestoornis is geweest. Soms zie je inderdaad dat GWE bij de huur in zit, soms ook niet. Feit is dus, aangezien de verhuurder een factuur kon overleggen, dat het verbruik inderdaad zo hoog is. Dan blijft er enkel een betalingsregeling over als je het niet in één keer kan betalen. Denk bijvoorbeeld aan drie, heel misschien vier termijnen.

Gesloten