LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voortijdig ontbinden huurcontract

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
anne.nijland
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mei 2017 06:09
Contacteer:

Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door anne.nijland »

Mijn dochter huurt een kamer in een pand en.l wil het huurcontract laten ontbinden aangezien ze zich in een onveilige situatie bevindt..
Een huisgenoot van haar, meneer D (kampend met psychische problemen en ook drugsverslaafd) heeft haar bedreigd.
Daarnaast eist hij dat de voordeur van het pand open blijft staan zodat zijn zg "maten " in en uit kunnen...
De huurbaas is op de hoogte gesteld maar doet er weinig of niets op uit.
Het juridisch loket is al geraadpleegd en ook is er melding gemaakt bij de politie van deze bedreiging.
Mijn dochter wil.hiet zsm weg en hoopt dat het huurcontract voortijdig ontbonden kan worden.
De huurbaas geeft nog niet te kennen dit verzoek in te willigen.
Ik zou graag willen weten of mijn dochter het recht heeft om.dit te laten ontbinden en daarbij ook terugbetaling vd borg ..
Laatst gewijzigd door anne.nijland op 31 mei 2017 07:00, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door crazyme »

Huurcommissie inschakelen, verhuurder aangetekend sommeren direct actie te laten ondernemen en inderdaad zo snel mogelijk zelf vertrekken wanneer het onveilig is. De verhuurder zal wel enige tijd gegund moeten worden om het probleem op te lossen.
Bij het juridisch loket kunt u terecht voor juridisch advies.

witte angora
Berichten: 30795
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door witte angora »

Op basis van één kant van een verhaal (nota bene niet eens vanuit de bron zelf) en zonder de documentatie in te zien is het nogal lastig om een inschatting te maken hoe of wat.

Het juridisch loket is al ingeschakeld, de politie ook, wat zeggen zij? Kun je je vinden in wat zij zeggen, of juist niet?

Wat verwacht je van consumenten/leken op dit forum? Er is wetgeving in dit soort kwesties, daar kan niemand omheen, behoudens in gesprek blijven. Denk je dat je hier juridisch betere antwoorden krijgt als van het juridisch loket en de politie?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

"Een huisgenoot van haar, meneer D (kampend met psychische problemen en ook drugsverslaafd) heeft haar bedreigd.
Daarnaast eist hij dat de voordeur van het pand open blijft staan zodat zijn zg "maten " in en uit kunnen..."

Breng uw dochter zo snel mogelijk in veiligheid. Juridisch geneuzel kan wel even wachten. De situatie die u schetst komt zeer ernstig over.

Als ervaringsdeskundige op het gebied van agressieve, onberekenbare psychische gestoorde en verslaafde buren kan ik u zeggen: Politie doet niets. Verhuurder doet niets. Gemeente doet niets. Hulpverlening doet niets. Bewijstechnisch krijg je het als gedupeerde niet rond. Vertrekken is de enige mogelijkheid.

Verwijderd

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Bob Schurkjens schreef: Als ervaringsdeskundige op het gebied van agressieve, onberekenbare psychische gestoorde en verslaafde buren kan ik u zeggen: Politie doet niets. Verhuurder doet niets. Gemeente doet niets. Hulpverlening doet niets. Bewijstechnisch krijg je het als gedupeerde niet rond. Vertrekken is de enige mogelijkheid.
Dan blijft de initiële vraagstelling: kan het huurcontract voortijdig ontbonden worden?

Wat dat betreft zou ik zeggen: ga zeker aangifte doen bij de politie! En gebruik dit richting de verhuurder als pressiemiddel om het contract voortijdig op te zeggen. Veiligheid gaat boven alles, dus haal uw dochter daar meteen weg. Mocht verhuurder toch moeilijk gaan doen en zeggen dat de huur niet voortijdig opgezegd kan worden: gewoon niet meer betalen. Als hij het dan op een rechtszaak wil laten aankomen, dan heeft u de aangifte van de politie als ondersteuning voor uw verhaal. Ook alle correspondentie met gemeente, juridisch loket en dergelijke bewaren.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Je hebt als huurder recht op ongestoord woongenot... en de verhuurder is daar (tot op zekere hoogte) verantwoordelijk voor.

Dat zou een grond voor ontbinding van de huurovereenkomst kunnen zijn. Lijkt me zo.

stofzuigertje

Re: Voortijdig ontbinden huurcontract

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Openlaten voordeur mag niet, hij kan ook nog sleutels bijmaken voor al zijn vrienden.......

Maar hoeveel slapen er dan?
Maak met je mobiel een geluidsopname als bewijs en niet filmen....
Dan heb je bewijs en als verhuurder niets doet.

Jou inboedel is niet verzekerd als je bewust de gezamenlijke voordeur open laat dus als tegen argument.
Verhuis en het contract niet uitzitten, vaak contract minimaal 1 jaar vervalt als verhuurder niets doet.
Wel borg verrekenen met laatste maand huur want het kan lastig worden die terug te krijgen.

Gesloten