Woning onterecht geweigerd?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Klaasje1961
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2023 12:57

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Klaasje1961 »

Achteraf of niet: het bleek dus níet nodig! En de zaak liep voor hen niet meer????
Voor hén misschien niet, maar de zaak loopt wel degelijk! Bovendien is de woning niet meteen aan een ander verhuurt, maar 1 week ná de dagvaarding en 1 week vóór de zitting!
Heeft een zoekduur van 13 jaar en een huurder die nooit overlast heeft veroorzaakt, geen klachten heeft gehad en altijd netjes de huur heeft betaald geen enkele waarde dan? Ik vind het maar knap asociaal dat ze me niet eens te wóórd hebben gestaan!

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Klaasje1961 schreef:
12 jun 2023 12:06
Achteraf of niet: het bleek dus níet nodig! En de zaak liep voor hen niet meer????
Voor hén misschien niet, maar de zaak loopt wel degelijk! Bovendien is de woning niet meteen aan een ander verhuurt, maar 1 week ná de dagvaarding en 1 week vóór de zitting!
Heeft een zoekduur van 13 jaar en een huurder die nooit overlast heeft veroorzaakt, geen klachten heeft gehad en altijd netjes de huur heeft betaald geen enkele waarde dan? Ik vind het maar knap asociaal dat ze me niet eens te wóórd hebben gestaan!
Je kan brullen , schreeuwen blazen, dreigen , punt blijft dat je te laat was .
Dus beurt voorbij.

Klaasje1961
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jun 2023 12:57

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Klaasje1961 »

We wachten het wel af.

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaasje1961 schreef:
12 jun 2023 12:06
Heeft een zoekduur van 13 jaar en een huurder die nooit overlast heeft veroorzaakt, geen klachten heeft gehad en altijd netjes de huur heeft betaald geen enkele waarde dan?
Nee. Er zijn er zoveel die aan die beschrijving voldoen. Waarom zou dat jou bepaalde rechten geven?

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Ik denk dat je je vergist in een “Toewijzing” en een “Optie”.
In eerste instantie is er voor jou bij deze woning een optie gedaan. In een bepaalde tijd moet je documenten aanleveren en als dat gebeurd is zet de WBV de optie om in definitief/Toegewezen.
Echter zijn de documenten niet binnen de tijd aangeleverd en dus zijn de volgende in de rij die deze woning toegewezen hebben gekregen omdat zij hun documenten wel op tijd hebben
aangeleverd.

Overigens lees ik bij WoonFriesland dat een woonhistorie wel degelijk nodig is.

“ Krijg je een huis aangeboden?

Heb je gereageerd op een woning en krijg je die voorlopig toegewezen, dan ontvang je een e-mail. Het is belangrijk dat je binnen twee kalenderdagen reageert via MijnWoonFriesland. Op je persoonlijke pagina accepteer (of weiger) je de voorlopige aanbieding. Je moet dan meteen je meest recente inkomensverklaring en je uittreksel woonhistorie uploaden. ”

witte angora
Berichten: 30800
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, en daarmee is dus meteen een van mijn vragen beantwoord: 'gaat het om kalenderdagen of 'werkdagen'? Duidelijk, dat liep dus maandagavond af.

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal wat kort, dat wel. Maar als je op een gegeven moment, als de inschrijftermijn is afgelopen, ziet dat je 1e kandidaat bent, ook al is de woning nog niet aangeboden, dan ga je toch al direct achter de papieren aan?

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 jun 2023 13:03
Ok, en daarmee is dus meteen een van mijn vragen beantwoord: 'gaat het om kalenderdagen of 'werkdagen'? Duidelijk, dat liep dus maandagavond af.

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal wat kort, dat wel. Maar als je op een gegeven moment, als de inschrijftermijn is afgelopen, ziet dat je 1e kandidaat bent, ook al is de woning nog niet aangeboden, dan ga je toch al direct achter de papieren aan?
Je zorgt gewoon dat alles van tevoren geregeld is wat nodig is als je actief aan het zoeken bent.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Klaasje1961 schreef:
12 jun 2023 12:06
Achteraf of niet: het bleek dus níet nodig!
Ja leuk, maar juist dat "achteraf" maakt het verschil. Op het moment dat je aan de formaliteiten moest voldoen, deed je het niet.
Klaasje1961 schreef:
12 jun 2023 12:06
Achteraf of niet: het bleek dus níet nodig! En de zaak liep voor hen niet meer????
Voor hén misschien niet, maar de zaak loopt wel degelijk! Bovendien is de woning niet meteen aan een ander verhuurt, maar 1 week ná de dagvaarding en 1 week vóór de zitting!
Nogal logisch: direct nadat jij niet aan de voorwaarden voldeed, is de zaak voor wat jou betreft afgedaan en is de woning aan de volgende aangeboden. Dat jij achteraf gaat dagvaarden maakt dat niet anders.
Klaasje1961 schreef:
12 jun 2023 12:06
Heeft een zoekduur van 13 jaar en een huurder die nooit overlast heeft veroorzaakt, geen klachten heeft gehad en altijd netjes de huur heeft betaald geen enkele waarde dan?
Natuurlijk niet. Welke waarde zou dat volgens jou hebben dan?
WeerIemandanders schreef:
12 jun 2023 12:35
Ik denk dat je je vergist in een “Toewijzing” en een “Optie”.
Inderdaad. En daarom is er van die door TS gestelde "rechtens afdwingbare overeenkomst" helemaal geen sprake, er is nooit een overeenkomst tot stand gekomen.

J. Deltoer
Berichten: 3088
Lid geworden op: 30 aug 2020 12:29

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door J. Deltoer »

Heb toch een afwijkende mening tov degenen hier die vinden dat een kort geding kansloos is.
TS heeft de benodigde papieren tijdig ingeleverd. Immers, volgens zijn zeggen bleek hetgeen op dinsdag is ingeleverd helemaal niet nodig. Uitgaande van die situatie zou de verhuurder de woning moeten toewijzen. TS ervaart de manier waarop hij te woord is gestaan als bot. Een dergerlijk gedrag vertonen met name lieden die niet in hun recht staan teneinde de belanghebbende te ontmoedigen.
Een sociale woningbouwvereniging is niet zomaar een verhuurder maar een die meer plichten heeft dan normale verhuurders.
De nieuwe huurder is te goeder trouw, dus het terugdraaien van dat huurcontract lijkt me een brug te ver. Maar prioriteit wanneer weer een dergelijke woning beschikbaar komt zou een uitkomst van een kort geding kunnen zijn.
Laat u weten wat de afloop is van het kort geding?

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@klaasje1961

Mag u eigenlijk wel een kort geding starten, nu u onder bewind staat?

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

J. Deltoer schreef:
13 jun 2023 19:41
De nieuwe huurder is te goeder trouw, dus het terugdraaien van dat huurcontract lijkt me een brug te ver.
Er is helemaal geen huurcontract teruggedraaid. Het is simpelweg nooit tot stand gekomen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Moneyman schreef:
13 jun 2023 22:04
J. Deltoer schreef:
13 jun 2023 19:41
De nieuwe huurder is te goeder trouw, dus het terugdraaien van dat huurcontract lijkt me een brug te ver.
Er is helemaal geen huurcontract teruggedraaid. Het is simpelweg nooit tot stand gekomen.
Bedoeld wordt het huurcontract met de gegadigde na de Ts.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ah tuurlijk :mrgreen:

WeerIemandanders
Berichten: 287
Lid geworden op: 09 mei 2023 14:01

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door WeerIemandanders »

Beste J. Deltoer,

TS had de woonhistorie niet binnen de 2 kalenderdagen aangeleverd. Er staat op hun site toch duidelijk dat dat wel moet. Weet niet of het TS later is verteld door de WBV of dat TS daar zelf vanuit gaat.
Dit zegt WoonFriesland in elk geval:

Krijg je een huis aangeboden?
Heb je gereageerd op een woning en krijg je hem voorlopig toegewezen, dan ontvang je een e-mail met daarin wat je nu moet regelen. De aanbieding is namelijk nog niet definitief.
Woning accepteren
Via MijnWoonFriesland moet je ons binnen twee kalenderdagen laten weten of je interesse hebt in het huis. Ook als je geen interesse hebt, laat je ons dat binnen twee kalenderdagen weten. We registreren dan je weigering. Op je persoonlijke pagina geef je je interesse of weigering aan.
Reageer je niet binnen twee kalenderdagen? Dan vervalt de voorlopige woningaanbieding en registreren wij dit als een weigering.


https://www.woonfriesland.nl/ik-zoek/ov ... aangeboden

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Als ik het goed begrijp heeft TS binnen 2 dagen de woning geaccepteerd. Er staat niks over dat alle papieren ook binnen 48 uur binnen moet zijn, anders wordt de woning afgewezen.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:27
Als ik het goed begrijp heeft TS binnen 2 dagen de woning geaccepteerd. Er staat niks over dat alle papieren ook binnen 48 uur binnen moet zijn, anders wordt de woning afgewezen.
Echt wel. Niet binnen de 2 dagen de juiste papieren inleveren = weigering.

Onkruid71
Berichten: 2706
Lid geworden op: 02 nov 2021 04:10

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Onkruid71 »

Moneyman schreef:
14 jun 2023 09:31
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:27
Als ik het goed begrijp heeft TS binnen 2 dagen de woning geaccepteerd. Er staat niks over dat alle papieren ook binnen 48 uur binnen moet zijn, anders wordt de woning afgewezen.
Echt wel. Niet binnen de 2 dagen de juiste papieren inleveren = weigering.
Inderdaad, ik was een klikje verwijdert van die info.
Maar toch vind ik het wel hard, want als je papieren nog moet halen op maandag, we kunnen niet allemaal zomaar vrij nemen.

Maar goed. Het is weer zoals het is.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als je op zoek bent naar een huis, heb je die papieren al klaar liggen.

ZeerPrivé
Berichten: 5457
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:39
Moneyman schreef:
14 jun 2023 09:31
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:27
Als ik het goed begrijp heeft TS binnen 2 dagen de woning geaccepteerd. Er staat niks over dat alle papieren ook binnen 48 uur binnen moet zijn, anders wordt de woning afgewezen.
Echt wel. Niet binnen de 2 dagen de juiste papieren inleveren = weigering.
Inderdaad, ik was een klikje verwijdert van die info.
Maar toch vind ik het wel hard, want als je papieren nog moet halen op maandag, we kunnen niet allemaal zomaar vrij nemen.

Maar goed. Het is weer zoals het is.
Als je weet dat je binnen 2 dagen alles moet aanleveren, dan zorg je dat het al geregeld is en klaar ligt / ingevoerd is bij je account.

Moneyman
Berichten: 30112
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Woning onterecht geweigerd?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:39
Moneyman schreef:
14 jun 2023 09:31
Echt wel. Niet binnen de 2 dagen de juiste papieren inleveren = weigering.
Inderdaad, ik was een klikje verwijdert van die info.
Die info staat ook gewoon al lang expliciet in dit topic.
Onkruid71 schreef:
14 jun 2023 09:39
Maar toch vind ik het wel hard, want als je papieren nog moet halen op maandag, we kunnen niet allemaal zomaar vrij nemen.
Regeren is vooruitzien. Je weet al lang dat je die informatie moet hebben, dus als je in de race bent om een woning toegewezen te krijgen dan moet je gewoon zorgen dat je alles klaar hebt liggen.

Plaats reactie