Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
twanni1975
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 nov 2021 16:33

Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door twanni1975 »

Hallo,

Er is waterschade ontstaan in mijn vloer waar 14 buizen door de etage lopen en waarvan alle retourbuizen verroest zijn en er is nu waterschade ontstaan onder mijn vloer en ik heb schimmel in mijn wanden
Het probleem is nu dat de woning bouw met herstellen wilt beginnen alleen i.p.v. in oude staat terug te brengen willen ze om kosten te besparen de nieuwe buizen door heel mijn woning laten lopen over de wanden en dus in zicht, waar ik het totaal niet mee eens ben want dat is gewoon oerlelijk en dan word mijn woongenot zeer aangetast.
Nu weigert de woningbouw om het dus in de oude staat te herstellen en bieden aan dat ik dan 1 maand geen huur betaal.
Dus nu is mijn vraag wat mijn recht hierin is en of ik kan eisen dat het wel n oude staat herstelt word?

Wie kan mij hiermee helpen en mij een goed antwoord geven en aangeven wat verstandig is om te doen?

Alvast bedankt!
M.v.g. Twan Wels
Laatst gewijzigd door Radar op 12 nov 2021 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel gewijzigd voor duidelijkheid

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door thetung »

De woning is niet van u. Uw recht is... de huur opzeggen en andere woning zoeken, de keuze is aan u!

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door reggie2 »

Nee hoor, je hoeft niet akkoord te gaan met leidingen op je muren.

Lady1234
Berichten: 27129
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Tja, superlelijk die buizen zichtbaar op de muur. Maar in het geheel niet ongebruikelijk zo’n leidingstraat. Ik denk niet dat daar iets tegen kunt doen.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

thetung schreef:
12 nov 2021 18:43
De woning is niet van u. Uw recht is... de huur opzeggen en andere woning zoeken, de keuze is aan u!
Alsof huurders geen rechten hebben. Flauwekul.

Om buizen weg te werken kan een zogenaamde koof worden aangebracht.

witte angora
Berichten: 30801
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door witte angora »

Als ik het zo lees gaat het om verwarmingsbuizen? Alleen van jezelf, of van het hele blok?

Als de buizen nu in de muren zitten, hoe zie je dan voor je dat het vervangen wordt? Dan moeten complete muren opengebroken worden. Denk niet dat dat gaat gebeuren. Sowieso is het nog maar de vraag hoe lang de woningen blijven staan.

Ik denk dat je, voor je eisen gaat stellen, je eerst eens in de technische kant van het verhaal moet verdiepen. Oftewel: wat is mogelijk en wat is haalbaar.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou gewoon de gebrekenbrief (Melding gebreken aan woning) invullen en opsturen naar de verhuurder. Zie uitleg en instructies:

https://www.huurcommissie.nl/onderwerpe ... verhuurder

Vergeet daarbij vooral niet de schimmelvorming te benoemen.

Benoem alle gebreken in de woning die ook in het gebrekenboek staan. Hoe meer je aandraagt, des te groter de kans op succes.

thetung
Berichten: 82
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:48

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door thetung »

Bob Schurkjens schreef:
12 nov 2021 18:52
thetung schreef:
12 nov 2021 18:43
De woning is niet van u. Uw recht is... de huur opzeggen en andere woning zoeken, de keuze is aan u!
Alsof huurders geen rechten hebben. Flauwekul.

.
Ik krijg vandaag de polis 2022 van mijn zorgverzekeraar, de premie is duurder, kan ik eisen dat de premie niet omhoog gaat.... Wat is mijn recht??? Net als de TS... of accepteren of overstappen!

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

thetung schreef:
12 nov 2021 19:33
Bob Schurkjens schreef:
12 nov 2021 18:52
thetung schreef:
12 nov 2021 18:43
De woning is niet van u. Uw recht is... de huur opzeggen en andere woning zoeken, de keuze is aan u!
Alsof huurders geen rechten hebben. Flauwekul.

.
Ik krijg vandaag de polis 2022 van mijn zorgverzekeraar, de premie is duurder, kan ik eisen dat de premie niet omhoog gaat.... Wat is mijn recht??? Net als de TS... of accepteren of overstappen!
Als u geen zinnige reactie kunt of wilt schrijven, schrijf dan niets en vervuil niet deze topic.

Ik_weet_niet_alles
Berichten: 942
Lid geworden op: 18 sep 2020 14:49

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Ik_weet_niet_alles »

Ik zou deze kwestie eens voorleggen aan de Woonbond. Zij hebben meer kijk op deze materie.
Als ik het goed begrijp dan komen de leiding over verschillende muren te lopon die allemaal in het zicht zijn van u als huurder. Het lijkt mij een aantasting van het huurgenot puur en alleen omdat de verhuurder kosten wil besparen. Dit is niet zoals u de woning als huurder hebt aanvaard en hoeft u ook niet zomaar te accepteren. In plaats van een maand huur lijkt mij een permanente forse huurverlaging meer in de lijn van het gederfde huurgenot. Niet alleen zijn de leidingen in het zicht maar waarschijnlijk wordt u dan ook nog eens geplaagd door geluidsoverlast van de leidingen.

Veldt01
Berichten: 991
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als het 1 of enkelen leidingen zijn valt er weinig van te zeggen, echter er zijn grenzen en een hele reeks leidingen (van het hele blok) hoef je niet zomaar te accepteren. Overigens dit is 2021 een nieuwe leiding infrezen en afwerken is niet heel veel moeite (uiteraard wel duurder) maar van de woningbouw mag je verwachten dat ze het op een nette manier oplossen.

KR1275
Berichten: 97
Lid geworden op: 12 mei 2006 19:55

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door KR1275 »

Als de woning door de woningbouw is opgeleverd met leidingen over de muren, hoeven ze dat alleen in die staat te herstellen. Als u zelf de leidingen in de muren, vloeren e.d. heb weggewerkt, moet u die meerkosten zelf betalen (of verzekeren op een huurdersbelangverzekering). Uit het verhaal maak ik niet op hoe de vork in de steel zat bij oplevering van de huurwoning.

Gwendolyn55
Berichten: 17
Lid geworden op: 04 mei 2018 15:14

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Gwendolyn55 »

Moeilijke probleem. Ik zou naar een Advocaat toe stappen ( pro-deo ) en daar met alle bekende feiten, huur contract en foto's, enz. na vraag doen wat mijn rechten zijn en waar de woning verhuurder zich aan moet houden.

Als er meerdere huurders zijn met de zelfde problematiek, is wellicht een gezamenlijk initiatief effectiever dan er alleen naar te informeren en zo mogelijk beklag in te dienen.

Ik vraag mij af, of de woning niet te veel aangetast is om nog wettelijk bewoonbaar verklaard te kunnen / mogen worden. Als de bestaande leidingen verroest zijn, er mogelijk nevenschade daardoor kan ontstaan. Aantasting van de vloer waar zij in bevinden. Dus mogelijk bouwtechnisch en onveilig. Tevens schimmel. Schimmel kan zo ernstig zijn / worden dat er niets anders op staat dan sloop, omdat de schimmel mogelijk onvoldoende bestreden kan worden en er dan gezondheid problemen kunnen ontstaan. Jij moet er tenslotte in wonen, niet de verhuurder.

Als er nieuwe vervangende leidingen over muren worden gelegd, is dat niet alleen geen gezicht / storend maar niet volgens de oplevering van de woning, en ik denk dat de aanpassingen wel eerst goedgekeurd moeten worden aan de huidige bouwvoorschriften. Het is maar de vraag of de nieuwe leidingen aan de huidige 2021 bouwvoorschriften kunnen voldoen. Met huur verlaging blijft het aangezicht storend, en kasten e.d. zullen dan van de wand moeten staan. Tenzij de buizen hoger geplaatst worden.

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: Woningbouw herstelt waterschade: mag ik herstel in oude staat eisen?

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Ik denk dat hun het moeten herstellen in oorspronkelijke staat.

Neem contact op met www.juridischloket.nl, hun kunnen jou het beste adviseren. In veel gevallen kan je terecht bij de geschillencommissie van de www.huurcommissie.nl voor een bindend uitspraak. Omdat de uitspraak bindend is, is mijn advies om dit als laatste redmiddel te gebruiken.

Tip: Soms is dreigen om naar de huurcommissie te gaan voldoende om de woningbouw in beweging te laten komen.

Gesloten