Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

Hallo allen,

Ik huur een sociale huurwoning sinds vorig jaar, in een provincie die ik toen enkel heb gekozen ivm mijn werk. Helaas door veranderende werkomstandigheden ben ik dringend op zoek gegaan naar een mogelijkheid om dichter bij mijn nieuwe werk te kunnen wonen. Mijn inschrijfduur is nog veel te kort aangezien ik nog maar sinds vorig jaar in mijn huidige woning woon. Mijn nieuwe functie zal zich bevinden in een heel andere provincie.

Bij mijn nieuwe baan komt ook veel lesstof kijken. Alle verloren reistijd zou ik liever benutten voor het leren van deze lesstof na mijn werkdagen. Dit zou zo'n 1,5 tot 2 uur reistijd per dag extra schelen. Wat ook zwaar meeweegt voor mij is dat ik nu in een dorp woon waar je zonder auto geen kant op kunt. Dit heb ik nooit gemerkt omdat ik altijd een bedrijfsauto had. Nu zonder auto is het al lastig om bij een winkel te komen, er is geen OV, en ook kan ik zonder auto niet meer bij mijn moeder in de andere provincie komen, welke hulpbehoevend is en waar ik ook nog vaak langs ging om te helpen. Buiten mijn vorige werk om had ik verder geen binding met de huidige woonplaats.

Nu kende ik het concept woningruil al wel, en dit leek mij de enige uitweg nog om binnen afzienbare tijd aan een andere woning te komen. Ik vond een zeer geschikte kandidaat in elk opzicht, en vele woningcorporaties blijken dit zelfs te stimuleren. Wat blijkt nu, na bezichtiging en alles, alle papieren in zijn orde, wij voldoen aan alle eisen voor passend toewijzen, blijkt mijn woningstichting helemaal niet aan woningruil te dóen...

Met een zeer lage inschrijfduur én geen mogelijkheid tot woningruil ben ik wel ten einde raad want dit betekent dat ik dus nog jaren lang vast zit aan een woning in een woonplaats waar ik vanaf nu alleen maar nadelen van ga ondervinden... Het belang van zowel mij als de andere kandidaat weegt zwaar, de andere kandidaat heeft vrienden familie en kennissen in mijn huidige woonplaats, zou daar binnenkort werk krijgen, woont in een flat en wil vanwege haar gezondheid en het bezit van 2 honden graag in een benedenhuis wonen en is al langere tijd op zoek naar een geschikte kandidaat. Er zijn verder geen enkele logische verklaringen waarom het niet zou kunnen, enkel "wij doen daar gewoon niet aan". Wij ondervinden beiden hinder van 1 woningstichting die niet akkoord wil gaan.

Mijn vraag is nu, zou ik hier iets mee kunnen m.b.v. een kantonrechter? Hoe groot zijn mijn kansen?

Helaas als ik dit allemaal van tevoren had geweten (dat mijn werk, waarvóór ik daarnaartoe ben verhuisd, zou stoppen) dan had ik nooit voor de huidige woning en diens ligging gekozen... Nu voel ik mij dus wel als een rat in de val en de tijd is nu niet meer terug te draaien...

Het is een lang verhaal geworden maar ik las op het juridisch loket ook dat dichter bij werk willen wonen en familieomstandigheden hier zwaarwegend in kunnen zijn.

Ook zou ik nu verplicht zijn om een eigen auto aan te schaffen met diens bijbehorende kosten en daartoe wil ik niet verplicht zijn.

De andere woningstichting zou trouwens wel akkoord gaan...

Mijn eigen woningstichting heeft mijn behoorlijk lange motivatie dan ook even beantwoord met slechts een kort en standaard mailtje waar ik in mijn (benarde) situatie niet echt genoegen mee wil nemen.

Graag jullie ideeën hierover en Wellicht tips waar ik zelf nog niet op gekomen ben... :wink:

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door kuklos »

Vatorlover schreef:
12 jul 2022 14:08
Mijn vraag is nu, zou ik hier iets mee kunnen m.b.v. een kantonrechter?
Het zal dan een civiele zaak worden. Waarbij de kantonrechter zal toetsen of de woningcorporatie de wet overtreedt. En daarmee kan je eigenlijk zelf al het antwoord geven. Welk wetsartikel wordt overtreden door de woningcorporatie in het weigeren van woningruil?

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt eens op de site van de wbv kijken wat er over ruilen wordt gezegd. Aan de hand daarvan kun je kijken waarom je niet aan welke voorwaarden voldoet. Maar het kan ook zijn dat er iets over de ruilkandidaat bekend is waardoor de wbv de deur zo lang mogelijk dicht houdt. Denk bijvoorbeeld aan de 2 honden - heeft hij/zij in het verleden overlast veroorzaakt? Het kan van alles zijn. Maar als dat het geval is kunnen ze je daar niets over vertellen.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Misschien hebt u iets aan deze site

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... oningruil/

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

witte angora schreef:
13 jul 2022 11:44
Maar het kan ook zijn dat er iets over de ruilkandidaat bekend is waardoor de wbv de deur zo lang mogelijk dicht houdt. Denk bijvoorbeeld aan de 2 honden - heeft hij/zij in het verleden overlast veroorzaakt? Het kan van alles zijn. Maar als dat het geval is kunnen ze je daar niets over vertellen.
Bedankt witte angora,

Mocht er een voor hen zwaarwegende reden zijn omdat er iets loos is met de andere kandidaat, dan zou ik dat zeker begrijpen. Zij hoeven dan inderdaad niet in detail te treden, maar zouden m.i. wél kunnen aangeven dát er een reden is. Op dit moment lijkt het erop dat zij gewoon niet aan woningruil doen en daar geen reden voor hebben. Dit staat ook niet op de site.
Mocht het aan déze specifieke kandidaat liggen, dan hoeven zij voor míj de deur niet helemaal dicht te doen, want dan zou er wel plek moeten kunnen zijn voor een andere eventuele kandidaat?

Als zij als één van de weinigen helemaal niet aan woningruil doen, zit ik de komende minimaal 6 jaar dus vast in de verkeerde provincie :P . Ik begrijp uiteraard dat er velen zijn die in nog veel ergere situaties zitten. Loting woningen zouden een optie kunnen zijn, wel weinig kansen, en tegenwoordig is woningruil daarom juist zo'n mooi (en vaak toegepast) concept... Ik ken zelf vele woningcorporaties en zij doen allemaal aan woningruil, alleen net de mijne niet... :lol:

bupaul
Berichten: 110
Lid geworden op: 19 jul 2010 11:32

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door bupaul »

Waarom niet eerst geïnformeerd bij uw eigen woningbouw vereniging. Ze hebben ongetwijfeld een lange wachtlijst van mensen die eerder in aanmerking komen.
U heeft verder een lang verhaal waarin eigenlijk naar voren komt dat u zeer bevoorrecht bent geweest en daardoor niet verder hebt moeten kijken.

U hoeft niet in uw woning te blijven. Lastiger is natuurlijk andere woonruimte op de locatie waar u dat wil.

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

Lowieze schreef:
13 jul 2022 11:54
Misschien hebt u iets aan deze site

https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... oningruil/
Dank u wel Lowieze.

Hier heb ik inderdaad naar gekeken. Ook op verschillende sites die over de rechten mbt woningruil gaan. Wat ik vooral tegenkom is in korte lijnen,

dat als de huurder zwaarwegende belangen heeft bij een woningruil, en de verhuurder gaat niet akkoord, dat er dan gekeken gaat worden naar wat de zwaarwegende belangen van de verhuurder zijn met reden waarom zij niet akkoord gaan. De belangen van de verhuurder worden tegenover de belangen van de huurder gezet en daarin wordt gekeken welke het zwaarst weegt.. als ik het goed begrijp volgens de sites.

Vatorlover
Berichten: 16
Lid geworden op: 12 jul 2022 13:53

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Vatorlover »

bupaul schreef:
13 jul 2022 14:38
Waarom niet eerst geïnformeerd bij uw eigen woningbouw vereniging. Ze hebben ongetwijfeld een lange wachtlijst van mensen die eerder in aanmerking komen.
U heeft verder een lang verhaal waarin eigenlijk naar voren komt dat u zeer bevoorrecht bent geweest en daardoor niet verder hebt moeten kijken.
Dit klopt helemaal, ik was zeker bevoorrecht vooral omdat er op die plek maar zeer weinig mensen reageerden, en deze dus niet moeilijk te bemachtigen was.
De wachtlijst is daar niet zo heel lang, hooguit 2 jaar in veel delen van de provincie Zeeland.

NeoDutchio
Berichten: 12331
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als u woningzoekende zou zijn, wat zou dan uw reactie zijn? U staat een paar jaar ingeschreven, u ziet dat er iemand gaat verhuizen, maar die woning word opnieuw verhuurd aan iemand uit een andere provincie zonder inschrijfduur. Er is geen verplichting dat een wbv aan woningruil moet doen.

Het is wellicht heel hard voor u, maar u hebt besloten om te verhuizen voor uw werk en om nu elders te gaan werken. Uw keuze kunt u niet afschuiven op een ander. Een wbv kunt u niet verplichten, dus is het zoeken naar alternatieven. Wellicht particuliere huur of een studio in de omgeving waar u wilt. En uiteraard direct inschrijven om dan over een paar jaar kans te maken.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vatorlover schreef:
13 jul 2022 14:41


Dank u wel Lowieze.

Hier heb ik inderdaad naar gekeken. Ook op verschillende sites die over de rechten mbt woningruil gaan. Wat ik vooral tegenkom is in korte lijnen,

dat als de huurder zwaarwegende belangen heeft bij een woningruil, en de verhuurder gaat niet akkoord, dat er dan gekeken gaat worden naar wat de zwaarwegende belangen van de verhuurder zijn met reden waarom zij niet akkoord gaan. De belangen van de verhuurder worden tegenover de belangen van de huurder gezet en daarin wordt gekeken welke het zwaarst weegt.. als ik het goed begrijp volgens de sites.
U kunt altijd even het Juridisch Loket bellen, dan krijgt u meer informatie dan u van een website kunt halen.

kuklos
Berichten: 9775
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door kuklos »

NeoDutchio schreef:
13 jul 2022 15:22
Een wbv kunt u niet verplichten, ......
Uit de link van Lowieze blijkt dat bij zwaarwegende omstandigheden je een kans bij maakt de kantonrechter. Dan blijft nog wel de vraag of de omstandigheden van TS als zwaarwegend worden beschouwd.

witte angora
Berichten: 30808
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door witte angora »

Met woningruil dring je absoluut niet voor. Je lost twee woonproblemen in één keer op. Er komt geen woning bij, en er gaat geen woning af.

zwaluw29
Berichten: 134
Lid geworden op: 05 mar 2017 19:50

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door zwaluw29 »

Je kiest voor een andere baan. Daardoor heb je niet meer de beschikking over een bedrijfsauto. Je wilt geen auto aanschaffen.
De financiele middelen heb je er wel voor.
En de woningstichting moet jouw probleem oplossen.
Waar is jouw eigen verantwoordelijkheid?
Hoe kom je nu op je werk? Op de fiets?

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door reggie2 »

kuklos schreef:
13 jul 2022 16:01
NeoDutchio schreef:
13 jul 2022 15:22
Een wbv kunt u niet verplichten, ......
Uit de link van Lowieze blijkt dat bij zwaarwegende omstandigheden je een kans bij maakt de kantonrechter. Dan blijft nog wel de vraag of de omstandigheden van TS als zwaarwegend worden beschouwd.
Als een wbv op hun site hebben staan dat ze niet aan woningruil doen, kan je bezwaar maken tot je een ons weegt, maar dan is het zinloos om bij de kantonrechter langs te gaan.

Zo een ramp is het ook niet hoor, wat reistijd te maken voor je werk. Doen er velen.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door moederslink »

Woningruil gaat 'm dus niet worden bij deze WBV .
Dan rest misschien nog één ding : in overleg met de huidige werkgever proberen een lease auto of weer een bedrijfsauto proberen te regelen.
Anders verkassen naar de plaats waar nu je werk is en genoegen nemen met een kamer/ studio , als dat al op korte termijn lukt en al dan niet particulier.
Succes!

16again
Berichten: 16106
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door 16again »

Morganlefay schreef:
13 jul 2022 18:21
Vragen staat vrij of er geruild kan of mag worden maar daar kleven wel een paar voorwaarden aan. Inkomensgrens en scheefwonen zijn een paar voorwaarden.
Zijn WBV heeft helemaal geen voorwaarden, en gaat niet verder dan "njet."

rvjapio
Berichten: 1002
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door rvjapio »

U suggereert dat u ernstig benadeeld wordt door de corporatie omdat u uw woning niet kunt ruilen. Maar u heeft die omstandigheden helemaal zelf gecreëerd, niemand anders. Dus is het ook aan u om het grote belang daarvan nog eens duidelijk te maken aan de woningcorporatie. Die bepaalt helemaal zelf om ruilen toe te staan en kan daaraan bovendien zijn eigen voorwaarden hangen.
Ik zou beginnen met uw toon te matigen en de corporatie nog eens uw belang voor te leggen en bovendien te vragen welke voorwaarden zij hebben om het ruilen alsnog toe te staan.
Als u er met de corporatie dan nog niet uit komt dan kunt u aan de rechter vragen om een 'in de plaats stelling'. Die rechter bepaalt dan of uw belangen groot genoeg zijn om alsnog te ruilen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als de woningbouwver. niet mee wil werken zult u inderdaad de weg naar de rechterlijke macht moeten maken, het lijkt erop dat uw beider belang zwaarwegend zijn maar daar zal de rechter dan naar kijken!

de huur zal op deze manier hetzelfde blijven trouwens als dat u nu betaald en degeen met wie u ruilt, deze mag dus niet verhoogd worden!

succes.

Kokka1
Berichten: 399
Lid geworden op: 23 jul 2011 23:32

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Kokka1 »

Eigenlijk is het in deze tijd van woningschaarste ook best vreemd om woningruil te accepteren vind ik.
op deze manier kan je door een onderonsje met een ander te hebben , buiten alle wachtlijsten om, voor piepen op de woningmarkt.

Lowieze
Berichten: 6609
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Woningcorporatie blijkt niet aan woningruil te doen! Kantonrechter?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Kokka1 schreef:
14 jul 2022 08:02
Eigenlijk is het in deze tijd van woningschaarste ook best vreemd om woningruil te accepteren vind ik.
op deze manier kan je door een onderonsje met een ander te hebben , buiten alle wachtlijsten om, voor piepen op de woningmarkt.
Het is geen onderonsje met een ander natuurlijk. De beide verhuurders moeten ermee akkoord gaan en er zijn strenge voorwaarden aan verbonden.
Je kunt bij bepaalde woningcorporaties overigens ook voorrang krijgen voor bijv. een appartement als je een eengezinswoning achterlaat.

Plaats reactie