LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
rrraaayyy
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 jun 2010 23:31

Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door rrraaayyy »

Dag,

Ik heb het volgende probleem.
Ik heb via een tussenpersoon een offerte aangevraagd voor een hypotheek. Ik zou namelijk mijn eerste eigen woning gaan kopen. mijn woning koste 129000 euro. De tussenpersoon kwam met een hypotheek van de ING voor ong 138000 euro, dat vond ik goed klinken en heb de offerte ondertekend, maar omdat ik ook gedeeltelijk op provisiebasis werk wou de ING een nieuwe werkgeversverklaring, heb dat ook gedaan. Vervolgens komt de ING met een herberekening waarbij ik maar 129000 euro kreeg. Deze heb ik ook ondertekend omdat ik volgens die tussenpersoon bij een andere bank niet meer zou kunnen krijgen. Nadat deze was ingediend wou de ING voor de derde keer een nieuwe werkgeversverklaring, ook deze heb ik toegestuurd, en vervolgens kwam de ING met een hypotheek bedrag op 126000 euro uit. Omdat dit te weinig was heb ik deze offerte niet ondertekend, en ben ik op zoek gegaan naar andere bank. Ik wou het niet meer via die tussenpersoon doen want ik kreeg het gevoel dat hij hetgeen wat voor hem het beste was bij mij er doorheen wou duwen.
Ik raak vervolgens met SNS REAAL in gesprek en heb een hypotheek bij hen genomen, alles is goed geregeld nu. Maar na een paar weken krijg ik een brief van de ING dat ik 1 % annuleringskosten moet betalen(1260 euro). Ik ben natuurlijk niet van plan om dit te betalen omdat ik er niet voor heb getekend. Ik de klantenservice gebeld en die geven mij gelijk, alleen moet dit via de tussenpersoon geregeld worden, ik noch de klantenservice kan dit corrigeren.
Ik heb mijn tussenpersoon zo vaak gemaild en gebeld, maar hij reageert niet en wilt volgensmij er niks aan doen.
Nu is het zover gekomen dat de ING alles heeft doorgestuurd naar een incassobureau die mij wil gaan dagvaarden. Tevens kan ik sinds gisteren niet bij mijn geld komen omdat de ING mijn ING rekening heeft geblokkeerd.

Mag dit zomaar? En wat kan ik hier aan doen?
Wie kan me hierbij adviseren.
Ik raak namelijk zo in de schulden omdat ik niks met mijn geld kan doen.

Mvg,

Ray

J. Degrelle
Berichten: 271
Lid geworden op: 07 mar 2008 14:22
Locatie: Heilig Landstichting

Re: Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door J. Degrelle »

ING komt met offertes, die vervolgens door jou getekend worden en vervolgens verlaagt ING de hoogte van de hypotheek tot twee keer toe.

Heel vreemde gang van zaken. Die laatste verlaging betreft slechts 3000 euro. Vreemd dat ING de moeite neemt om voor dat luttele bedrag een nieuwe offerte te maken en niet akkoord gaat met de reeds getekende offerte.

Zoals ik het verhaal lees is er geen overeenkomst, dus kan er ook geen sprake zijn van annuleringskosten. Dat ING je doorverwijst naar de tussenpersoon is prima, ware het niet dat het wel ING is die de nota verstuurd (en niet de tussenpersoon). ING moet niet flauw gaan zeuren en de vordering crediteren.
Aangezien ze dat niet doen de zaak bij de geschillencommissie neerleggen.

.....als er tenminste niks anders aan de hand is...

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door alfatrion »

Er is een overeenkomst want het aanbod van ong 138000 euro heb jij aanvaard door ondertekening van de offerte. Als de overeenkomst om de een of andere reden niet geldig is, is er geen overeenkomst. Als er wel een overeenkomst is, dan blijkt uit het gedrag van de ING dat ze er van af wilden en dat mag niet voor jouw rekening komen. Je bent m.i. niet verplicht om de 1% annuleringskosten te betalen.
rrraaayyy schreef:Nu is het zover gekomen dat de ING alles heeft doorgestuurd naar een incassobureau die mij wil gaan dagvaarden.
Rustig laten voorkomen. Je kunt kiezen om je zelf te vertegenwoordigen of je door een jurist te laten vertegenwoordigden. In het laatste geval moet je letten op de kosten, want er gelden vaste bedragen die je vergoed krijg bij je gelijk.
rrraaayyy schreef:Tevens kan ik sinds gisteren niet bij mijn geld komen omdat de ING mijn ING rekening heeft geblokkeerd.
Dat moet volgens mij via de rechtbank. Je kunt hierover zelf een kort geding starten, maar ik zou eerst kijken of je dit kunt uitzoeken hoe ze dat gedaan hebben.
rrraaayyy schreef:Ik raak namelijk zo in de schulden omdat ik niks met mijn geld kan doen.
Niet vergeten mee te nemen in jouw eis in reconventie op het moment dat de eerste rechtzaak er komt.

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door courier »

Het lijkt mij dat die vordering van 1.260 euro op zijn minst betwist wordt; dan is compensatie met een creditsaldo bij dezelfde bank wettelijk niet toegestaan. De ING kan geen rechten (meer) ontlenen aan getekende offertes die ze zelf heeft ingetrokken. Die tussenpersoon heeft zich bepaald niet als een vakman ontpopt: zou hij "Erkend Hypotheekadviseur" zijn dan lijkt mij een klacht bij de Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs op zijn plaats. Bel tussen 9-12.30 uur met 020-4289573.
Ondertussen zit je met de gebakken peren: loop met dat hele dossier even binnen bij een juridisch loket of schakel rechtsbijstand in en laten partijen vooral goed kijken naar de aanvullende acceptatievoorwaarden die in de diverse offertes voorkomen. Waarom steeds die link naar een nieuwe werkgegeversverklaring? Verdoezeling van eigen falen e/o onkunde?
Ik vind het wel te gek voor woorden dat een zelfstandige tussenpersoon zijn kastanjes uit het vuur laat halen door zijn "vriendjes" bij de ING: allicht dat hij zich schaamt voor eigen wanprestatie en zich schuil houdt!

spacecowboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jul 2010 21:02

Re: Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door spacecowboy »

Ik zou contact opnemen met de tussenpersoon, deze had moeten weten hoeveel je zou kunnen lenen met je salarisstrook en werkgeversverklaring.

Ook inderdaad vreemd van de ING, normaal als je een nieuwe offerte krijgt vervalt de oude offerte. Lees de niet getekende laatste offerte nog eens na, wellicht staat dit er hopelijk voor je in. Overigens wilde de ING je de hypotheek wel verstrekken, alleen niet meer zo veel.

Helaas laat je tussenpersoon zich nu van zijn slechte kant zien, naar mijn mening had hij dit al lang kunnen oplossen. Als je een hypotheek bij de SNS kan krijgen, moet dat ook bij de ING kunnen. Indien je inkomen momenteel op papier "net niet" voldoende is, kan je alsnog iets meer lenen indien jij en je tussenpersoon kunnen aantonen dat je de lasten kan dragen. Dit kan bijv. door een toekomstige salarisstijging of aantonen dat je een laag uitgaven patroon hebt ( indien dit het geval bij je is ) Je tussenpersoon had er blijkbaar geen zin meer in.

lambertbecks
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2010 09:31

Re: Annuleringskosten betalen bij een hypotheekofferte

Ongelezen bericht door lambertbecks »

Van belang is ook waarom ING tot twee maal toe de maximale hypotheeksom wil verlagen. Heb je werkgeversverklaringen met daarop verschillende bedragen ingeleverd?

Zonder het dossier te kennen, denk ik dat er een overeenkomst tot stand is gekomen, immers de offerte is door jou ondertekend dus aanvaard. Als in de offerte (of algemene voorwaarden) staat dat er bij annulering kosten zijn verschuldigd, heeft ING een punt. Uiteraard ga jij in een eventuele zaak tegenwerpen dat je graag de hypotheek van 138.000 wilde aangaan, doch ING hun aanbod herriep (lees: verlaagde). Voor blokkering van je rekening lijkt mij onvoldoende grond aanwezig.

Ik vermoed als je adviseur enkele minuten belt met ING de zaak opgelost zal zijn... echter zal je adviseur niet erg gecharmeerd zijn van het feit dat je je hypotheek elders hebt ondergebracht.

Gesloten