LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplichting hypotheekverstrekker

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Bell »

Op 29 juni jl. kreeg ik van de hypotheekverstrekker een brief dat alles rond was. Telefonisch bevestigden zij dat de stukken naar de notaris waren verstuurd. Van de notaris heb ik inmiddels ook een afspraakbevestiging ontvangen.

Op 6 juli zou de termijn om de hypotheek te regelen verlopen. Op 12 juli belt de hypotheekverstrekker met de mededeling dat zij in het taxatierapport (voorwaarde bij de hypotheekverstrekker was dat zij voor de taxatie zouden zorgen) iets over het hoofd hebben gezien: In de buurt is 40 jaar terug een vuilstort geweest en er is een potentieel risico dat er sprake kan zijn van ernstig verontreinigde grond in de toekomst. Niet aangetoond maar speculatief. Op grond hiervan weigert men de hypotheek te verstrekken.

Kan een hypotheekverstrekker, wanneer zij alles al hebben verstuurd naar de notaris, zich zomaar terugtrekken en mij voor de kosten laten opdraaien?

Alvast dank voor de reacties!
Mvg. Bell

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door D1RK »

Als U deze datum van ontbinding in voorlopig koopcontract duidelijk had gemeld, en bewijsbaar, kunt U zijn aansprakelijkheids verzekering de eventuele kosten laten betalen!
Als U een officiele goedkeuring heeft mag U pas dit huis kopen, als ze het alleen maar ontvangen en in behandeling namen zou U verlenging periode of moeten stoppen, en dat is niet gebeurd.

Dus alleen als voor de adviseur deze datum bekend was, kunt U een schade claim indienen!

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Bell »

De hypotheekverstrekker was idd op de hoogte van de datum van de ontbindende voorwaarde alsmede de datum van de te storten bankgarantie.

De hypotheekverstrekker echter, vindt dat de verantwoordelijkheid ligt bij de verkopend makelaar daar deze niets over de voormalige vuilstort heeft gemeld, ik heb zelf nog nadrukkelijk gevraagd naar mogelijke verontreiniging voor het tekenen van de koopakte en ook hier melde de makelaar dat hij in elk geval nergens van op de hoogte was (naar het schijnt hoort een verkopendmakelaar een gemeentescan uit te laten voeren).

Het gaat er dus naar uitzien dat beide partijen naar elkaar gaan wijzen. Miischien is het al tijd om de rechtsbijstandverzekering aan te schrijven?

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door D1RK »

Hij was vermoedelijk wel op hoogte van vuilstort maar niet van eventuele vervuiling!

Als U een huis koopt en zelf niet informeerde of een aankoopmakelaar nam, is dit uw risico, ook de gemeente kan info over bestemmingsplan en zo leveren!

U heeft een informatie plicht!
Het is vermoedelijk niet of zo licht vervuild dat het niet schadelijk is, maar een verhoogde kans op wegens het verleden!
De bank heeft het dus gevonden, en eiste nu een schone grond verklaring, en die vraag ik ook altijd, net als een asbestvrij verklaring, of een lijstje van waar het wel zit!
Voor de koop is dus het plaatje bij de schoorsteen van de verwijderde oude kachel ook verwijderd, dus ik woon schoon!

Dus ook deze oude niet meer gebruikte schoorsteen is aangepast!
Wegens onbreken van energie label gevraagt naar het gasverbruik afgelopen 5 jaren, en dus weet ik meer dan gemiddeld, maar ik heb ook het volledige bestemmingsplan met de bouwwerken die binnenkort op 200m plaatsvinden!

Ook de groenstrook die moet blijven kunnen ze dus niet zomaar zonder veranderen bestemmingsplan vol zetten!

Als online winkelier mag ik dus wel tele werken zonder personeel, maar geen enkel produkt hier laten afhalen, een tandarts of huisarts mag dus geen garage ombouwen voor praktijk, alleen de kapper heeft nog tijdig geregeld, maar bij stoppen of verkoop mag het niet als kapperszaak doorverkocht worden!

Ik wist dus wel wat ik kocht en niet mag!

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Nita »

:o :o

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Bell »

@ Nita... zijn dat lachebekjes?

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Nita »

Nee Bell,verbazing.Dirk zal dit wel snappen.Denk iets ontdekt te hebben.Maar zal nooit zeggen wat. :wink:
Laatst gewijzigd door Nita op 15 jul 2007 16:41, 2 keer totaal gewijzigd.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Bell »

@ Nita, ach so.

Ja, die laatste reactie van Dirk vat de zaak wel goed samen denk ik :?: desalniettemin heb ik toch de rechtsbijstand maar aangeschreven, niets persoonlijks Dirk!

Nita
Berichten: 1156
Lid geworden op: 30 apr 2007 18:53

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Nita »

Altijd verstandig Bell.Kom je denk ik verder mee.

Sc6 Tussen() niets mis met de reactie van Dirk.

Gr....................Nita.

Bell
Berichten: 18
Lid geworden op: 16 mei 2007 18:31

Re: Verplichting hypotheekverstrekker

Ongelezen bericht door Bell »

De geldverstrekker ziet een rechtzaak niet zitten (ze staan zwak) en hebben besloten alsnog de hypotheek te verstrekken.

Groet,
Bell

Gesloten