LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Winstdeling risicoverzekering ASR

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Winstdeling risicoverzekering ASR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af waarom al die hypotheekgevers niet gewoon gingen aflossen, nadat die hypotheek afgesloten was.

Dat doe je toch met elke lening? Nee, nu jammeren, dat er wellicht minder winst is gemaakt in die jaren. Of nu jammeren dat als ze te vroeg doodgaan de erfgenamen nog een stuk hypotheek moeten betalen. Kan er dan werkelijk niemand meer lezen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Winstdeling risicoverzekering ASR

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Lady1234 schreef:
01 feb 2020 00:02
Ik vraag me af waarom al die hypotheekgevers niet gewoon gingen aflossen, nadat die hypotheek afgesloten was.
:idea:

Heel simpel (en volgens mij weet jij dat heel goed): decennia lang was het adagio van banken en hypotheekadviseurs: "neem een zo hoog mogelijke, aflossingsvrije hypotheek, want dan geniet je maximaal fiscaal voordeel".

Dat je na aftrek van het fiscale voordeel nog steeds netto rente betaalt en aflossen bij historische hoge rentes best wel aantrekkelijk kon zijn, werd uiteraard niet verteld, want dat betekende minder inkomsten voor banken en hypotheekadviseurs.

Wel het hypotheekadviseurs-advies dat je er een ORV- en kapitaalverzekering bij moest nemen. Dat was nl. een tweede product waar op kon worden verdiend, getuige de vele woekerpolissen en topics daarover.
Laatst gewijzigd door Fiesiekus op 01 feb 2020 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27202
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Winstdeling risicoverzekering ASR

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar ik heb ruim 45 jaar geleden zelf een hypotheek met een lineaire aflossing genomen, met een ORV ernaast, super zwaar in het begin. Maar na een paar jaar goed draaglijk. En 36 jaar geleden mijn dochter geadviseerd een annuïteiten hypotheek te nemen met een ORV ernaast, en mijn zoon 30 jaar geleden een spaarhypotheek met een volledige risicodekking ernaast. Voor iedereen toegespitst op de eigen situatie de verstandigste keus in mijn ogen. Ik en dochter uiteraard al jaren hypotheek vrij en zoon bijna.
En ook nu nog is een ORV toegespitst op de eigen situatie van een hypotheekgever vaak nuttig. Verleden jaar voor beide kleinzoons een hypotheek geregeld. De ene met een volledige ORV voor kleinzoon en partner, voor de andere zonder ORV, was in zijn situatie overbodig.
Want je gaat dan toch bedenken, wat wil ik dat er gebeurt als ik kom te overlijden? Kan de overblijvende partner deels of geheel de hypotheek dragen? Is er een overblijvende partner?
De Ts van het andere topic heeft voor zijn andere hypotheek ook een ORV, is die in zijn ogen overbodig? Hij schrijft verder niet hoe de aflossing daarvan gaat.

Iedereen kan toch rekenen.

Gesloten