Bank verplicht een bouwdepot?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
SanJ12
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 aug 2023 19:56

Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door SanJ12 »

Stel je koopt een huis dat nog opgeknapt moet worden.
Prijs 650.000. WOZ 750.000
Eigen middelen uit verkoop eigen huis: 560.000
Hypotheek nodig: 90.000

Verbouwing: voldoende eigen middelen als reserve 70.000
Nu wil De Bank toch een bouwdepot.

Hoe kan dit en mogen ze dit eisen?

Online lees ik dat je geen eigen geld in bouwdepot kan stoppen. Dat betekent dus kosten ( bank/ notaris) maken terwijl dit niet nodig is .

Nevyn
Berichten: 1290
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Nevyn »

Als u geld van ze wil lenen, mogen zij hun eisen stellen

HandigeHarrie
Berichten: 1375
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Naar een andere hypotheekverstrekker gaan misschien?
Misschien kunt u de bank vertellen dat u voorlopig afziet van de verbouwing? Of moet u dan een hogere rente betalen omdat het verduurzamen voorwaarde is voor de aangeboden rente? Dan kan het te maken hebben met het feit dat ze willen controleren of u die verbouwing echt doorvoert.
Volgens mij kan je wel eigen geld in een bouwdepot stoppen. De belastingdienst vraagt er volgens mij naar bij de aangifte Inkosmtenbelasting (vanwege omzeilen van Vermogensbelasting?).

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Volgens mij kan je wel eigen geld in een bouwdepot stoppen.
Dat zou heel bijzonder zijn. De bank vergoed namelijk de rente van het geld ( dat in het depot zit ) door dezelfde rente terug te geven.. Zou je dus een lening afsluiten tegen 3% rente, dan zou je voor het eigen geld dat in het depot is gestopt ook 3% rente krijgen. Dat lijkt me niet de bedoeling van de bank :wink:

Maar wat is het probleem van een bouwdepot, behalve dat het geld gemarkeerd is als bedoeld voor de verbouwing?
Je gaat nog steeds een extra hypotheek aan en moet daarvoor dezelfde handelingen uitvoeren als die waarbij je het geld in eigen hand had gekregen. Daar doet het depot niets aan af.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

angel1978 schreef:
15 aug 2023 11:45
Volgens mij kan je wel eigen geld in een bouwdepot stoppen.

Maar wat is het probleem van een bouwdepot,
Dat je nota's moet laten zien?

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jan Tukker schreef:
15 aug 2023 12:02
angel1978 schreef:
15 aug 2023 11:45
Volgens mij kan je wel eigen geld in een bouwdepot stoppen.

Maar wat is het probleem van een bouwdepot,
Dat je nota's moet laten zien?
Dat is toch geen probleem als je een huis gaat verbouwen?
Maar tegenwoordig is dat allemaal niet zo spannend meer en heb dit jaar ook nog een bouwdepot gehad en daar gewoon vanuit de bankapplicatie ( pc of app ) overschrijvingen uit kunnen doen en geen nota hoeven laten zien..
Wel is het geld gemarkeerd als bedoeld voor verbouwing, dus een betaling van 10000 naar een autodealer is dan wellicht wel reden voor opvragen van de nota :wink: Maar als je niets geks doet, hoor je hier verder niets meer van.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Maar als de verbouwing klaar is en het bouwdepot opgenomen, zit je uiteindelijk toch met een hogere hypotheek dan je wilde en met eigen geld dat je niet gebruikt hebt?
- Kan ik 90 mille bij jullie lenen?
- Nee vriend, 160 gaat het worden en die 70 mille geef je maar aan wat anders uit, maar niet aan die verbouwing, ja.
Of begrijp ik het niet goed? (Het is veertig jaar geleden dat ik zelf met een bouwdepot te maken had.)

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Erthanax schreef:
15 aug 2023 13:01
Maar als de verbouwing klaar is en het bouwdepot opgenomen, zit je uiteindelijk toch met een hogere hypotheek dan je wilde en met eigen geld dat je niet gebruikt hebt?
- Kan ik 90 mille bij jullie lenen?
- Nee vriend, 160 gaat het worden en die 70 mille geef je maar aan wat anders uit, maar niet aan die verbouwing, ja.
Of begrijp ik het niet goed? (Het is veertig jaar geleden dat ik zelf met een bouwdepot te maken had.)
Als die 70000 beschikbaar is voor verbouwing, dan is er toch geen bouwdepot van 90 000 nodig? Die 90 000 is om het huis te kopen, niet om te verbouwen.

Als je het bouwdepot niet gebruikt, dan zal aan het eind ( meestal een jaar ) deze gewoon opgaan in de hypotheek en dus worden gebruikt om af te lossen. Ook geen probleem dus.

angel1978
Berichten: 10961
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Blijkbaar wil de bank zekerheid dat het geld ( hypotheek ) ook daadwerkelijk in het huis gestoken wordt.
Als ik de OP lees dan ziet TS dit probleem:
Dat betekent dus kosten ( bank/ notaris) maken terwijl dit niet nodig is .
Maar dat heeft natuurlijk niets met een bouwdepot te maken. De bank is sowieso nodig om de hypotheek te regelen en als de huidige hypotheekinschrijving niet genoeg ruimte biedt, dan zal er ook een gang naar de notaris nodig zijn. Maar dat staat compleet los van of het een bouwdepot wordt of niet. Zelfs al krijgt TS het contant in de hand, dan nog maakt het voor de kosten verder niets uit. Een bouwdepot is bij de notaris verder niet duurder en de rente blijft zolang het geld in het depot blijft staan zelfs vergoed.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als ik de OP lees wil de bank dat de Ts naast die € 90.000 die hij nodig heeft voor de aankoop van dat huis nog een bouwdepot afsluit, terwijl hij voor de verbouwing zelf € 70.000 beschikbaar heeft.

Beetje raar.

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Erthanax schreef:
15 aug 2023 13:01
Maar als de verbouwing klaar is en het bouwdepot opgenomen, zit je uiteindelijk toch met een hogere hypotheek dan je wilde en met eigen geld dat je niet gebruikt hebt?
- Kan ik 90 mille bij jullie lenen?
- Nee vriend, 160 gaat het worden en die 70 mille geef je maar aan wat anders uit, maar niet aan die verbouwing, ja.
Of begrijp ik het niet goed? (Het is veertig jaar geleden dat ik zelf met een bouwdepot te maken had.)
Je kan natuurlijk die 70.000 gebruiken om het huis te kopen. De hypotheek blijft dan hetzelfde als in de planning.

De bank eist een bouwdepot bij een klushuis, omdat men zeker wil weten dat men het huis ook afmaakt en dat men niet met een klushuis zit op het moment dat de koper zijn hypotheek niet meer kan betalen.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hoe hoog moet het bouwdepot worden van de bank?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Vaak is dat een schatting. Men rekent dan badkamer, keuken, vloeren en muren mee. Ik ging heel laag zitten, daar was de bank het eerst niet mee eens, toen ik ze liet zien wat ik van plan was, geloofden ze wel dat mijn bouwdepot niet zo hoog hoefde te zijn en uiteindelijk hield ik nog geld over, dat ik op mijn eigen rekening kreeg gestort. Het scheelt als je zelf de muren kan doen, een simpele badkamer wil en een keukenzetter kent die dat in zijn vrije tijd wil doen voor een paar honderd euro.

Erthanax
Berichten: 9698
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Uiteindelijk is het vestzak/broekzak, begrijp ik. Als je het bouwdepot gebruikt en vervolgens met je spaargeld dat deel van de hypotheek aflost, heb je dezelfde eindsituatie, als wanneer je geen depot hebt en de verbouwing betaalt uit eigen middelen.

In het bouwdepot kun je natuurlijk ook nog een veiligheidsmarge inbouwen. Als de verbouwing duurder uitvalt, kan het werk toch afgerond worden én je kunt wat spaargeld achter de hand houden als buffer.

Als ik het goed begrijp, tenminste.

Jan Tukker
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 sep 2019 19:47

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Jan Tukker »

angel1978 schreef:
15 aug 2023 12:05
Jan Tukker schreef:
15 aug 2023 12:02
angel1978 schreef:
15 aug 2023 11:45



Maar wat is het probleem van een bouwdepot,
Dat je nota's moet laten zien?
Dat is toch geen probleem als je een huis gaat verbouwen?
Maar tegenwoordig is dat allemaal niet zo spannend meer en heb dit jaar ook nog een bouwdepot gehad en daar gewoon vanuit de bankapplicatie ( pc of app ) overschrijvingen uit kunnen doen en geen nota hoeven laten zien..
Wel is het geld gemarkeerd als bedoeld voor verbouwing, dus een betaling van 10000 naar een autodealer is dan wellicht wel reden voor opvragen van de nota :wink: Maar als je niets geks doet, hoor je hier verder niets meer van.
Dat is geen probleem als er nota's zijn, eigenlijk was deze opmerking gemaakt om TS te triggeren om aan te geven "hoe" hij verbouwt.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door rwolters »

Op hoeveel heeft de bank het onderpand getaxeerd en hoeveel wordt het meer waard na de verbouwing (volgens de bank)?

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voor dit soort ingewikkelde financiële zaken moet u bij een financieel deskundige zijn. Wij, goedwillende amateurs hier op dit forum willen u wel helpen maar kunnen dat eigenlijk niet goed.

Als u zulke grote bedragen investeert in een woning, dan blijven er vast en zeker enkele tientjes per jaar over om lid te worden van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Of heeft u dat al gedaan? Bij de VEH zitten die financieel deskundigen die u als lid van de VEH graag verder helpen.

criticus2
Berichten: 1105
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door criticus2 »

Ik neem aan dat de bank het geld leent op basis van de waarde na verbouwing.
Dus zij willen controle hebben dat de verbouwing gedaan wordt conform eindsituatie zoals in taxatie is opgenomen na verbouw.
Als essentiële zaken niet of anders uitgevoerd worden heeft dat namelijk negatief gevolg voor de waarde van hun onderpand.
Dus ja, een bouwdepot. Ik zie het probleem daarvan ook niet. Ook facturen van aanschaffingen (Praxis, Gamma etc) waar het werk zelf uitgevoerd wordt , kunnen ingediend worden.
Voor de fiscus (rente aftrek over de hypotheek)kan ook alleen dat deel financiering opgebracht worden wat daadwerkelijk gedaan is trouwens.

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vi d het maar een geel wonderlijk verhaal.

De Ts koopt een huis voor 650.000, wat een WOZ waarde zou hebben van 750.000, en hij kan van de koopsom 560.000 neerleggen als opbrengst van het huidige huis.

Dus hij heeft slechts een hypotheekje nodig van nog geen ton.

Of hij het nu opknapt of niet, de bank loopt hier geen enkel risico. De grond alleen al zal dat hypotheekje dekken bij wanbetaling of zo.

Is dit een huiswerkopdracht?

Nijogeth
Berichten: 9997
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bank verplicht een bouwdepot?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat erom dat de bank garantie wil dat ze een huis kunnen verkopen dat die direct bewoonbaar is en geen klushuis, zodra TS ineens niet meer betaalt.

Plaats reactie