LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] BKR-notering na afbetaling restschuld

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Yarrow
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:48

BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Yarrow »

Hallo,

Ik zal de situatie meteen even uitleggen, en hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid geven..

Ik en mijn vriend willen dit jaar nog een huisje kopen, wij hebben eerlijk gezegd al gekeken, en zelf op een huis een bod gedaan. Heel leuk en spannend en het bod werd geaccepteerd. Wij blij, want dan kunnen we eindelijk na jaren verder met ons leven in een nieuw huis, dachten we. Dus wij naar de hypotheker, die alles zou uitzoeken en regelen. Nu kreeg mijn vriend gister te horen, dat hij een bkr notering op zijn naam heeft staan, aangezien hij in het verleden een appartement met zijn ex heeft gehad, zijn ex die ging vreemd, gingen uit elkaar en dat huisje moest verkocht worden, en ze bleven beiden met een restschuld te zitten. (In 2008) In 2011 leerde hij mij kennen, we zijn komende januari 4 jaar samen. De restschuld liep nog door tot november 2014, volgens betalingsregelingen die ze getroffen hebben. En dan zou je denken dat hij dan opnieuw kan gaan beginnen. Nu komen we dus bijna een jaar later achter dat hij een bkr notering op z'n naam heeft staan, terwijl hij nooit een betalingsachterstand heeft gehad, altijd keurig betaald. Maar is het wel zo door die notering dat we nog zeker 4 jaar moeten wachten tot we weer een hypotheek of een lening kunnen krijgen. Ik vraag me af of dit allemaal maar mag?

(Het kan zijn dat door overname van Stater naar Novalink (Bedrijven die de hypotheekschulden regelen) dat daar mogelijk iets fout is gegaan.)

Ik hoop dat er mensen zijn die mij daar iets meer over kunnen vertellen.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Quark »

Al contact gehad met de desbetreffende organisaties en om uitleg gevraagd ? Kan in de afwikkelende fase zitten of misschien ergens nog een vergeten lening of een schuld bij Wehkamp enz.
Dus even uitzoeken en als er niks meer aan de hand is zorgen dat de notering wordt verwijderd.

Yarrow
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:48

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Yarrow »

Mijn vriend heeft voor die notering de informatie opgevraagd. Maar dat duurt nog 5 dagen. Het is wachten daarop. Wij hebben verder geen leningen staan. Hij heeft met Novalink gebeld en die zeiden al dat hun of Stater die notering erin hadden gezet jaren geleden.

Mare, ik vroeg me eigenlijk gewoon af is het gebruikelijk dat je na een restschuld een bkr notering krijgt.
Laatst gewijzigd door Yarrow op 16 okt 2015 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Quark
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 feb 2007 22:46

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Quark »


Yarrow
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:48

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Yarrow »

Oke, dat leek mij ook niet nee. :roll:

We wachten nu eerst die 5 dagen af waar we alle gegevens krijgen en dan aan de slag om die bkr notering ongedaan te krijgen. Hopelijk lukt dat.

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door tijger1 »

Heel onverstandig om een bod te doen op een huis, voordat voor jezelf de financiële situatie volkomen duidelijk is.
Een BKR notering hebben zoveel mensen. Als je met je bank afspreekt dat je meer dan € 500 rood mag staan, wordt dat al genoteerd bij het BKR, ook het hebben van een creditcard is voldoende voor een notering.
Het gaat om de aantekening die erbij staat. Kijk op BKR daar staan de categorieën vermeld, dan weet u wat er schort.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Een bkr-codering blijft 5 jaar zichtbaar na einde contract (= moment laatste afbetaling). Als de schuld in november 2014 volledig is afgelost (heb je dat bevestigd gekregen?), dan blijft dat dus tot 2019 zichtbaar. Als het goed is, verandert de code wel van een actieve status naar een afbetaalde status.

Patricia41
Berichten: 24
Lid geworden op: 08 okt 2014 15:40

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Patricia41 »

Yarrow schreef:Hallo,

Ik zal de situatie meteen even uitleggen, en hopelijk kan iemand me wat duidelijkheid geven..

Ik en mijn vriend willen dit jaar nog een huisje kopen, wij hebben eerlijk gezegd al gekeken, en zelf op een huis een bod gedaan. Heel leuk en spannend en het bod werd geaccepteerd. Wij blij, want dan kunnen we eindelijk na jaren verder met ons leven in een nieuw huis, dachten we. Dus wij naar de hypotheker, die alles zou uitzoeken en regelen. Nu kreeg mijn vriend gister te horen, dat hij een bkr notering op zijn naam heeft staan, aangezien hij in het verleden een appartement met zijn ex heeft gehad, zijn ex die ging vreemd, gingen uit elkaar en dat huisje moest verkocht worden, en ze bleven beiden met een restschuld te zitten. (In 2008) In 2011 leerde hij mij kennen, we zijn komende januari 4 jaar samen. De restschuld liep nog door tot november 2014, volgens betalingsregelingen die ze getroffen hebben. En dan zou je denken dat hij dan opnieuw kan gaan beginnen. Nu komen we dus bijna een jaar later achter dat hij een bkr notering op z'n naam heeft staan, terwijl hij nooit een betalingsachterstand heeft gehad, altijd keurig betaald. Maar is het wel zo door die notering dat we nog zeker 4 jaar moeten wachten tot we weer een hypotheek of een lening kunnen krijgen. Ik vraag me af of dit allemaal maar mag?

(Het kan zijn dat door overname van Stater naar Novalink (Bedrijven die de hypotheekschulden regelen) dat daar mogelijk iets fout is gegaan.)

Ik hoop dat er mensen zijn die mij daar iets meer over kunnen vertellen.
Hallo, Ik zou als ik u was het BKR eens aanschrijven per aangetekend schrijven en/of eens bellen.
Had laatst ook een klein meningsverschil met het BKR. Er stond nog een registratie, toch deze schuld was al lang voldaan. Deze registratie was niet rechtsgeldig. Goed informeren is mijn tip.

Yarrow
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:48

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Yarrow »

tijger1 schreef:Heel onverstandig om een bod te doen op een huis, voordat voor jezelf de financiële situatie volkomen duidelijk is.
Ik vind eigenlijk dat je ons helemaal niet mag veroordelen, maar goed. Want je kent ons niet.
Voor jouw informatie, dat hebben we wel degelijk gedaan voordat we op huizenjacht gingen en er werd ons verteld dat we gewoon een hypotheek konden krijgen, en we gerust konden gaan kijken. Want de restschuld is voldaan. Waarom zou je niet opnieuw mogen beginnen met je leven..? Dat zou betekenen door deze restschuld, we nog eens 5 extra jaren gestraft zouden worden. En met de huidige staat van wonen, kunnen we nu ook nog eens nergens meer heen. Eengezinswoningen zijn er niet, en in onze regio worden eengezinswoning van de huurcorporaties die in de verkoop gegooid. Je valt letterlijk tussen schip en wal. Wat heel erg frustrerend is. (De sociale huurwoningen ook niet, want we zijn scheefwoners)
Moneyman schreef:Een bkr-codering blijft 5 jaar zichtbaar na einde contract (= moment laatste afbetaling). Als de schuld in november 2014 volledig is afgelost (heb je dat bevestigd gekregen?), dan blijft dat dus tot 2019 zichtbaar. Als het goed is, verandert de code wel van een actieve status naar een afbetaalde status.
Kan je met die afbetaalde status dan nog wel een hypotheek krijgen of moet je echt werkelijk 5 jaar na aflossing wachten?

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door tijger1 »

Ik veroordeel u helemaal niet. Maar bij de verkoop van een pand met een restschuld, ontstaat er dus een schuld die geregistreerd wordt bij het BKR, want het is geen gewone hypotheek meer. Gewone hypotheken waarop geen betalingsachterstanden zijn, staan niet geregistreerd.
U vermeld alleen dat uw vriend die BKR notering heeft en dat is dus ook gewoon logisch. U hebt blijkbaar nog helemaal geen inzage inde aantekeningen die erbij staan, dus of die notering een belemmering zal vormen.
Elke lening wordt daar genoteerd en na verloop van tijd kunnen daar aantekeningen bijkomen. Dus bijvoorbeeld afgelost. En dat blijft dan altijd vijf jaar staan. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat iemand dan geen hypotheek kan krijgen.
Lees de site van het BKR eens, dan zal u verl duidelijk worden.

Yarrow
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 aug 2012 19:48

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door Yarrow »

tijger1 schreef: Elke lening wordt daar genoteerd en na verloop van tijd kunnen daar aantekeningen bijkomen. Dus bijvoorbeeld afgelost. En dat blijft dan altijd vijf jaar staan. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat iemand dan geen hypotheek kan krijgen.
Dit is dus precies wat ik uiteindelijk wilden weten. :wink:

tijger1
Berichten: 1647
Lid geworden op: 31 jan 2013 20:54

Re: BKR-notering na afbetaling restschuld

Ongelezen bericht door tijger1 »

Mooi, even wachten op het bericht van BKR en dan kunt u verder gaan met de aankoop.

Gesloten