LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Conflict met Novalink over restschuld

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
FlowerGirl84
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 mar 2018 14:15

Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door FlowerGirl84 »

Hallo,
Wij hebben een probleem met de hypotheek aflossen bij Novalink. Ik zal eerst de situatie uitleggen.

Ik had met mijn ex een huis gekocht. Wij hadden een hypotheek afgesloten bij Nationale Nederlanden. Helaas ging de relatie stuk en moesten wij de woning verkopen.
De woning hebben we verkocht met 31.000,- verlies. De schuld was van ons allebei en NIET ieder 50% . Op dat moment had ik geen contact meer met mijn ex, zij was niet meer bereikbaar, maar heeft wel mee gewerkt aan het afhandelen van de verkoop van het huis.

Omdat ik niet veel inkomen had had ik met Nationale Nederlanden afgesproken dat ik 200,- per maand zou betalen. Ik kreeg een brief (en mijn ex bleek later ook) met daarin het aanbod om in 1x 7500,- te betalen en dan zouden we finale kwijtschelding krijgen.
Mij was alleen op dat moment nog niet duidelijk of wij beide 7500,- moesten betalen of per persoon. Dus ik had via de mail contact opgenomen met Nationale Nederlanden.

Hun antwoord was dat wij beide 7500,- moesten betalen om finale kwijtschelding te krijgen. Maar, zei de desbetreffende persoon, "mocht het zo zijn dat uw ex GEEN gebruik maakt van het aanbod dat blijft u ook nog steeds aansprakelijk voor HAAR deel van de schuld en andersom."

Na deze uitleg besloot ik om geen gebruik te maken van het aanbod want dit zou voor mij nadeliger zijn. Maar na een aantal weken zat het mij toch niet lekker. Ik heb toen telefonisch contact opgenomen met Nationale Nederlanden, maar ik kreeg weer hetzelfde verhaal.
Op de vraag of mijn ex deze regeling wel had aangenomen en / of hoeveel zij afloste wilden Nationale Nederlanden geen antwoord geven ivb met de 'Privacy wet'
(Erg vreemd want ik kreeg dus niet te horen hoeveel schuld er nog open stond)

Dit vond ik een vreemd verhaal, maar goed hun hebben er verstand van en ik niet. Dus ik ging verder met aflossen van mijn deel van de schuld om nog meer stress te voorkomen.

Na een jaar kreeg ik een bericht dat Nationale Nederlanden het dossier had overgedragen aan Novalink. Ik heb toen met hun contact opgenomen via de mail met de vraag hoeveel mijn ex aflost, om zo te kijken of we ieder even veel aflossen. Ik kreeg weer het antwoord dat ivb met de privacy wet ze geen antwoord mochten geven. (Maar de schuld staat op onze beide namen!) En ook weer de bevestiging dat wij beide aansprakelijk zijn voor de schuld en niet ieder de helft. Dit was dus de 3e keer dat ik dit te horen kreeg.
Het antwoord was 'copy paste' gegeven en dus identiek aan de mail van Nationale Nederlanden.

Weer een jaar later kreeg ik een email met de cijfers van het restschuld (uiteraard op vrijdag middag na sluitingstijd). Dit was 26.000 euro! 1 dag later kreeg ik een brief met daarin het bedrag 18.000 euro!

Ik en mijn vriendin waren lichtelijk in paniek want hoe kan het dat de schuld zo hoog is? Wij zijn wezen rekenen hoe dit nou kon gebeuren. Ik had op dat moment 5000,- afgelost, maar hoe we ook gingen rekenen we kwamen niet op die bedragen uit. (Tenzij zij rekende dat mijn schuld 31.000 was min de afgeloste 5000,- maar waar was mijn ex dan gebleven met aflossen?)

Na heel veel mailen en bellen zei Novalink dat de schuld door 2e gesplitst is en dat we ieder dus 15.500,- restschuld hadden. Echter had mijn ex WEL gebruik gemaakt van de aanbieding voor finale kwijtschelding en was haar deel van de schuld afgelost.
Maar eerder zeiden ze nog dat wij beide aansprakelijk zouden blijven, dit was niet relevant kreeg ik te horen. De schuld die voor mij nog open stond staat is 10.500,-

Ik vind dat hun niet duidelijk geweest zijn m.b.t de restschuld en afbetaling.
a. de schuld was van ons beiden maar opeens niet meer
b. ze mochten niets zeggen over de aflossing vanwege de privacy wet, maar opeens zeggen ze wel dat zij gebruik heeft gemaakt van de regeling
c. Ik heb geen gebruik gemaakt van de regeling omdat ik anders ook met haar moest mee betalen.

Ik heb gevraagd of ik alsnog gebruik mocht maken van de aanbieding. Dus 7500,- betalen tegen finale kwijtschelding. (Ik heb al 5000,- afbetaald dus dan blijft er 2500 over) Dit leek mij niet meer dan redelijk omdat hun steeds verkeerde informatie gegeven hebben.

Dit is niet mogelijk zeggen zij, het was een eenmalig aanbod, de schuld van 10.500,- blijft staan. En werd er gewaarschuwd, u moet blijven betalen anders komt er een deurwaarder.
(Ik heb altijd betaald en ik betaal nog steeds, dus waarom deze waarschuwing??)

Ik ben de wanhoop nabij want mijn vriendin is afgekeurd en heeft een WIA en mijn salaris is ook niet geweldig. Met daarbij hebben wij een zoon (mijn stiefzoon) van 12 jaar die bijna naar de middelbare school gaat en dus veel geld kost.

Mijn vraag is wat nu? Hebben hun gelijk, of ben ik niet juist behandeld en heb ik dus gelijk? En heeft het zin om een advocaat o.i.d in te schakelen?
Er komt nog een belasting schuld aan, dus mijn draagkracht wordt nog minder, we zijn de wanhoop nabij :(

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt!

Nijogeth
Berichten: 9996
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan me haast niet indenken dat dit mogelijk is. Volgens mij kan uw ex haar deel van de schuld niet afkopen als de schuld van beiden is. Overigens mag men gewoon altijd aangeven hoeveel schuld er open staat, alleen niet hoeveel uw ex aflost (maar dat zou u dus uit de cijfertjes tevoorschijn kunnen halen).

Ik zou eens juridisch advies gaan vragen bij het juridisch loket. Mogelijk is er een enkeling hier capabel genoeg om het voor u duidelijker te maken.

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ja, ze mogen ieder een aanbod doen en uw ex is er blijkbaar op ingegaan.

En dat uw huidige vriendin een WIA uitkering herft en dat haar kind verl geld kost, heeft hier natuurlijk helemaal niets mee te maken.

R. Proctor
Berichten: 200
Lid geworden op: 01 feb 2018 13:48

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door R. Proctor »

TS rekent schijnbaar ook alleen de schuld en niet de rente mee.

En uiteraard heeft zijn huidige vriendin en kind hier niks mee te maken, dat hadden ze bij de scheiding maar zelf goed moeten regelen en moeten nakomen.

Moneyman
Berichten: 30109
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heel kort door de bocht geldt het volgende:
- jullie zijn beide hoofdelijk aansprakelijk jegens de bank, dus ieder voor zich voor het totale bedrag;
- een tussen jou en je ex afgesproken verdeelsleutel verandert daar niets aan;
- de bank mag een voorstel tegen finale kwijting voorstellen en/of accepteren;
- de bank is niet verplicht jou alsnog datzelfde aanbod te doen (het kan bijvoorbeeld zo zijn dat jouw ex geen verhaal biedt, en jij -gezien het feit dat je iedere maand betaalt- wel);
- als jij echter als gevolg van die finale kwijting jegens je ex méér betaalt dan het deel dat op basis van jullie onderlinge verdeling door jou betaald had moeten worden, mag jij het teveel betaalde deel op je ex terugvorderen (regresrecht);
- dus: als de vordering € 20.000 is, en jullie elk € 10.000 zouden betalen, en jouw ex dankzij die finale kwijting € 5.000 betaalt, kan de bank bij jou € 15.000 incasseren. Jij mag dan die € 5.000 die je teveel hebt betaald, bij je ex terugvorderen;
- de bank mag jou inderdaad geen informatie verstrekken over je ex. Wel moet de bank de vordering deugdelijk specificeren, zodat jij samen met je eigen administratie de puzzel compleet kunt maken.
- als de bank echt niet bereid is finale kwijting te verlenen, vraag dan eens of een rentestop tot de mgelijkheden behoort;
- en als ook dat geen optie is, kan je altijd nog de WSNP overwegen.

Succes!

Holy53
Berichten: 222
Lid geworden op: 28 feb 2010 13:15

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door Holy53 »

R. Proctor schreef:TS rekent schijnbaar ook alleen de schuld en niet de rente mee.

En uiteraard heeft zijn huidige vriendin en kind hier niks mee te maken, dat hadden ze bij de scheiding maar zelf goed moeten regelen en moeten nakomen.

Hij geeft alleen maar aan dat hij het niet breed heeft. Niks over dat iets niet goed geregeld is!

Lady1234
Berichten: 27125
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Conflict met Novalink over restschuld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hij heeft het niet breed ook omdat zijn vriendin maar een WIA uitkering heeft en omdat haar zoon veel geld kost. Maar dat is in principe niet zijn verantwoording.

Gesloten