De banken in Nederland

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

De banken in Nederland

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Vandaag kreeg ik van mijn bank waar mijn hypotheek van een paar duizend euro gehuisvest is, een bericht om mijn nieuwe rentepercentage vast te stellen. Voor een jaartje vast tegen 4.3% wordt de maandlast nu 17,92 euro.
Dat is natuurlijk geen groot bedrag: een tas chinees halen kost meer, maar toch speelde een gedachte in mij op...
Ik moet om deze hypotheekrente te kunnen betalen, de te ontvangen spaarrente opofferen over een bedrag van 86.000 euro.
Als mijn bank zelf die 86.000 uitzet in een hypotheek pakken ze daar maar liefst 3698 euro rente op...
De marge op geld voor de Nederlandse banken is momenteel enorm groot omdat de Nederlander zich ondanks de crisis een slag in de rondte spaart en daarmee de banken van zo goed als gratis geld voorziet.
Voor de banken is het geen crisis: die veroorzaken ze zelf wel op gezette tijden.
Ook dan mag de Nederlander het kostenplaatje betalen.
Absurdistische verdienmodellen maken de dienst uit terwijl de service synchroon met het aantal kantoren naar beneden holt.
Ik verlang even weer naar vroeger: toen ik onwetend op een driewieler langs de bank fietste...

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Misschien dan eens even langs een andere bank fietsen, waar uw spaargeld wat meer oplevert?

Seinhuis
Berichten: 2376
Lid geworden op: 20 dec 2020 17:18

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door Seinhuis »

Mijn advies is om naar een onafhankelijke hypotheekadviseur te gaan met deze vraag.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door jonis »

Ik moet om deze hypotheekrente te kunnen betalen, de te ontvangen spaarrente opofferen over een bedrag van 86.000 euro
Waarom ga je niet wat foldertjes rondbrengen? Betaal je die 18,- maandelijks daarvan en kun je je rente houden en nog wat meer chinees halen.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door scontra »

Klagen heeft geen zin, want 'Pochers geen brood en klagers geen nood'.

Los de schuld in met uw spaarcenten en u verdient een riante 4.3 % op uw spaargeld, een dergelijk rendement maak je momenteel (zo goed als) nergens en met de bank heeft u dan ook al niets meer van doen. U slaat zo twee vliegen in één klap.
Mooier kan ik het voor u niet verzinnen.

rwolters
Berichten: 1550
Lid geworden op: 28 sep 2022 13:32

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door rwolters »

scontra schreef:
29 dec 2022 19:50
Klagen heeft geen zin, want 'Pochers geen brood en klagers geen nood'.

Los de schuld in met uw spaarcenten en u verdient een riante 4.3 % op uw spaargeld, een dergelijk rendement maak je momenteel (zo goed als) nergens en met de bank heeft u dan ook al niets meer van doen. U slaat zo twee vliegen in één klap.
Mooier kan ik het voor u niet verzinnen.
En ook nog eens 4,3% risicovrij.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ik ben bang dat ik dat toch anders zie.
Na het behalen van het rendement is de bron verdwenen....

Lady1234
Berichten: 27128
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar als u slechts zo’n €. 18,00 rente per maand ontvangt over € 86.000, zit u wel een beetje te slapen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door jonis »

Dan heb je ipv 86000 nog maar 81000. Je doet er niets mee....wat maakt het verder nog uit dan?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door scontra »

LectoriSalutem schreef:
29 dec 2022 20:41
Ik ben bang dat ik dat toch anders zie.
Na het behalen van het rendement is de bron verdwenen....
Dat ziet u dan verkeerd, aangezien er na elke rentevast-periode weer een nieuwe periode van rentebetaling aankomt die u zal moeten voldoen en naar het zich laat aanzien zal het rentepercentage alsmaar verder en verder oplopen en dat blijft net zolang doorgaan tot u uiteindelijk uw schuld zal hebben ingelost.
Aflossen geeft echt het hoogste haalbare rendement op de nog openstaande schuld en dat jaar na jaar na jaar enz. enz.

Erthanax
Berichten: 9697
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door Erthanax »

Aflossen en een betere spaarrekening zoeken voor het restant lijkt mij het verstandigst.

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Lady1234 schreef:
29 dec 2022 21:19
Maar als u slechts zo’n €. 18,00 rente per maand ontvangt over € 86.000, zit u wel een beetje te slapen.
Inderdaad is mijn nachtrust prima...

Kort geleden was de rente nog absoluut nul of negatief.
Per 1 januari (oftewel volgende week) ga ik wat minder werken, misschien dat ik me dan eens wat meer druk moet gaan maken over rendementen van dingen...

Ik denk dat de meeste mensen desondanks - qua problematiek - graag met mij zouden ruilen.

witte angora
Berichten: 30799
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door witte angora »

O ja, als ik een huur van 18 euro per maand mocht betalen, graag. Ook als ik daarvoor 86000 euro moest lenen om dat mogelijk te maken. De rente die ik daarvoor zou moeten betalen is nog altijd minder als wat ik, na aftrek van de huurtoeslag, aan dit hok kwijt ben.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door jonis »

LectoriSalutem schreef:
30 dec 2022 07:23
Lady1234 schreef:
29 dec 2022 21:19
Maar als u slechts zo’n €. 18,00 rente per maand ontvangt over € 86.000, zit u wel een beetje te slapen.
Inderdaad is mijn nachtrust prima...

Kort geleden was de rente nog absoluut nul of negatief.
Per 1 januari (oftewel volgende week) ga ik wat minder werken, misschien dat ik me dan eens wat meer druk moet gaan maken over rendementen van dingen...

Ik denk dat de meeste mensen desondanks - qua problematiek - graag met mij zouden ruilen.
Rendement 2022 dubbele cijfers positief; wie kijkt nog naar spaarrente?

LectoriSalutem
Berichten: 216
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: De banken in Nederland

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Wellicht kunt u mij - als de kruitdampen zijn opgetrokken en al het poedersuiker weer is neergedaald - in deze materie enigszins op de hoogte brengen waar de dikke vissen zwemmen en waar de klemmen en vallen ongevaarlijk zijn.

Ik wil tevens even van de gelegenheid gebruik maken om alvast de aanwezigen hier alvast een vredige jaarwisseling te wensen zonder al te veel vuurwerk- en alcohol-letsel.
Een aantal van jullie heeft het afgelopen jaar wel eens wat onaardige woorden in mijn richting geschoten, maar die heb ik maar als niet serieus bedoeld opgevat.
Vooreerst ga ik nu de nog openstaande punten op mijn bucketlist voor dit jaar afwerken...

Plaats reactie